Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp. Tar nok litt tid før jeg lærer meg å bruke det. Men litt av poenget er å kunne ta store oversiktsbilder for min del. Er bare vanskeligere å få til, men sikkert ikke umulig.

 

Uansett så har jeg to måneder på meg til å få det til å sitte. Får da blir turområdet mitt dette:

 

fuji-mountain_2_1024_x_768.jpg

mt-fuji.jpg

Endret av Akidon
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke huske å ha prøvd noe videre enn 12-24, som forøvrig er et kremobjektiv.

12mm krever sin mann, og to millimetre ekstra utgjør mye i supervidvinkelområdet.

Jeg prøvde 12-24 på Bjørnsund, men sammenligna med 15 mm . Vel.. mulig at jeg er bortskjemt med fastoptikk og færre linselementer inni hvert enkelt objektiv , men sol rett mot objektivet var ikke 12-24 sin force .. 3 tydelige flares midt i bildet.. Det ha jeg ikke sett noengang på mine Limited objektiv..

Lenke til kommentar

Jeg prøvde 12-24 på Bjørnsund, men sammenligna med 15 mm . Vel.. mulig at jeg er bortskjemt med fastoptikk og færre linselementer inni hvert enkelt objektiv , men sol rett mot objektivet var ikke 12-24 sin force .. 3 tydelige flares midt i bildet.. Det ha jeg ikke sett noengang på mine Limited objektiv..

Flare er kreativt det veit du Mundus.
Lenke til kommentar

Coating motvirker flare, ved å redusere interne refleksjoner i linseelementene. Såvidt jeg har forstått har det ikke skjedd så fryktelig mye med coating de siste årene, og spørsmål om dette er noe som oftest dukker opp i forbindelse med gammel, manuell optikk (da coating var mindre vanlig).

Om noen vet bedre, korriger meg gjerne.

Lenke til kommentar

Coating motvirker flare, ved å redusere interne refleksjoner i linseelementene. Såvidt jeg har forstått har det ikke skjedd så fryktelig mye med coating de siste årene, og spørsmål om dette er noe som oftest dukker opp i forbindelse med gammel, manuell optikk (da coating var mindre vanlig).

Om noen vet bedre, korriger meg gjerne.

SMC er vanlig , men i 1997 kom FA43mm f.1.9 med *Gostless coating* , en coating nettopp for å minimere innvendige refleksjoner. Iflg min kilde så har denne coatingen blitt brukt kun på utvalgte objektiver deretter.

Andre objektiver har vanlig SMC

DA 15mm har en optisk konstruksjon på 8 elementer i 6 grupper, dette vidunderet tar 39,5 mm i lengde , alttså forholdsvis lite plass til luft

DA 12-24 f 4.0 har 13 elementer i 11 grupper , som tar 87,5 mm i lengde.. Det er endel lengre.

I tillegg så vil flere elementer bevege seg i forhold til hverandre pga zoomen. Ligger vel i sakens natur at jo flere elemnter , jo flere muligheter for innvendig speiling/flares.

Lenke til kommentar

SMC blir vel lagt på for å auke lysgjennomgangen i frontelementet, er den ikkje? For å oppnå dette, så minimerar den vel refleksjonen i frontlinsa. For å minka innvendige refleksjonar i objektivet, må vel ei tilsvarande coating leggast på linseelementa inne i objektivet, så den "Ghostless coating"en er vel i praksis SMC lagt på linseelementa inne i objektivet, men med eit anna namn, eller er det ein annan formular dei brukar?

Lenke til kommentar

SMC blir vel lagt på for å auke lysgjennomgangen i frontelementet, er den ikkje? For å oppnå dette, så minimerar den vel refleksjonen i frontlinsa. For å minka innvendige refleksjonar i objektivet, må vel ei tilsvarande coating leggast på linseelementa inne i objektivet, så den "Ghostless coating"en er vel i praksis SMC lagt på linseelementa inne i objektivet, men med eit anna namn, eller er det ein annan formular dei brukar?

Har forstått det slik at alle elementer får samme behandling.. Antighostbehandling som bla 43 mm får er ikke den samme formelen, det var etter sigende utvikla til bruk for objektiver i fotobokser i japan , pga problem med flares..

Endret av Mundus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...