Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg bruker K10d som sekundært kamera med et alternativt objektiv, f.eks vidvinkel (10-17mm). Så slipper jeg objektivbytte. Dette seff. bare når det er praktisk mulig (bryllup, konf. etc). På turer ut i skog og mark blir det ofte for mye å dra på.

 

Føler det gir meg større "verdi" enn inntektene fra et salg. Blir litt som å ha en gammel bil som fortsatt fungerer helt ok.

 

Kan også være nyttig å ta k10'en (med kit objektiv) på mer tvilsomme utflukter siden jeg ikke er så redd for å miste det. Steder hvor jeg kan bli frastjålet kamera eller hvor det kan bli konfiskert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker litt på å anskaffe meg Samsung NX20 + Samsung 30mm f/2 som sekundært kamera. Da får jeg alltid en lyssterk normal raskt tilgjengelig når jeg jobber med andre brennvidder. Kamera med objektiv vil veie under halvparten av bare 70-200 objektivet mitt og koste i størrelseorden det samme som Sigma 30mm f/1,4 som jeg har nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Samme egenskaper som k10 kit, men med værtetting (WR = Weather Resistant).

 

Du får forøvrig K-5 m/18-55mm WR til 9995,- hos fovi.no

 

Fovi.no er den gamle importøren av Pentax og er enda kjekk å bruke som referanse til priser mm. De gir også en grei oversikt ihht hva som finnes av utstyr ol.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Jeg tenker litt på å anskaffe meg Samsung NX20 + Samsung 30mm f/2 som sekundært kamera. Da får jeg alltid en lyssterk normal raskt tilgjengelig når jeg jobber med andre brennvidder. Kamera med objektiv vil veie under halvparten av bare 70-200 objektivet mitt og koste i størrelseorden det samme som Sigma 30mm f/1,4 som jeg har nå.

 

Du kan bruke nx20 med pentax optikk?

Lenke til kommentar

Har DA* 16-50mm fra før så den 18-55mm blir bare en nisse på lasset.

 

Så spørsmålet er om 50-200 er verdt 1300,- ekstra i forhold til å kjøpe bare kamerahuset på Fovi f.eks til 9 695,- å satse på noe bedre enn 50-200WR?

 

Begynner å tvile litt på om det er så bra det messetilbudet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Har DA* 16-50mm fra før så den 18-55mm blir bare en nisse på lasset.

Fordelen med å ha noen kit liggende er at du senere kan selge kamera med objektiv.

Så spørsmålet er om 50-200 er verdt 1300,- ekstra i forhold til å kjøpe bare kamerahuset på Fovi f.eks til 9 695,- å satse på noe bedre enn 50-200WR?

Det blir opp til deg å vurdere. Det kan lønne seg å "ha en plan", dvs. vurdere hva som finnes mot egne behov og lage ei ønskeliste ut i fra det. Det er sjelden noe poeng med et ekstra objektiv kun fordi det "var så billig" / "fikk det på kjøpet".

Begynner å tvile litt på om det er så bra det messetilbudet.

De er sjelden veldig gode.

Lenke til kommentar

det var et enormt prisfall på bare noen år... nesten slik at det lønner seg å beholde kamera som backup...

 

1890,- for å være nøyaktig. Jeg har en *istDS, K-x og K-5 så K10D som backup var det lite behov for. Den lå for salg i en måned til 2490,- uten et eneste napp. Når jeg satte ned til 1890,- ble den solgt ganske kjapt. Skulle vel gi en god indikasjon på hva de selges for.

Lenke til kommentar

Gratulerer anbar :thumbup:

 

Du kan bruke nx20 med pentax optikk?
Ja, NX20 = K20D (more or less).

NX, ikke GX. ;)

 

NX er Samsungs nye speilløse kamerasystem og NX20 er en modell som ventes lansert i løpet av sommeren. Jeg har faktisk ikke sjekket om jeg kan bruke K-optikk på NX-systemet, men det er egentlig ikke så nøye. 30mm f/2 vil sitte på det nesten uavbrutt. 16mm f/2,8 er også litt interessant men jeg skulle gjerne hatt noe ennå videre og gjerne litt zoom selv om det går på bekostning av lysstyrke. Jeg regner med det finnes adaptere mellom K-objektiver og NX-hus med alt helmanuelt.

 

Poenget er å bytte ut et objektiv med et kamera + objektiv. Prismessig og vektmessig blir det omtrent det samme.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Begynner å tvile litt på om det er så bra det messetilbudet.

Tilbudet er ikke fantastisk, selv om Japanphoto ofte gir fotobok med på kjøpet. Sjekk prisguiden her.

NB. Vær obs på at Japanphoto er en av de store og stabile, mens mange av de rimeligste er ukjente eller ikke spesialisert på foto.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

NX, ikke GX. ;)

Oh... jeg var litt overivrig der ja... sorry.

(I etterpåklokskapens navn burde jeg ha reagert på det der, å kjøpe en k20 etter k5 virker ikke veldig logisk).

Lenke til kommentar

@Simen1: jeg har forhørt meg med en kamerat som har nx10, han er ikke super happy med nx10, bruker lang tid på "processing" etter bildet er tatt og selv om oled skjermen er rask, er den ikke rask nok.

 

Men det positive (eller negative for emg) er at han har et pentax adapter, så nå vil han låne optikken min...

Lenke til kommentar

Hvilket raw program bruker dere som har K5 ?.

Etter noen ukers bruk bare med jpeg , så har jeg egentlig ikke bruk for raw .

Men har hørt det skal være bedre i raw .

For meg blir det litt vanskelig å tro siden jeg kan løfte skyggene sinnsykt mye selv bare med jpeg .

Lenke til kommentar

Hvilket raw program bruker dere som har K5 ?.

Etter noen ukers bruk bare med jpeg , så har jeg egentlig ikke bruk for raw .

Men har hørt det skal være bedre i raw .

For meg blir det litt vanskelig å tro siden jeg kan løfte skyggene sinnsykt mye selv bare med jpeg .

 

Ja, dagens kameraer er veldig gode på jpg. Med rå-format kan du hente litt mer ut, men strengt tatt oppstår behovet kun i mer ekstreme situasjoner. En annen fordel med rå-format er at mange presets som en kan laste ned til Lightroom er lagd for rå-format og fungerer heller dårlig eller annerledes med jpg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...