Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ikkje enklare å kjøpa seg ein skannar? Du har vel kanskje litt negativ-film liggande som kunne vera kjekt å ha digitalt òg. 

 

Joda scanner har jeg. Kom bare over dingsen å lurte på om det fungerer. Regner med at kvaliteten er sterkt synkende når en tar bildet av et bilde, men kanskje god nok kvalitet for å få det ut på nettet kanskje?

Lenke til kommentar

Noen som har erfaringer med å få slides/lysbilder over til digitale format ved bruk av utstyr som dette?

Jeg brukte en lignende til å duplisere dias. Fungerte helt ok til det. Ellers har jeg brukt å avfotografere dias med macro på stativ og dias liggende på et lysbord. Det går ganske fort unna når alt er rigget opp.

 

Høres bra ut. En kompis har en haug med lysbilder som han har lyst å få digitalisert på en enkel måte. Skal tipse han :cool:

 

Må vel brukes en lyskilde i tillegg å sikkert? Å et lite minus er vel størrelsen på bildefilene i forhold til kvaliteten.

Lenke til kommentar

Den typen objektiver lider av en ekstrem dårlig bildekvalitet, det jeg ser for meg som alternativer er manuelle eller A pentax objektiver i 300 /400 størrelsen.

 

Regna vel med det svaret ja, kvalitet koster :cool:

Ja, men greier man manuell fokus, så er det vesentlig billigere :)

Lenke til kommentar

Noen som har erfaringer med å få slides/lysbilder over til digitale format ved bruk av utstyr som dette?

Jeg brukte en lignende til å duplisere dias. Fungerte helt ok til det. Ellers har jeg brukt å avfotografere dias med macro på stativ og dias liggende på et lysbord. Det går ganske fort unna når alt er rigget opp.

 

Høres bra ut. En kompis har en haug med lysbilder som han har lyst å få digitalisert på en enkel måte. Skal tipse han :cool:

 

Må vel brukes en lyskilde i tillegg å sikkert? Å et lite minus er vel størrelsen på bildefilene i forhold til kvaliteten.

Du trenger ingen lyskilde i tilegg. Lysbordet (begynner kanskje å bli vanskelig å få tak i?)er eneste lyskilde du trenger. Lysbordet skal ha riktig fargetemp.

En fotovenn laget seg sin egen variant. En kasse med glass over og blits inne i kassen. Fungerte også meget bra.

Har laget bilder i A3 fra avfotografert dias med helt grei kvalitet.

Lenke til kommentar

Alt fra Pentax: -25%

 

Kilde: http://www.fotovideo...alog/index.html side 5

 

Det står riktignok ikke noen eksempler i katalogen.

 

Håper det gjelder nett også. Ser det står "samme pris i nett og butikk" på hver eneste side i katalogen. Så det burde vel være det.

 

 

Tenkt å kjøpe Pentax K-X som første speilrefleks. Trenger jeg noe mer enn kamera kit objektiv, minnebrikke og kameraveske til å starte med?

 

Ser det ikke eksisterer undervannshus til K-X enda. Et raskt søk sier at en del japanske firmaer holder på med hus til både k-x og k7. Noen som har noe mer info rundt dette? Driver med dykking, så kunne vært greit å dra med seg kamera under vann. 

 

Noe tips til hvilken minnebrikke og hvor jeg burde kjøpe denne?

 

 

Lenke til kommentar

Alt fra Pentax: -25%

 

Kilde: http://www.fotovideo...alog/index.html side 5

 

Det står riktignok ikke noen eksempler i katalogen.

 

Håper det gjelder nett også. Ser det står "samme pris i nett og butikk" på hver eneste side i katalogen. Så det burde vel være det.

 

 

Tenkt å kjøpe Pentax K-X som første speilrefleks. Trenger jeg noe mer enn kamera kit objektiv, minnebrikke og kameraveske til å starte med?

 

Ser det ikke eksisterer undervannshus til K-X enda. Et raskt søk sier at en del japanske firmaer holder på med hus til både k-x og k7. Noen som har noe mer info rundt dette? Driver med dykking, så kunne vært greit å dra med seg kamera under vann. 

 

Noe tips til hvilken minnebrikke og hvor jeg burde kjøpe denne?

 

Du er klar over at Kx er ett av de få kamerahus fra Pentax som ikke er støv og vannsikkert? (ikke dykking) ? Hvis du skal holde på den slags burde du ha ett hus som tålte en skvett når du ikke hadde undervannshuset på?

Ringe Helge på Fovi A/S, mulig han kan gi deg ett bra tilbud, samt at du får snakke med en som kan Pentax. De var tidligere Pentaximportør ..

Og kjøper du Pentax , så melder du seg sikkert inn i Pentaxianere i Norge :) (på Facebook)

Lenke til kommentar

Du trenger batterier. Sanyo Eneloop er et sikkert valg, men kvalitetsbatterier fra kjente produsenter vil neppe være noe problem, K-x er ikke spesielt kresent på batterier (selv om Eneloop-batteriene antagelig er en av de beste typene på markedet, var det nok mer aktuelt med eldre Pentax-kameraer med dårligere batteristyring).

 

Jeg har ikke voldsomt mye greie på minnekort, men kjøp først og fremst fra en kjent produsent (f.eks. SanDisk eller Lexar) og med en brukbar hastighet. Selv om du ikke tar seriebilder ofte, har K-x en liten bildebuffer (det er til tross for mange funksjoner spesifisert som "nybegynnerkamera"), og det kan være kjekt å ha et minnekort som lagrer fort. Det er ikke særlig gøy å se på at skrivelampen lyser mens du venter på at kameraet skal få til noe mer enn et snaut bilde i sekundet. SanDisk-kort med skrivehastighet på minst 20MB/s eller Lexar 133x burde egne seg fint.

 

Som en referanse for størrelse: Du får antagelig plass til rundt 1000 bilder i JPEG-format eller ca. 350 bilder i RAW-format på et 8GB-kort (fant ingen nøyaktige tall). Generelt er det en fordel å ha flere små minnekort enn et stort, i tilfelle bildene går tapt (tyveri, feil på kort). Det er ingen hemmelighet at minnekort i butikk er dyrt, og det lønner seg å kjøpe kort på nett.

 

Gah så 10-20mm fra sigma til 2000 der. Men så så jeg med liten skrift at det bare var til canikon den var listet. :thumbdown:

 

Skal ikke si noe sikkert, men har erfart tidligere at FV ikke har "diskriminert" Pentax-brukere. Fikk Sigma 30/1.4 til messepris i fjor høst (30% av, om jeg husker rett), og i likhet med 10-20 for Pentax er det en annen utforming enn Canon/Nikon-versjonen. Ring og hør, det er verdt et forsøk med den prisen. Hadde jeg ikke hatt nevnte A35-105 i sikte, ville jeg nok kjøpt en selv, er nesten latterlig billig.

 

 

Fra gamle reklamer til gamle objektiver:

Noen som har litt peiling på hva bruktverdien på et Pentax-A 35-105/3.5 burde være? (...)

Usikker på prisnivå, men dette kal være en av de bedre eldre zoomene fra Petnax. Så hvis brennvidde passer, bør bruksverdien være bra.

 

Takk for svar. Har regnet litt fram og tilbake, og funnet ut at det ikke var en dum pris som krevdes, da det var med litt av hvert.

Blir vel til at DA17-70 eller Tamron 90/2.8 selges, begge har fått lite bruk i det siste. Hvor lett det blir å få kvitt dem, er vel en annen sak.

: \

Endret av Aiki
Lenke til kommentar

Er det ikkje enklare å kjøpa seg ein skannar? Du har vel kanskje litt negativ-film liggande som kunne vera kjekt å ha digitalt òg.

Tiden det tar er dramatisk forskjellig. Det kan bare ta ett hundredel sekund å ta ett bilde av ett bilde ..:)

OK, har ikkje erfaring med farten på skannarar, men der kan du vel legga på fleire på ein gong, kan du ikkje? Litt meir etterbehandling med å dela opp i enkeltbilde, kanskje? Eller sørgar softwaren til skannaren for det? :ermm:

 

 

 

 

Tenkt å kjøpe Pentax K-X som første speilrefleks. Trenger jeg noe mer enn kamera kit objektiv, minnebrikke og kameraveske til å starte med?

 

Ein blits burde vera med i kitet også. Den innebygde blitsen gjer nok jobben til nød, men ein ekstern blits gjer resultatet så mykje betre.

 

Ser det ikke eksisterer undervannshus til K-X enda. Et raskt søk sier at en del japanske firmaer holder på med hus til både k-x og k7.

 

Undervannshus til K-7!? Skal ikkje det liksom vera vertetta? Det burde tåla såpass som det fuktige klimaet under vatn! :nei:

Endret av Asbjeurn
Lenke til kommentar

Er det ikkje enklare å kjøpa seg ein skannar? Du har vel kanskje litt negativ-film liggande som kunne vera kjekt å ha digitalt òg. 

Tiden det tar er dramatisk forskjellig. Det kan bare ta ett hundredel sekund å ta ett bilde av ett bilde ..:)

OK, har ikkje erfaring med farten på skannarar, men der kan du vel legga på fleire på ein gong, kan du ikkje? Litt meir etterbehandling med å dela opp i enkeltbilde, kanskje? Eller sørgar softwaren til skannaren for det?  :ermm:

Den lille erfaringa jeg har med skanner , er at det tar T I D ... Men kjøper du en skanner til 15.000 så går det seff kjappere :D

Tror ikke du kan bruke vanlige flatbedskannere, du må nok ha bakbelyst som minimum.. Jeg har som sagt valgt avfotografering pga tid og filstr .

Lenke til kommentar

 

Kom til å tenke på noe, er jo alltid snakk om at gammel optikk passer på nye hus. Hvordan er det med ny optikk på gammle hus?

Går ikke, siden DA serien ikke har blenderring. Dvs de kan brukes, men kun fullt nedblenda.

 

Eneste unntak er så vidt jeg veit D FA 50mm som har blenderring og har full bildesirkel.

Lenke til kommentar

Gah så 10-20mm fra sigma til 2000 der. Men så så jeg med liten skrift at det bare var til canikon den var listet. :thumbdown:

Skal ikke si noe sikkert, men har erfart tidligere at FV ikke har "diskriminert" Pentax-brukere. Fikk Sigma 30/1.4 til messepris i fjor høst (30% av, om jeg husker rett), og i likhet med 10-20 for Pentax er det en annen utforming enn Canon/Nikon-versjonen. Ring og hør, det er verdt et forsøk med den prisen. Hadde jeg ikke hatt nevnte A35-105 i sikte, ville jeg nok kjøpt en selv, er nesten latterlig billig.

 

 

 

 

Skal ta å gjøre det. Hvis jeg ikke får den er det uansett ikke krise. Da går jeg for F3.5 versjonen når jeg kommer meg til japan. Får den der til 4500 ca. Bare 500 mer en F4.5 koster i norge til vanlig.

 

Men likvell hadde vert ett varp å få den til 2000. o0

Endret av cyclo
Puttet inn manglende klamme som ødela sitatet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...