Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

@Mundus: Fugler og andre dyr.

 

Beskjæring av bilder er greit nok, det må til i mange tilfeller uansett. Men det skader ikke å ha et så godt utgangspunkt som mulig. Ideelt vil jeg ha ca 2/3 av bildet dekket av fuglen. Med 300mm klarer jeg knapt nok halvtamme ender hehe. Ørna er for eksempel ikke like samarbeidsvillig.

 

Hvorfor har ingen nevnt http://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-FA-Star-400mm-F5.6-Lens.html ?

Er den ikke å få tak i, eller passer den ikke til speilreflekskameraer?

 

http://www.pentaxforums.com/lensreviews/category-SMC-Pentax-FA-Lenses.html Her er jo noen flere.

 

Har ikke greid å finne noen av disse i butikker. Noen ide om pris?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Mundus: Fugler og andre dyr.

 

Beskjæring av bilder er greit nok, det må til i mange tilfeller uansett. Men det skader ikke å ha et så godt utgangspunkt som mulig. Ideelt vil jeg ha ca 2/3 av bildet dekket av fuglen. Med 300mm klarer jeg knapt nok halvtamme ender hehe. Ørna er for eksempel ikke like samarbeidsvillig.

 

Hvorfor har ingen nevnt http://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-FA-Star-400mm-F5.6-Lens.html ?

Er den ikke å få tak i, eller passer den ikke til speilreflekskameraer?

 

http://www.pentaxforums.com/lensreviews/category-SMC-Pentax-FA-Lenses.html Her er jo noen flere.

 

Har ikke greid å finne noen av disse i butikker. Noen ide om pris?

De er neppe i produksjon lenger, så de som har tviholder på dem:)

Jeg håper å få kunne glane på /tafse denne nå kommende helg . :)http://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-FA-Star-600mm-F4-Lens.html

 

Hvis du søker på bay , så hender det at de dukker opp...

Lenke til kommentar

Beskjæring av bilder er greit nok, det må til i mange tilfeller uansett. Men det skader ikke å ha et så godt utgangspunkt som mulig. Ideelt vil jeg ha ca 2/3 av bildet dekket av fuglen. Med 300mm klarer jeg knapt nok halvtamme ender hehe. Ørna er for eksempel ikke like samarbeidsvillig.

Enig i at utgangspunktet før beskjæring ør være så bra som mulig.

 

Men. I de fleste tilfeller er selv ikke 600mm tilstrekkelig til å komme nær nok ørna. Det samme gjelder mye av vill fugl.

 

Selv har jeg en gammel manuell 500mm som jeg har brukt mye på fuglefoto, har også brukt FA* 600/4. Min erfaring er at 500-600mm er fint og flott det, men selv det blir faktisk ofte og for kort.

 

Så min foreløpige konklusjon er at det objektivet ikke gjør jobben med å komme nær nok for meg. Den må jeg gjøre selv, enten ved å legge meg i skjul, eller bare satse på ekstrem flaks. Derfor bruker jeg 300mm til det meste av fuglefoto for tida.

 

Et annet problem med lengre brennvidder er at det stiller ekstreme krav til stativ i dårlig lys. Så det koster gjerne mer enn det smaker, både i form av penger og av slitne rygger.

 

Ikke det.

Om det dukker opp en DA* 400/4, eller kanskje enda heller en DA* 400/4,5 (pga at det ville være lettere og håndtere) pluss en god konverter, da ville jeg sikkert begynne å spare ;)

 

Men inntil videre lever jeg altså lykkelig med min DA* 300. Prøver heller å prioritere å få mest mulig ut av den, framfor å la meg bremse av tanker om at noe annet kanskje ville vært enda bedre.

 

Til slutt et forsøk på å konkludere.

Om du virkelig trenger mer enn 300mm nå, og vil handle nytt, da er alternativene Sigma 50-500 eller 150-500. Begge gjør en noenlunde anstendig jobb i godt lys, forutsatt at du får tak i gode eksemplarer.

 

Å bytte system er selvfølgelig og en mulighet.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Jo, dette nummeret kan endres. En sikrere måte er å sjekke i EXIF, der antall shutter actuations lagres. Last ned en eller annen EXIF-viewer som lister opp alt som er, og sjekk der.

Tips på noen EXIF programmer som viser dette? Har lastet ned et par stk, men ingen hviser antall shutter actuations?

Lenke til kommentar

Hvorfor har ingen nevnt http://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-FA-Star-400mm-F5.6-Lens.html ?

Er den ikke å få tak i, eller passer den ikke til speilreflekskameraer?

 

Jeg kan godt nevne den. Har hatt den i noen år og den passer utmerket til digitale speilrefleks. Kanskje er det den som egner seg best til håndholdt fotografering når en beveger seg opp i de virkelig lange brennviddene. Den er sylskarp allerede på største blender. Autofokus er rask. Jeg har selv brukt den en god del på formel-1 løp. Utover det bruker jeg den svært lite. Hadde jeg ikke fått kjøpt den for en slikk og ingenting hadde jeg nok latt den gå til noen andre, men jeg selger ikke den nå. Ser at den går på ebay titt og ofte så det bør være mulig å få tak på den.

Lenke til kommentar

jeg ønsker meg på sikt en skikkelig fast tele (eller fryktelig god zoom). Den må være relativt lyssterk (f4) og [u ]må[/u] ha autofokus! Hva har jeg da å velge i? Finner ingen til salgs over 300mm i dag? :( Det er alt for lite synes jeg (har 55-300 i dag, men den blir for kort som regel). Missunner canon på det punktet kjenner jeg. Eller tar jeg feil? :)

 

Her er vel det lengste du får i dag til Pentax: http://www.fovi.no/productview/20237421/ Skal vere bra.. http://www.photodo.com/topic_28.html

Vektmessig er den under halve vekta av FA*600/4. :hmm:

 

Edit: Lagt inn link til review

Endret av Kaffilars
Lenke til kommentar

Jeg og kunne godt tenkt meg mer tele, jeg har 50-200mm men føler den mangler det lille ekstra. En 150-500 har jeg litt lyst på men føler det blir litt VEL tungt å drasse med seg. Jeg har da begynt å se litt på denne: Pentax SMC-DA 55-300mm F/4.0-5.8 ED

 

 

Men jeg lurer veldig på om den er noe god :p skal ikke være lett å bestemme seg :(

Lenke til kommentar

Jeg og kunne godt tenkt meg mer tele, jeg har 50-200mm men føler den mangler det lille ekstra. En 150-500 har jeg litt lyst på men føler det blir litt VEL tungt å drasse med seg. Jeg har da begynt å se litt på denne: Pentax SMC-DA 55-300mm F/4.0-5.8 ED

 

 

Men jeg lurer veldig på om den er noe god :p skal ikke være lett å bestemme seg :(

 

Etter prisen e den knallbra! Så har du jo DA*300mm......

Lenke til kommentar

Jeg og kunne godt tenkt meg mer tele, jeg har 50-200mm men føler den mangler det lille ekstra. En 150-500 har jeg litt lyst på men føler det blir litt VEL tungt å drasse med seg. Jeg har da begynt å se litt på denne: Pentax SMC-DA 55-300mm F/4.0-5.8 ED

 

 

Men jeg lurer veldig på om den er noe god :p skal ikke være lett å bestemme seg :(

 

Etter prisen e den knallbra! Så har du jo DA*300mm......

 

Hvor mye koster DA*300mm? og når det står kun 300mm vil det si at den er fast på 300mm, altså at du ikke kan "zoome" inn og ut?

Lenke til kommentar

Jeg og kunne godt tenkt meg mer tele, jeg har 50-200mm men føler den mangler det lille ekstra. En 150-500 har jeg litt lyst på men føler det blir litt VEL tungt å drasse med seg. Jeg har da begynt å se litt på denne: Pentax SMC-DA 55-300mm F/4.0-5.8 ED

 

 

Men jeg lurer veldig på om den er noe god :p skal ikke være lett å bestemme seg :(

 

Etter prisen e den knallbra! Så har du jo DA*300mm......

 

Hvor mye koster DA*300mm? og når det står kun 300mm vil det si at den er fast på 300mm, altså at du ikke kan "zoome" inn og ut?

 

Du får det objektive for rundt 10tusen å ja det e fast!!

Lenke til kommentar

Jeg og kunne godt tenkt meg mer tele, jeg har 50-200mm men føler den mangler det lille ekstra. En 150-500 har jeg litt lyst på men føler det blir litt VEL tungt å drasse med seg. Jeg har da begynt å se litt på denne: Pentax SMC-DA 55-300mm F/4.0-5.8 ED

 

 

Men jeg lurer veldig på om den er noe god :p skal ikke være lett å bestemme seg :(

 

Etter prisen e den knallbra! Så har du jo DA*300mm......

 

Hvor mye koster DA*300mm? og når det står kun 300mm vil det si at den er fast på 300mm, altså at du ikke kan "zoome" inn og ut?

 

Du får det objektive for rundt 10tusen å ja det e fast!!

 

10 tusen???! da glemmer vi den, men kanskje vi går for 55-300mm, men er det best å vente litt å kanskje håpe at den kommer med værtetting eller er det kanskje veldig langt frem i tid?:p jeg har jo værtetting på nesten alt fra før.

Lenke til kommentar

Går noen rykter om en WR-versjon, men det virker som det er kun basert på at det begynner å bli lite av DA-versjonen av 55-300, samt at det hadde 'passet fint'. Ville nok ikke regnet med det enda, men det er jo lov å vente og se. :)

Endret av Aiki
Lenke til kommentar
jeg ønsker meg på sikt en skikkelig fast tele (eller fryktelig god zoom). Den må være relativt lyssterk (f4) og [u ]må[/u] ha autofokus! Hva har jeg da å velge i? Finner ingen til salgs over 300mm i dag? :( Det er alt for lite synes jeg (har 55-300 i dag, men den blir for kort som regel). Missunner canon på det punktet kjenner jeg. Eller tar jeg feil? :)

Hvis 300mm blir for kort så blir fort 400mm også det. Forskjellen er ganske liten. 500mm begynner å hjelpe godt på, men det er selvsagt ikke billig om man må ha AF, f/4 og værtetting.

 

Dersom du kan ofre både AF, f/4 og værtetting er det mulig å få 500mm (eller mer) til en svært lav pris: speiltele. Det mest vanlige er 500, 600 eller 800mm med f/5,6 eller f/8. Disse koster fra en tusenlapp og gir utrolig mye brennvidde for pengene. Ulempen er mangel på AF, zoom og fra dårlig til middelmålig bokeh. Et lignende alternativ er å gå for stjerneteleskop i adapter + kamera. Til dyr og fugler trenger du ikke planetdrev så du "sparer" noen kroner der i forhold til stjernefotografene. Jeg har langsiktige planer om kjøp av teleskop. Akam (Are) har snakket om at han ønsker å skrive en artikkel om dette i år. Jeg håper han gjør det. :)

Lenke til kommentar

jeg ønsker meg på sikt en skikkelig fast tele (eller fryktelig god zoom). Den må være relativt lyssterk (f4) og [u ]må[/u] ha autofokus! Hva har jeg da å velge i? Finner ingen til salgs over 300mm i dag? :( Det er alt for lite synes jeg (har 55-300 i dag, men den blir for kort som regel). Missunner canon på det punktet kjenner jeg. Eller tar jeg feil? :)

 

Har vel litt av det samme ønske som deg. Kommer det en 400/f4 fra Pentax er jeg helt klart i kundegruppen. Inntil vidre bruker jeg 300/f2.8 fra Sigma. Sammen med Sigma 1,4x tc eller Pentax 1.7x tc er jeg fornøyd med resultatet. Litt dårligere med Sigma 2x tc, men den aksepteres under gode forhold.

Den aller beste metoden for å komme nærme nok, er ikke store teleobjektiver. Kamuflasje er tingen. Du får tak i telt beregnet til formålet for under tusenlappen.

Lenke til kommentar

Jo, dette nummeret kan endres. En sikrere måte er å sjekke i EXIF, der antall shutter actuations lagres. Last ned en eller annen EXIF-viewer som lister opp alt som er, og sjekk der.

Tips på noen EXIF programmer som viser dette? Har lastet ned et par stk, men ingen hviser antall shutter actuations?

Prøv PhotoME - blir vanligvis anbefalt på pentaxforums.com når folk lurer på det samme på sitt nye/brukte kamera. Har testet det selv og mengden informasjon i EXIF er helt syk. Kan feks. vise hvilke fokuspunkter som var i bruk, hva de forskjellige segmentene i lysmåleren viste - og ikke minst antall bilder tatt med kameraet (Shutter actuations)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...