Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg føler meg som en nybegynner igjen... tar tid å venne seg til k5, selv dens sterke slektskap til k10 så finner jeg fingrene mine presse på de gale knappene...

Har hatt K10 , så K20 , og nå K5.. Trøst deg med at når du først blir vant med knappa, så ser du hvor smart de er plassert . I forhold til K10 /K20 :) Sjøl har jeg begynt å bruke mye Autofokus knappen siden jeg fikk K5 , den knappen var mere tungvint plassert på K20 . og ihvertfall når jeg bruker grep og fotograferer i vertikal . Utkobling av AF på utløserknapp og bruk av dedikert AF knapp på baksiden kan anbefales :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Utkobling av AF på utløserknapp og bruk av dedikert AF knapp på baksiden kan anbefales :)

Det er obligatorisk. AF på utløser må være noe av det dummeste som er blitt oppfunnet.

Lenke til kommentar

Det er obligatorisk. AF på utløser må være noe av det dummeste som er blitt oppfunnet.

Det vil jeg si meg sterkt uenig i. Jeg finner AF på egen knapp som kronglete.

Jeg syntes det jeg også Tomsi , før jeg fikk K5 `n .. Så prøvde jeg det noen dager , etter en anbefaling, og stortrives med det nå.

Lenke til kommentar

Samme her tomsi. Ønsker man MF så vrir man MF-bryteren dit den skal. Ønsker man AF så setter man på AF. Ønsker man AF tidligere enn umiddelbart før eksponering så holder man bare utløseren halvt inne mellom AF-tidspunkt og utløesertidspunkt. Det er i hvert fall sånn jeg liker det. Å bruke en annen knapp til AF høres knotete ut. Flytting av fingre osv.

Lenke til kommentar

Et av de store poengene (sånn i tillegg til å selektivt velge om du vil ha autofokus på akkurat det skuddet eller ikke via direkte knapper) med å ikke ha AF på utløser halvt nede er å ha to forskjellige knapper for autoeksponering og autofokus. De tre eventene er: - Eksponer ønsket sted, autofokus ønsket sted og ta bilde med ønsket utsnitt.

 

Hvis man har både autofokus og autoeksponering på samme knapp blir det krøkkete dersom man ønsker eksponering et annet sted enn der man vil ha autofokus.

 

Med AF på egen knapp blir det - trykk utløserknappen halvveis ned med kameraet rettet mot stedet du vil eksponere etter, trykk AF-knappen med kameraet rettet mot stedet du vil autofokusere og trykk utløserknappen helt ned med kameraet rettet mot ønsket utsnitt.

 

 

Lurer litt på å gå inn for det der selv - etter å ha skutt mye med objektiver med manuell fokus oppleves det nesten plagsomt at objektivet plutselig skal fokusere for meg når jeg allerede har fokus plassert riktig etter forrige skudd.. ;)

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med AF på egen knapp blir det - trykk utløserknappen halvveis ned med kameraet rettet mot stedet du vil eksponere etter, trykk AF-knappen med kameraet rettet mot stedet du vil autofokusere og trykk utløserknappen helt ned med kameraet rettet mot ønsket utsnitt.

Eller gå for default oppsett* - sikt for eksponering først, trykk AE lock, så finn fokuspunkt, trykke ned utløser halsveis, komponere og så trykke utløseren.

 

Det er sjeldent jeg trenger å låse eksponering før jeg tar bilde, så da er fokuser-komponer-ta bildet raskest med kun en knapp i bruk. Og de gangene jeg må låse eksponeringen, så bruker jeg like gjerne M.

 

*) Det er ihvertfall default på de kameraene jeg har mest erfaring med.

Lenke til kommentar

Hmm.. Hva er knotete med å ha tommelen to cm lenger til vestre enn der den ellers er (og uvirksom) . Man slipper å bomme på AF fordi du slappa av ett millisekund i pekefingeren mens du komponerte bildet. (man slipper knappen i det øyeblikket fokus er korrekt når man bruker AF knappen bak ) Pekefingeren har en oppgave og kun det . Klikk. Jeg kan godt forstå at det er uvant og gammal vane vond å vende, men knotete?? Eneste bakdelen er at jeg må forklare folk som skal låne kameraet hvordan de skal fokusere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg tar ofte serier hvor jeg kan beholde samme fokus fordi hverken kamera eller motiv flyttes ut av fokus i løpet av serien. Slike serier går gjerne over et minutt eller to.

 

Jeg prøver å få akkurat det lille øyeblikket hvor motivet er naturlig og det er temmelig vanskelig dersom kameraet (nesten) hele tiden skal innom AF.

Lenke til kommentar

Eneste bakdelen er at jeg må forklare folk som skal låne kameraet hvordan de skal fokusere.

 

Akkurat det siste du sier er vel det jeg fant mest plagsomt med k10, og som jeg sikekrt vil finne like plagsomt med k5. Hver gang folk vil låne kamera elelr ta bilde av meg så må jeg enten holde fotokurs i fem minutter, eller håpe at jeg kan redde eksponeringen med raw. Blir til at jeg sjeldent blir tatt bilder av med mitt eget kamera... Dama er rett og slett for lei av at jeg ikke har et enkelt Canon... :innocent:

Lenke til kommentar

Eneste bakdelen er at jeg må forklare folk som skal låne kameraet hvordan de skal fokusere.

 

Akkurat det siste du sier er vel det jeg fant mest plagsomt med k10, og som jeg sikekrt vil finne like plagsomt med k5. Hver gang folk vil låne kamera elelr ta bilde av meg så må jeg enten holde fotokurs i fem minutter, eller håpe at jeg kan redde eksponeringen med raw. Blir til at jeg sjeldent blir tatt bilder av med mitt eget kamera... Dama er rett og slett for lei av at jeg ikke har et enkelt Canon... :innocent:

 

Med K-5 i grønn modus har en alltid AF på utløserknappen uansett hva du måtte stille på i menyer.

 

I tillegg kan en lage en USER innstilling kalt "utlån" der en har de lure innstillingene en vil ha for de som er vant med AF på utløserknapp. Jeg har gjort dette siste og der har jeg også valgt P-modus der fremre og bakre hjul har fått fjernet all funksjonalitet.

Endret av FOTORALF
Lenke til kommentar

det er lenge siden jeg har hatt lyst til å publisere mine bilder, hvor er det man kan dette uten å miste rettighetene til dem?

Siter som smugmug og flickr lar deg beholde dine rettigheter. Men det hindrer ikke drittsekkene å stjele de og misbruke de. Det er det ingen siter som kan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...