Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Pentax sitt Q-system gjør det etter min mening overraskende bra i Japan med hele 7,8% av markedet for speilløse systemkamera. Kilde. Andre funn er at micro four thirds selger omtrent 5,6 ganger så bra med sine 43,3% markedsandel. APS-C selger omtrent 4,9 ganger bedre enn Q og står dermed for omtrent 38,4% av markedet. De siste 10,5% av markedet deles mellom Nikon 1 (5,7%), fullformat (0,5%) og "others", hva nå enn det er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pentax sitt Q-system gjør det etter min mening overraskende bra i Japan med hele 7,8% av markedet for speilløse systemkamera. Kilde. Andre funn er at micro four thirds selger omtrent 5,6 ganger så bra med sine 43,3% markedsandel. APS-C selger omtrent 4,9 ganger bedre enn Q og står dermed for omtrent 38,4% av markedet. De siste 10,5% av markedet deles mellom Nikon 1 (5,7%), fullformat (0,5%) og "others", hva nå enn det er.

 

Nå er ikke "APS-C" ett format heller da, det er en rekke forskjellige fatninger, men først og fremst Sony og Canon. Fuji selger tydeligvis ikke nok (eller har for mange modeller) til å havne på listen, og Samsung er det vel ingen i Japan som kjøper. "Others" er kanskje Ricoh GXR?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke en Pentaxianer.......ennå.

 

Men jeg solgte mitt Canon 5D MkIII med alle objektiver og utstyr for å finansiere egenkapital for ny MC.

Jeg vet at jeg ikke kan være foruten kamera så jeg kjøpte et Olympus PEN E-PL5 på kampanje med 14-42mm og 40-150mm objektiv. Men jeg klarer ikke å bli vant til kun skjerm som søker og det lille grepet. Et flott kamera ellers , men savner litt av dynamikken til 5D'en.

 

Jeg vurderer derfor Pentax K-5 eller K-5 II som det systemkameraet som leverer best bildekvalitet i forhold til pris. I følge DxO skal det også ha en fenomenal dynamikk som "Crop" kamera.

 

Arrester meg om jeg tar feil.

 

Men jeg vurderer altså et brukt K-5 selv om et nytt K-5 II er på kampanje hos JP.

Kan noen av dere Pentaxianere forklare meg forskjellen på 5-K og 5-K II ?

 

Lenke til kommentar

Kan noen av dere Pentaxianere forklare meg forskjellen på 5-K og 5-K II ?

Hmm, vanskelig spørsmål. :) .. fordi forskjellene er minimale. Så vidt jeg husker i farta er AF-sensoren marginalt forbedret i svakt lys og .. hmm .. fps-valgene til videofunksjonen. Resten må jeg google.

 

Videofunksjonen var vist identisk, men K-5II har lagt på seg 12 gram og fått en forbedret skjerm uten gap mellom pikslene. Dpreview påstår en plass at vektforskjellen er 20 gram og at stereomikrofonen er redusert til mono, men det stemmer ikke. Dpreview oppgir andre steder at vektforskjellen er 12 gram, noe som bekreftes andre steder. Den innebygde mikrofonen i begge modellene er mono og begge har mulighet for stereo ekstern mikrofon. Akam gjengir en påstand om at værtettingen er forbedret, det stemmer ikke. Huset er nøyaktig det samme med akkurat de samme 77 forseglingene og Pentax oppgir at begge er garantert å fungere i temperaturer fra -10 til +40 grader C.

 

Oppsummert er forskjellene: Økt sensitivitet på AF-sensoren, gapless skjerm, 12 gram.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Er en NEX-bruker, men etter å ha bodd i Bergen i 40 år har jeg innsett at det regner en del her i området, og har derfor handla inn et K5-II kit hos JP (6495,-). NEX'n blir nok fremdeles mitt hovedkamera (3 MF og 4 AF linser), men ønsker altså å bruke Pentax i dårlig vær (les: halve året).

 

Jeg ønsker å komplementere kit-linsa (18-55 WR) med en eller kanskje 2 værbestandige linser. Slik jeg har forstått det, så er det WR og DA* som gjelder for værbestandighet. Hvilke av disse er å anbefale, evt. hvilke bør jeg styre unna. Leser at SDM-motoren i DA* har rykte på seg for å bryte sammen...... eller er dette bare negativ hype ?

 

Jeg bruker mest prime-linser på NEX, men kanskje den bruken endres naturlig i dårlig vær/lys ?

 

Min mest brukte linse på NEX er en lysterk manuell fokus 55mm, er DA* 55/1.4 verdt pengene ? (600 usd på keh.com).

 

Takknemlig for alle innspill.

Endret av Filla
Lenke til kommentar

Leser at SDM-motoren i DA* har rykte på seg for å bryte sammen...... eller er dette bare negativ hype ?

Jeg har ikke noe tall på feilraten, men så vidt jeg har skjønt er det litt høy feilrate på fokusmotoren i DA* 16-50 f/2,8. Flere her i tråden har hatt det problemet. Jeg vet heller ikke hvor vanlig/uvanlig det er for andre DA*-objektiver.

 

Det høres ut som du trenger étt allværs allround-objektiv. En 18-135mm f/3,5-5,6 WR. Da slipper du å knote med objektivbytter under regnjakka.

 

men ønsker altså å bruke Pentax i dårlig vær (les: halve året).

Halve året? Er du bergenser? Du overdriver i hvert fall hvor bra vær det er i bergen. :p

I 2012 regnet det 260 dager (71%). Et normalår har vist "bare" 213 regnværsdager (58%).

 

Et innlegg fra deg i en annen tråd:

bare synd de ikke gjør noe med optikken(flere og bedre WR optikk).

Jeg synes Pentax har vært flink til å oppgradere objektivene til WR. Pr nå er det:

SMC Pentax-D FA 100mm F2.8 Macro WR

SMC Pentax-DA 18-135mm F3.5-5.6 ED AL [iF] DC WR

SMC Pentax-DA 18-55mm F3.5-5.6 AL WR

SMC Pentax-DA 50-200mm F4-5.6 ED WR

HD Pentax-DA 55-300mm F4-5.8 ED WR

HD Pentax-DA 560mm F5.6 ED AW

Pentax HD DA 20-40mm F2.8-4 ED Limited DC WR

SMC Pentax-DA* 16-50mm F2.8 ED AL [iF] SDM

SMC Pentax-DA* 200mm F2.8 ED [iF] SDM

SMC Pentax-DA* 300mm F4 ED [iF] SDM

SMC Pentax-DA* 50-135mm F2.8 ED [iF] SDM

SMC Pentax-DA* 55mm F1.4 SDM

SMC Pentax-DA* 60-250mm F4 ED [iF] SDM

.. og det dukker nok opp noen flere i år.

Lenke til kommentar

Jeg synes Pentax har vært flink til å oppgradere objektivene til WR.

Tja... Flink og flink, bare synd de ikke lager noe som er bra lenger.

SMC Pentax-D FA 100mm F2.8 Macro WR - vil ikke ha macro, men en fin oppdatering


SMC Pentax-DA 18-135mm F3.5-5.6 ED AL [iF] DC WR - er ikke verdt pengene. skikkelig slett arbeid fra Pentax


SMC Pentax-DA 18-55mm F3.5-5.6 AL WR - helt greit kit objektiv


SMC Pentax-DA 50-200mm F4-5.6 ED WR - samme som over

HD Pentax-DA 55-300mm F4-5.8 ED WR - ny med HD coating og WR, synd de ikke gjorde noe mer med den. Latskap!


HD Pentax-DA 560mm F5.6 ED AW - yeah, sure ;)


Pentax HD DA 20-40mm F2.8-4 ED Limited DC WR - overpriset f/2.8-4, skulle vært 2,8 hele veien.


SMC Pentax-DA* 16-50mm F2.8 ED AL [iF] SDM - jævla skarp i senter, ræva ellers


SMC Pentax-DA* 200mm F2.8 ED [iF] SDM - verdt pengene


SMC Pentax-DA* 300mm F4 ED [iF] SDM - verdt pengene


SMC Pentax-DA* 50-135mm F2.8 ED [iF] SDM - verdt pengene


SMC Pentax-DA* 55mm F1.4 SDM - kunne vært bedre


SMC Pentax-DA* 60-250mm F4 ED [iF] SDM -verdt pengene

.. og det dukker nok opp noen flere i år.

Lenke til kommentar

Hmm, vanskelig spørsmål. :) .. fordi forskjellene er minimale. Så vidt jeg husker i farta er AF-sensoren marginalt forbedret i svakt lys og .. hmm .. fps-valgene til videofunksjonen. Resten må jeg google.

 

Videofunksjonen var vist identisk, men K-5II har lagt på seg 12 gram og fått en forbedret skjerm uten gap mellom pikslene. Dpreview påstår en plass at vektforskjellen er 20 gram og at stereomikrofonen er redusert til mono, men det stemmer ikke. Dpreview oppgir andre steder at vektforskjellen er 12 gram, noe som bekreftes andre steder. Den innebygde mikrofonen i begge modellene er mono og begge har mulighet for stereo ekstern mikrofon. Akam gjengir en påstand om at værtettingen er forbedret, det stemmer ikke. Huset er nøyaktig det samme med akkurat de samme 77 forseglingene og Pentax oppgir at begge er garantert å fungere i temperaturer fra -10 til +40 grader C.

 

Oppsummert er forskjellene: Økt sensitivitet på AF-sensoren, gapless skjerm, 12 gram.

 

Takk for svar :)

Jeg fikk en uventet utgift i posten i går, tar det ikke slutt :huh:

Derfor lar jeg det brukte K-5 kameraet gå , kommer sikkert nye , eller helt nytt K-5II eller K-3 på tilbud :)

Lenke til kommentar

Sikkert mange k5 og k5II på bruktsalg fremover nå som k3 har kommet. Det er ganske stor forskjell på autofokusen på k5 og k5II og da i k5II sin favør. Anbefaler den om du ikke går for k3. k5IIs vil være ett enda bedre valg om man ikke er skrekkelig redd for moire. Man får en ganske god boost på detaljegjenngiving uten AA filteret :) Og brukt er ikke prisforskjellen så stor på den uten og den med S :)

 

Minner om Facebookgruppa "Pentaxianere i norge" Verdens beste facebook gruppe :) Det er verdt å melde seg inn i Facebook bare på grunn av den. Nå foregår ett forsøk på å få i land ett treff til sommeren :)

Endret av Phaser_
Lenke til kommentar

"Verdt det" - som om folk unngår fb fordi det er slitsomt å registrere seg.. Hva med oss som ikke er superfan av å bli overvåket for alt vi gjør der og alt vi gjør på nettet via cookies som registrerer all surfingen selv om folk flest ikke vet om det?

 

Dere får heller informere oss her i tråden i stedet for å ta utgangspunkt i at fb er verdens navle som alle "må" godta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...