Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan de som bruker AV nærmest konsekvent forklare meg hva jeg går glipp av ved å bruke P?

Kontroll over dybdeskarphet (og sekundært: kontroll over ISO vs lukkertid)

 

PS. Det er ikke alltid kameraets lysmåler vil det samme som jeg vil så da bruker jeg eksponeringskompensasjon for å justere i forhold til automatisk eksponering. Hvis jeg vil ha konsekvent samme innstillinger mellom hvert bilde i en panoramaserie så setter jeg på M.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

P gjør at blenderen blir nullstilt stort sett hver gang du skal ta nytt bilde - ofte hver gang du måler lyset på nytt - med Av holder blenderen seg mellom hvert bilde. Alt etter hva man liker.

Joda, sant nok. Sjelden jeg er i en situasjon hvor jeg synes blenderen skal være statisk satt, men vi er vel forskjellige.

Jeg har imidlertid brukt Tv ved type "sports bilder" for å forhindre bruk av for lange lukkertider.

PS. Det er ikke alltid kameraets lysmåler vil det samme som jeg vil så da bruker jeg eksponeringskompensasjon for å justere i forhold til automatisk eksponering.

Jeg bruker ikke EV ofte, men AE-L (eksponeringslås) er brukt en del.

Lenke til kommentar

Med kameraet på *P* og du justerer blenderen med hjulet, så er jo kameraet i *Av* modus egentlig.

Justerer man lukkeren i *P* så er kameraet egentlig i *Tv* modus.

Så egentlig dekker *P* begge moduser.

 

Sjøl bruker jeg *Tav* , der jeg sjøl bestemmer både blender og lukker og lar K5`n justere eksponering ved hjelp av Iso.

Har fått dilla på det moduset spesielt etter at K5`n kom i hus.

Punktmåling/sentrumsdominert måling og kun bruk av AF knapp (på Continues shooting )til fokusering.

Utløseren er forbeholdt utløsning :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Forresten, et lite tips i anledning AF;

(Jeg oppdaget her om dagen at det er flere som ikke vet om dette)

 

Jeg har et 30mm Sigma objektiv som ofte fokuserer feil og siden kameraet er utstyrt med KatzEye oppdager jeg det ofte tidsnok. Trikset er;

 

Press ned objektivbytte-knappen for å koble ut AF motoren og du kan fokusere manuelt uten å slite ting i filler. Effektiv miks av AF og MF siden K-5 og K-7 er såpass små at jeg kan ha høyre ringfinger hvilende på denne knappen hele tiden.

 

Edit;

Tror ikke det funker med SDM motoren (det kjennes iallefall ut som den fortsatt er aktiv).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

P gjør at blenderen blir nullstilt stort sett hver gang du skal ta nytt bilde - ofte hver gang du måler lyset på nytt - med Av holder blenderen seg mellom hvert bilde. Alt etter hva man liker.

Nå må jeg tenke meg om litt.

 

Blender nulles som du kaller det, når du slår kamera på. Det stemmer. Det ser jeg som en fordel. Jeg skrur nemlig ikke av kamera stadig vekk. Så når jeg gjør det, da er det greit for meg at det tilpasser seg den nye situasjonen jeg som regel da står over for. Hvordan det tilpasser seg, det bestemmer vi ved hjelp av program linje.

 

Tenker jeg litt videre, så ser jeg for meg at jeg kanskje ville foretrekke å slippe dette om jeg alltid fotograferte i studio f.eks. Men der er jeg ikke i dag.

 

Grunnen til at jeg spør er at det kan virke som en del bruker AV av gammel vane, uten å være fult klar over hva P egentlig gjør på et moderne Pentax apparat.

 

P på Pentax virker helt anderledes enn P på andre merker. Det er selvfølgelig fordi P står for Pentax ;) De andre prousentene vil at kamera skal oppføre seg teit i pentaxmodus :whistle:

 

Fleksibiliteten og kontrollen over alle parametre ved P er kanskje den viktigste grunnen til at jeg velger å holde meg til merket.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Kontroll over dybdeskarphet (og sekundært: kontroll over ISO vs lukkertid)

 

PS. Det er ikke alltid kameraets lysmåler vil det samme som jeg vil så da bruker jeg eksponeringskompensasjon for å justere i forhold til automatisk eksponering. Hvis jeg vil ha konsekvent samme innstillinger mellom hvert bilde i en panoramaserie så setter jeg på M.

Det siste er et godt poeng.

AE-lock er et alternativ, men M er nok ofte tryggere ved panorama.

Lenke til kommentar

Kan de som bruker AV nærmest konsekvent forklare meg hva jeg går glipp av ved å bruke P?

 

 

Ser av et tidligere innlegg at du også bruker Hyper-Program slik at du der har tilgang til Av-modus.

 

For meg blir fordelen med å bruke Av istedenfor P at en alltid vet at kameraet står i denne modusen. Med P (som jeg også bruker mest) så opplever jeg ofte at kameraet kan står i Tv eller P modus selv om jeg like før brukte Av modus. Det skyldes jo selvfølgelig at det er altfor lett å skifte modus når kameraet ligger an mot noe som får hjul eller knapper til å flytte på seg. Jeg synes allikevel P modus er så fleksibelt at jeg klarer å leve med bakdelene, men av og til setter jeg kameraet i Av modus kun for å være sikker på at den blir der.

Lenke til kommentar

...

 

Jeg synes allikevel P modus er så fleksibelt at jeg klarer å leve med bakdelene, men av og til setter jeg kameraet i Av modus kun for å være sikker på at den blir der.

Ser den Stig Vidar. Spørsmålet mitt var mye retorisk ment.

 

Har en følelse av at en del unngår P ut fra manglende forståelse av hvordan P egentlig fungerer.

 

EDIT: Der kom jeg forresten på hva Ptim står for; PedagogTim ;)

Jeg er uforbederlig. Har stadig et ller annet pedagogisk prosjekt på gang :)

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Et lite spørsmål; jeg bor for tiden i USA, men flytter hjem til sommeren. Jeg har et K-7, men har lyst å kjøpe et K-5, og selge gamlekameraet i Norge. Min eneste bekymring er at markedet for brukte Pentaxkameraer synes å være forsvinnende lite i Norge. Spørsmålet blir altså; er det mulig å få solgt et brukt K-7 i Norge, og eventuelt; hvilken pris kan man håpe på? Kameraet har ca 14000 eksponeringer.

Lenke til kommentar

jeg tenkte jeg skulle selge kamerautstyret mitt pga jeg har byttet til canon isteden (pga er ikke dykke bokser for pentax systemkameraer)

 

saa trenger litt hjelp med hva jeg bor selge det for

 

Huset er K20D

 

med orginalt pentax batterigrep og 5 orginale batterier

 

Pentax Zoom Super Wide-Telephoto SMCP-DA* 16-50mm f/2.8 ED AL

Pentax Zoom Fisheye to Super Wide-Angle SMCP-DA 10-17mm f/3.5-4.5 ED (IF) .

Pentax SMC DA 18-250mm f/3.5-6.3 ED AL

 

pluss to gamle sigma linser, en 28 70mm og en 28 80mm

 

batterigrepet er aldri brukt

Lenke til kommentar

Mirrorless Rumors: Pentax teases a new….mirrorless camera?

Pentax viser frem en sort klut som ligger over ett eller annet. I følge en kinesisk blogg skal det som ligger under kluten være et Pentax-produkt i klassen over P&S. Mirrorless Rumors spekulerer i om det kan være et speilløst systemkamera.

 

Bare for å erte dere med alt for lite info om noe vi kan håpe er spennende nytt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

wailer:

 

Pentax K20D med 5 batterier: 3000 kr

Pentax K20D med 5 batterier og batterigrep: 3500 kr

Pentax 16-50mm f/2,8: 4500 kr

Pentax 10-17mm f/3,5-4,5: 3000 kr

Pentax 18-250mm f/3,5-6,3: 3000 kr

De to Sigma-objektivene: Sannsynligvis ganske få hundrelapper, avhengig av modell, stand og kompatibilitet.

 

Vær åpen for å selge bit for bit og eventuelt gi rabatt for å selge mange ting samlet. Bruktprisen på objektivene er ca 2/3 - 3/4 av nypris. Vær åpen for taktisk prising (2900 kr etc) og pruting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...