Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Falt for fristelsen da jeg var innom JP.

 

Grepet minner meg litt om Canon, dessverre :sick:

Hm? Den er liten, ja. Men hvis de har greid å beholde grepet fra DS vil du forhåpentligvis ikke bare vende deg til det, men etterhvert lære å sette pris på det. Den sitter limt i høyrehånda mi. Gi den en sjanse. Trikset er å la fingertuppene suge seg fast i grepet, og glemme hele kameraet, hvis de har laget den riktig.

 

Men det kan selvfølgelig hende de har greid å kludre det hele til denne gangen ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har testet K-m litt idag. Begynner å like det nå. Det er selvfølgelig en overgang fra K10D til K-m. Noen her som vet hvordan man best kan ta ISO tester? Tenkte å sjekke hvordan K-m er iforhold til K10D.

 

Her er noen bilder jeg tok med K-m idag.

 

Tok kun bilder i jpg (sRGB). Har ikke gjort noe med bildene. Testet ut diverse programmer og filtre som er innebygd i K-m. Min personlige favoritt er retro filteret.

For en nybegynner som ikke er interessert i å skyte RAW og redigere bilder, kan faktisk Pentax K-m være en morsom sak.

Lenke til kommentar

Har testet med forskjellige program og digitale filtre. Husker ikke hva :blush: Har ikke gjort noe med bildene utenom det som er gjort i kamera.

Bildene er lastet opp til Flickr rett fra minnekort.

Tenkte jeg skulle ta en test mellom K10D og K-m.

 

Edit: Har solgt K10D'en med 18-55mm kit og Tamron 70-300mm.

Det er faktisk litt etterspørsel etter Pentax kamerahus i K10D klassen. Fikk kanskje 6-7 henvendelser på ett halvt døgn. Muligheten for at det blir en K20D iløpet av neste uke er faktisk ganske realistisk :grin:

Endret av northpentax
Lenke til kommentar

Kom nettopp over en brukerrapport med billedeksempler på http://www.photomalaysia.com/forums/showthread.php?t=63815

 

Han kommer fra K20D, og han hevder at K-m har bedre autofokus, ogå i lavlys situasjoner.

Mer fra samme fyr http://www.photomalaysia.com/forums/showthread.php?t=64034 og http://www.photomalaysia.com/forums/showthread.php?t=64140

 

Lurer på om han har rota litt med hvilke filer som er hvilke i ISO testen. 3200 eksemplet uten støyfjerning har påfallende mindre støy i de mørke partiene enn tilsvarende med NR.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Det der så jo slett ikke ille ut.

Men gleder meg til å se 100% crop av mer seriøse tester, blir også spennende å se hvordan K-m går opp mot eos 1000d. Tror som alltid når det gjelder Pentaxprodukter at salget begrenses av markedsføring/tilgjenglighet (få butikker som fører pentax), dessverre.

 

btw: du har to like linker i posten din, var det meningen ;) ?

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar
2999,- var ikke værst. Med 18-55ALII til og med. Expert selger jo ekstremt aldrende d40 til "superpris" 2499.

Lansert for nøyaktig 2 år siden, og ekstremt aldrende. Jeg er klar over at 2 år er omtrent 20% av livet til de fleste her inne, men kan noen fortelle meg hvor "aldrende" Eos 5D var da? Hvis det fortsatt eksisterer noen som husker den modellen.

 

Jeg er selvfølgelig enig i at den prisingen Pentax har lagt seg på her er ekstrem. Den slår beina under på det meste av bruktmarkedet for entrylevel-modeller. Et lite hus med innebygd antishake til den prisen er bare oppsiktsvekkende. Og priser har jo en tendens til å synke ganske kjapt i tillegg. Meget bra, Pentax.

 

Men i og med at diskusjonen om fokusmotor er i ferd med å dø ut etterhvert som optikk med motor strømmer på, så er det kun sensoren som står igjen som mulig klagemål. Nok om det, men jeg synes det er blitt veldig mye fokus på alder for tiden. Litt rart, siden det ikke har skjedd noe teknologisk på disse to årene som har betydning for den klassen D40 befinner seg i.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Fredrik Gløckner: Budene jeg fikk på K10D huset lå på 3000kr.

 

fototim: Grep er vanesak. Det er faktisk ganske likt Canon. Synes det ikke er så ille når man blir vandt med smått grep. Driver nå å holder 400D med Tamron 17-50mm f/2.8 og K-m med FA 28mm f/2.8, Pentax er litt behageligere. Men hvis jeg monterer en DA* 16-50mm på K-m'en, regner jeg med at de vil være ganske like.

Konklusjon:

God ergonomi må man ha ved tung optikk og hus.

Mindre viktig når man har små lette fastobjektiver.

Har en ZX-5, når 50mm er montert synes jeg den er mere behagerligere enn K10D. Dette er p.g.a. vekt, den veier ingenting.

 

Det er en ting jeg ikke viste om Canon 400D og som jeg skulle ønske Pentax K-m hadde. Det er den sensoren som slår av LCD skjermen når søker nærmer seg øyet.

 

AF er veldig kjapp. Den er bedre enn K10D i dårlig belyst rom.

Nå vet jeg hvordan AF er på 400D, K-m er sinnsykt mye kjappere, men den bråker en del p.g.a. motor i huset.

Lenke til kommentar
Lansert for nøyaktig 2 år siden, og ekstremt aldrende. Jeg er klar over at 2 år er omtrent 20% av livet til de fleste her inne, men kan noen fortelle meg hvor "aldrende" Eos 5D var da? Hvis det fortsatt eksisterer noen som husker den modellen.

Vel kanskje litt overdreven bruk av ekstrem, men i og med at d40 har fått to etterkommere siden den kom ut (d40x + d60)og det faktisk er to år, så mener jeg det kvalifiserer til aldrene (til et kamera å være). 5d holdt seg vel egentlig lenge fordi det var alene på toppen (få andre "billige" FF), mens i entry-level har det vært et større press i markedet.

Lenke til kommentar

En etterkommer. D40X kom nesten samtidig, så D60 er den eneste egentlige etterkommeren. Og det er bare ord, og sier ingenting om egenskapene til noen av modellene. Det blir bare ord og teoretiske tanker når alt kommer til alt. Hva tilbyr en D40 i forhold til dagens modeller er det viktigste momentet. Dere bare plasker rundt i den retorikken som markedsfolkene ønsker dere skal plaske rundt i, samtidig som økonomene til de store konsernene godter ræva av seg og ler hele veien til banken. Det dreier seg kun om å ikke sitte med fjorårets modell ut fra den argumentasjonen jeg har lest til nå. Til dags dato har jeg ikke lest noen gyldige argumenter utover det lave pikseantallet og fravær av liveview. Alt det andre er tilstede. Få fokuspunkter? Ja, det har også de mest proffe modellene som finnes på markedet (Hasselblad og Mamiya, for eksempel). Herregud, Leica M8 har ingen fokuspunkter overhodet.

 

Kom med argumentene om hva som har kommet til av betydning siden november 2006. På hvilke områder har fototeknologien blitt så mye mer avansert at D40 plutselig er gammel i forhold til alle de andre? Til nå har jeg bare lest at noen hevder at tiden har løpt fra modellen, men ingen skriver hva som falt av i kampen mot tiden. Hva har A200 som er mer voksent enn det som D40 har? Ikke kom med antishake, for da er både Nikon og Canon ute av dansen i utgangspunktet. Ikke si liveview, for da ser fremtiden mørk ut for A200-eiere som drømmer om A700. Kan noen for første gang i debatten komme med et konkret eksempel som er av betydning for at en ikke bør velge D40. Noe konkret, ikke vage formuleringer og henvisning til kalenderen.

Lenke til kommentar
Vel kanskje litt overdreven bruk av ekstrem, men i og med at d40 har fått to etterkommere siden den kom ut (d40x + d60)og det faktisk er to år, så mener jeg det kvalifiserer til aldrene (til et kamera å være). 5d holdt seg vel egentlig lenge fordi det var alene på toppen (få andre "billige" FF), mens i entry-level har det vært et større press i markedet.

Den eneste grunnen til at Nikon kom med D40x er at det finnes for mange mennesker som tror at 6MP er for lite. D60 er grei nok, den ble lansert i passende tid etter D40. Men det er egentlig ingen grunn til å slutte å produsere D40 for det; den kan produserer meget billig.

Lenke til kommentar

veldig diskusjon rundt en feilformulering i en bisetning her da.

Jeg bryr meg katta om når d40x og d60 kom, hvem som er etterfølger og ikke.

Jeg har ikke sagt et ord om D40's kvaliteter, for de er utfra hva jeg har lest gode. Du snakker mye om ord her, ord om at vi skal si hvorfor d40 ikke duger? Det kommer ikke jeg til å skrive, for d40 er garantert et godt verktøy som de fleste av oss hadde vært mer enn nok fornøyd med. Da setter jeg strek.

 

Så mindre Nikon mer Pentax prat, dette er trossalt Pentax diskusjontråd.

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar
veldig diskusjon rundt en feilformulering i en bisetning her da.

Her må jeg komme med en beklagelse, jeg trodde jeg var i "anti"-D40 tråden som er her. Derfor kom jeg med disse uttalelsene ...

 

Tilbake til Pentax; K-m tror jeg kommer til å bli en stor suksess. Ihvertfall hvis de holder dette prisnivået. Da må nok Canon 1000D, Nikon D60, Olympus E-420 og Sony a200 ned på samme pris-nivå.

 

Tom

Lenke til kommentar

Kanskje litt kuriøst, men Pentax driver altså fortsatt å lever patentsøknader for forskning på mellomformatkameraer. http://appft1.uspto.gov/netacgi/nph-Parser...;RS=20080232791 Det går en del hardnakka rykter om at Pentax har lagt mellomformat på hylla, men dette viser at ryktene er grunnløse.

 

EDIT: Det kan hende jeg har vært litt lite kildekritisk før jeg posta denne nyheten. En bruker på Pentaxforums.com hadde lenka til en nyhetsartikkel som hevda det jeg gjenga over. Jeg tok det for god fisk. Men når jeg forsøker å lese patentsøknaden, så finner jeg ingen ting som indikerer at det dreier seg om en søknad for MF. Det er rett og slett snakk om et nytt søkersystem ikke en spesifik MF patent. Er jeg redd. Jaja.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...