Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Svindelforsøkene er de som forsøker å få drøye priser for utgått kamera og lite attraktiv superzoom.

 

Fra spøk til blender, lurer på om Tim har en K500, mener i hvertfall at jeg har sett 'store-K' blitt nevnt her. Spennende sak, virker det som, og antagelig brukbar selv med manuell fokus. 500/4.5 fra Sigma koster ca. 35000kr, så her er det penger å spare (spesielt i forhold til snittprisen i linken nedenfor, hvor den er listet til halvparten).

 

http://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-K-500mm-F4.5-Lens.html

Endret av Aiki
Lenke til kommentar

Hva synes du om prisen på speiltelen da?

 

Bruksområdet er sikkert like snevert som DOF ved nærgrensa, 8 kg er veldig drøyt og den har egenskaper man ikke finner på teleskoper som K-fatning og Innebygde ND-filtre, men er etter det jeg finner ut ikke spesielt billig i forhold til brennvidde og blender. Men man kan sammenligne klenodiet med en sjelden veteranbil også. Så hva synes du om pris vs bruksegenskaper og samlerverdien?

Lenke til kommentar

Stemmer det Aiki. Jeg har store-K, og det er et bra objektiv, til sitt bruk. Men denne prisen syns jeg var drøy.

 

Kvifor synest du det? Er det fordi det er manuell fokus? Med den vekta det har, er det eigna til actionmotiv (fugl i flukt, racerbilar som susar forbi o.l.)? Om ikkje, så er kanskje ikkje autofokus så viktig? Er det andre grunnar til at du synest prisen er drøy? For eit nyare objektiv (evt. heilt nytt) må ein vel ut med adskillig meir, og då er vel ikkje 9000,- så verst, eller?

Endret av Asbjeurn
Lenke til kommentar

Spørs litt på bildet, synes å huske jeg fikk ganske gode resultater da jeg forsøkte å fikse bilder tatt med Tamron 70-300, som er viden kjent for at den lett lager lilla kanter overalt. Det finnes 'defringe'-muligheter i f.eks. Lightroom, men på en del bilder fungerer det ålreit å desaturere den lilla fargen v.h.a. Hue/Saturation-verktøyet i Photoshop (åpenbart ikke noe særlig på bilder hvor det skal være litt lillafarge, ettersom det tar med seg alt).

Lenke til kommentar

En annen ting er brukervennligheten sammenlignet med Sigma 150-500 f/5-6,3. Zoom er et betydelig fortrinn. Autofokus også. For ikke å snakke om garanti og reklamasjonsrett. Likevel gikk nevnte objektiv for 6200 kr i forrige uke. Nå blir det selvsagt opp til hver enkelt å vurdere hvorvidt det ekstra blendertrinnet er verd å gi slipp på alt dette og i tillegg betale ~50% mer.

 

Hadde Pentax SMC K-500 f/4.5 gått for 5000 kr hadde det vært et vanskeligere valg.

 

Jeg stilte forresten spørsmål til han med 2-meteren og fikk noen bildeeksempler på epost. Det så fullstendig horribelt ut. Så ille at jeg ville heller brukt billig-telen min på 300mm og "zoomet digitalt" til 2000mm. Lurer på hva som er galt med objektivet eller prosessen derfra til innboksen min.

Lenke til kommentar

Er ikke fringing ganske lett å etterbehandle?

Ja. Om objektivet til en hver tid oppfører seg likt, da lager du bare en eller annen form for batch rutine du bruker.

 

Desverre oppfører det seg ikke alltid likt. Fenomenet er lysavhengig, kontrastvhengig, samt at det varierer med fokus/ikke fokus.

 

Jeg sier ikke at store-K er ubrukelig, det er tvert i mot svært bra i en del situasjoner. Men det er altså krevende å bruke.

Såpass krevende at jeg jevnt over oppnår like gode, eller bedre, resultater med DA* 300 og beskjæring.

Lenke til kommentar

Jeg skal gå over til fastobjektiv, og er litt usikker på hvilken vidvinkel jeg skal gå for.

 

15/4 limited, 14/2.8 eller noe fra noen andre merker? Litt usikker på om f/4 holder. Klarer jeg meg med 31 mm(og 77) til low light innendørs?

DA 14/2,8 har jeg ikke prøvd, så det skal jeg ikke mene så mye om. Rapportene jeg har sett tyder på at det ikke svinger helt på full åpning. Byggekvalitetetn skal være et godt stykke fra DA* og Ltd standard. Til gjengjeld har det en spennende nærgrense. Jeg har bla. sett en del spennende semimakrobilder fra det objektivet. (Alunfoto har dette objektivet, og han bruker det en del).

 

DA 15/4 Ltd har jeg prøvd to eksemplarer av. Det er et vidunderlig objektiv å jobbe med. Mekanisk er det en juvel.

Men outputen det gir overbeviser meg ikke helt. Dvs etter litt ekstra etterarbeid blir det riktig bra, men rett fra kamera syns jeg filene blir flate og kontrasfattige, og har et svakt fargestikk som jeg ikke helt har greid å bli klok på.

 

Hva med DA 21/3,2 Ltd?

Ikke like lyssterk som 14/2,8, men til gjengjeld solid, og snertent. Optisk skal det være bra (har ikke prøvd det selv, bare tafsa litt på det).

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Jeg er redd 21 blir litt for snevert? Hva tror dere?

Jeg har 21 mm , og kjøpte 15 mm nettopp pga jeg følte den ble for trang. Men det er mulig at jeg er litt trangsynt :)

 

Vurderte også 14 mm - 12-24 - 10-17 . Nærmeste var 14 mm . men med bare en blender forskjell og en svært stor forskjell fysisk, så var valget enkelt. En annen ting er byggekvaliteten , 14 mm får en litt plastaktig følelse.

Lenke til kommentar

Jeg skal gå over til fastobjektiv, og er litt usikker på hvilken vidvinkel jeg skal gå for.

 

15/4 limited, 14/2.8 eller noe fra noen andre merker? Litt usikker på om f/4 holder. Klarer jeg meg med 31 mm(og 77) til low light innendørs?

DA 14/2,8 har jeg ikke prøvd, så det skal jeg ikke mene så mye om. Rapportene jeg har sett tyder på at det ikke svinger helt på full åpning. Byggekvalitetetn skal være et godt stykke fra DA* og Ltd standard. Til gjengjeld har det en spennende nærgrense. Jeg har bla. sett en del spennende semimakrobilder fra det objektivet. (Alunfoto har dette objektivet, og han bruker det en del).

 

DA 15/4 Ltd har jeg prøvd to eksemplarer av. Det er et vidunderlig objektiv å jobbe med. Mekanisk er det en juvel.

Men outputen det gir overbeviser meg ikke helt. Dvs etter litt ekstra etterarbeid blir det riktig bra, men rett fra kamera syns jeg filene blir flate og kontrasfattige, og har et svakt fargestikk som jeg ikke helt har greid å bli klok på.

 

Hva med DA 21/3,2 Ltd?

Ikke like lyssterk som 14/2,8, men til gjengjeld solid, og snertent. Optisk skal det være bra (har ikke prøvd det selv, bare tafsa litt på det).

 

Jeg eigde DA14/2,8 og har nå DA15/4. Jeg er helt uenig med deg når det gjelder begge to. DA14 er bygd svært solid. Sannsynligvis i metall. Den ble i allefall kald å holde i på vinteren. Den tåler nok langt mer ublid behandling enn DA15 med sin heller skjøre solblender. Optisk kunne nok DA14 vært litt bedre på f/2,8, men jeg syntes den var bra også der. Men jeg solgte den til fordel for DA12-24/4 som optisk er minst like god, men mangler et blendertrinn på lysstyrke og har en nærgrense som er dårlig i forhold til DA14. Nærgrensen til DA14 var noe jeg satte pris på.

 

DA15 synes jeg er et veldig bra objektiv. Det har ingen fortegning, er lite følsomt for sollys inn i bildet og er overraskende lite og lett. Dårlig kontrast og fargestikk kjenner jeg meg overhodet ikke igjen i. Jeg tar mye i jpg format og bilder i det formatet er akkurat like "ferdige" med DA15 som med andre objektiver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...