Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Kameraet forsvant litt der ja :p

 

Mellomformat og Pentax er noe jeg aldri har fortstått meg på, men en liten sjekk hos fovi viser jo at de selger masse MF utstyr (bare du har penger nok) 800mm/6,7 = 160k :D . Så dødt er det definitivt ikke, men om Pentax har planlagt noe digitalt i den duren må jo gudene vite.

 

EDIT:

Ser forresten at fotomagasinet/fotovideo har tatt opp kampen mot JP når det gjelder aggresiv prising av k200d. 3995 med 18-55ALII, hele 4kroner billigere enn JP, penger å spare folkens :p

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og da var Pentax K-m med 18-55mm bestilt fra Japan Photo. Det ble for mye for meg å mostå, så nå er min første dSLR på vei i posten snart :D

 

 

Velkommen til Pentax klubben :w00t:

 

Jeg kan anbefale deg å kjøpe/gjøre følgende(men du må ikke):

 

-Kjøp svart elektroteip(jeg bruker en liten teip bit over låsen til batteriluken).

-Kjøp Øyemusling O-ME53(Brukte en tynn teip strimmel til å være sikker på at ikke denne faller av og en bit over skyvearmen som er plassert over søker okularet. Denne har jeg klart å knekke på K10D'en. PLuss, nå som den har teip over seg vil den stå i ønsket possisjon hele tiden).

-Kjøp Black Rapid RS-1

-Kjøp batterilader og 2-3 sett med oppladbare AA/HR6 batterier(4 batterier i hvert sett).

 

Edit: Husk å merke batteriene. Jeg brukte en slik Dymo teip maskin. Skrev #1 på 4 batterier, #2 på de 4 neste osv. Da vet jeg hvilke batterier jeg skal bruke sammen, hvilke som er ladet og brukt.. osv.

Endret av northpentax
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Og da var Pentax K-m med 18-55mm bestilt fra Japan Photo. Det ble for mye for meg å mostå, så nå er min første dSLR på vei i posten snart :D

 

 

Velkommen til Pentax klubben :w00t:

Takker :)

 

 

-Kjøp svart elektroteip(jeg bruker en liten teip bit over låsen til batteriluken).

Hmm, ganske så smart. Får bare se hvor godt luken sitter, jeg har ingen planer om å slenge vilt rundt med den.

-Kjøp Øyemusling O-ME53(Brukte en tynn teip strimmel til å være sikker på at ikke denne faller av og en bit over skyvearmen som er plassert over søker okularet. Denne har jeg klart å knekke på K10D'en. PLuss, nå som den har teip over seg vil den stå i ønsket possisjon hele tiden).

Hvorfor burde jeg kjøpe den?

Jeg skjønte ikke helt hvordan man brukte den, er det en skulderreim eller en håndreim (eller noe slikt)?

-Kjøp batterilader og 2-3 sett med oppladbare AA/HR6 batterier(4 batterier i hvert sett).

Selvfølgelig, har allerede gjort det ;)

 

Edit: Husk å merke batteriene. Jeg brukte en slik Dymo teip maskin. Skrev #1 på 4 batterier, #2 på de 4 neste osv. Da vet jeg hvilke batterier jeg skal bruke sammen, hvilke som er ladet og brukt.. osv.

Ganske så god idé det faktisk, må testes :)

Lenke til kommentar

Jeg har lillefingeren plassert under kamera'et, har klart å åpne batteriluken 2-3 ganger. Batteriene har ikke falt ut ennå, men får å hindre dette satt jeg på en teip bit på 1*1cm.

Kjedelig å miste batteriene i bakken. Noe mer du lurte på?

 

Black Rapid RS-1 er genial. Kamerareima som følger med kan du kast. Bare skit.

name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>">
name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350">

Se filmen hos Youtube

 

Øyemusling O-ME53 har 1,2x forstørrelse og den kommer litt ut fra kamera'et.

Bare ett tips, jeg liker den.

Lenke til kommentar

Teip over låsen til batteriluken? Er k-m så liten. Hvis du klarer å åpne batteriluken på k200d uten å ville det holder du ihvertfall feil grep.

 

Btw: Ser at JP har tilbud:K20d m/ 16-45mm til 8999,- . Jeg syns ikke dette virket så utrolig godt tilbud i og med at du på JP kan kjøpe K20d og 16-45mm hver for seg til 5999+2999=8998, altså en krone billigere enn å kjøpe i kit.. :p

Kitet er jo billig iforhold til andre butikker, men du sparer ikke noe på å kjøpe i kit.

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar
Teip over låsen til batteriluken? Er k-m så liten. Hvis du klarer å åpne batteriluken på k200d uten å ville det holder du ihvertfall feil grep.

 

Dersom "låsen" er av samme type som K100D (med en skyvebryter): Jeg klarte det aldri selv, men tenker meg at det er mulig om man er litt uheldig/klåfingret. :)

(Løsningen fra K10D/K20D burde vel adopteres.)

 

Hvordan er forresten erfaringene med forskjellige batterimerker og K-m/K200D? K100D er/var beryktet for å være direkte kresent, og likte godt kvalitetsbatterier som holdt bra, altså ikke nødvendigvis slik at holdbarhet=mAh.

 

(For øvrig var K20D+16-45 billigere for et par uker siden. Kostet vel 8000 da, noe som var ganske så rimelig. Jeg rakk ikke det tilbudet, men greit nok, blir vel heller en 17-50 på meg med tiden, spørs litt om 16-45 er bedre enn 17-50.)

Endret av Aiki
Lenke til kommentar
Teip over låsen til batteriluken? Er k-m så liten. Hvis du klarer å åpne batteriluken på k200d uten å ville det holder du ihvertfall feil grep.

 

Klarer ikke å åpne luken når jeg holder kamera'et vanlig. Det har hendt når jeg håndterer det.

Den lille teip biten har jeg på for sikkerthets skyld. Jeg foretrekker å være litt på den sikre siden. Irriterende å miste ett oppladbart AA batteri eller to. Da bruker jeg heller 10kr. på en fempakk med elektroteip og har en rull i kameravesken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...