Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Angående diskusjonen om minnekort og hastighet, er det noen andre som benytter Lexar i kameraet sitt?

Selv kjøpte jeg et Lexar 8GB 133x p.g.a. at det var billigere, og DPreview påsto i sin test av K20D at det skulle være raskere.

Hva Lexars 133x-betegnelse betyr i praksis, vet jeg ikke, men det er nok på høyde med Sandisks Extreme III-merking.

 

Fikk ca. 15,8 sekunder for 12 bilder i RAW (K20D). Billigere og raskere, eller?

 

Haha, I accept the challenge! :)

 

Testet du på samme måte som meg med raw+?

 

Da lener jeg meg tilbake og lar fagfolket teste og konkludere... :)

Lenke til kommentar
Hva Lexars 133x-betegnelse betyr i praksis, vet jeg ikke, men det er nok på høyde med Sandisks Extreme III-merking.

 

Nei. 200x er vil være det samme som SanDisk Extreme III.

 

Man ganger 'x'-tallet opp med 150 (kB/s). 133 x 150 kB/s = (19950 / 1000) = 19,95MB/s

 

 

Speed

Flash memory devices are non-volatile and solid-state, and thus are more robust than disk drives. Cards consume around 5% of the power required by small disk drives and still have reasonable transfer rates of over 45 MB/s for the more expensive 'high speed' cards.[5]

Card speed is usually specified in "x" ratings, e.g. 8x, 20x, 133x. This is the same system used for CD-ROMs and gives the data rate as a multiple of the data rate of the first CD-ROMs (i.e. the data rate of an audio CD). The base rate is 150 kB/s, so for example, 20x = 20 * 150 kB/s = 3.0 MB/s.

The following table lists some common ratings and their respective maximum transfer rates.

Rating Speed (MB/s)

6x 0.9

32x 4.8

40x 6.0

66x 10.0

100x 15.0

133x 20.0

150x 22.5

200x 30.0

266x 40.0

280x 42.0

300x 45.0

433x 65.0

600x 90.0

666x 100.0

Wiki-linki-dinki

Endret av Ildhode
Lenke til kommentar
Ajaj, jeg så ikke "+"-en.

Skal kjøre i gang en ny runde straks.

 

Edit:

Med RAW+ og 12 bilder: 15,5 sekunder (hvorfor det nå ble kortere tid, må gudene vite, selv om jeg byttet stoppeklokke)

Ved burst mode: ~23 sekunder

 

Hmm.. tyder på at din måte å teste på ikke holder vann. Eller så er det at din kombo av K20D og minnekort er så latterlig mye bedre enn min. :)

I følge Ildhodes siste post burde jeg få hakket bedre resultat enn deg, men igjen det er store forskjeller på hastigheter når man drar med iso, brukerfeil, osv. :)

Lenke til kommentar
Leste i instruksjonsboken. Der stod det at jeg ikke burde ha shake reduction på når jeg tok bilder på stativ.

 

Hvorfor det egentlig? Gir det dårligere bilder?

Forstår det slik at stabiliseringen " leter" etter rystelser så lenge du har SR på. Dette vil si at sensorbrikken kan bevege seg litt selv om kameraet står på stativ. Hvis du bruker selvutløser med 2 sec forsinkelse, er SR avslått, og du tenger ikke å slå den av og på med bryteren. Mvh Tom
Lenke til kommentar
Leste i instruksjonsboken. Der stod det at jeg ikke burde ha shake reduction på når jeg tok bilder på stativ.

 

Hvorfor det egentlig? Gir det dårligere bilder?

 

Det skrives av den grunn Vitalis sier, men jeg har enda igjen å se nytten i å gjøre det. Jeg har bare et stativ til under tusen-lappen og stativet klarer ikke alltid å holde kamera dønn i ro. Derfor har jeg SR påslått når jeg har det på stativ også. Jeg har testet litt ved å holde kamera helt i ro inntil stein med SR både på og av, og har til nå ikke klart å se forskjellen på bildene..

Lenke til kommentar
Neppe ... 8o) Det er jo snart jul, og forhåpentligvis Pentax til hyggelige "nissepriser" å vente på.

 

NB; Sigma EF-530 DG Super-Penatx

 

Så du tror prisene vil synke endel til jul?

 

Gratulere og lykke til med investeringa :))

 

Ut i skjitværet å ta bilder , du har ett Pentax!! :)

Lenke til kommentar
Neppe ... 8o) Det er jo snart jul, og forhåpentligvis Pentax til hyggelige "nissepriser" å vente på.

 

NB; Sigma EF-530 DG Super-Penatx

 

Så du tror prisene vil synke endel til jul?

 

Gratulere og lykke til med investeringa :))

 

Ut i skjitværet å ta bilder , du har ett Pentax!! :)

 

 

Takk for det :)

Lenke til kommentar

Dette er muligens Off Topic ,(men bildet er jo tatt med Pentax da:D)), men jeg er usikker på det med Raw og om min måte å lage ett bilde på.

Er det noen som er gode på bildebehandling ( har LR sjøl ) som jeg kan sende ei Raw fil til , få den behandla slik DU mener den bør behandles og deretter sendes i retur?

Evt at jeg sender min justerte Raw fil , slik at man kan kommentere det jeg har gjort ?

Legger ved en Jpeg versjon av fila jeg tenker på å bruke

 

Sende epostadresse i Pm ?

post-152982-1256637918_thumb.jpg

Endret av Mundus
Lenke til kommentar

Om du ikke forventer profesjonelle resultater, så prøver jeg meg gjerne. PM sendt. ; )

 

For øvrig kjørte min nyinnkjøpte Sigma 30 seg fast i sted. Lot kameraet jage litt ved testing av fokus, og plutselig kiler fokusringen seg dønn fast, omtrent som om det skulle vært slått skjevt. At det skjer mens det er på kameraet er godt gjort, selv om det sikkert er noe smøremiddel som er gnidd vekk.

Med andre ord er det tilbake til M28/2.8 som "normal", og håpe på at det ikke tar like lang tid å få fikset 30-en som 17-70-en (som har vært borte i en og trekvart måned).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...