Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ettermontert xenon - bot eller bare mangellapp?


hørting

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eg har ettermontert xenon på bilen min, og så lura eg på om, viss eg skulle bli stoppa i kontroll, kom eg berre til å få mangellapp, eller hadde eg fått bot og..?

Slenger meg på denne, har også ettermontert xenon, 4300k nærlys (FOR en forskjell fra halogen!).

 

Har hørt at politiet ikke kan gi bot, men at det går som en teknisk feil sånn at man må vise bilen på tilsynet uten xenon (og sette det på igjen på plassen utenfor ;))

Lenke til kommentar
Slenger meg på denne, har også ettermontert xenon, 4300k nærlys (FOR en forskjell fra halogen!).

 

Har hørt at politiet ikke kan gi bot, men at det går som en teknisk feil sånn at man må vise bilen på tilsynet uten xenon (og sette det på igjen på plassen utenfor ;))

Hehe, ja, trur nok det hadde blitt tilfelle for meg og ja :roll:

 

Har og høyrd at dei ikkje kan gje bot, men har og hørt 2000, og somme har sagt 5000(!) pr. pære(!!), så det er ikkje godt å vite kva ein skal tru...

Endret av hørting
Lenke til kommentar

Dersom du har ettermontert xenon-lamper uten at kravene er oppfylt, er bilen ikke lenger er i forhold til forskriftene. I teorien kan du få bot, avskilting og i ytterste konsekvens førerkortbeslag. Jeg har ikke satt meg inn i kravene, men de omfatter i det minste at bilen har automatisk nivåregulering (ev. automatisk regulering av kun lyktene) og lyktespylere/viskere. Sikkert andre ting også, som fargen på lyset, klart glass i lykten (ikke slipt glass, som eldre biler har) etc.

 

Dette gjelder også dersom du kjører en annen person sin bil, da det alltid er føreren (og ikke eieren) som er ansvarlig for at bilen er i forskriftsmessig stand.

 

Nokon som veit det her a tru? :hmm:

Ikke jeg, bare gjetter :whistle:

Lenke til kommentar

jeg anbefaler dere å lese gjennom stickytråden til Rebel Rider: "F.A.Q - lykter, lys & regler, En guide om det du trenger å vite ang. lys"

 

der står svarene på stort sett alt slikt som dere lurer på.

 

slik som jeg har forstått reglene så kan man ettermontere xenon fjernlys uten videre modifisering av bil, da må det brukes lykt som er godkjent for xenon ikke bare ei pære.

for nærlys må du ha godkjent lykt, automatisk nivåregulering og lyktespyler.

 

det er vel 2000Kr du får i forenklet forelegg vis du blir tatt. og jo politiet kan ta deg på det hvis de klarer å se det. Vet ikke åssen det er med avskilting og førerkortinndragning men du vil nok få mangellap og beskjed om å møte på etterkontroll for å sjekke at ting er i henhold til lover og regler.

 

og sist men ikke minst, bilen din skal ikke ha mer en 480Lux maks påfjernlysene.

Lenke til kommentar
Da kan du Google litt da, eller lese her: http://www.bilforumet.no/teknisk/155142-xenon-guide.html

Jeg har lest igjennom endel av den posten, og jeg kan påstå at det meste av det som står der er hardpakka tull. Det står MYE direkte feil informasjon der, så vennligst ikke ta det som står der som fakta. Kan lete opp dokumentasjon på påstander om nødvendig.

 

Det kommer iblandt opp hvorvidt dette er lovlig, og det refereres konstant til linser, lyktespylere, osv. Dette er ting som ikke kommer opp:

- En lykt er ALDRI godkjent for både halogen og xenonpære. Dette eksisterer ikke, og det er umulig.

- Det er ikke bare å putte inn nye lykter slik mange påstår. Dersom lyktene skal byttes må de være godkjent for bruk på den bestemte bilen, og det skal særskilt godkjennes og føres inn i vognkortet når slike endringer blir gjort (som ikke blir gjort uten at godkjenningen allerde eksisterer). Dette er pga. ECE regulativ 48 som ikke tillater ombygging uten ny godkjenning.

- Lyktespylere og nivåregulering har absolutt null å si på om det er lovlig eller ikke. Det eneste som spiller en rolle er godkjenningen. Det er tilfelle at det er krav om at dette er montert for at det skal bli godkjent (gjelder alle, og kun, nærlys med lysmengde over 2000 lumen, altså inkluderer det også noen nyere halogenlys).

- Ingen, og altså INGEN, biler går ut med fullstendig klarglass foran på lykten. Det kan se slik ut, men ved nærmere ettersyn kan det i noen, men ikke alle tilfeller, være mulig å se at det ligger små korreksjoner i glasset som er der pga. feil som oppstår under produksjon av reflektoren. Dette gjelder også alle "prosjeksjonslykter".

- Ingen lykter er like. De er spesielt tilpasset den enkelte bilen, og ikke minst den enkelte lyskilde.

- Prosjeksjonslykter er MYE mer kravstor til at den korrekte lyskilden benyttes for korrekt lysbilde. Dette kommer bl.a av at reflektoren er svært mye mindre.

- Det ligger inne funksjoner i spredelinsen foran på prosjeksjonslykter som gjør følgende: Jevner ut cut-off-linjen på nærlys, sprer ekstra lys som tas fra undersiden av skjermen, og pushes oppover for å kunne lyse opp reflekser og skilt som ligger utenfor selve det prosjekterte lysbildet.

- Lysbildet fra en prosjeksjonslampe er ikke konstruert med skjermen som står før linsa. Den er der kun for at det skal være mulig å bruke samme lampe til både nærlys og fjernlys, samt som en enklere løsning på å konstruere lysbildet 100% korrekt med kun reflektoren. Lysbildet er konstruert av reflektoren som står bak skjermen, og den er 100% avhengig av at korrekt lyskilde benyttes for å konstruere korrekt lysbilde.

 

For å finne ut hvilken lyskilde en lykt er godkjent for, så er det bare å se på lykteglasset, eller bakpå for å finne følgende:

 

- En lykt godkjent for halogen i nærlys og fjernlys har en av følgende koder: HCR eller HC/R

- En lykt godkjennt for xenon i både nærlys og fjernlys har en av følgende kode: DCR eller DC/R

- En lykt godkjent for xenon i nærlys og halogen i fjernlys har en av følgende: DCHR eller DC/HR

- En lykt godkjent for xenon i fjernlys og halogen i nærlys: HCDR eller HC/DR

- En fjernlykt godkjent for halogen: HR

- Et nærlys godkjent for halogen: HC

- En fjernlykt godkjent for xenon: DR

- Et nærlys godkjent for xenon: DC

 

Et tåkelys er aldri godkjent for xenon fordi det finnes ikke noen godkjenning for det, derfor finnes det bare èn merking av tåkelys: B.

 

Ingen av verken tåkelys, nærlys eller fjernlys er under noen omstendighet lovlig å bruke uten godkjent lyskilde. Det finnes altså INGEN, og da mener jeg INGEN, mulighet for å bruke en Hx-sokkel xenonpære på en bil som har skilt og ikke benyttes på særskilt godkjent bane uten tilknytning til offentlig vei.

 

Jeg sier bare èn ting: Ikke la deg lure av markedsføring som sier at "dette settet er lovlig for veibruk", "E-merket", "Du trenger bare lyktespylere og nivåregulering", osv. Det er ALDRI lovlig uten at det er godkjent og har en av de nevnte merkingene (D).

 

(btw. ekstralys med originalt xenonmontert er en annen sak, men er stort sett aldri lovlig det heller, men det er av andre grunner)

Endret av gxi
Lenke til kommentar

DET var en opplysende artikkel :yes: (beklage ordspillet)

 

Jeg måtte ut i garasjen og sjekke mine med en gang, og de var merket HC HR, altså Halogen for både nær og fjern, selv om lykteglassene er helt klare (tilsynelatende). Det er betenkelig at så mange selger xenon-kit for H4/H7/H1 etc, og markedsfører dette som lovlig.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Plukker fram denne tråden igjenn:)

 

Lykta på min 99 A6 er merket med HC, HR og DC.

Den er også merket med D2S

- En fjernlykt godkjent for halogen: HC

- Et nærlys godkjent for halogen: HR

- En fjernlykt godkjent for xenon: DC

- Et nærlys godkjent for xenon: DR

 

Betyr dette at jeg da kan montere Xenon i fjernlysa og få det godkjent?

 

Mvh

Kjell

Endret av kjeb
Lenke til kommentar
Plukker fram denne tråden igjenn:)

 

Lykta på min 99 A6 er merket med HC, HR og DC.

Den er også merket med D2S

- En fjernlykt godkjent for halogen: HC

- Et nærlys godkjent for halogen: HR

- En fjernlykt godkjent for xenon: DC

- Et nærlys godkjent for xenon: DR

 

Betyr dette at jeg da kan montere Xenon i fjernlysa og få det godkjent?

 

Mvh

Kjell

hmmm, vel det kan jo se slik ut... men nå er jeg ingen autoritet på området. for en skikkelig forklaring på spørsmålet ditt vil jeg anbefale deg å poste ca samme spørsmålet i: F.A.Q - lykter, lys & regler av Rebel-Rider

Lenke til kommentar
Plukker fram denne tråden igjenn:)

 

Lykta på min 99 A6 er merket med HC, HR og DC.

Den er også merket med D2S

- En fjernlykt godkjent for halogen: HC

- Et nærlys godkjent for halogen: HR

- En fjernlykt godkjent for xenon: DC

- Et nærlys godkjent for xenon: DR

 

Betyr dette at jeg da kan montere Xenon i fjernlysa og få det godkjent?

 

Mvh

Kjell

Jeg ser først og fremst at jeg har skrevet feil i et innlegg litt over her. (skal fikse det)

 

R => Fjernlys

C => Nærlys.

 

DC blir da xenon nærlys. Dette betyr mest sansynlig at du har projeksjonslykter, og da er det ikke noen optikk i huset som projektorene er montert inni. Samme hus brukes derfor både dersom det står en halogenprojektor eller en xenonprojektor der. Slik merking er tillatt for å unngå dobbeltproduksjon, men bare èn av dem er gyldig, og det kan enkelt ses på hvilken type pæreholder som står i lykten. Er det en Hx-holder er det en halogenlykt og bare HC-merkingen er gyldig. Dersom det er en Dx-holder er det en xenonlykt.

 

For å få dette slik det ville vært dersom det var en xenonlykt fra fabrikk må projektoren som står montert inni byttes til en xenonprojektor av samme merke og type som den som ville stått der. Det er ikke lov, og det er ikke mulig å få godkjent ettersom slike modifikasjoner ikke er tillatt. Dersom det var lov å gjøre det slik måtte man også uansett ha sørget for alle andre nødvendige komponenter som kreves for å ha en lovlig installasjon av xenonlykter i nærlys.

 

Kan være verdt å nevne at det finnes ikke godkjente xenonpærer på Hx-sokkel, så at bilen kunne vært levert med xenonpærer i samme lykt er ikke mulig.

 

Det er meget stor forskjell på en halogenprojektor og en xenonprojektor, så ikke fall for fristelsen til å ettermontere en Hx-pære der og tro at du får noe bedre lys av det. Det blir bare sterkere og mer tilfeldig. Det vil være svært blendende for møtende trafikk der det opplyste området blir flyttet oppover av bakketopper og humper i veien (mye verre enn originalxenonprojektorer som følge av sterkere lys). Ekte xenonprojektorer har mye større opplyst område, og lyser både lengre, høyere og bredere, men har ikke særlig mye sterkere lys fremst i lysbildet som typisk treffer møtende trafikk på eksempelvis bakketopper enn en halogenprojektor.

 

Mulig jeg har misforstått med at du har xenon i dine nærlys, men halogen i fjernlys. Isåfall så vil det være markeringen HC som er ugyldig på dine lykter. For fjernlys har du bare HR som betyr at den eneste option med det lyktehuset er halogen i fjernlyset.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Det er halogen i nær og fjern nå...

 

Dette er på en 99 audi A6 med linslys ja...

Jeg har bestilt bi-xenon linser fra A6 etter facelift som jeg skal montere i lykta, så den biten blir jo i orden...

Det er også automatisk lyktejustering og lyktespylere på bilen...

 

Det burde jo gå ann og få dette godkjent da allroad har Xenon i nærlyset og jo i prinsippet er en a6 med mye ekstrautstyr...

 

-Kjell

Lenke til kommentar

Du kan muligens få det godkjent dersom bilen har vært levert med den typen lys du ettermonterer originalt i en annen modell. Da finnes det godkjenning for det, men det må bli vist hos SV og modifikasjonen skal da skrives inn i vognkortet (er usikker på om SV vil gjøre det, eller hva som skal til for å skaffe dokumentasjon på evt. allerede eksisterende godkjenning).

 

Det er ingen garanti for at det er mulig, og det er ingen garanti for at SV vil godkjenne det selv om det teknisk sett er mulig.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Hei,

 

Jeg har akkurat kjøpt meg en Mondeo med Xenonlys. Jeg var overbevist om at dette var originalt (da selger brukte dette i sine salgsargumenter), men har nå funnet ut at dette er ettermontert av tidligere eier. Det jeg nå lurer på er (har lest i 4 timer snart uten å bli klok på dette).

 

gxi skriver:

For å finne ut hvilken lyskilde en lykt er godkjent for, så er det bare å se på lykteglasset, eller bakpå for å finne følgende:

 

- En lykt godkjent for halogen i nærlys og fjernlys har en av følgende koder: HCR eller HC/R

- En lykt godkjent for xenon i både nærlys og fjernlys har en av følgende kode: DCR eller DC/R

- En lykt godkjent for xenon i nærlys og halogen i fjernlys har en av følgende: DCHR eller DC/HR

- En lykt godkjent for xenon i fjernlys og halogen i nærlys: HCDR eller HC/DR

- En fjernlykt godkjent for halogen: HR

- Et nærlys godkjent for halogen: HC

- En fjernlykt godkjent for xenon: DR

- Et nærlys godkjent for xenon: DC

 

Jeg har vært ute og sjekket hva som står på lyktene i min bil (med reflektor lamper/ ikke linse). På min lykt står det = 00DC - 04HR – 04HC. Vil da dette i praksis bety at det er lov å montere Xenon som nærlys? Jeg la også merke til at pærene er 8000k. Er da dette lovlig? Jeg har tenkt å bytte dem siden jeg ikke liker fargen (er får blå etter min smak), men gidder ikke bruke 1000kr unødvendig.

 

Håper noen kan svare meg på dette!

Lenke til kommentar

Når du har lykter markert både DC og HC vil det bety at det i teorien både kan stå et xenon og et halogen nærlys i lykta, et halogen nærlys alene, et xenon nærlys alene eller ingen av delene.

 

Denne typen merking brukes der et felles chassis brukes rundt lykter hvor det kan stå to eller flere forskjellige moduler montert i lykta. Hver enkelt modul skal da i en eller annen grad ha egen merking. Dvs. at i ditt tilfelle vil du ha en modul montert i lykta som står markert enten "HC" eller "DC". Den andre merkingen på selve lyktechassiset bortfaller da det ikke er lov å ha mer enn to nærlys.

 

Som en opplysning - på mine lykter står den faktiske merkingen markert med en påklistret lapp, dvs. chassis er merket DCR HC HR, hvor det står påklistret DCR, og dermed bortfaller HC-merkingen.

 

Jeg kjenner ikke til at det finnes godkjente 8000k-pærer. Philips selger derimot godkjente 6000k-pærer for D1x, D2x og sansynligvis D3x og D4x.

 

Jeg kan i vertfall si 100% sikkert at dersom du har en bryter inne i bilen for justering av høyde på lysene, så har du ikke originale xenonlamper. Da er det 100% sikkert ettermontering, da en slik bryter er forbudt for xenonlamper.

Lenke til kommentar

Når du har lykter markert både DC og HC vil det bety at det i teorien både kan stå et xenon og et halogen nærlys i lykta, et halogen nærlys alene, et xenon nærlys alene eller ingen av delene.

 

Denne typen merking brukes der et felles chassis brukes rundt lykter hvor det kan stå to eller flere forskjellige moduler montert i lykta. Hver enkelt modul skal da i en eller annen grad ha egen merking. Dvs. at i ditt tilfelle vil du ha en modul montert i lykta som står markert enten "HC" eller "DC". Den andre merkingen på selve lyktechassiset bortfaller da det ikke er lov å ha mer enn to nærlys.

 

Som en opplysning - på mine lykter står den faktiske merkingen markert med en påklistret lapp, dvs. chassis er merket DCR HC HR, hvor det står påklistret DCR, og dermed bortfaller HC-merkingen.

 

Jeg kjenner ikke til at det finnes godkjente 8000k-pærer. Philips selger derimot godkjente 6000k-pærer for D1x, D2x og sansynligvis D3x og D4x.

 

Jeg kan i vertfall si 100% sikkert at dersom du har en bryter inne i bilen for justering av høyde på lysene, så har du ikke originale xenonlamper. Da er det 100% sikkert ettermontering, da en slik bryter er forbudt for xenonlamper.

 

Hei,

 

Takk for svar! Ja jeg har en slik justeringsbryter inne i bilen. Har også funnet ut at lysene er av type "Race Sport". La merke til i kveld at lysene har en sinsykt spredning. Lyste opp skiltene langt nede i gaten. Jeg føler også at jeg blender andre bilister. Jaja.. Da blir det å montere halogen pærer da. Bor i Fredrikstad og her er det MYE tekniske kontoller om dagen. Er så iriterende at selgeren brukte dette som et "salgsargument" når jeg kjøpte bilen (ble kjøpt om mandagen). Har nesten lyst å kreve noe penger tilbake fra han. Blir jo feil når han selger bilen med dette, og i alle fall når det i tilegg er ulovelig... Bilen er kjøpt hos en bilforhandler. Hva ville dere ha krevd i kompensasjon for dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...