Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

 Artig sak: Eg gjekk inn på Benro si heimeside for å finna litt info om stativa som var på salg hos FotoVideo, og fann på den kinesiske sida info om C-269M8. Det som var litt interessant, var kva kameramodellar dei meinte stativet passa til. Av Pentax-kamera er det berre ein modell: K1D. Veit kinesarane noko som me andre ikkje veit? :hmm:  

 

Du får poste ditt funn på dpreview og lene deg godt tilbake i stolen og se på at det tar fullstendig av :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 Artig sak: Eg gjekk inn på Benro si heimeside for å finna litt info om stativa som var på salg hos FotoVideo, og fann på den kinesiske sida info om C-269M8. Det som var litt interessant, var kva kameramodellar dei meinte stativet passa til. Av Pentax-kamera er det berre ein modell: K1D. Veit kinesarane noko som me andre ikkje veit? :hmm:  

 

Du får poste ditt funn på dpreview og lene deg godt tilbake i stolen og se på at det tar fullstendig av :-)

Eller Pentaxforums. :) Diverre har eg ikkje profil på nokon av dei nettsidene, så det er fritt fram for andre å ta jobben. ;)

Lenke til kommentar

Hei,

 

jeg skal selge mitt Pentaxutstyr (jobben krever Canonkompatibilitet dessverre) og jeg lurte på om noen kunne gi meg en indikasjon på hva som vil være en rimelig pris. Dette er overhodet ingen annonse, men det er lenge siden sist jeg var på bruktmarkedet og jeg kan trenge litt hjelp.

 

Kameraet er en Pentax K200d, det har tatt litt over 6000 eksponeringer, kjøpt sent i 2008, ingen slitemerker og pent behandlet. I tillegg en Tamron 10-24mm f/3.5-4.5 (kjøpt i fjor høst), en Pentax 50mm f/1.4 og kitobjektivet 18-55. Har dessuten et polariseringsfilter og et ubrukt Cokinadapter + noe annet stæsj.

 

Håper noen kan hjelpe meg her.

 

Mvh,

Erlend

Lenke til kommentar

Ang. informasjonen fra FotoVideo, så poster jeg mine tanker om det her, siden det ikke angår selve salget hos dem.

 

Det de sier bekrefter faktisk en del av det vi pentaxbrukere har sett, både her i landet og i utlandet. Pentax har "forsvunnet" fra en rekke butikker som følge av laber aktivitet i leverandørleddet. Det var flere av oss som var skeptiske når det ble ny leverandør i Norge som ikke en gang gadd å oppdatere websidene på månedsvis, og det virker som det var grunn til å være urolig. Pr dags dato er det fremdeles den forrige importøren som har informasjonen om produktene.

 

Jeg setter spørsmålstegn med hvor f.eks den store markedsføringskampanjen for fargede K-x blir av, eller kampanjene hvor værtette K-7 kit vises i sammenheng med norsk natur og klima. K-x fikk glimrende resultater i flere norske medier, men dette ble (sett fra forbrukerens ståsted) ikke fulgt opp av importøren. Det burde være en smal sak å fokusere på de unike egenskapene til dagens Pentax-produkter og nå ut til både nybegynnere og erfarne brukere.

 

Jeg tipper både fotobutikker og brunevarekjeder ellers blir nedlesset med reklamemateriell og tilbudskampanjer fra canikon. Til og med Samsung NX10 får mye mer annonseplass enn K-7 og K-x.

Lenke til kommentar

Til og med Samsung NX10 får mye mer annonseplass enn K-7 og K-x.

 

Her har du vel svaret? Samsung og Pentax importeres av den samme importøren. Hvis de ønsker å selge mest mulig Samsung så bruker en ikke mer tid og penger på Pentax en høyst nødvendig. Det som er nødvendig er eventuellt det minimum Hoya forventer. Det kan rett og slett være så enkelt at Aronsen har mer tro på Samsung enn Pentax, men dette er det bare "sjefene" hos Aronsen som kan svare på.

Lenke til kommentar

Ny importør for pentax : Focus Nordic

klippet fra pressemelding;

 

De tre selskapene som nå slår seg sammen er: Aronsen AS (Norge) Westheimer AS (Danmark) og Focus Trading AB (Sverige). I fusjonen inngår også det finske selskapet Focus Image OY som de tre selskapene allerede har ett felles eierskap i, samt det norske FS Distribusjon AS (Fotosentralen) som er et heleid datterselskap av Aronsen AS. Konsernet vil ha en forventet omsetning på ca. 70 mill. Euro (580 mill. NOK)

Sitat slutt

 

Kunne da ha brukt ett par hundre tusen på en kampanje for Pentax da..

Lenke til kommentar

Uansett burde de gjøre noe mer enn hva de gjør nå. Det som er litt skremmende å se er at Pentax har en større andel hyllemeter her til lands enn hva jeg har sett i feks Tyskland. Der er det knapt noen som kjenner Pentax... Jeg skjønner ikke hvordan Pentax kan godta dette, men det er kanskje de som står for elendigheten fra ledd nr 1?

 

Hehe, import av Pentax har jo blitt rene stafettpinnen :)

Lenke til kommentar

Uansett burde de gjøre noe mer enn hva de gjør nå. Det som er litt skremmende å se er at Pentax har en større andel hyllemeter her til lands enn hva jeg har sett i feks Tyskland. Der er det knapt noen som kjenner Pentax... Jeg skjønner ikke hvordan Pentax kan godta dette, men det er kanskje de som står for elendigheten fra ledd nr 1?

 

Hehe, import av Pentax har jo blitt rene stafettpinnen :)

 

Focus Trading har etter det jeg har forstått gjort en grei jobb i Sverige. Dette ut i fra utsagn fra svenske forumbrukere på dpreview. Jeg har aldri sett noen salgstall. Men jeg tror ikke dette blir så ille sett med norske øyne. Hvis det stemmer at de ikke har Samsung lenger så tror jeg det blir mer fokus på Pentax. Norske sider har de fått på plass også under www.pentax.se. De burde fått orden på www.pentax.no også......

Lenke til kommentar

Det hjelper uansett lite med logo og et bilde på sin egen hjemmeside når produktene ikke viser igjen ute i butikkene. Jeg er sikker på at en kampanje med hvite, rosa og mintgrønne K-x på expert/elkjøp/lefdal nå før sommeren hadde skapt mye oppmerksomhet i det segmentet.

Lenke til kommentar

For ikke lenge siden fikk butiken jeg jobber i besøk av en Samsung representant som var nedlessa av nytt fotoutstyr. Det tar jeg som et sikkert tegn på at de distribuerer selv fra nå av.

 

Det er ikke godt å begripe seg på hva Focus styrer på med med Pentax.

 

Min analyse er at de er for passive, og ikke har vært flinke nok til å sette seg inn i produktene. Litt klipp og lim på hjemmesidene er ikke nok. K-x på forsida holder ikke, når de ikke greier å presentere optikken. Virker rett og slett som de ikke har forstått systemkonseptet. De forsøker tilsynelatnde å selge det på samme måte som kompaktkamera.

 

Når de ikke forstår konseptet blir det håpløst å selge det inn i de rette butikkhyllene.

 

Beklager den flengende kritikken Focus, men nå er begeret mitt fullt. Dere har hatt mer enn nok tid på dere, taper terreng for hver dag som går.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

 

Foreslår for øvrig å ta kontakt med Fovi, eventuelt er det vel neppe umulig at salget er registrert i butikken.

Genialt tips.

 

De fleste forhandlere har ting registrert på sånn derre datamaskin, så de kan nok gi deg kopi av kvittering.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

(...) lurte på om noen kunne gi meg en indikasjon på hva som vil være en rimelig pris. (...)

 

Kameraet er en Pentax K200d, det har tatt litt over 6000 eksponeringer, kjøpt sent i 2008, ingen slitemerker og pent behandlet. I tillegg en Tamron 10-24mm f/3.5-4.5 (kjøpt i fjor høst), en Pentax 50mm f/1.4 og kitobjektivet 18-55. Har dessuten et polariseringsfilter og et ubrukt Cokinadapter + noe annet stæsj.

 

Ser at et par andre selgere har K200D på Finn for rundt tre tusen (med kitobjektiv), men det blir litt for mye når et K-m kan fås for under tre tusen nytt (dog har ikke K-m værtetting).

 

Tommelfingerregelen for brukspris på objektiver er vel typisk 60-70%. Tipper på at 50-en er svært lettsolgt (spesielt dersom det er en F50 eller FA50, verre om det er en A eller M), mens Tamronen kan være verre å få unna. Sjekk litt hva nypris på 50/1.4 er for tiden, det er mulig du kan kompensere litt for at Tamronen er vanskelig å selge. Stæsj og polariseringsfilter er greie bonuser som kan følge med kamera eller objektiv.

For øvrig lønner det seg antagelig å selge ting separat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...