Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Argumentet mot muligheten for stor blender ligner litt på argumentene mot muligheten for høye ISO-verdier. Man trenger ikke bruke stor blender eller høy ISO-verdi hvis man ikke vil, men at muligheten finnes er ingen ulempe.

Bare for å klargjøre; det er altså ikke mine argumenter, men hva jeg tror produsentene tenker. Jeg tror rett og slett det er lettere å selge et proffobjektiv som ikke kan stilles inn til å ta bilder med lav kvalitet. Og når dette valget samtidig medfører at man får den samme lukkertiden på alle brennvidder er det kanskje ikke så dumt likevel.

Lenke til kommentar
Vel - litt "tvangsnedblending" slipper du nok ikke for. Hadde 17-70 hatt like stor absolutt blender på 17 mm som 70 mm, hadde det vært en 17-70 0.97-4... :ph34r:

Som sagt tidligere så skjønner jeg at det er vanskelig/umulig å konstruere noe sånt med særlig godt resultat. Men det er tydeligvis ganske enkelt og billig å få til variabel blender med rundt 1 trinn forskjell på tele og vid.

 

Bare for å klargjøre; det er altså ikke mine argumenter, men hva jeg tror produsentene tenker.

Godt å få oppklart. :)

 

Jeg tror rett og slett det er lettere å selge et proffobjektiv som ikke kan stilles inn til å ta bilder med lav kvalitet. Og når dette valget samtidig medfører at man får den samme lukkertiden på alle brennvidder er det kanskje ikke så dumt likevel.

Jeg som stort sett bruker blenderprioritet ser ikke helt verdien av det, men jeg forstår at det kan være et argument for noen.

Lenke til kommentar

Fikk et Spider Holster Pro i dag og testet det med mitt Pentax/Samsung-system. Skrev litt om det i test-tråden for de som ønsker å vite mer. Kort oppsummert: fungerer veldig fint, men bunnplata passer ikke batterigrepet og man er dermed "begrenset" til å skru festeskruen direkte i grepet.

Lenke til kommentar

Spørs vel hvor mange regnskurer du har tenkt deg ut i, og om lysstyrken er tilstrekkelig. WR-versjonen (som i praksis er II-versjonen av 18-55 med værtetting) er et lite hakk bedre enn den første utgaven optisk, men bildekvalitetsmessig er det neppe verdt det.

 

Alternativet til oppgradering måtte vært å spare til en annen normalzoom, men det er langt til neste værtette (DA*16-50) i den klassen. Bruker du normalzoomen mye og ikke finner begrensninger ved den, er saken egentlig grei, værtetting er alltids en fin bonus (og spesielt moro å ha når andre tar med seg kameraet under tak). :)

 

Har for øvrig en DA17-70 selv. Den er ikke spesifisert som værtett, men har gummipakning rundt objektivfatningen.

Lenke til kommentar

Saken er den at jeg skal ut å backpacke litt neste halvår. Og da til sør øst asia. Ser for meg at det kan bli dager med mye regn, men der det alikevell kan vere interesant å ta bilder.

 

Er det sånn og forstå at WR er det eneste som da er ordentlig værtett mens * gir en viss grad av værtetting men ikke 100% optimalt slik som wr linsene?

Lenke til kommentar

Etter nesten ett år i sørøst-asia må jeg innrømme at jeg ikke ser det helt store behovet for værtetning, hvertfall hvis man skal på backpacker-tur. Det regner mye i perioder, men i motsetning til norsk drittvær har du sjelden ukesvis med sammenhengende nedbør; det fortoner seg mer som en kort periode der alle sluser åpner seg, og man gjerne søker under tak.

Om du skal sove ute i jungelen i ukesvis er saken muligens litt annerledes ;)

Lenke til kommentar

Hehe skal ikke det da... Er mulig du har rett. Og nå tror jeg at jeg ungår regntiden osv. Men gah jeg begynte å sikle heftig på det objektivet når jeg så prisen.

 

Huff er så mye jeg har lyst på for tiden. Er vanskelig med så mange valg. Man skulle tro valg gir frihet, men jeg sitter her med ingenting.

Lenke til kommentar

Ettersom 18-55mm WR er kit-objektiv for K7 antar jeg at det er en del av dem der ute, og det er ikke helt utenkelig at mange K7-brukere oppgraderer normalzoomen sin etterhvert. Tipper også at mange beholder kit-zoomen, så de har noe å selge sammen med kameraet når tiden er moden for en oppgradering. Kan godt hende at en "ønskes kjøpt"-annonse er alt som skal til for å få noen til å selge et eksemplar?

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om det går an å skru av ttl(?) blinkinga på den interne bltsen på K10D? Tok litt bilder med noen studioblitser her om dagen og ville egentlig gjerne triggre med den siden k10d ikke har sync-kontakt og hotshoe-adapteret ikke funka. For uansett hva jeg stilte den på(wireless(master, controller)) så triggra blitsene for tidlig. Endte med å bruke en ekstern blits, men hadde vært veldig greit om det funker med den interne også neste gang...

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om det går an å skru av ttl(?) blinkinga på den interne bltsen på K10D? Tok litt bilder med noen studioblitser her om dagen og ville egentlig gjerne triggre med den siden k10d ikke har sync-kontakt og hotshoe-adapteret ikke funka. For uansett hva jeg stilte den på(wireless(master, controller)) så triggra blitsene for tidlig. Endte med å bruke en ekstern blits, men hadde vært veldig greit om det funker med den interne også neste gang...

 

Sto modusvelgeren på *X* ? TTL virker ikke når kameraet står på blitssynk modus ...

Lenke til kommentar

...

 

Sto modusvelgeren på *X* ? TTL virker ikke når kameraet står på blitssynk modus ...

Nei, det testa jeg ikke. Brukte bare manuell og har egentlig aldri tenkt at det har vært noen nevneverdig forskjell mellom X og M. Jeg får huske det til neste gang :)

 

Men når jeg tenker meg om burde det vel ikke være noe ttl blink i M heller; da er det jo ikke særlig manuelt lenger.. eller..?

 

Edit: Kom forresten over

på facebooksida til Pentax. Fin underholdning Endret av HetrTiXc
Lenke til kommentar

...

 

Sto modusvelgeren på *X* ? TTL virker ikke når kameraet står på blitssynk modus ...

 

Men når jeg tenker meg om burde det vel ikke være noe ttl blink i M heller; da er det jo ikke særlig manuelt lenger.. eller..?

 

Jauda.

 

TTL er aktuelt også i M.

Da kan du måle tilstedeværende lys manuelt, mens TTL automatikken regulerer blitslyset.

Ypperlig hvis du trenger å ballansere blits og naturlig lys. Jeg for min del bruker praktisk talt ikke noe annet ved blitsfotografering.

Lenke til kommentar

Nei, det testa jeg ikke. Brukte bare manuell og har egentlig aldri tenkt at det har vært noen nevneverdig forskjell mellom X og M. Jeg får huske det til neste gang :)

 

Men når jeg tenker meg om burde det vel ikke være noe ttl blink i M heller; da er det jo ikke særlig manuelt lenger.. eller..?

 

Edit: Kom forresten over

på facebooksida til Pentax. Fin underholdning

Tror det er slik at hvis du trykker grønn knapp i M modus , så velger jo kamera lukker eller blnder for å gi deg riktig eksponering.. Ergo så kan vel TTL forståes i M modus ? Det heter forøvrig både Hyper Manuell og Hyper Program pga at begge moduser er utvidet i forhold til hva man til vanlig forstår med disse moduser. Slik jeg har forstått det ihvertfall :)

 

## unødvendig quoting fjernet fra posten av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Tror det er slik at hvis du trykker grønn knapp i M modus , så velger jo kamera lukker eller blnder for å gi deg riktig eksponering.. Ergo så kan vel TTL forståes i M modus ? Det heter forøvrig både Hyper Manuell og Hyper Program pga at begge moduser er utvidet i forhold til hva man til vanlig forstår med disse moduser. Slik jeg har forstått det ihvertfall :)

Dette stemmer. Men du hopper over ett viktig poeng, nemlig at lysmåleren ikke kalkulerer med blitslyset når det måles i M.

Det gjør det altså mulig å kalkulerer blandingsforholdet mellom blits og naturlig lys nøyaktig, også med PTTL blitsmåling.

I programodusene kalkulerer måleren med blitslyset, og da blir bllandingsforholdet mer hit and miss.

 

## unødvendig quoting fjernet fra posten av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...