Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er ingenting i veien å kjøre med flere systemer hvis man klarer å holde styr på de ;) Ettersom jeg hater å være ute i drittvær; så er ikke Pentax aktuellt for meg. Men jeg kan gjerne anbefale merket for det :thumbup:

 

Så forøvrig at en av de akkrederte fotogragrafene på Notodden kjørte Pentax. Var det noen herfra ?

 

Tom

 

Den akkrediterte med Pentax var nok meg, har fotografert de tre siste årene på festivalen. Alltid like gøy, men en er rimelig sliten etter 3-4 dager med springing rundt på konserter hele dagen.

Lenke til kommentar
Den akkrediterte med Pentax var nok meg, har fotografert de tre siste årene på festivalen. Alltid like gøy, men en er rimelig sliten etter 3-4 dager med springing rundt på konserter hele dagen.

At det er gøy tror jeg. Slitsomt også - men jeg tror det var et par som var mer slitne nede på Blues campen ;)

 

Tom

Lenke til kommentar
Den akkrediterte med Pentax var nok meg, har fotografert de tre siste årene på festivalen. Alltid like gøy, men en er rimelig sliten etter 3-4 dager med springing rundt på konserter hele dagen.

At det er gøy tror jeg. Slitsomt også - men jeg tror det var et par som var mer slitne nede på Blues campen ;)

 

Tom

 

Det var nok mange slitne av det slaget ja. Det verste med fotograferingen under festivalen er deadline for bilder, ikke alltid like gøy å måtte levere bilder innen kl 0900 neste morgen når en er ferdig med sortering og redigering ca kl 0430 om natta.....

Lenke til kommentar

Jeg fikk testet AF 1,7x sammen med FA*80-200/2,8 og resultatet var oppmuntrende. Det er ikke tvil om at bruk av konverter gir bedre resultat enn beskjæring allerede ved et trinn nedblending.

 

Sammenligner en ved like blendere (som betyr 1,5 trinn mer nedblending sammen med beskjæring) så er altså objektivet sammen med telekonverter svært bra allerede ved f/5,6.

 

FA*80-200/2,8 er tungt å dra på, men det hjelper stort å utvide brennviddeområdet fra 80-200/2,8 til 80-340/2,8-4,5 :-)

Lenke til kommentar
Jeg fikk testet AF 1,7x sammen med FA*80-200/2,8 og resultatet var oppmuntrende. Det er ikke tvil om at bruk av konverter gir bedre resultat enn beskjæring allerede ved et trinn nedblending.

 

Sammenligner en ved like blendere (som betyr 1,5 trinn mer nedblending sammen med beskjæring) så er altså objektivet sammen med telekonverter svært bra allerede ved f/5,6.

 

FA*80-200/2,8 er tungt å dra på, men det hjelper stort å utvide brennviddeområdet fra 80-200/2,8 til 80-340/2,8-4,5 :-)

Har og same erfaring at ved bruk på 2.8 objektiver, resultatet blir overaskade bra, ikkje altid like bra ved objektiv med 4 som største blender.

Artig brukt i lag med 90/2.8 macroen min.. (Nærgrense på ca 0,3m og 150mm)

Lenke til kommentar

Så forøvrig at en av de akkrederte fotogragrafene på Notodden kjørte Pentax. Var det noen herfra ?

 

Tom

 

Den akkrediterte med Pentax var nok meg, har fotografert de tre siste årene på festivalen. Alltid like gøy, men en er rimelig sliten etter 3-4 dager med springing rundt på konserter hele dagen.

Tim var også ein rimeleg akkreditert ein på festivalen eg var på. Då han rigga seg til oppå ein kabeltrommel med eit stativ av ein annan verden, så trur eg han stal litt oppmerksomhet frå bandet ei stund. Det var vel Motorpsycho som gjorde sitt beste for å halda folk sitt fokus vekk frå den lange rekelen som sto på plattformen han hadde ordna seg og prøvde å få stativet til å stå støtt oppå der. Eg trur du må få deg skarpare piggar på stativbeina, Tim, skal du få dei til å sitta i treverk på den måten som du prøvde. :)

Lenke til kommentar

Hehe :)

 

Joda. Jeg følte litt på at jeg nok vekka en viss oppmerksomhet. Kjentes egentlig litt ubehagelig ut å være et sånt fyrtårn.

 

Stativet var forøvrig ganske stabilt, til tross for at piggene kunne vært litt kvassere. Problemet var når folk fikk rockefot for alvor. Sto og trampa takta på trommelen. De vibrasjonene sleit jeg mer med.

 

Ellers så var årets festival ekstra hyggelig, iom at det ser ut som vi får etablert en gjeng med festivalfotografer fra fotoklubben. Det skal bli spennende å se hva vi får til neste år med en fast gjeng.

I det hele tatt skjer det mye spennende i fotoklubben. Kan ikke du ta deg en tur innom neste kveld? Onsdag 19. kl 20.00 på Humla.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Hehe :)

 

Joda. Jeg følte litt på at jeg nok vekka en viss oppmerksomhet. Kjentes egentlig litt ubehagelig ut å være et sånt fyrtårn.

:!: Ja, eg må innrømma at eg brukte deg som landemerke då madammen skulle komma. "Kvar er du?" spurde ho. "Sjå etter Tim!" Skreiv eg tilbake. Du var vekke då ho kom, men ho såg stativet, og skjønte kvar ho skulle gå. :mrgreen:

 

I det hele tatt skjer det mye spennende i fotoklubben. Kan ikke du ta deg en tur innom neste kveld? Onsdag 19. kl 20.00 på Humla.

 

Humla? :dontgetit: Er der forresten eit miljø for analoge bakstrebarar som meg?

Endret av Asbjeurn
Lenke til kommentar
Humla? :dontgetit: Er der forresten eit miljø for analoge bakstrebarar som meg?
Humla er dagtilbudet som ligger i bygget der hvor Fabrikken var.

 

Om det er miljø for "bakstrevere" der, det vil eventuelt tida vise. Du blir ikke krevd kontingent for bare å snuse litt op miljøet. Du har lite å tape ved å forsøke. Foto er foto, enten det er digitalt eller analogt. Og det skulle ikke forundre meg om det er noen der som er skapanaloge. Du er i hvert fall hjertelig velkommen.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Humla er dagtilbudet som ligger i bygget der hvor Fabrikken var.

OK, då er eg med. Ikkje umuleg at eg lurar meg inn. :) Litt usikker på om eg får lov, rett nok. Kjem til å tilbringa ein del kveldar no framover på diverse skytebaner, for å skyta jaktprøve, så det kan henda at ein kveld til ute or heimen vert for mykje for "ho hi". (Madammen, for dei som ikkje er inne på vestnorsk terminologi :) )

Endret av Asbjeurn
Lenke til kommentar

Jeg tenker på å kjøpe meg et portrettobjektiv med fast brennvidde, men klarer ikke bestemme meg for om jeg skal gå for Pentax 70mm F2.4 Limited, Pentax DA* 55mm f1.4 eller Sigma 50mm f1.4 EX. Fordelene med Pentax 70mm Limited er jo størrelsen og prisen, mens ulempen er lysstyrken, fordelene til DA* 55mm er lysstyrke, værtetting, størrelse (mindre enn sigma 50mm), mens ulempen er høy pris. Sigma sine fordeler er pris, lysstyrke, mens størrelsen og kanskje dårlig kvalitetskontroll er ulempene. Hva ville dere valgt?

Lenke til kommentar
Jeg tenker på å kjøpe meg et portrettobjektiv med fast brennvidde, men klarer ikke bestemme meg for om jeg skal gå for Pentax 70mm F2.4 Limited, Pentax DA* 55mm f1.4 eller Sigma 50mm f1.4 EX. Fordelene med Pentax 70mm Limited er jo størrelsen og prisen, mens ulempen er lysstyrken, fordelene til DA* 55mm er lysstyrke, værtetting, størrelse (mindre enn sigma 50mm), mens ulempen er høy pris. Sigma sine fordeler er pris, lysstyrke, mens størrelsen og kanskje dårlig kvalitetskontroll er ulempene. Hva ville dere valgt?

 

Det er en FA 77/1,8 Limited til salgs på foto.no sitt bruktmarked. Den har et trinn høyere lysstyrke enn DA 70/2,4 og er omtrent samme størrelse når en allikevel må dra med solblender til DA 70/2,4. Ny koster FA77/1,8 10.000,-. Er den verd det?

Lenke til kommentar
Jeg tenker på å kjøpe meg et portrettobjektiv med fast brennvidde, men klarer ikke bestemme meg for om jeg skal gå for Pentax 70mm F2.4 Limited, Pentax DA* 55mm f1.4 eller Sigma 50mm f1.4 EX. Fordelene med Pentax 70mm Limited er jo størrelsen og prisen, mens ulempen er lysstyrken, fordelene til DA* 55mm er lysstyrke, værtetting, størrelse (mindre enn sigma 50mm), mens ulempen er høy pris. Sigma sine fordeler er pris, lysstyrke, mens størrelsen og kanskje dårlig kvalitetskontroll er ulempene. Hva ville dere valgt?

 

Det er en FA 77/1,8 Limited til salgs på foto.no sitt bruktmarked. Den har et trinn høyere lysstyrke enn DA 70/2,4 og er omtrent samme størrelse når en allikevel må dra med solblender til DA 70/2,4. Ny koster FA77/1,8 10.000,-. Er den verd det?

Etter min mening er FA77 ikke verd 10-tusen; pga den "produserer" altfor lett CA.

Tror jeg ville handlet DA*55mm om det var meg, den virker å være god og værtett også. DA77mm er kun f2.4 og det blir litt vel lyssvakt i mange situasjoner.

Lenke til kommentar
Jeg tenker på å kjøpe meg et portrettobjektiv med fast brennvidde, men klarer ikke bestemme meg for om jeg skal gå for Pentax 70mm F2.4 Limited, Pentax DA* 55mm f1.4 eller Sigma 50mm f1.4 EX. Fordelene med Pentax 70mm Limited er jo størrelsen og prisen, mens ulempen er lysstyrken, fordelene til DA* 55mm er lysstyrke, værtetting, størrelse (mindre enn sigma 50mm), mens ulempen er høy pris. Sigma sine fordeler er pris, lysstyrke, mens størrelsen og kanskje dårlig kvalitetskontroll er ulempene. Hva ville dere valgt?

DA70/2.4 om det er størrelse som er viktig. (I følge tester er brennvidden 67 mm)

DA*55/1.4 om lysstyrke er viktig.

Sigma sin 50/1.4 er en stor kladd. (Den er like stor og nesten like tung som FA*85/1.4)

 

DA*55/1.4 sine fordeler :Dhttp://www.penta-club.ru/forum/index.php?a...mp;id=60843.jpg

Lenke til kommentar
Jeg tenker på å kjøpe meg et portrettobjektiv med fast brennvidde, men klarer ikke bestemme meg for om jeg skal gå for Pentax 70mm F2.4 Limited, Pentax DA* 55mm f1.4 eller Sigma 50mm f1.4 EX.
Det første du bør avklare er vel hvilken arbeidsavstand du foretrekker. Mange føler seg lite komfortable med 50mm på de tetteste utsnittene.

 

Et objektiv som etter mitt syn blir nevnt alt for sjelden som et portrettalternativ er Sigma 70mm f/2.8 EX DG Macro. Med identisk arbeidsavstand gir den samme DOF på full åpning som DA* 55 gir på f:1,7. En arbeidsavstand på 100 cm gir DOF på 2,15 cm med 70mm og f:2,8. Snevrere DOF enn det, trenger man vel strengt tatt ikke i det virkelige liv.

 

Jeg for min del er lavlysfantast og liker tryggheta som værtetting gir, så jeg ville nok valgt DA* 55.

 

Men, hvis du ikke har spesiell interesse for lavlysfoto, og heller ikke er opptatt av liten størrelse og vekt, og kan tenke deg makro som en ekstra bonus, så er nok dette et alternativ som kan og bør vurderes. En ulempe har det, nemlig relativt sein fokus, til gjengjeld er fokusgangen så lang at manuell fokus blir ekstremt nøyaktig. I følge testen jeg viser til så blir AF-hastihet betydelig bedre hvis du bruker den innebyggete fokusbegrenseren.

 

Jeg har ikke prøvd noen av de nevnte objektivene, så alt dette er synsing og høytenking :)

En liten kuriositet som vel sier noe om kvaliteten på makroen. Når ImagingResource tester kamera (som f.eks K-7) så bruker de dette objektivet som referanseobejktiv. Dette for å sikre best mulig måledata og mest mulig sammenlignbare data på tvers av de ulike fatningene.

 

EDIT: Etter billedeksemplene i denne testen å dømme, har det tiltalende boke-egenskaper og.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...