Gå til innhold

Minwin blir en del av Windows 7


Anbefalte innlegg

@hproslan:

Mange opplever akkurat det samme på Ubuntu og andre Linux-distroer, er det så rart at et fåtall opplever dette på Windows?

 

Høres ut som om innlegget (EDIT: til krigun) var ment som en motsetning til mange av innleggene i Linuxartiklene (eller som ofte dukker opp når Linux blir diskutert), problemene er ikke så store i Linux heller akkurat.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er positiv til Windows7 etter alt jeg har lest og sett til nå, det virker som fokuset til Microsoft er stikk motsatt av hva det var med Vista, nå ser de ut til å ha fokus på det å fikse på de feilene og manglene som er og ikke det å stappe inn en hel haug av fancy funksjoner, noe jeg mener er bra!

 

Jeg liker også det jeg har sett av den ny taskbaren, kanskje jeg stopper å kjøre klassisk taskbar?

Liker også tanken bak MinWin, og det kan jo virkelig legge til rette for at Nuhi (utvikleren av nLite / vLite) virkelig kan få til noe bra for Windows7?

 

Liker også fokuset på at ressursforbruket skal ned, for selv om jeg har 4GiB RAM osv osv så brukte kanskje Vista en smule mye ressurser selv om det egentlig ikke ble så godt merket. Vista kjørte hvert fall en hel haug av unødvendige tjenester / services i bakgrunnen!

 

 

Også har jeg hørt såpass mye positiv av de som nå har kjørt Pre-BETA, om hvordan det fungerer bedre enn Vista SP1, føles MERKBART raskere, og faktisk raskere og mer responsivt enn XP osv.. Og det at det nå også blir lagt opp slik at det vil bli lettere for maskinvareprodusenter å få til gode drivere er jo også veldig bra!

 

Så det meste av det som har gjort Vista svakere enn XP (som da også har resultert i at jeg fremdeles kjører XP) blir rettet på, samt jeg liker det nye som er annonsert og det ser jo faktisk ut som ting går etter planen for Microsoft denne gangen så ser dette veldig bra ut!

 

 

Men en forutsetning for at jeg beveger meg over er at INGENTING skal fungere tregere / dårligere i Windows7 enn det gjør i Windows XP, vil ikke ha noe mer evigtreg filoverførning, spesielt over nettverk. Ei heller at torrent nedlasting plutselig kan kreve en restart av maskinen før jeg får åpnet nettsider med nettleseren igjen og slike ting.

 

Men det ser jo ut som de virkelig er på rett vei til å få Windows7 til å bli det Vista burde ha vært og at vi endelig får en verdig arvtager :)

Lenke til kommentar
MinWin prosjektet gikk kort og godt ut på å skjerme den innerste kjernen i WIndows fra kall oppover i kjeden. Det vil si att man flyttet kode litt rundt for å isolere "kjernen". I Win7 er det derfor ingen kall oppover i kjeden fra det nederste laget, bare kall på samme nivå. Neste steg i MinWin prosjektet er å ta neste lag, sørge for att det der også bare er kall nedover og på samme nivå, ikke oppover. Mark Russinovich forklarer alt dette her: http://channel9.msdn.com/shows/Going+Deep/...side-Windows-7/ Tror det er etter ca. 28 minutter dette om MinWin kommer.

 

....

Godt forklart :)

 

Kort fortalt så er MinWin det motsatte av Server Core.

 

I Server Core har lagene med kode blitt klippet ganske røft fra toppen av. Helt til man ikke kunne klippe bort mer uten at ting sluttet å fungere.

 

I MinWin har man reorganisert lagene med kode slik at ingen kall går oppover (ingen lag snakker med lag over seg).

Dette muliggjør at man enklere kan bytte ut hele lag med f.eks managed lag istedet for native code.

 

Om MinWin strukturen blir brukt i Windows 7 har nok lite å si for ytelsen i denne omgang, men åpner i hovedsak muligheten for veldig god og enkel optimalisering imot nye systemer, enheter og størrelse.

 

 

Off topic: Den nye taskbaren er farlig vanedannende :p

Endret av Vakuum
Lenke til kommentar
det var ikke noe seriøs innlegg fra min side, men heller irritasjon... Vel, er trøtt og sliten..

 

uansett, hvis W7 bruker mindre RAM, og EN DEL raskere på filøverføring, Det er da jeg skaffer med den. Utrolig irritert overfor dette probmlemet i vista..

 

Bruker mindre RAM som i "task manager viser at mindre ram er i bruk" eller mindre ram som i at du ikke får "kan ikke starte programmet grunnet for lite system minne"?

 

Både Vista og Windows 7 har en god del prefetch funksjoner som gjør livet letter for deg, men det blir vanskelig å se hvor mye minne du har ledig.

 

Jeg har prøvd å se på minnebruken i Windows 7, men det er ikke så lett å finne et godt svar.

Du kan se hva jeg fant her.

 

Windows 7, Server 2008 og Vista SP1 bruker samme SMB2 protokoll. Den gir helt grei hastighet over nettverket ;)

Lenke til kommentar
Jeg har faktisk troen på Windows 7. Det kommer bare mer og mer som tyder på at dette er akkurat det vi har ventet på siden XP :)

Jeg har også en optimistisk tro på at W7 blir en verdig etterfølger til XP. :) Det er på grunn av én stor nyhet: MinWin. Resten av nyhetene jeg har lest skal komme virker mer som små, servicepack-type oppgraderinger. F.eks ny oppgavelinje, ny wizard for problemløsing og noen bugs fikset i forbindelse med blåtann-enheter.

 

Er uenig. For meg ser det ut som det kommer mer nye/forbedrede features enn noengang. De prøver virkelig og rette opp mange av de tingene som roter til Windows. Mange vinduer samtidig, masse ikoner i notification-area, meldinger som popper opp og blir borte.

 

Her er noe jeg kom på i farten:

- Ny startmeny

- Raskere oppstart

- Lavere minneforbruk

- Ribbon en del av MFC

- Forbedring av DPI muligheter

- Forbedring av multi-monitor.

- Virituelle maskiner på multi-monitor

- Mounte VHD og boote VHD (!)

- Oppdatering av alle drivere via win-update

- Skille mellom hjemme-nettverk og jobb-nettverk inkludert oppsett av skrivere / deling

- Multi-touch

osv osv..

 

Og det virker som de bruker tid på og strømlinjeforme hele brukeropplevelsen. En servicepakke skal fikse feil, ikke endre opplevelsen.

Som sagt: Den store nyheten MinWin + servicepack-type småoppgraderinger. Mye av det er også formulert på en måte som tyder på litt flytting av knapper og nye farger på GUI ("forbedring av ..").

Lenke til kommentar
Bruker mindre RAM som i "task manager viser at mindre ram er i bruk" eller mindre ram som i at du ikke får "kan ikke starte programmet grunnet for lite system minne"?

 

Hurra! Hvertfall en til som har skjønt hvordan ting egentlig virker. :)

 

I forhold til MinWin; ikke tenk på det, for alle praktiske hensyn så kommer det ikke til å påvirke vår hverdag med det helt første allikevel. På sikt kommer det til å gjøre det enklere/tryggere/raskere for Microsoft å endre på Windows, men på kort sikt spiller det liten rolle. My 2 cents anyways...

Lenke til kommentar
noocyte og Vakuum :

 

Hva task manager i windows som standard oppgir hvor mye minne en applikasjon bruker, er ikke i samsvar med hva den faktisk bruker. Det er ikke så enkelt.

 

VM Size er hva du vil se etter for å få ett mer nøyaktig bilde på hvor mye minne programmet bruker.

 

Jeg bruker ikke Task Manager men nye Resource Monitor. Den ser ut til å vise en bedre oversikt av minnebruk.

 

Men i hovedsak mente jeg kun å poengtere at veldig mange tror at "minne i bruk" er det samme som "minnet vista\* krever".

 

minne.jpg

Lenke til kommentar
- Mounte VHD og boote VHD (!)

 

 

Den funksjonen gir meg faktisk våte drømmer!

 

Tenk så deilig å kunnet sitte å jobbe i VirtualPC, for å så få behov får full HW-akselerasjon, lagre statusen, reboote pcen og fortsette akkurat der man slapp :dribble:

 

Er jo nesten verdt ett nytt OS alene, den funksjonen :tease:

Lenke til kommentar
- Mounte VHD og boote VHD (!)

 

 

Den funksjonen gir meg faktisk våte drømmer!

 

Tenk så deilig å kunnet sitte å jobbe i VirtualPC, for å så få behov får full HW-akselerasjon, lagre statusen, reboote pcen og fortsette akkurat der man slapp :dribble:

 

Er jo nesten verdt ett nytt OS alene, den funksjonen :tease:

 

Statusen lagres i en egen fil. Så du kan nok neppe gjøre det.

Jeg tror også ikke hibernate vil være særlig glad over å våkne opp igjen på en annen maskin :p

 

Men ja, det blir kjekt å kunne boote .vhd filer :)

Desverre har jeg ikke funnet noen støtte for å boote vhd native ennå :\

Lenke til kommentar
det var ikke noe seriøs innlegg fra min side, men heller irritasjon... Vel, er trøtt og sliten..

 

uansett, hvis W7 bruker mindre RAM, og EN DEL raskere på filøverføring, Det er da jeg skaffer med den. Utrolig irritert overfor dette probmlemet i vista..

 

Bruker mindre RAM som i "task manager viser at mindre ram er i bruk" eller mindre ram som i at du ikke får "kan ikke starte programmet grunnet for lite system minne"?

 

Både Vista og Windows 7 har en god del prefetch funksjoner som gjør livet letter for deg, men det blir vanskelig å se hvor mye minne du har ledig.

 

Jeg har prøvd å se på minnebruken i Windows 7, men det er ikke så lett å finne et godt svar.

Du kan se hva jeg fant her.

 

Windows 7, Server 2008 og Vista SP1 bruker samme SMB2 protokoll. Den gir helt grei hastighet over nettverket ;)

 

Task manager i windows Vista viser minnebruk uten caching. Det kan man tydlig se om man ser på mere detaljer, da minne bruken med caching er nesten 100%.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vel, jeg prøvde Windows XP her om dagen (hørt så mye snakk om det både her på forumet og andre steder), og jeg må si at jeg ikke var direkte imponert. Ikke hadde den drivere til nettverkskortet mitt, så jeg kunne ikke laste ned andre drivere, eller søke på nett om hvordan man installerer drivere på Windows.

Min bror på 12 klarer det nettop du maser om, fy faen. Blir Irritert, Virkelig Kødder du ? Fant du virkelig ikke noe nettverksdriver? hva slags eld gammelt system er det du holder på med

Klarer din bror på 12 å laste ned nettverksdriver eller bruke google, uten internettilgang? Isåfall må jeg si at du har en meget spesiell bror ;)

 

Ramguy: Ubuntu er ikke en gratisversjon av Windows. Det er et anderledes system på godt og vondt, og en Windowsbruker må nok "avlære" en del ting, og således kan man si at windowsbruker-vennligheten er noe dårlig. Et lite spørsmål til deg (og andre som kritiserer "brukervennligheten" til et system); når det finnes flere titalls ulike typer brukere, hvordan kan brukervennlighet da være en ting?

 

MinWin vil neppe bringe noen revolusjon for brukerene sin del med W7, det er slik jeg har forstått ikke annet enn et prosjekt som går ut på å refactore kernel og de laveste subsystemene, hovedsaklig for å få et mer strømlinjeformet system. Dette vil gi MS bedre mulighet til å utvikle raskere og med mindre problemer fordi man senker antall avhengigheter på laveste nivå, noe som på sikt helt sikkert vil slå ut i en bedre sluttbrukeropplevelse. MinWin konseptet er definitivt et viktig og riktig grep av MS, men jeg tror neppe at akkurat MinWin kommer til å utgjøre store forskjellen for sluttbrukeren.

 

EDIT: fjernet et helt avsnitt som var offtopic og oppmuntret til videre off topic diskusjonn.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Blir så vannvittig svett av folk som klager på minnebruk i vista. Greit. Jeg har kjørt vista på 1 gig ram og 5400rpm disk, og JA, DET er treigt. Med 2 gig (og 5400rpm) går det derimot fint, også å jobbe med (ganske kraftig multitasking). Men å jobbe med mange oppgaver samtidig (photoshop, word, websider som WCS, adobe audition) med bare 1GB ram er ikke særlig konstruktivt i xp heller.

 

At folk ikke omfavner cachingen mer skjønner jeg ikke. Det er jo genialt. Og at linuxgutta henger seg opp i dette skjønner jeg jo hvertfall ikke? Minnecaching har jo vært brukt i linux LEEEENGE! Her er det microsoft som TAR ETTER "linux metoden" å behandle minne på!

 

Resultatet er at for det blåtte øye kan det se ut i taskmanager som at alt minnet er borte. Jeg har 8 gig minne på min kombinerte workstation/mediacenter, og når jeg f.eks. fyrer opp mediacenter og bruker det over tid, kan det SE ut som vista har spist 8 gig minne, men slik er det altså IKKE.

 

Les:

http://www.codinghorror.com/blog/archives/000688.html

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Et lite spørsmål til deg (og andre som kritiserer "brukervennligheten" til et system); når det finnes flere titalls ulike typer brukere, hvordan kan brukervennlighet da være en ting?

Det var akkurat mitt poeng. Hvis man ikke kjenner Windows, så er jo overgangen og "avlæringen" like stor som om man kommer fra Linux. Det er jo tydeligvis lettere å lære et nytt system å kjenne (Vista, Windows7) om det kommer fra samme selskap da.

Lenke til kommentar
Blir så vannvittig svett av folk som klager på minnebruk i vista.
Jeg blir vanvittig lei av mennesker som ikke er i stand til å lese. To enkle observasjoner: Det er ikke linuxfolk som klager på minnebruk, det er faktisk windowsbrukere. Jeg har eksempelvis aldri klaget, men det har ATWindsor. Dernest er det ingen som klager på caching, det er reelt minnebruk det klages på. Du som er IKT-tekniker burde være interessert i å lære. Start med den elementære kunsten å lese hva folk skriver, så slipper ATWindsor å presisere hva han mener for ørtende gang.

 

Jeg har sett mange windowsbrukere klage på at 2GB er lite til Vista, og at man bør ha 4GB. Enkelte drar det så langt som å si at de synes ting går skikkelig glatt først når de har 8GB. Jeg registrerer at du ikke er helt i fase der.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Det finnes jo ikke brukervennlig? Når det er såpass knotete som det er bare for å installere Firefox, og både driver støtte og kompatibilitet er såpass svakt som det er var ikke det så mye å skryte av mener nå jeg.

Firefox følger med, så hvis man sliter har man rett og slett valgt å installere det på en unødvendig klønete måte. Prøvde du å kompilere Firefox selv? :p

 

Et hett tips: Bruk pakkebehandleren

 

Enda et tips: Ubuntu er hovedprosjektet, og er nok noe mer polert enn Kubuntu. Prøv derfor Ubuntu først, om du ikke har spesiell interesse av Kubuntu. Men i bunn og grunn er det samme distro, og de har samme repository. Du kan derfor installere alle programmer på tvers. Så om Firefox ikke er preinstallert i Kubuntu (den er i hvertfall det i Ubuntu), så ligger den uansett tilgjengelig i repo'et.

Kan forstå at folk bruker det på servere, og at det har fordeler av at det finnes så mange utgaver, er gratis osv.. For ikke å nevne at det er lettdrevet, men noe vidunder er det jo ikke?

Svært mange proffbrukere som jobber for universiteter, annen forskning, noen av verdens største selskaper, og mange andre plasser er i hvertfall uenig med deg.

 

Kort oppsummert:

- Linux er jævlig dårlig egnet til å kjøre Crysis

+ Linux er velegnet til svært mange andre oppgaver, og er pr i dag verdens desidert mest fleksible og skalerbare OS. I tillegg til den bredeste hardware-støtten. (Sikkert noen NetBSD-entusiaster som vil krangle på akkurat det siste punktet da :p ). Og på toppen av dette er Linux fritt i ordets rette forstand. Hva mer kan du be om i et OS? Jo, det var denne Crysis-støtten da, men det har ingenting med OSet å gjøre - her må man klage til spillprodusenten. Samme gjelder støtte for noe sær hardware, men igjen har linux-utviklere gjort en fantastisk jobb med reverse-engineering. Og holdningen fra Windows-fans bl.a. her på forumet er jo at Microsoft heller ikke har noe ansvar for drivere til sine OS. Så da Vista kom ut var det Nvidia, Creative osv. som fikk kjeft, ikke Microsoft. Da bør man være konsekvente og operere med samme ansvarsfordeling også innenfor GNU/Linux.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Min bror på 12 klarer det nettop du maser om, fy faen. Blir Irritert, Virkelig Kødder du ? Fant du virkelig ikke noe nettverksdriver? hva slags eld gammelt system er det du holder på med

Problemet pleier faktisk å være største med flunka ny hardware.

 

Forøvrig er ikke Windows noen dans på roser når det gjelder drivere. Microsoft har gjort mange ting unødvendig knotete opp gjennom årene. F.eks da jeg bygde PC og måtte isntallere Windows 2 ganger etter hverandre: først med SATA-diskene i kompatibilitetsmodus, også måtte jeg klargjøre SATA-drivere på diskett (som ikke fulgte med HK). Deretter svitsjet jeg BIOS over til AHCI, og da måtet jeg jaggu reinstallere Windows, og bruke 3,5" floppyen for å loade drivere.

 

Jeg installerte også Linux på samme maskin. Tror du det var enklere eller vanskeligere? ;) (Fasit: SATA-driver og alle andre nødvendige drivere fulgte med linux-kernelen, og alt funka ut av boksen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...