Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ta bilde av en tommestokk eller lignende liggende på ett bord. Kameraet på stativ ca 30 cm høyere enn bordet. Still opp en fyrstikkeske slik at fronten på esken er nøyaktig paralell med 50 cm merket. (f.eks. )Avstand en liten meter eller noe rundt det.

Så lar du kameraet fokusere på den , på største blender. Ta bilde. Se på bildet på mac`n eller noe i den dur. Så sammenligner du 60 cm streken med 40 cm streken på tommestokken..

De skal da være NOENLUNDE like skarpe. Er de ikke det , så kan du justere i menyen . Pass da på at du justerer kun DET objektivet, og ikke justerer kameraet som sådan. Pluss minus fra 0 til 10 .. prøv en innstilling som du tror blir bedre. Ta ett nytt bilde på samme måte .

Sammenlign.

Bedre? Verre? Likt ? Juster i henhold til det.

Vær klar over at enkelte ganger kan det være stor forskjell på fokuspunktet når objektivet stå på uendelig og skrur seg ned til fyrstikkeska, mot at det er innstilt på nærgrensa og skrur seg opp til eska. På en 50 mm med f.1.4 så burde det gå greit med denne metoden.

Det viktigste : Kos deg. :)

Lenke til kommentar
Eitt modus - fleire modi ;)

Nei, no blandar du nynorsk og riksmål. Det er berre på riksmål at det må heite modi i ubunden form fleirtal. På nynorsk er det valfritt om ein nyttar modusar eller modi. Nynorskordboka er din ven. Det er valfritt på bokmål òg, men der heiter det sjølvsagt moduser.

 

For å gjere dette on-topic: eg har ikkje hatt min K-5 lenge nok til å seie kva modus eg tykkjer er best. :)

Lenke til kommentar

Det er likevel litt synd at ikke P-modus, selv i innstillingen "Hi-speed", forsøker å holde lukkerhastigheten over 1/1,5*brennvidde. Det er lite å klage over når man kan ta kontrollen selv på f.eks. Sv (med P-shift) eller TAv, men det finnes situasjoner på relativt lave brennvidder som kunne dratt nytte av høyere lukkerhastigheter. Det er tross alt ikke verre enn å gjøre brukerinnstillingen for prioritering i P-modus mer virksom.

Lenke til kommentar

Det er likevel litt synd at ikke P-modus, selv i innstillingen "Hi-speed", forsøker å holde lukkerhastigheten over 1/1,5*brennvidde. Det er lite å klage over når man kan ta kontrollen selv på f.eks. Sv (med P-shift) eller TAv, men det finnes situasjoner på relativt lave brennvidder som kunne dratt nytte av høyere lukkerhastigheter. Det er tross alt ikke verre enn å gjøre brukerinnstillingen for prioritering i P-modus mer virksom.

Jeg må ærlig innrømme at her skjønner jeg ikke en dr...av hva du mener. Med lave brennvidder, mener du da korte? Eller lange?? Lukkerhastighet over 1/1,5*brennvidde? Kan du være så snill å forklare for en enkel troskyldig sjel hva du egentlig mener.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg gjetter på;

Brennvidde 50mm. Lukkehastighet på 1.5 * gir da 1/75 sek. (dvs. 50*1.5 = 75).

 

Mao; Hva han er ute etter er å unngå at lukkertiden blir for lang i P modus.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Jaha, og hva skjer ved lang eksponeringstid ved bruk av vidvinkel og som ikke skjer med teleoptikk? Skjønner fortsatt ikke problematikken jeg.

Småristing i kameraet synes ikke så godt på vidvinkel. Det synes derimot veldig godt på lang tele.

 

Hold deg på kortere lukkertid 1/1.5*brennvidde og kortere enn 1/60s når brennvidden går under 40mm - en god tommelfingerregel for håndholdte lukkertider.

Lenke til kommentar

På 10mm vil kameraet forsøke å holde lukkertiden over 1/15s. Om man i P-modus bruker et kontrollhjul for å skifte til "blenderprioritering", her å bruke en mindre blender, vil lukkertiden gå ned til 1/15s. før ISO-verdien økes. Brukerinnstillingen for "Program line", d.v.s. hva kameraet skal prioritere av "normal", MTF, dybdeskarphet eller høyhastighet, har for øyeblikket ingen innvirkning på ISO-verdi annet enn når lukkerhastigheten går under 1,5*brennvidde. Optimalt burde dette være balansert, slik at kameraet kunne velge middels høye ISO-verdier for å oppnå min. 1/90s. alt. 1,5*brennvidde.

 

Bruker selv K20D, kunne for øvrig vært litt interessant å vite hvordan K-5/K-7 oppfører seg med hensyn til ISO-valg i P.

Endret av Aiki
Lenke til kommentar

Husk at huskeregelen om 1/brennvidde ikke er noen eksakt matematikk men veldig flytende regel. Fra erfaring på skytebanen vet jeg at det er veldig individuelt hvor stabilt folk holder våpnet. Jeg er sikker på at stabiliteten varierer med minst firegangen selv under så kontrollerte og like forhold som et lag som ligger og skyter. Tar man også høyde for at fotografering skjer under veldig varierende forhold, alt fra albuene godt støttet mot et underlag til å dra opp kameraet i en fart mens man driver med hard fysisk aktivitet (gå i fjellet etc) sånn at pulsen og stabiliteten er veldig varierende med forholdene så er jeg sikker på at stabiliteten varierer med minst 4 ganger fra situasjon til situasjon for samme person. Noen ganger kan 1/(4*brennvidden) være nødvendig for 50% stabile nok bilder, andre ganger klarer man 50% stabile nok bilder ved 4/brennvidden.

 

Å legge in så eksakt matematikk som crop-faktoren mener jeg ikke bidrar til annet enn å ødelegge enkelheten til huskeregelen.

Lenke til kommentar

Husk at huskeregelen om 1/brennvidde ikke er noen eksakt matematikk men veldig flytende regel.

(..)

 

Å legge in så eksakt matematikk som crop-faktoren mener jeg ikke bidrar til annet enn å ødelegge enkelheten til huskeregelen.

Enig med deg. For forvirrende å gange opp med 1.5/1.6. For nybegynnere kan det allikevel være en god idé å gange litt opp - en ustødig nybegynner er neppe mer presis enn en erfaren fotonerd. Så er det ofte enklere og bedre som flere foreslår - å gange med 2-3 - så er tallet enklere å regne ut og man har lagt inn ekstra margin. Man kan jo også høre hva slags objektiv det er og regne ut - "Jaha - en 70-200? Så kan du prøve å holde deg på 1/200-1/400s eller så".

Lenke til kommentar
Bruker selv K20D, kunne for øvrig vært litt interessant å vite hvordan K-5/K-7 oppfører seg med hensyn til ISO-valg i P.

 

I forhold til K20D så har K-7 og K-5 fått et ekstra valg for dette (tror jeg siden jeg ikke har K20D selv). På de to nye kameraene kan en sette en eller annen form for vekting mellom kort/lang lukkertid og lav/høy iso. Hvordan vektingen faktisk er implementert og hvilke valg den gjør går ikke fram verken i menyer eller bruksanvisning, men i praktisk bruk så ser en at kameraet er langt mer ivrig på å øke iso istedenfor å forlenge lukkertid hvis det er det valget en velger i menyen. Menyvalget for dette har tre valg som er merket "slow", "normal" og "fast". I tillegg er de merket med noe som kan se ut som programkurver.

Lenke til kommentar

Helt klart.

 

Jeg "kjenner" en NM-skytter som er svært fotointeressert og han bare blåser av bildestabilisering.

Jeg vet også at jeg selv slett ikke er noen habil skytter, særlig ikke med høy puls, så jeg trenger det jeg kan av tekniske hjelpemidler og støtte. Folk er forskjellige (ikke noe negativt i det)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...