Gå til innhold

Mor ofrer barna i sitt flerkulturelle eksperiment


Anbefalte innlegg

Mobbing forekommer ofte uansett, dette kan ikke skilles ved etnisitet, dette er trist, men når klassekameratene dine sier "at hvis du spiser gris så kommer du til djevelen", har det gått langt over streken.

Ja, det er over streken, men det er forsatt snakk om barn i 6-års alderen dette. Det er den alderen hvor de ennå ler høyt hvis noen sier "promp" ved middagsbordet. De gjengir ting de har hørt av eldre barn eller voksne, det ligger ingen vond vilje bak. Tvert om er det nettopp i denne alderen de skal begynne å lære å snakke skikkelig og at ord har forskjellig valør. (At ikke alle lærer det, ser vi blant annet her på forumet, men det er en annen sak.)

 

Dersom det foregikk over tid, er det relevant å spørre om skolen ikke evner/gidder/ønsker å bruke slike situasjoner til å lære ungene å oppføre seg. Gitt at de har vært klar over det, er det en diskusjon som er verd å ta. Kan det være slik at skolen "gir etter" for det massive flertallet muslimske elever og ikke utfordrer dem på ting som antas å være kulturelt betinget? (Altså god gammeldag kulturrelativisme.) Det er et perspektiv jeg savnet i programmet. Moren fikk bred plass til å uttale seg, pluss de innkalte forståsegpåerne. Men hvor var foreldrene til de muslimske klassekameratene, og ikke minst: Hvor var skolen? Hvorfor tok man ikke opp problemstillingen med rektor og lærere? (Eller gjorde de det, og det bare var jeg som ikke fikk det med meg?)

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kall det systematisk diskriminering av barn på etnisk-religiøst grunnlag (barn kan uansett ikke ha noen religion), det er egentlig irrelevant for den bredere debatten. Det er ikke noen "uenighet" når barn etter blir systematisk fordrevet fra bestemte skoler pga sin bakgrunn.

Eller du kan kalle det kultur, heller enn å generalisere til etnisitet fordi det passer deg.

 

Hvor er systematikken?

Lenke til kommentar
Nei den handler om mobbing og diskriminering basert på religiøs tro.

Heller kultur enn religiøs tro. Vi snakker om barn, ikke religiøse fanatikere.

 

Igjen basert på egen erfaring er jeg uenig i det, muslimer flest fra visse deler av verden er svært mye mer religiøse enn kristne Nordmenn.

For dem er islam både en religion og et politisk system.

Således kommer islams regler før landets regler og lover for svært mange.

Lenke til kommentar
Nei den handler om mobbing og diskriminering basert på religiøs tro.

Heller kultur enn religiøs tro. Vi snakker om barn, ikke religiøse fanatikere.

 

Igjen basert på egen erfaring er jeg uenig i det, muslimer flest fra visse deler av verden er svært mye mer religiøse enn kristne Nordmenn.

For dem er islam både en religion og et politisk system.

Således kommer islams regler før landets regler og lover for svært mange.

Dette er barn på 6-7 år, ikke radikale mullaher.

Lenke til kommentar
Igjen basert på egen erfaring er jeg uenig i det, muslimer flest fra visse deler av verden er svært mye mer religiøse enn kristne Nordmenn.

For dem er islam både en religion og et politisk system.

Således kommer islams regler før landets regler og lover for svært mange.

Igjen, vi snakker om barn. Barn er ikke religiøse. De forstår rett og slett ikke konseptet, men videreformidler bare det de blir fortalt av foreldrene. At det de videreformidler er basert på religion er uinteressant. Det kunne like gjerne vært gamle babylonske barnehistorier. Det er ingen dyp religiøs mening bak.

Lenke til kommentar
Dette er jo ikke rasisme, siden barna ikke mobber den ikke-muslimske gutten fordi han tilhører en annen rase. På samme måte som det vel er få, om noen, i denne tråden som er kritisk til muslimer fordi de mener at muslimer tilhører en rase som er hvite folk underlegne.

 

Dette er et spørsmål om mobbing og diskriminering, hvor en som er en "outsider" i denne sammenheng blir kraftig mobbet. Noe som ikke er uvanlig, men svært ille og må tas svært alvorlig. Og siden jeg også mener at muslimske foreldre skal tas like seriøst og kreves noe av som andre foreldre, så må saken tas opp som man gjør med andre mobbesaker.

 

Nå er det jo også slik at en tysker kan være rasistisk mot en polakk, selvom de er samme "rase". Bare så du har dette helt klart for deg. Og småbarn har jo ikke noe begrep om religion, så dette blir jo mer et spørsmål om ungenes nasjonale bakgrunn som gjør at de blir mobbet. At rasismearbeid bare går en vei er jo bare ytterligere med på å forsterke trenden, og media er jo helt ensidig i sin dekning av rasisme. Dette handler om mer enn barn som mobbes pga briller. Dette er det ikke vanskelig å forstå om man tenker litt. Du sier det ikke er uvanlig at barn som har foreldre som er muslimer mobbes bort fra skolene, men jeg tror ikke det er så vanlig som du skal ha det til. Her er det jo også snakk om at foreldrene slett ikke inviterer de vantro barna til de muslimske barnas bursdagsselskap heller. Mitt inntrykk er at skolene er svært opptatt av arbeid mot diskriminering på etnisk eller religiøst grunnlag eller rasisme om du vil, og at barn i helnorske områder i bygdene er blant de best integrerte, selvom det selvsagt ikke er perfeksjon. At en hel skole som er av de ytterst få som er sterkt muslimsk er så brutal er svært urovekkende. Gjennom systematisk utrenskning av de ikke-muslimske barna gjennom mange år og nå er en muslim-only skole har store konsekvenser for fremtidens Norge. Det er litt av en gave til fremtidige generasjoner.

Lenke til kommentar
Nei den handler om mobbing og diskriminering basert på religiøs tro.

Heller kultur enn religiøs tro. Vi snakker om barn, ikke religiøse fanatikere.

 

Igjen basert på egen erfaring er jeg uenig i det, muslimer flest fra visse deler av verden er svært mye mer religiøse enn kristne Nordmenn.

For dem er islam både en religion og et politisk system.

Således kommer islams regler før landets regler og lover for svært mange.

Dette er barn på 6-7 år, ikke radikale mullaher.

 

Det er jo foreldrene til barna som er problemet, det er jo opplagt, ikke barna selv, små barn tar etter foreldrene.

Lenke til kommentar
Nå er det jo også slik at en tysker kan være rasistisk mot en polakk, selvom de er samme "rase".

Jaha? Det var vel en heller "unik" definisjon.

 

Og småbarn har jo ikke noe begrep om religion, så dette blir jo mer et spørsmål om ungenes nasjonale bakgrunn som gjør at de blir mobbet.

Igjen, jaha? Tør jeg spørre hvorfor du er så sikker på at det er nasjonaltiet, og ikke for eksempel hudfarge?

 

Gjennom systematisk utrenskning av de ikke-muslimske barna gjennom mange år og nå er en muslim-only skole har store konsekvenser for fremtidens Norge. Det er litt av en gave til fremtidige generasjoner.

Igjen, hvor er denne systematikken du snakker så mye om?

 

Ellers ser jeg at du tilbringer mye tid med fingeren i været.

Lenke til kommentar
De gjengir ting de har hørt av eldre barn eller voksne, det ligger ingen vond vilje bak. Tvert om er det nettopp i denne alderen de skal begynne å lære å snakke skikkelig og at ord har forskjellig valør. (At ikke alle lærer det, ser vi blant annet her på forumet, men det er en annen sak.)

Ja, de gjengir de de har blitt lært hjemme, dette er helt naturlig for barn (uansett etnisitet) i denne alderen. Hva de blir fortalt hjemme skal ikke jeg utale meg om, men vi vet at mange av innvandrerbarna blandt annet blir slått av sine foreldre, som kan resultere i mobbing og utagernede adferd på feks. skolen. Om dette er grunnen i denne sammenheng vet jeg ikke, det kommer (som du påpeker) heller ikke frem av dokumentaren. Selv har jeg ikke sette denne i sin fulle sammenheng, men skal se om jeg får tid til det.

 

Etter hva jeg har forstått har ingen, verken skole eller reportere vært i direkte kontakt med innvandrer foreldrene, ei heller skolens ledelse. Men tenker at siden dette kan forsette må skolen enten være passive (av ukjent grunn), eller de tar ikke problemet på alvor, noe de virkelig burde. Ingen skal mobbes på skolen, selv om det er en naiv tanke. Og ja, personlig tror jeg dessverre at skolen gir etter "for det massive flertallet muslimske elever", hvis dette er tilfellet blir saken enda værre.

 

Tvert om er det nettopp i denne alderen de skal begynne å lære å snakke skikkelig og at ord har forskjellig valør. (At ikke alle lærer det, ser vi blant annet her på forumet, men det er en annen sak.)

Sant nok :whistle:

Endret av roberteh™
Lenke til kommentar

Jeg lurer også på hvor denne systematikken er. Hvor er dokumentasjonen for at flere skoler - eller en skole i det hele tatt - systematisk rensker ut og mobber bort alle ikke-muslimer med det formål å gjøre skolene hel-muslimske? Er det en konspirasjon blant de muslimske foreldrene, som lærer dette videre til sine barn? Eller dreier det som spesielt utspekulerte og ondskapsfulle barn som har som mål å gjøre skolene hel-muslimske?

Lenke til kommentar
Jeg lurer også på hvor denne systematikken er. Hvor er dokumentasjonen for at flere skoler - eller en skole i det hele tatt - systematisk rensker ut og mobber bort alle ikke-muslimer med det formål å gjøre skolene hel-muslimske?

Det er ingen "systematikk" i dette, men som nevnt før: "Dette er en indirekte konsekvens av at skolen består av 97% fremmedspråklige. Barna har selvsagt ikke "valgt" dette direkte.", og: "Greit at hvor du skal gå på skole avhenger av i hvilken bydel du bor i, og at bydeler med store konsentrasjoner av innvandrere da automatisk går på samme skole, men hvis man virkelig skulle oppnå god integrering, burde man dele opp den store konsentrasjonen av disse barna slik at de var spredt på alle skoler i Oslo og ikke bare noen få.". Dette skjer blant annet fordi mange politikere er handlingslammede på dette området.

Lenke til kommentar

Å straffe minoritetselever med diskriminerende tiltak er neppe noen god løsning. Løsninger må være diskrimineringsnøytrale for å kunne gjennomføres, og man kan ikke kun si at her er det for mange innvandrere, noen må ut.

 

Og man kommer ikke utenom å busse inn elever fra etnisk norskdominerte områder Sender du vekk halvparten av 97 % fremmedspråklige elever er andelen fortsatt på over 94 %. Enveistiltak er med andre ord verken effektive eller akseptable ut fra likebehandlingshensyn.

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...