Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sikkert gammalt nytt, men Pentax er nemnt i ein Lillebjørn Nilsen-song: Vidvinkel stev

 

Handlar om fotografering, trur eg... :whistle:

 

Ligg ute på spotify, eller de kan kjøpe denne.

Pentax og en del andre merker (Minolta, yashica?) blir nevnt, men det er visstnok kun Nikon som duger. Noe som vi opplyste selvfølgelig vet er feil. Men hva sier man ikke for å komme i buksene på en søt dame ;)

 

Tom

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på da er om uorginale er noe å satse på?

Det er ikke noe problem hvis du holder deg til "kjente" merker som Hähnel. Det er noen superbillige på ebay som er crap; de bør du holde deg unna.

 

Tom

 

Har du konkrete eksempler på dette Tom eller er det litt antagelser fra din side? Spør ikke for å kverulere men fordi jeg selv har kjøpt "alt mulig rart" av oppladbare batterier for mye forskjellig utstyr på eBay og jeg har faktisk aldri opplevd å få "dårlige" batterier. Jeg har også en sterk mistanke om at mye av de batteriene som selges under forskjellige navn ofte er produsert i de samme fabrikkene og at kun stempelet skiller dem.

 

Selv vil jeg også rent intuitivt anbefale andre "kjente merker" som Hähnel, Phottix etc men min egen erfaring tilsier faktisk at "alt" er av helt OK kvalitet. Derfor er jeg interessert i konkrete eksempler på "dårlige" batterier fra eBay.

Lenke til kommentar
Har du konkrete eksempler på dette Tom eller er det litt antagelser fra din side? Spør ikke for å kverulere men fordi jeg selv har kjøpt "alt mulig rart" av oppladbare batterier for mye forskjellig utstyr på eBay og jeg har faktisk aldri opplevd å få "dårlige" batterier. Jeg har også en sterk mistanke om at mye av de batteriene som selges under forskjellige navn ofte er produsert i de samme fabrikkene og at kun stempelet skiller dem.

Jeg mener å ha lest her et par ganger om folk som har vært uheldig med batterikjøp på eBay. Og de gangene det har vært diskutert her, så listes det gjerne opp en del eBay selgere som har godt rykte; og med advarsel om dårlige batterier.

 

Tom

Lenke til kommentar

Ja, jeg har også hørt det samme og anbefaler derfor gjerne det samme som du gjør. Men ofte så har jeg altså selv ikke fulgt mitt eget råd og merkelig nok så har jeg fortsatt til gode å ha noe som helst problemer med batterier kjøpt på eBay og de har hatt minst like god kapasitet som originalbatteriene de erstattet. Erfaringsgrunnlaget er "noen titalls" batterier kjøpt til diverse hjemmeelektronikk gjennom de siste 5+ årene, det meste fra eBay, noe også fra DealExtreme. Der hvor jeg har hatt muligheten så har jeg kjøpt det jeg har oppfattet som "kjent" eller "kvalitet" (f.eks. Hähnel og Phottix) men det aller meste jeg har kjøpt har faktisk vært for meg helt ukjente merker.

 

Batteriene har vært erstatningbatterier til diverse kameraer, mobiltelefoner, PDAer, videokameraer etc. Jeg har alt for mange "duppeditter" :)

 

Enten så har jeg vært veldig heldig eller så er kvaliteten for det meste helt grei på det som selges av batterier på eBay.

Lenke til kommentar
To ting fikk meg til å velge DNG som standardformat for lagring;

 

PEF var ikke komprimert og kan ikke skrives til. Jeg hater ekstra (sidecar) filer og å kaste bort lagringsplass.

 

Er det noen RAW formater som er komprimerte da? Og jeg forsto at all RAW formater lagrer redigeringsinfo i fila, uten å legge den direkte i sjølve *bildet *

Lenke til kommentar
Er det noen RAW formater som er komprimerte da?
Jada, både Nikon og Canon har det, og jeg er ganske sikker på at PEF er det på noen Pentax-kameraer i hvert fall. Nikon har tom. lossy komprimering på de laveste modellene, mens på de dyrere variantene kan du velge mellom lossy, lossless og uncompressed... Ikke at jeg fatter hvorfor noen skulle velge uncompressed - men det er en annen sak.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...