Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøpte K5 i mars; min syvende linse er på vei, hvor skal dette ende ?

Bekymret.

Velkommen i Foreningen for kronisk lidende av LBA . Du finner flere av oss på Facebook ; Pentaxianere i Norge :) Du blir kanskje ikke bedre av å være der, muligens verre, men du får forståelse og oppbacking for å utvikle avhengigheten :D

Lenke til kommentar

Men har hørt det skal være bedre i raw .

For meg blir det litt vanskelig å tro siden jeg kan løfte skyggene sinnsykt mye selv bare med jpeg .

Har skrevet litt om Raw vs jpeg i denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1311119&view=findpost&p=17112175

Takker for svar Trondster , selv om det tok litt tid før jeg fikk lest det .

I disse tider har man ikke så mye tid til å være på nett .

Ja jeg vet godt hva raw er , jeg bruker det ofte .

Det jeg mente var om det er ett spesielt raw progamm som er bedre enn de andre for K5 .

Siden jeg klarer å få så lite ut av raw filene med de progammene jeg bruker nå .

Jpeg filene er mer enn gode nok så langt :) .

Lenke til kommentar

Spennende å se hvor fort prisen stuper. Ut fra bildene virker det som de satser på gjennomført design og kvalitetsfølelse. En slags luksusutgave av Leica V-lux med solblenderen til Leica Summarit-M f2,5/35 mm. Jeg tipper utsalgsprisen kommer ned på det halve av "veiledende" innen et halvt år. Retrodesignen minner litt om den hvite utgaven av olympus ep-1 også.

 

ISO 125 redusert til kvart oppløsning

ISO 6400 redusert til kvart oppløsning

 

Jeg er imponert over hva de klarer å presse ut av en så liten sensor, men nå har jeg ikke sammenlignet med noe heller.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ja, noe sånt. Gjerne Leica V-lux også siden den spiller på litt av det samme designet og har samme sensorstørrelse.

 

Jeg ser i hvert fall på Pentax Q som et kompaktkamera med utskiftbar optikk, og ikke et speilreflekskamera uten speil. Så det bør nok sammenlignes mer med andre kompaktkamera enn med speilløse systemkamera.

 

De må absolutt få ros for plasseringen av den innebygde blitsen. En foldearm fører det lengst mulig unna objektivet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ja, noe sånt. Gjerne Leica V-lux også siden den spiller på litt av det samme designet og har samme sensorstørrelse.

 

Jeg ser i hvert fall på Pentax Q som et kompaktkamera med utskiftbar optikk, og ikke et speilreflekskamera uten speil. Så det bør nok sammenlignes mer med andre kompaktkamera enn med speilløse systemkamera.

Så da blir prisen på 800$ enda mer utrolig?

Lenke til kommentar

Til sammenligning var veiledende pris ved lansering på følgende kameraer:

Canon Powershot G12 499$ / 539£

Leica V-lux 30 699-747$

 

Begge koster nå fra ca 4000 kr i Norge.

 

Jeg tror ikke 800 $ (~4400 kr i Japan) er helt på bærtur, men prisen må nok falle noe for å få fart på salget. Når Q faller til under 3000 kr i Norge tror jeg salget vil flyte bra. Jeg regner med at produksjonskostnadene er såpass mye lavere at 3000 kr vil gi svært gode marginer, noe Pentax/Hoya trenger.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Tror den prisen vil bidra til at de får melket de som må ha det tidlig tilstrekkelig til å holde leveringsdyktighet mens de bygger produksjonskapasitet. Melke de som må ha først er viktig for å få dekket inn kostnader og gjøre produktet lønnsomt.

 

Jeg vil ha, men ikke mens det koster 800. Dette ser ut som et suverent komplement til mitt kamera :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...