Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Sigma 17-70mm vs Pentax 17-70mm?

Du kan sjekke tester av begge her:

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...duct/349/cat/31

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...uct/1208/cat/46

 

Pentaxen er litt skarpere og har mindre vignettering, men har til gjengjeld mer fortegning og CA. ...

Når det gjelder de målbare egenskapene så blir nok stillingen 2-2. Men i følge en del brukerrapporter på bla DPReview så har sigmaen en svakhet som kommer lite fram i formelle tester, nemlig motlysegenskaper.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når det gjelder de målbare egenskapene så blir nok stillingen 2-2. Men i følge en del brukerrapporter på bla DPReview så har sigmaen en svakhet som kommer lite fram i formelle tester, nemlig motlysegenskaper.
Dessuten har Pentaxen langt bedre opplevd kvalitet... Sigma 17-70 synes jeg virker "billig", det gjør ikke DA 17-70.
Lenke til kommentar

Når jeg tenker meg om var det Sigma sin, så kommentaren var ganske irrelevant i så måte. Siktet mer til ønsket om en superzoom som dekket alle områder. Ser mange tilfeller der det kunne være veldig greit, men for egen del har jeg endt opp med å like begrensningen som ligger i fastoptikk eller begrenset zoomområde.

 

Har ikke fantasi til å klare å se for meg hvilken brennvidde som funker til et gitt motiv uten å zoome inn og ut i all evighet som en annen tulling, og da blir jeg stående og dille med det istedet for å finne gode motiver.

 

Var ikke ment som noe mer enn en personlig kommentar om brukspreferanser – beklager at det ikke kom klarere frem. :)

Lenke til kommentar
Det er ikke noe mindre stille fra Pentax heller for tiden akkurat. Har ikke hørt et pip på objektivtronten siden mars nå. Snart et år. Kunne tenkt meg en oppdatering av kartet deres snart..

I hvilken gruppe håper du på fornying da ? Det er vel ingen nye som er på kartet som sådan, så uansett så blir det vel langt opp og frem?

 

Jeg kikker på medium tele for tiden , men å kjøpe FA* 200/300/+ brukt er IKKE billig... Så da blir det vel en Tokina 400 istedet ..

Lenke til kommentar
I hvilken gruppe håper du på fornying da ? Det er vel ingen nye som er på kartet som sådan, så uansett så blir det vel langt opp og frem?
DA* 30mm f/1.4 SDM ville ikke vært å forakte. I hvert fall om den yter enda bedre enn Sigma 30mm :-) Da ville jeg seriøst vurdert å rane en bank...

Normalobjektiv altså.. Men da blir poenget det at den har SDM? Jeg tenker på FA31mm f1.8 er jo ikke så langt unna det du snakker om , bortsett fra SDM`en ..?

 

(Kunne tenkt meg en 31`mm i sølv..men det blir vel for nært 43 til at jeg kan forsvare DEN investeringa_))

Endret av Mundus
Lenke til kommentar
Normalobjektiv altså.. Men da blir poenget det at den har SDM? Jeg tenker på FA31mm f1.8 er jo ikke så langt unna det du snakker om , bortsett fra SDM`en ..?
Og at den er stor og tung, og at den har dårligere lysstyrke, og at den ikke er værtettet? Ikke sikker på om den produseres lenger heller. Men FA31 er gull den, det er bare helt klart et marked for en god fast DA*-normal også...
Lenke til kommentar
I hvilken gruppe håper du på fornying da ? Det er vel ingen nye som er på kartet som sådan, så uansett så blir det vel langt opp og frem?
DA* 30mm f/1.4 SDM ville ikke vært å forakte. I hvert fall om den yter enda bedre enn Sigma 30mm :-) Da ville jeg seriøst vurdert å rane en bank...

 

 

What he said! :)

 

Det var snakk om en DA* 30mm F/?.? for en stund siden, men da de begynte med 645-opplegget sitt, så ble den tatt bort. Jeg har egentlig bestemt meg for å kjøpe Sigma sin nå også oppgradere(forhåpentligvis) når/hvis den fra Pentax kommer. Det hadde vært kjekt med et hint om når den kommer, så slipper jeg å gå veien via Sigma nå i første omgang, menmen.. kan hende jeg bare har godt av det.

Lenke til kommentar
Normalobjektiv altså.. Men da blir poenget det at den har SDM? Jeg tenker på FA31mm f1.8 er jo ikke så langt unna det du snakker om , bortsett fra SDM`en ..?
Og at den er stor og tung, og at den har dårligere lysstyrke, og at den ikke er værtettet? Ikke sikker på om den produseres lenger heller. Men FA31 er gull den, det er bare helt klart et marked for en god fast DA*-normal også...

 

Syns du er rå når du kaller den tung.. men jeg tenkte ikke på det med værtettinga.. det kan jo være ett poeng. Dårligere lysstyrke utgjør ikke så veldig mye fra 1,8 kontra 1,4 ? Noe rundt en halv blender sånn ca?

Lenke til kommentar
Normalobjektiv altså.. Men da blir poenget det at den har SDM? Jeg tenker på FA31mm f1.8 er jo ikke så langt unna det du snakker om , bortsett fra SDM`en ..?

 

Hadde et håp om at prisen på en DA*30mm kom litt under FA31mm jeg, men det er kanskje bare ønsketenking..?

 

Edit: Nå er det vel ikke sagt noen steder om hvor stor blenderen blir? Tror 1.4 bare er en antagelse. Jeg håper jo på 1.0 selvfølgelig. Og skarp som det skarpeste ******* :)

Endret av Ciryaher
Lenke til kommentar
Begynner å bli skuffet over Pentaxbrukerne her. Det virker som om alle er ute å tar bilder i isteden for å være aktiv i Pentaxtråden :p (Vi har mye å lære av CaNikon-folket der ;) ).
Det har vært stille her ei stund ja. Henger nok litt sammen med at trådstarter har konvertert. Og så er det nok en del av oss som har brukt en del tid på å å være misunnelig på 7D folka. Det er noe eget med lukta av en ny kameramodell.

 

Apropos lukt og misunnelse. Nå skal det ha kommet en lekkasje av forsida av 645D http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-...anual-leak.html

Blir og påstått at den skal komme i april neste år. Hva de bygger på veit jeg ikke.

Men om det dukker opp flere lekkasjer så lukter dette viral markedsføring, og dermed realiteter.

 

Jeg kommer aldri til å kjøpe 645D. Men den vil trolig sette kameraverdenen på hodet, sette ny referansestandard for landskap/studio i klassa under 100k.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Normalobjektiv altså.. Men da blir poenget det at den har SDM? Jeg tenker på FA31mm f1.8 er jo ikke så langt unna det du snakker om , bortsett fra SDM`en ..?

 

Hadde et håp om at prisen på en DA*30mm kom litt under FA31mm jeg, men det er kanskje bare ønsketenking..?

 

DA*55 kom vel ut med en pris på rundt 6.000,-? Ett normalobjektiv er vel ikke dyrere enn en liten tele... sånn hvismankansammenligne ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...