Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Er det noen andre eiere av GX-10 eller K10D som sliter med hvitbalanseproblematikk? Synes nesten alltid hvitbalansen gir et svakt rosa skjær på innebildene, og har brukt mye tid på å prøve å justere hvitbalansen manuelt i kameraet. Får det aldri helt 100%. Synes de Canon-kameraene jeg har prøvd er mye flinkere på dette området (JPEG ut av kamera resultat).

 

Og er det fikset i senere versjoner (K20, K-7)?

 

Selvfølgelig går det an å gjøre det manuelt i ettertid om man skyter RAW, men det er deilig å slippe. Og det hender jeg må skyte JPEG...

 

Jeg mener at det står i manualen at automatisk hvitbalanse ikke omfatter kunstig belysning. Jeg får stort sett godt resultat når jeg bruker manuell hvitbalanse og den lille justering som eventuell må til går fint å gjøre med JPEG-bilder. Du må ikke skyte i RAW for endre hvitbalanse med mindre du bommer fullstendig.

 

mvh

.lars

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen andre eiere av GX-10 eller K10D som sliter med hvitbalanseproblematikk?

Jeg mener at det står i manualen at automatisk hvitbalanse ikke omfatter kunstig belysning. Jeg får stort sett godt resultat når jeg bruker manuell hvitbalanse og den lille justering som eventuell må til går fint å gjøre med JPEG-bilder.

Jeg håpet bare at det kanskje stod litt bedre til i nyere utgaver.

 

På min GX-10 gir automatisk hvitbalanse alltid for kalde (blå) bilder på gråværsdager, og å sette den til "Overskyet" gjør bildene for varme. Tungsten setting på innelysbilder gir nesten alltid et svakt rosa skjær, og jeg ser meg ofte litt blind på hva som er rett når jeg forsøker å stille manuelt.

 

Så derfor håpet jeg at dette kanskje var forbedret i K20, K7, etc. Alt går med litt justeringer i PS, men det er deilig å slippe :D

Lenke til kommentar
100$ Rabatt på 20 utvalgte objektiver ved kjøp av K-7. :D

 

PRESS RELEASE: Pentax Announces "Focus On Savings" K-7 System Rebate

$100 Visa Prepaid Card Offered On More Than 20 Select Pentax Lenses With Purchase Of A K-7

 

Mmmmm, ja. Jeg så det godt i morges. Jeg ville GODT NOK foretrække, at de havde sat prisen ned med $100 i stedet.

 

For det første skal man igennem hele det der klippe-klistre cirkus, sende tingene ind og vente op til otte uger(!) Men der ud over så er det jo ikke rigtigt "cash back", når det man får er et prepaid visa kort som ikke kan bruges til at hæve kontanter...

 

Men det er vel bedre end ingenting...

Lenke til kommentar
100$ Rabatt på 20 utvalgte objektiver ved kjøp av K-7. :D

 

PRESS RELEASE: Pentax Announces "Focus On Savings" K-7 System Rebate

$100 Visa Prepaid Card Offered On More Than 20 Select Pentax Lenses With Purchase Of A K-7

 

Mmmmm, ja. Jeg så det godt i morges. Jeg ville GODT NOK foretrække, at de havde sat prisen ned med $100 i stedet.

 

For det første skal man igennem hele det der klippe-klistre cirkus, sende tingene ind og vente op til otte uger(!) Men der ud over så er det jo ikke rigtigt "cash back", når det man får er et prepaid visa kort som ikke kan bruges til at hæve kontanter...

 

Men det er vel bedre end ingenting...

ai? hvordan funker det da? som ett gavekort som må brukes på samme plass/butikk? En venn av meg vurderer storinvestering :)

Lenke til kommentar
Er det et valg som er gjort på grunn av marked eller tekniske grunner?
Jeg vet ikke egentlig, jeg tror først det var fordi Pentax ikke hadde liknende system i egne objektiver, og at det antakelig er en viss merkostnad knyttet til motoren, men siden tror jeg det har vært mest marked. Nå har Sigma gått for samme politikk som Pentax i 17-70 - at HSM-objektivene ikke gir AF på hus under GX-10/K10D. 16-50 og 50-135 fungerer på alle hus, siden de også har kopling til skrue-AF i tillegg til SDM.
Lenke til kommentar
For de som eventuelt ikke har fått det med seg, Fovi kjører Cash back de og. Gjelder fram til 15. januar.

Noe som har ført til at det er et K-7 i en pakke på vei til meg. :cool:

 

Håper det er noe tess i forhold til det fantastiske GX-1L som har tjent meg vel. :!:

 

Hehe jeg har byttet ut min GX-1L ut med Pentax K-7 pluss begge værtette objektiver og eg angrer ikje ett sekund:)

Endret av johnny87
Lenke til kommentar
Får prøve her da, etter dårlig respons i "rett" tråd! :dontgetit:

 

Sigma 17-70mm vs Pentax 17-70mm?

Sitt å vurderer litt frem og tilbake ang disse objektivene, ser at de får ganske gode skussmål begge to!

Tenkte det kunne være lurt å høre om det er noen som har erfaring med disse objektivene! :hmm:

 

På photozone kan du sammenligne disse objektivene. Ser ikke ut til å være allverden av forskjell. I områet rundt 17mm er det å foretrekke 12-24mm i steden. Spesielt hvis du skal ha rette linjer i nærheten av kanten på bildet.

Lenke til kommentar
Får prøve her da, etter dårlig respons i "rett" tråd! :dontgetit:

 

Sigma 17-70mm vs Pentax 17-70mm?

Sitt å vurderer litt frem og tilbake ang disse objektivene, ser at de får ganske gode skussmål begge to!

Tenkte det kunne være lurt å høre om det er noen som har erfaring med disse objektivene! :hmm:

Du kan sjekke tester av begge her:

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...duct/349/cat/31

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...uct/1208/cat/46

 

Pentaxen er litt skarpere og har mindre vignettering, men har til gjengjeld mer fortegning og CA. Sigmaen har f/2,8 i den vide enden, mens Pentaxen "bare" har f/4. Pentaxen fokuserer raskere, mens Sigmaen har bedre makroegenskaper. Pentaxen koster en god del mer. Altså et godt sammensatt dilemma. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...