Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Ja Supertelephoto var det mest interessante med roadmapet. Tror det vil ligge utenfor min lommebok for en stund, men kanskje det kommer noe nytt snadder på bruktmarkedet etterhvert.

 

enkelte på det offisielle pentaxforumet bekjymret seg over at det ikke sto DA* supertele, det betyr ingenting tror jeg, 1. Hvorfor skulle Pentax lage supertele uten at de bygger de bra? 2. Ligger jo på samme linje som DA* 60-250m.

 

Hva supertele blir kan bli interessant å si, mener supertele er 300mm 2.8 og oppover.

Hva som kommer først, vil tippe en 400/5.6, på lengre sikt 300/2,8 og kanskje en remake av 600/4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er i nesten samme situasjon som GBOne. Jeg har GX-10 og fikk veldig lyst på K20D nå når Japan Photo selger den så billig. Eneste som hindrer meg er at jeg har batterigrep (som jeg har blitt veldig glad i) på GX-10. Og det passer jo ikke på K20D. Så da må jeg få solgt både GX-10 + batterigrep og så kjøpte K20D + batterigrep.

 

Så spørsmålet er om oppgraderingen er verdt differansen i pris. :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg snappa nettopp opp en interesant sak når det gjelder K-m.

Det at de har krympa huset medfører naturlig nok kortere signalvei på kretskortet, som igjen skal virke gunstig på bla. støy. Det har jeg ikke tenkt på før.

 

Skulle virkelig vært interesant å vist hvor solid det er. Den er ca 100g lettere enn den gamle DS'en min, som virkelig har tålt mye juling :hmm: Betyr de 100g at K-m er mindre solid tro? Hvis ikke, så er det bare å begynne å lete etter litt frie midler for meg.

Lenke til kommentar

Virkelig, kortere vei på kretskortet = mindre støy, gjøss.

Ang K-m så er det jo litt paradoksalt hvis det har bedre støyegenskaper enn k200d, det er jo allerede raskere enn både k20d og k200d (bufferen ser ut til å være lik som på k200d, dog). Hva er det de har spart på annet enn værtetting?

 

Hvor mye det tåler? Var DS semipro eller entry?

K-m veier forresten ca 75g mer enn eos 1000d, kan jo tyde på at det ikke er litt solid i sin klasse? Men i og med at det kommer med plast-bayonett objektiver så ehhh.

 

Huff har fått lyst på en fast 300mm nå. Er jo helt latterlig at f* og fa* 300mm koster omtrendt det samme som en ny da*.

Lurer forresten på hva denne går for tilslutt. Er ikke så mange slike på auksjon.

Lenke til kommentar

DS var vanskelig å plassere i klasselandskapet.

Det byggemessige gjør at jeg har lyst til å kalle det entusiast. Selv om det ikke har værtetting. Men det var alt for konservativt spekka til å kunne betegne det som pro.

Om jeg velger å pensjonere det totalt, så blir det med et tungt hjerte. For det er et godt verktøy, så lenge man kan leve med sneglehastighet.

 

At K-m har bedre støyegenskaper enn K200D skal jeg være forsiktig med å påstå. Jeg har for få rapporter å bygge på. Kanskje en marginalt bedring pga kortere signalvei?

Det jeg vet er at nedkorting av signalvei virker positivt i lydverdenenen. Så jeg har sans for argumentasjonen.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Du har tydligvis ikke prøvd AA lithium? ;)

Vekten jeg leste av var uten batterier uansett.

Irriterende at ingen kan komme med oppladbare lithium AA. Tror ikke det er teknologien som er flaskehalsen der akkurat.

 

omg 2dager igjen på den fa* 300, og ligger per nå til 305 dollar, er jo ingenting.

100% positiv selger og alt mulig, hadde laget en ebay bruker hadde det ikke vært for at han bare frakter til U.S.

Lenke til kommentar

Faktisk ikke, av den grunn av at de ikke er oppladbare. :)

CR-V3 finnes som oppladbare, det eneste problemet er at Pentax-kameraer ikke er så glad i den litt for høye spenningen de har. Visse typer påstår de har lavere spenning, men jeg har ikke forsøkt, ble nok å holde seg til et sett gode Ni-Mh, som egentlig var overraskende gode!

 

 

(Jeg kan nå likevel vinke farvel til AA. I dag ble fristelsen for stor i dag, og et planlagt kjøp av K20D ble gjennomført.

Nå gjenstår det bare å pakke det gamle inn, så kan den tjene nok en herre etter jul. :) )

Lenke til kommentar
Det at de har krympa huset medfører naturlig nok kortere signalvei på kretskortet, som igjen skal virke gunstig på bla. støy. Det har jeg ikke tenkt på før.

 

Det jeg vet er at nedkorting av signalvei virker positivt i lydverdenenen. Så jeg har sans for argumentasjonen.

Hadde det vært noe i det, hadde det neppe vært målbart uansett, men hvor er logikken i det når vi snakker om noen få mm i utg.punktet, og signalene er digitale?!

 

Når det gjelder digitale signaler er det ikke slik at de forringes og forstyrres i på samme måte som et analogt signal blir. Det er snakk om de mottas intakte/brukende eller ikke - noe som kan kontrolleres med enkle algoritmer basert på kontrollbit's mottakerenden,

Lenke til kommentar

Jeg tror dette nærmest kommer til å drepe annenhåndsmarkedet, i hvert fall i den lave enden.

 

Riktignok har man lenge kunnet kjøpe Nikon D40 med objektiv nytt til 2400-3000, omtrent. Men tross alt, D40 er et gammelt kamera, og har "bare" 6MP. Her har vi et helt nytt kamera med objektiv, innebygget bildestabilisering, til 3000.

 

Med et sånt tilbud tilgjengelig, hvem vil da kjøpe et brukt speilreflekskamera blant de lavere modellene til 2000, for eksempel? Det forekommer bedre å kjøpe et nytt kamera, med tanke på hvor fort den tekniske utviklingen går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...