Gå til innhold

Er folkehøgskole kun et hvileår?


HaterDiskus

Anbefalte innlegg

Jeg respekterer andre menneskers valg, men jeg syns fortsatt at det hele virker ganske bortkastet.

Det kommer nok litt an på hva man prioriterer. Et par venner fra videregående tok et år på folkehøyskole for å utvide sin sosiale omgangskrets, bygge nettverk og få oppleve noe nytt og spennende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Året jeg hadde på folkehøgskole er iallefall det beste årene jeg har hatt.

Gjennom folkehøgskole året fikk jeg nye interesser, hobbyer, aktiviteter og kunskap som jeg trolig ikke hadde fått/begynt med uten.

Dette er ting jeg kommer til å holde på med videre, og de har også hatt en stor innvirkning på hva jeg vil velge videre som utdanning, yrke, jobb og hvordan jeg vil leve livet mitt.

Så for meg var fhs året alt annet enn bortkastet.

 

Gikk foresten på friluftsliv vind og vann hvor vi hadde blant annet :kiting, elvekajakk, telemarkski (toppturer, alpint annlegg), fridykking, surfing og generelt mye friluftsliv.

 

Jeg har nå tenkt å studere foto, og da spesielt innen naturfoto og sportsbilder(ski, snowboard etc)

Mulig jeg kommer til å ha en annen jobb ved siden av(fotograf er jo et veldig usikkert yrke), men jeg kommer iallefall til å gjøre noe jeg liker og det er trosalt det viktigste.

Kommer også tli å fortsette å kite, stå telemark, fridykke, surfe og reise endel.

Lenke til kommentar
Kall meg gjerne trangsynt, men jeg mener at en skole i hovedsak skal by på faglig utbytte. Noe jeg da mener at fhs ikke gjør.

 

Leser du tråden? Jeg har allerede skrevet at det finnes fhs som kjører hardt på fag, med dyktige lærere. Jeg vet, for jeg har vært elev på en av de. Hvilke fhs kjenner du til som kan si slikt?

 

Hvorvidt et år på fhs er matnyttig eller ei kommer helt an på hva man har tenkt å jobbe med eller studere videre, så å uten videre avfeie det som bortkastet uten å ta det i betraktning er bare fjas.

Lenke til kommentar

Om du skal studere kunst (musikk, foto eller lignende) så er nok FHS gull verdt. Vet i alle fall at du får sinnsykt godt faglig utbytte av å gå på f. eks. toneheim. dessuten, erfaringer, reiser, venner og moro er faktisk ikke bortkastet. Du lærer masse om deg selv, og et år på folkehøgskole kan, om du ikke vet hva du vil gjøre med livet, spare deg mange år med bortkastede "ordentlige" studier. Du må bare ikke se på året som et år på skolen. At noe ikke gir deg større sannsynlighet for å få jobb/skaffer deg en bedre jobb, betyr ikke at det er bortkastet.

Lenke til kommentar

Kom deg på folkehøgskole, mann!

Greit nok, det er ikke så mye faglig du greier å presse ut av opplegget der, men det er nok en opplevelse for livet! Nå skal det sies at jeg valgte å ikke ta folkehøgskole, til fordel for å gå rett på universitetsstudier - noe jeg ser jeg kanskje angrer på. Har flere venner og bekjente som går på folkehøgskole dette året, og de opplever så mye som jeg kunne tenkt meg å gjøre. Ei venninne skal feks til Kina i februar. Hvor ofte kommer man seg til Kina?

 

Nei, folkehøgskole er en sjanse man burde gripe om man får den, mener jeg. Etter bare et drøyt halvt år - og ikke en gang det - på universitet har jeg fattet at livet er så uendelig mye mer enn skole og fag. Tenker å gjøre meg ferdig med en bachelorgrad, men etter det har jeg tenkt å leve livet en stund, før jeg skrumper inn.

Lenke til kommentar
Kall meg gjerne trangsynt, men jeg mener at en skole i hovedsak skal by på faglig utbytte. Noe jeg da mener at fhs ikke gjør.

 

Du må være jæ**ig trangsynt ja, om du ikke greier å se det faglige utbyttet i å f.eks lære seg å bruke avanserte video- og fotoredigeringsprogrammer, i hvordan man håndterer et skikkelig digitalt videokamara (og fotokamera for den saks skyld), drøssevis av forskjellige teknikker, og blablabla (jeg gikk selv ikke medialinja, så jeg aner ikke hva alt de lærte var, men de filmene som kom ut av det var i hvertfall sinnsykt gode på slutten av året, og jeg ser for meg at en del av elevene der havner i filmbransjen etterhvert...).

 

Ser du heller ikke det faglige utbyttet for en som f.eks planlegger å gå videre innenfor søm å lære seg å konstruere mønster, å modellere, å håndtere tunge industrimaskiner og rett og slett lære seg å SKAPE klær?

 

Ser du heller ikke det faglige utbyttet for en musiker å få lov til å jobbe med dette omså dag og natt i ni måneder sammen med dyktige lærere og motiverte medelever?

 

Ikke noe utbytte i å få stå på en scene foran en forsamling på 200 og holde et foredrag om verdens økonomiske situasjon mtp. fattigdom?

 

Det er totalt bortkastet å få skrive en rekke med artikler til flere aviser, takket være det den gode skolen lærte deg?

 

Ja, kjære deg, du skal få lov til å kalle deg trangsynt, eventuelt bare utrolig kald og kjip... Men det finnes da håp for alle..;)

Lenke til kommentar

Min rådgiver sa ihvertfall til meg at jeg måtte holde meg for god for å dra på folkehøgskole :p

 

Det kommer veldig an på hvordan man er som person og om man vet hva man vil med livet/utdanningen.

Hvis man ikke har peiling i havet på hva man skal studere, men heller ikke vil være hjemme å sture mens alle vennene har dratt hvert til sitt, så er et år med folkehøgskole et godt alternativ. Et slags tenkeår. Er også veldig fint å lære seg i bo alene hvis man ikke har den erfaringen fra før. Skaffe seg nye venner, finne nye hobbyer, og kanskje jobbe litt og skaffe seg erfaring. Ja, der sa jeg det. Erfaring og et nytt perspektiv er vel egentlig det største utbytte man kan ha av et år på folkehøgskole. Som nevnt i tråden her så er faglig utbytte lik null ja. Greit at man kan velge diverse fag, men det er da keramikk-fag, kunst, idrett og musikk. Joda, greit nok, det men tyngden man trenger i kunnskap er ikke der.

At man får poeng er jo bare en kompensasjon for at man bruker ett år på å være i tenkeboksen egentlig.

Er vel stort sett bare festing og oppmøte annenhver torsdag for å få "godkjent" vintemål. Satt litt på spissen.

 

Nyttig for noen. Ubrukelig for andre.

Lenke til kommentar

Om folkehøgskole gir faglig utbytte kommer jo helt an på hva du skal jobbe med, rett og slett. Skal du jobbe med typiske kunstfag, så er FHS nærmest nødvendig. Jo "tørrere" fagene blir, jo mindre faglig utbytte får du av fhs. Du får derimot garantert masse ut av et år på fhs, og det er ikke noe å holde seg "for god" til...

Lenke til kommentar

Jeg gikk ett år på folkehøgskole fordi jeg på søketidspunktet trodde det var en god ide (et halvår etterpå, da jeg skulle begynne, hadde jeg egentlig ikke så lyst lenger), fordi foreldrene mine trodde det var en god ide (de møtte hverandre på fhs) og fordi jeg ikke kjente meg selv og verden godt nok til å skjønne at det faglige ikke var noe for meg (i hvert fall ikke den folkehøgskolen på det nivået jeg var på). Jeg traff mange hyggelige folk, bevares, men faglig fikk jeg lite og ingenting ut av det, og fikk en aldri så liten psykisk smell på kjøpet (jeg begynner først nå å innse at jeg kanskje kan bli flink likevel, men det året fikk meg på helt andre tanker).

 

Moralen er: Finn ut hvor god og seriøs du virkelig er, noen folkehøgskoler forutsetter at du kan alt fra før. Ta valget selv. Om mora di angrer på at hun ikke selv ble kunstner betyr ikke det at du nødvendigvis kommer til å gjøre det. Hvis man bare vil ha et tenkeår før studiene er det kanskje mer fruktbart å finne seg en campus å henge på og gå på forelesninger uten forpliktelser.

 

De fleste folkehøgskoler har totalforbud mot drikking og festing på skolens område, og selv om det er helt forståelig at det må være sånn kan det være skrekkelig irriterende. Du er nærmest blakk fra før, og blir tvunget på byen fordi du ikke har lov til å oppbevare øl på rommet. Dessuten blir du pælma på hue og ræva ut hvis du blir tatt i nytelse av jazztobakk (med unntak av et sted jeg ikke husker navnet på, hvor regelen skal ha vært at du ikke fikk røyke hasj i timen :grin: ). Folkehøgskole er heller ikke noe for deg som er skolelei; regimet er mye striktere enn på videregående og kan føles meningsløst.

 

Når det er sagt: Mange av de jeg gikk på folkehøgskole med har gjort karriere innen bransjen, så det har absolutt noe for seg hvis du vil og tør. Men du ha selvtillit og vite hva du vil.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Min rådgiver sa ihvertfall til meg at jeg måtte holde meg for god for å dra på folkehøgskole :p

 

Det kommer veldig an på hvordan man er som person og om man vet hva man vil med livet/utdanningen.

Hvis man ikke har peiling i havet på hva man skal studere, men heller ikke vil være hjemme å sture mens alle vennene har dratt hvert til sitt, så er et år med folkehøgskole et godt alternativ. Et slags tenkeår. Er også veldig fint å lære seg i bo alene hvis man ikke har den erfaringen fra før. Skaffe seg nye venner, finne nye hobbyer, og kanskje jobbe litt og skaffe seg erfaring. Ja, der sa jeg det. Erfaring og et nytt perspektiv er vel egentlig det største utbytte man kan ha av et år på folkehøgskole. Som nevnt i tråden her så er faglig utbytte lik null ja. Greit at man kan velge diverse fag, men det er da keramikk-fag, kunst, idrett og musikk. Joda, greit nok, det men tyngden man trenger i kunnskap er ikke der.

 

At man får poeng er jo bare en kompensasjon for at man bruker ett år på å være i tenkeboksen egentlig.

Er vel stort sett bare festing og oppmøte annenhver torsdag for å få "godkjent" vintemål. Satt litt på spissen.

 

Nyttig for noen. Ubrukelig for andre.

 

Heisann

 

Jeg går for øyeblikket på Multimedialinja på Rødde Fhs og må bare si at jeg er ikke enig i alle dine punkter. Nå skal ikke jeg snakke om andre skoler/linjer, men jeg tror helt ærlig at jeg kommer til å lære like mye her som jeg gjorde på Vgs. Vi har en lærer som kunne arbeidet på Høgskole med den utdanningen og kunnskapen han har, og vi lærer i bøtter og spann. Jeg vet at ikke alle linjer er like bra for å få faglig utbytte, men her ender vi også opp med en veldig grei portefølje etter at året er omme, og innen mine interesser for framtiden er den kunnskapen og den mappa verdt ufattelig mye.

 

En ting jeg foresten lurer på er hvorfor ingen her nevner det utrolig fellesskapet man opplever på Fhs? Fra dag en er man sammen med mennesker overalt og det er alltid noe å finne på. Du kan ikke oppleve dette andre steder enn på internatskoler, og det er en veldig sterk erfaring å ha med seg videre.

Lenke til kommentar

Et år på folkehøgskole er absolutt å anbefale! Her får du et år med erfaringer du ikke har mulighet til å presse inn i løpet av et år noen gang i løpet av livet ditt. Når jeg leser denne tråden blir jeg nesten litt overrasket over negativiteten til folkehøgskoler. Jeg har snakket med mange som har gått og ikke gått på folkehøgskoler. Nesten uten unntak angrer alle som ikke gikk (voksne folk), og alle som gikk er utrolig glade for det de gjorde.

 

Om du tror/vil det eller ikke lærer du utrolig mye om deg selv. Du blir satt sammen med folk du aldri har sett før (IKKE reis på fhs med noen du kjenner!) og det er mange sosiale utfordringer som følger med der. I tillegg får du lov til å drive med noe du elsker. Om det er multimedia, fotball, offroad racing eller ekstremsport får du selv velge. Jeg anbefaler deg å sjekke ut fagtilbudet på www.folkehogskole.no og se om det er noe du liker!

 

PS: mange finner venner for livet og til og med sin utkårede på folkehøgskoler.

Lenke til kommentar
Jeg gikk ett år på folkehøgskole fordi jeg på søketidspunktet trodde det var en god ide (et halvår etterpå, da jeg skulle begynne, hadde jeg egentlig ikke så lyst lenger), fordi foreldrene mine trodde det var en god ide (de møtte hverandre på fhs) og fordi jeg ikke kjente meg selv og verden godt nok til å skjønne at det faglige ikke var noe for meg (i hvert fall ikke den folkehøgskolen på det nivået jeg var på). Jeg traff mange hyggelige folk, bevares, men faglig fikk jeg lite og ingenting ut av det, og fikk en aldri så liten psykisk smell på kjøpet (jeg begynner først nå å innse at jeg kanskje kan bli flink likevel, men det året fikk meg på helt andre tanker).

 

Moralen er: Finn ut hvor god og seriøs du virkelig er, noen folkehøgskoler forutsetter at du kan alt fra før. Ta valget selv. Om mora di angrer på at hun ikke selv ble kunstner betyr ikke det at du nødvendigvis kommer til å gjøre det. Hvis man bare vil ha et tenkeår før studiene er det kanskje mer fruktbart å finne seg en campus å henge på og gå på forelesninger uten forpliktelser.

 

De fleste folkehøgskoler har totalforbud mot drikking og festing på skolens område, og selv om det er helt forståelig at det må være sånn kan det være skrekkelig irriterende. Du er nærmest blakk fra før, og blir tvunget på byen fordi du ikke har lov til å oppbevare øl på rommet. Dessuten blir du pælma på hue og ræva ut hvis du blir tatt i nytelse av jazztobakk (med unntak av et sted jeg ikke husker navnet på, hvor regelen skal ha vært at du ikke fikk røyke hasj i timen :grin: ). Folkehøgskole er heller ikke noe for deg som er skolelei; regimet er mye striktere enn på videregående og kan føles meningsløst.

 

Når det er sagt: Mange av de jeg gikk på folkehøgskole med har gjort karriere innen bransjen, så det har absolutt noe for seg hvis du vil og tør. Men du ha selvtillit og vite hva du vil.

Hei

 

Dette er sjølvklart din erfaring, og den er ikkje meir eller mindre korrekt enn nokon andre sin. Men eg opplever dine erfaringar som stikk motsatt av mine. Særleg det du seier om din psykiske knekk. For min del så fekk psyken ein vanvittig opptur. Det var berre på grunn av miljøet. No skal eg ikkje påstå at eg hadde dårleg psyke, det vert spekulativt. Men min psyke, som var heilt ok, vart endå betre. Særleg med tanke på sjølvtillit og utadvendthet. Heile FHS-miljøet mitt var bygd opp rundt det å ta vare på kvar og ein. Nokre var utanfor, men det er umogleg å unngå diverre. Det kan vera mange grunnar til det, men eg opplevde at dei eigenleg ikkje ville gå på FHS. Dei fant seg ikkje til rette heilt frå byrjinga av. Kanskje var det slik med deg?

 

Men så til eit punkt der du har heilt rett: det er heilt klart at ein sjølv må ville gå på FHS. Det er ingen lur idé å fylgje andre sine draumar. Bestem sjølv, og tenk over det. Ikkje berre hiv deg på (sjølv om eg trur det òg ender godt når det kjem til FHS:)).

 

Rusmiddel er eit eige kapittel. Dei fleste skular er relativt strenge, særleg dei kristne. Det største problemet er at ein ofte ikkje "kan" kome heim etter å ha vore ute. Ein skal altså ikkje vera berusa på skulen sitt område (dette er av mine eigne erfaringar. Har ikkje oversikt over alle skular sine reglar). Så det som kan verte dyrt er overnatting. Så for dei som må drikke og feste, så er det lurt å velje seg ein frilynt skule, ein skule nær ein by (med tanke på overnatting. Hotell og større sjanse for kjente utanfor skulen) og kanskje òg ein stor skule. Fleire folk gjer det mogleg å kome seg inn på skulen mykje lettare etter ein tur på byen :) Men eg gjekk på ein kristen skule, og det var ikkje eit stort problem. Men så hadde eg dei to andre punkta å støtte meg på (stor og byskule).

 

Så til det mykje omtala utbyttet. Reint akademisk (her ein skilje mellom fagleg og akademisk) så er det ikkje noko voldsomt utbytte, heilt klart. Men dei som vil tene på å gå på FHS er dei som vil gå vidare med ei journalist-utdanning (media generelt), kommande kunststudentar og reiselivsstudentar. Òg for dei som tek humanistiske fag (særleg språk) og spesielt alle som vil utdanne seg til yrker der ein må ta vare på menneske. Så her er det mange utdanningsvegar som kan tene mykje på eit FHS-år.

 

Den utviklinga eg hadde som menneske, kan ikkje forklarast så veldig godt. Det må ein berre oppleve sjølv. Men eg er sikker på at over 90 % av dei eg gjekk med aldri ville ha bytta året vekk. Og det er ikkje mange som ikkje kallar det sitt beste år. Det var iallfall mitt beste år. Økonomi-spørsmålet vart svara svært godt på ovanfor her. Det er ikkje så dyrt når ein tek alt i betraktning. Særleg reisene.

 

Folkehøgskule passar ikkje for alle, men eg føler ikkje eg dristar meg utpå farleg terreng når eg seier at det passar for dei aller fleste. Det trur eg verkeleg.

 

Skal du verte fysikar og veit at det er ditt livs kall, gå på folkehøgskule. Og velg det iallfall ikkje vekk pga fagleg utbytte-argumentet. Men undersøk om nokre skular eller linjer passar betre for deg. Det er uendeleg mykje å ta av.

Lenke til kommentar

Jeg tror de fleste potensielle elever deler din forestilling om fhs. Jeg skrev det jeg gjorde for å advare mot å la dette synet få for stor betydning når man selv tar valget. Jeg er ikke helt sikker på at det er helt "lov" å si at man mistrivdes på folkehøgskole, som jo er en skandinavisk kronjuvel av institusjonalisert frihet.

 

Men så til eit punkt der du har heilt rett

Hvorfor skriver du først at det selvsagt er min opplevelse, og så dette? Det er da bare min subjektive oppfatning av mitt eget år på folkehøgskole, sammen med noen selvfølgeligheter du sier deg enig i. Da har jeg vel helt rett? ;)

For å motsi deg litt: Jeg tviler sterkt på at attenåringer flest vet hva som er "sitt livs kall". Man bør ikke binde seg for mye til slike begreper, da blir det smertefullt å oppdage at man tok feil likevel. Folk som bruker kall-begrepet med tyngde er som regel de som har drevet med det samme lenge og med suksess, og føler behov for å forklare det som beroende på noe annet enn tilfeldigheter.

Det jeg vil si er: Gå på folkehøgskole hvis du virkelig har lyst. Det trenger ikke være for å følge noe kall i det hele tatt, ikke plag deg selv ved å spørre om dette virkelig er "helt riktig".

 

På min skole var det heller ikke lov å være beruset på skolens område, men det ble praktisert slik at hvis man kom full tilbake fra byen, måtte man gå rett til sengs. Strengere praksis enn dette høres helt fjernt ut.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Drakk man sprit fra noe annet enn spritflasken og holdt seg rolig var vors en mulighet på FHS, og kom man hjem passet man på å ikke gå inn nøyaktig samtidig som det ble gått runde. De vil ikke ta deg, men de vet jo hva som står i jobbeskrivelsen. Helt respektabelt, selvfølgelig. Det anbefales selvfølgelig ikke å "feste" på FHS, men hvis man kan finne et sted i nærheten å vorse eller bor man i nærheten av en by går det bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...