Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig jeg har posta dette før. I så fall er det fordi jeg er steika stolt av å være med på denne utstillinga.

 

http://www.robertstech.com/pdmlbook/2010/gallery/index.html

 

Flotte bilder. Jeg sitter fortsatt og gremmes over at dette toget gikk i fra meg i høst. I fjor sommer bestemte jeg for å sende inn bilder og resten husker jeg ikke. Må ha vært bevistløs hele høsten og vinteren.

Lenke til kommentar

Sånn halvveis, brukte en slik med et D40 i en eller anledning, tror jeg hjalp en bekjent med et skoleprosjekt.

 

Generelt hører (evt. "hørte", ettersom det nå kryper oppmot 1800kr) Sigmaen hjemme blant de billigste objektivene som finnes nytt, og faktisk er fullt brukbart til prisen. Jeg har dog mer erfaring med dens billigere (1299,-) Tamron-bror, og kan forsøke å basere en viss brukererfaring på det. Jeg mener å huske de var veldig like.

 

Generelt er det en helt grei byggekvalitet på den, vil faktisk driste meg til å si overraskene god. Sigmaen er nok hakket bedre enn Tamronen, men generelt er de veldig like. Brukbare opp til ca. 200mm, videre utover blir det en del fargesuppe om man ikke stopper ned et hakk. Begge har en 'kvasi-makro'-funksjon (1:2), hvor største forstørrelse oppnås på 300mm. Det er garantert ikke spesielt gøy, men ganske ålreit for ting som står helt stille. Makro-funksjonen fungerer kun i området 180 (200 for Sigmaen) til 300mm. Den er i praksis en fokussperre som gjør det mulig å hente inn en ekstra halvmeter nærfokus. Om man skal tilbake, må man fokusere til "normal" fokusavstand og slå på fokussperren igjen.

 

Optisk sett er de OK. Tommelfingerregelen er at Tamronen er litt skarpere enn Sigmaen, men har problemer med "purple fringing" ved høye kontraster. Dessuten er AF treg og bråkete på Tamronen. Sigmaen er nok ikke stort bedre, men den var ikke AF-S, noe som medførte manuell fokus på D40-en.

 

Personlig fant jeg at ytelse på 300mm varierte mye med avstand. Rundt tre meter var den veldig god, men ble mer grøt lenger ut.

300/5.6 - Ca. tre meter, orig. størrelse. Er tatt på stativ gjennom et vindu.

1

300/7.1 - Ca. fem-seks meter, beskjært.

2

260/7.1 - Ca. fem-seks meter, antagelig ubeskjært.

3

 

Alt i alt et ålreit kjøp om man trenger mer rekkevidde i enkelte situasjoner. Etter min mening "vinner" Tamronen, men det er mest fordi den koster fem-seks hundre mindre. Det finnes dog mye bedre objektiver, men de koster nok alt fra en drøy tusenlapp til tre ganger så mye. Pentax 55-300 er et godt kompromiss, og blir regnet som svært god, men med en pris på drøyt tre tusen.

 

(Uff, hvor mye tekst det blir når man sitter og kjeder seg.)

 

Edit:

Kan dog være interessant å vente på Sigma og Tamrons oppdaterte 70-300-modeller med stabilisering, de vil nok legge seg på nivået til 55-300 prismessig. Dog blir ikke veien opp til 50-150/70-200 så veldig lang lengre).

Endret av Aiki
Lenke til kommentar

Finnes det Pentaxforhandler i Ålesund?

 

Har googlet uten hell.

Sponland i sentrum var ihverfall forhandler.. kjøpte endel på slutten av 70 tallet :) Var innom for en tid tilbake , da så jeg ett K10 ..

Har hørt at det er en relativt stor en i Ørsta Volda regionen..

Lenke til kommentar
Jeg bestilte K-7 med 18-55mm WR i februar til 8000 kr, så det har vært slik en god stund ;)

Det er i alle fall noen som ikke følger med i timen, som ofte har presset prisene - Japan Photo, hvor K-7 m/18-55mm WR står i 9.999,-

Det var de som solgt DA35 makro til 3,500,- , i månedsvis. Prisen ellers var 4,900 og opp... Men de oppdaga feilen til slutt da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...