Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg spurte i utgangsspunktet om man kunne få en bekreftelse gjennom søkeren , på at bildet blir skarpt.. Slik jeg har oppfattet dine svar , så får du en kvalifisert antydning, men må bruke dín erfaring i tillegg.

M.a.o ingen bekreftelse.

Du får selvsagt ikke et fasitsvar på om bildet blir skarpt eller ikke, men du får se hvor mye av ustødigheten din som stabiliseringen klarer å svelge unna.

Lenke til kommentar
Jeg spurte i utgangsspunktet om man kunne få en bekreftelse gjennom søkeren , på at bildet blir skarpt.. Slik jeg har oppfattet dine svar , så får du en kvalifisert antydning, men må bruke dín erfaring i tillegg.

M.a.o ingen bekreftelse.

Du får selvsagt ikke et fasitsvar på om bildet blir skarpt eller ikke, men du får se hvor mye av ustødigheten din som stabiliseringen klarer å svelge unna.

Ok , da ser det ut til at vi forstår hverandre :)

Lenke til kommentar

Jeg tok en kjapp og uhøytidelig test her nå med K20D (burst mode 21 frames/s og drive mode) på SanDiske extreme II og ultra III:

 

 

Testgjennomføring I:

Ta maksimalt antall bilder og ta tiden på hvor lang tid det går fra speilet går ned til jeg får se første bilde.

 

Resultat:

Sandisk Extreme III (class 6) ~ 24,8 sekund

Sandisk Ultra II (class 4) ~ 27,7 sekund

 

 

Testgjennomføring II:

Ta maksimalt antall bilder med RAW+ på Drive-mode HI før kamera senker skuddtakten (dvs. 12 bilder) og se hvor lang tid det tar før jeg får se første bilde på skjermen.

 

Resultat:

Sandisk Extreme III (class 6) ~ 16,6 sekund

Sandisk Ultra II (class 4) ~ 30,3 sekund

 

Kunne tenkt meg å testet et raskere kort også egentlig, men jeg er egentlig overrasket over at jeg ikke har lagt merke til forskjellen her til vanlig. Så hvor ofte har jeg behov for å ta 12+ RAW+-bilder? Har ikke hatt det til nå i alle fall.

Lenke til kommentar
Jeg tenker slik at hvert bilde er på rundt 15 mb(?) , og 3 bps skulle gi 45 Mb/s.

Det var no jækla små bilde du tar då! Reknestykket dit er jo også heilt feil. For å få 45 Mb/s ut av bildefiler på 15 mb må du ha ein burst rate på 3 000 000 000 bps. Det er ein fantastisk stor burst rate, sjølv med så mikroskopiske bildefiler. Eg trur ikkje det er fysisk muleg å få til på eit speilreflekskamera. Du må huska på at speil og lukkar skal klara å følgja med. ;)

Lenke til kommentar
Jeg tok en kjapp og uhøytidelig test her nå med K20D (burst mode 21 frames/s og drive mode) på SanDiske extreme II og ultra III:

 

 

Testgjennomføring I:

Ta maksimalt antall bilder og ta tiden på hvor lang tid det går fra speilet går ned til jeg får se første bilde.

 

Resultat:

Sandisk Extreme III (class 6) ~ 24,8 sekund

Sandisk Ultra II (class 4) ~ 27,7 sekund

 

 

Testgjennomføring II:

Ta maksimalt antall bilder med RAW+ på Drive-mode HI før kamera senker skuddtakten (dvs. 12 bilder) og se hvor lang tid det tar før jeg får se første bilde på skjermen.

 

Resultat:

Sandisk Extreme III (class 6) ~ 16,6 sekund

Sandisk Ultra II (class 4) ~ 30,3 sekund

 

Kunne tenkt meg å testet et raskere kort også egentlig, men jeg er egentlig overrasket over at jeg ikke har lagt merke til forskjellen her til vanlig. Så hvor ofte har jeg behov for å ta 12+ RAW+-bilder? Har ikke hatt det til nå i alle fall.

 

Takker og bukker Ciryaher :)

Da vet jeg at det er ett poeng å unnga class 4 ihvertfall. ikke det at jeg burster avgårde i tide og utide , men vil ikke ha no som gjør kameraet dårligere . Det nyeste av Extreme er IV ( det beste du testa var III?) Tror forskjellen er på 10 Mb /s, men vet ikke om det er ett poeng. Prisen er forøvrig horribel..

 

Fotoralf; Det er K20 jeg spurte om .. angående skrivehastighet til kort.

 

Asbjeurn : hvem av oss to har tatt tidlig helg? :) Jeg mener da at ei Raw fil på K20 er på rundt 15 Mb ?? Og hvis minnekortet har en skrivehastighet på 45 Mb /sek , så takler det da omtrentlig 3 Bps , som også er hastigheta på kameraet???? :)

Lenke til kommentar
Asbjeurn : hvem av oss to har tatt tidlig helg? :) Jeg mener da at ei Raw fil på K20 er på rundt 15 Mb ?? Og hvis minnekortet har en skrivehastighet på 45 Mb /sek , så takler det da omtrentlig 3 Bps , som også er hastigheta på kameraet???? :)
Var litt humoristisk pirking på bokstavbruken din: MB = Megabyte, Mb = Megabit, mb = millibit. (Ikkje at millibit er ei eining som nokon bruker – den gjer vel faktisk ikkje meining.)
Lenke til kommentar
Fotoralf; Det er K20 jeg spurte om .. angående skrivehastighet til kort.

 

Asbjeurn : hvem av oss to har tatt tidlig helg? :) Jeg mener da at ei Raw fil på K20 er på rundt 15 Mb ?? Og hvis minnekortet har en skrivehastighet på 45 Mb /sek , så takler det da omtrentlig 3 Bps , som også er hastigheta på kameraet???? :)

 

OK, men kan være greit å ha minnekort som passer til fremtidige kameraer.

 

 

Liten m er milli, stor M er mega. Liten b er bits, stor B er bytes.

 

15mb er lite, ja. :p

Lenke til kommentar
Takker og bukker Ciryaher :)

Da vet jeg at det er ett poeng å unnga class 4 ihvertfall. ikke det at jeg burster avgårde i tide og utide , men vil ikke ha no som gjør kameraet dårligere . Det nyeste av Extreme er IV ( det beste du testa var III?) Tror forskjellen er på 10 Mb /s, men vet ikke om det er ett poeng. Prisen er forøvrig horribel..

 

Det beste jeg testet var Extreme III (class 6) ja.

 

Uansett får prisen bestemme hva det blir av Ultra II, Extreme III og IV til meg. Jeg legger ikke merke til forskjellen i hastighet ved vanlig bruk, så å betale 3x så mye for et kort bare fordi det er raskere ser jeg ikke poenget i.

Lenke til kommentar
Fotoralf; Det er K20 jeg spurte om .. angående skrivehastighet til kort.

 

Asbjeurn : hvem av oss to har tatt tidlig helg? :) Jeg mener da at ei Raw fil på K20 er på rundt 15 Mb ?? Og hvis minnekortet har en skrivehastighet på 45 Mb /sek , så takler det da omtrentlig 3 Bps , som også er hastigheta på kameraet???? :)

 

OK, men kan være greit å ha minnekort som passer til fremtidige kameraer.

 

 

Liten m er milli, stor M er mega. Liten b er bits, stor B er bytes.

 

15mb er lite, ja. :p

 

Godt at det er flere petimetere der ute :D

Lenke til kommentar

Angående diskusjonen om minnekort og hastighet, er det noen andre som benytter Lexar i kameraet sitt?

Selv kjøpte jeg et Lexar 8GB 133x p.g.a. at det var billigere, og DPreview påsto i sin test av K20D at det skulle være raskere.

Hva Lexars 133x-betegnelse betyr i praksis, vet jeg ikke, men det er nok på høyde med Sandisks Extreme III-merking.

 

Fikk ca. 15,8 sekunder for 12 bilder i RAW (K20D). Billigere og raskere, eller?

Lenke til kommentar
Angående diskusjonen om minnekort og hastighet, er det noen andre som benytter Lexar i kameraet sitt?

Selv kjøpte jeg et Lexar 8GB 133x p.g.a. at det var billigere, og DPreview påsto i sin test av K20D at det skulle være raskere.

Hva Lexars 133x-betegnelse betyr i praksis, vet jeg ikke, men det er nok på høyde med Sandisks Extreme III-merking.

 

Fikk ca. 15,8 sekunder for 12 bilder i RAW (K20D). Billigere og raskere, eller?

 

Haha, I accept the challenge! :)

 

Testet du på samme måte som meg med raw+?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...