Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I det hele tatt skjer det mye spennende i fotoklubben. Kan ikke du ta deg en tur innom neste kveld? Onsdag 19. kl 20.00 på Humla.

Pokker, var det kl. 20.00!? Eg hadde fått det for meg at det var kl. 19.00, og møtte opp men såg ingen, så eg gjekk heim att. :( Å blanda ihop klokkeslett med dato er ikkje bra. :)

Lenke til kommentar
Pokker, var det kl. 20.00!? Eg hadde fått det for meg at det var kl. 19.00, og møtte opp men såg ingen, så eg gjekk heim att. :( Å blanda ihop klokkeslett med dato er ikkje bra. :)
Ja det var klokka 20.00.

 

Men vi snakka om deg. Dvs. jeg tok oppp om det var interesse for analog fotografering også. Etter en litt treg start, viste det seg at det er det. Viser seg at Nesbakken har mørtkeromsutstyr som står og støver ned, og det er en del som syns at det er for gale ...

 

Så om det ikke bare var ei døgnflue, så vil du altså kunne vifte med redskapen din, uten å få nedlatende blikk :)

Vi er to Pentaxianere fra før, så noen beundrende blikk vil du nok og oppleve. LX er ikke daglig kost.

Neste møte blir 16. sept. Usikker på sted. Mulig det blir hos fotodoktoren.

 

Eller når det gjelder utrykket ho hi. Autodidakt sin forklaring på utrykket var interesant. At det er ho som steller hima. Jeg har en annen forklaring. At hi rett og slett betyr andre.

Ho hi betyr da direkte oversatt "hun andre", altså en slags paralell til det engelske "my significant other".

 

Ordet hinmannen syns jeg forresten er artig. Det betyr som kjent djevelen, eller han som er på den andre sida.

 

Så for å bring dette on topic. Dette er tross alt en Pentaxtråd. På engelske die hard fanboy forums, så blir det å konvertere til Nikon eller Canon ofte kalt å gå til "the dark side" eller "the other side".

 

Var ikke dette elegant? Nå greide jeg å lage alibi for to totale avsporinger i forhold til trådtema her.

Lenke til kommentar
Etter min mening er FA77 ikke verd 10-tusen; pga den "produserer" altfor lett CA.

CA på fa77 kan være litt merkant ja.. her f.eks.. Men jeg elsken bokeh'en på den, er skikkelig drømmende :)

 

DA 70mm er det suverene valget spör du meg. FA 77mm har treigere fokus og mer CA, i tillegg er den latterlig dyr til å väre Pentax. DA* 55mm er også treig etter hva jeg hört, og bokeh er visst så som så....og så var det prisen igjen da.

 

mvh

.lars

Lenke til kommentar

Vurderer et teleobjektiv. Er det noen som har testet DA* 200 F2.8 og DA* 60-250mm F4?

Litt usikker på hva jeg skal velge. Vanligvis er fastobjektiver bedre enn zoom, men jeg har hört at 60-250mm skal väre särdeles skarp selv på åpen blender. Er det komfortabelt å bruke objektivet uten stativ?

 

Det er selvfölgelig en fordel med F2.8, men hvor ofte bruker man den blenderen på 200mm?

 

mvh

.lars

Lenke til kommentar
Her er test av DA200

 

Jo takk, jeg har allerede lest den. :)

Spörsmålet er om DA* 60-250mm har en bildekvalitet som kan måle seg med DA* 200 og om objektivet krever stativ for komfortabel bruk. En annen sak er om det virkelig er nödvendig med F2.8 på 200mm. Man får vel liten nok dybdeskarphet på F4 ?

 

mvh

.lars

Endret av Recercare
Lenke til kommentar

Jeg har DA*300 og tar nesten alle bildene for hånd, men det kommer jo an på hvilken lukketid du vil bruke, tommelfinger regel er vel for 300mm 1/300, men med stabilisator i huset på Pentax så tar jeg bilder ned til ca 1/100 som jeg er fornøyd med. Du kan se på Flickr der har jeg tatt endel bilder med DA*300.

Endret av acer290
Lenke til kommentar
Her er test av DA200

 

Jo takk, jeg har allerede lest den. :)

Spörsmålet er om DA* 60-250mm har en bildekvalitet som kan måle seg med DA* 200 og om objektivet krever stativ for komfortabel bruk. En annen sak er om det virkelig er nödvendig med F2.8 på 200mm. Man får vel liten nok dybdeskarphet på F4 ?

 

mvh

.lars

60-250 er eit veldig godt objektiv, og det er vel kun kantane som er svakare enn fastoptikk, men du tar det igjen på fleksibiliteten.

På AF hastighet er den ikkje så rask som DA*300, men i bruk føles den like rask, då DA*300/4 går heilt tilbake til nærgrensa før den returnerer, om en bommer med AF. AF-hastigheta er ikkje noko problem for meg på anna enn fykande fugler på nært hold, då klarer den ikkje å holde følge, men då trur eg nok andre har problem også.. :dontgetit:

Stativfestet kan demonterast, eller snuast opp, og då er det ein fryd å bruke handholt.

Her er nokre review frå brukera.. http://www.pentaxforums.com/lensreviews/sh...=322&cat=43

Anbefales..

Lenke til kommentar
Spörsmålet er om DA* 60-250mm har en bildekvalitet som kan måle seg med DA* 200 og om objektivet krever stativ for komfortabel bruk. En annen sak er om det virkelig er nödvendig med F2.8 på 200mm. Man får vel liten nok dybdeskarphet på F4 ?

 

mvh

.lars

DA* 200 har jeg ikke førtehåndsefraring med. Men jeg har skutt et par tre hundre fluktbilder med to ulike eksemplarer av DA* 60-250. Og jeg har og sett en del bilder fra DA* 200.

 

Mitt inntrykk er at DA* 60-250 er en juvel av et objektiv som zoom betrakta, hvis du ser bort fra at det ene eksemplaret hadde en lei tendens til zoomkryping. Allikevel vil jeg tro at DA* 200 går utenpå zoomen på alle billedparametre med unntak av lysstyrke og CA.

 

Så hvis det er 200mm du virkelig trenger ville jeg valgt fast alternativet. Ikke undervurder lysstyrken. Den betyr mindre behov for stativ, og større muligheter til å isolere motivet.

 

Når alt dette er sagt, jeg vurderer faktisk å droppe DA* 300 og erstatte det med DA* 60-250. Men det er fordi jeg også har en bra adaptall 300/2,8. Om jeg ikke hadde hatt den, ville det neppe vært aktuell problemstilling.

Lenke til kommentar
DA* 200 har jeg ikke førtehåndsefraring med. Men jeg har skutt et par tre hundre fluktbilder med to ulike eksemplarer av DA* 60-250. Og jeg har og sett en del bilder fra DA* 200.

 

Mitt inntrykk er at DA* 60-250 er en juvel av et objektiv som zoom betrakta, hvis du ser bort fra at det ene eksemplaret hadde en lei tendens til zoomkryping. Allikevel vil jeg tro at DA* 200 går utenpå zoomen på alle billedparametre med unntak av lysstyrke og CA.

 

Så hvis det er 200mm du virkelig trenger ville jeg valgt fast alternativet. Ikke undervurder lysstyrken. Den betyr mindre behov for stativ, og større muligheter til å isolere motivet.

 

Når alt dette er sagt, jeg vurderer faktisk å droppe DA* 300 og erstatte det med DA* 60-250. Men det er fordi jeg også har en bra adaptall 300/2,8. Om jeg ikke hadde hatt den, ville det neppe vært aktuell problemstilling.

 

Har sjekket bilder på nettet, og selv om etterbehandling, kompresjon, crop etc. påvirker resultatet, så virker det som du har rett da bildene fra DA 200mm virker skarpere. Et eksempel er på pentaxforums.com der en bruker, Matjazz, har gitt review på begge objektivene. Eksempelbildene hans viser jo at DA 200mm er skarpere på F2.8 enn 60-250mm på F4 og kanskje også 5.6......

 

Likevel ser jeg jo at 60-250mm er et knakende godt objektiv....burde absolutt hatt både DA 200mm og 60-250mm.

Endret av Recercare
Lenke til kommentar
Likevel ser jeg jo at 60-250mm er et knakende godt objektiv....burde absolutt hatt både DA 200mm og 60-250mm.
Now you're talkin ;)

 

Jeg sikler på noe lignende, men en litt billigere versjon http://www.adaptall-2.com/lenses/63B.html Det går for omtrent 500$, og skal være noe av det beste som er å få tak i. Zoomen for hverdagsfotografering og dette for virkelig kritiske opptak :)

Lenke til kommentar
Nyheter fra Imaging Resource: Hoya's goal: Pentax profitability this year
Den har ført til lange spekulative tråder på ymse fora.

 

Amateur Photographer fulgte opp i dag. Der hevdes det at utsagnet om å søke partnere var revet ut av sin sammenheng av Reuters http://www.amateurphotographer.co.uk/news/...ews_288004.html

 

Ellers har det og dukka opp nyheter som hevder at Hoya er interesert i å pumpe penger inn i en eventuell samrbeidspartner. Dette siste velger jeg å bare referere iom at jeg ikke vet hvor troverdig kilden er.

 

Kort sagt virker det hele som et stort ugjennomtrengelig tåkehav, som vanlig.

Ikke noe uvanlig i det, så det hele betyr kanskje bare business as usuall? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...