Gå til innhold

Er folkehøgskole kun et hvileår?


HaterDiskus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Folkehøgskole er eit skule år med forrholdsvis lite faglig utbytte, greitt visst du er lei av skulen og vil ha eit alternativ til å jobbe eit år.

 

Inntrykket mitt er at det er veldig avhengig av kva du ynskjer å oppnå, folkehøgskole gir eit lite good kompetanse men det gir deg litt poeng som du kan dra med i videreutdanning. Så har du problemer med at snittet ditt ligger akkurat så lavt at du ikkje kom inn på skulen som du ville så er folkehøgskolen ein grei måte å sanke litt poeng på. Men om folkehøgskole er eit betre alternativ en militæret kan vell diskuterast.

Lenke til kommentar
Jeg gikk på folkehøyskole for noen år siden. Ja, det er bare tøys. Nei, du har ikke noe nytte av det. Det er en fin erfaring, da. Du blir kjent med masse folk og har det veldig artig.

 

Men nytteverdien er sånn ca. null.

Totalt uenig med deg!

 

Jeg hadde et fantastisk år med mye moro, flotte turer, mange nye venner og fikk et livslangt minne jeg ikke ville være foruten. Ja, det koster, men i mine øyne, en investering.

Lenke til kommentar
Jeg gikk på folkehøyskole for noen år siden. Ja, det er bare tøys. Nei, du har ikke noe nytte av det. Det er en fin erfaring, da. Du blir kjent med masse folk og har det veldig artig.

 

Men nytteverdien er sånn ca. null.

Totalt uenig med deg!

 

Jeg hadde et fantastisk år med mye moro, flotte turer, mange nye venner og fikk et livslangt minne jeg ikke ville være foruten. Ja, det koster, men i mine øyne, en investering.

 

Er vi uenige? Jeg sier også at du blir kjent med folk og har det moro. Fin erfaring.

 

Når det gjelder nytteverdi tenkte jeg faglig utbytte, og den er tilnærmet lik null. Vet ikke hvilken linje/skole du gikk på om du faktisk har hatt nytte av året senere.

Lenke til kommentar
Jeg gikk på folkehøyskole for noen år siden. Ja, det er bare tøys. Nei, du har ikke noe nytte av det. Det er en fin erfaring, da. Du blir kjent med masse folk og har det veldig artig.

 

Men nytteverdien er sånn ca. null.

Totalt uenig med deg!

 

Jeg hadde et fantastisk år med mye moro, flotte turer, mange nye venner og fikk et livslangt minne jeg ikke ville være foruten. Ja, det koster, men i mine øyne, en investering.

 

Er vi uenige? Jeg sier også at du blir kjent med folk og har det moro. Fin erfaring.

 

Når det gjelder nytteverdi tenkte jeg faglig utbytte, og den er tilnærmet lik null. Vet ikke hvilken linje/skole du gikk på om du faktisk har hatt nytte av året senere.

I mitt tilfelle gikk jeg på idrettslinja. Jeg var god og rund og trengte dette året for å komme i form. Hata gym som bare pesten, men etter dette året elsket jeg gym på vgs. Så faglig sett var det en innertier for meg. Gikk forresten på Haugetun f.h.skole. På den tiden var det 16-års grense. Jeg var 15 når jeg flytta på internat og vokste masse når det gjaldt å få selvtillit og ta egne avgjørelser. Nok et utbytte for meg som person.

 

Var nok litt uklar JLa. Vi var selvfølgelig enige på dette punktet når det gjaldt å bli kjent med folk etc. Beklager.

Lenke til kommentar

Hvor vidt man får noe faglig utbytte av det kommer jo av på hva slags utbytte man ser på som "faglig" i forhold til egne ønsker. Er man såpass dust at man velger en linje som ikke gir en noen lærdom får det være ens egeet valg.

 

Folkehøyskole ga meg helt ekstremt mye! Det er definitivt det beste og lureste jeg noen gang har gjort, og det fikk meg til å snu helt om på hva jeg ønsker å studere videre. Jeg lærte mye, på en helt annen måte enn hva man gjør på vgs. Og det var IKKE et hvileår. Med skole 6 dager i uker og ting som skjer hele tiden er det ikke mye tid til å hvile - med mindre man velger å bruke tida på hviling. Men så klart, stress er det ikke!

 

Og det er nå ærlig talt ikke dyrt. Jeg betalte 80 000 for mitt år, det inkluderte et sted å bo og mat hver eneste dag, pluss to utenlandsturer i Asia på til sammen 5 uker. Hvis noen greier å bruke kun 80 000 kroner på fullverdige (ikke noe nudler og havregryn flere ganger i uka...) måltider, husleie og 5-ukers Asiatur (med god bostandard) i løpet av 9 måneder blir jeg ærlig talt litt imponert.

 

Neivel, så kan jeg ikke bruke folkehøyskoleåret mitt til noe "faglig". Men den kunnskapen jeg sitter igjen med nå er mye større enn den jeg hadde før, jeg har fått nye interesserer (som igjen peker meg mot, som nevnt, en utdanning jeg aldri hadde vurdert før, i mitt tilfelle har det gitt meg interessen for økonomi(!)) og jeg har fått opplevelser som en vanlig videregående skole aldri i verden hadde hatt nubbesjans til å gi meg.

 

Så for all del, Mimir, le gjerne av meg. Så kan jeg le av de som ikke greier å se mulighetene i ting som ikke nødvendigvis gir høy score på CV-en... ;)

 

 

 

Hvor vidt man får noe faglig utbytte av det kommer jo av på hva slags utbytte man ser på som "faglig" i forhold til egne ønsker. Er man såpass dust at man velger en linje som ikke gir en noen lærdom får det være ens egeet valg.

 

Folkehøyskole ga meg helt ekstremt mye! Det er definitivt det beste og lureste jeg noen gang har gjort, og det fikk meg til å snu helt om på hva jeg ønsker å studere videre. Jeg lærte mye, på en helt annen måte enn hva man gjør på vgs. Og det var IKKE et hvileår. Med skole 6 dager i uker og ting som skjer hele tiden er det ikke mye tid til å hvile - med mindre man velger å bruke tida på hviling. Men så klart, stress er det ikke!

 

Og det er nå ærlig talt ikke dyrt. Jeg betalte 80 000 for mitt år, det inkluderte et sted å bo og mat hver eneste dag, pluss to utenlandsturer i Asia på til sammen 5 uker. Hvis noen greier å bruke kun 80 000 kroner på fullverdige (ikke noe nudler og havregryn flere ganger i uka...) måltider, husleie og 5-ukers Asiatur (med god bostandard) i løpet av 9 måneder blir jeg ærlig talt litt imponert.

 

Neivel, så kan jeg ikke bruke folkehøyskoleåret mitt til noe "faglig". Men den kunnskapen jeg sitter igjen med nå er mye større enn den jeg hadde før, jeg har fått nye interesserer (som igjen peker meg mot, som nevnt, en utdanning jeg aldri hadde vurdert før, i mitt tilfelle har det gitt meg interessen for økonomi(!)) og jeg har fått opplevelser som en vanlig videregående skole aldri i verden hadde hatt nubbesjans til å gi meg.

 

Så for all del, Mimir, le gjerne av meg. Så kan jeg le av de som ikke greier å se mulighetene i ting som ikke nødvendigvis gir høy score på CV-en... ;)

 

 

 

(beklager at svaret mitt kom to ganger...)

Lenke til kommentar
Så for all del, Mimir, le gjerne av meg. Så kan jeg le av de som ikke greier å se mulighetene i ting som ikke nødvendigvis gir høy score på CV-en... ;)

 

Jeg klarer helt fint å se nytten av ting som ikke "gir høy score på CV-en", men ikke faglig sett. Det inntrykket jeg sitter med er at dette er et år for personlig utvikling, og det syns jeg ikke man skal bruke all sin tid på. Personlig utvikling kan foregå selv om man er i full jobb. Man trenger ikke "kaste" bort et år for å vokse som person.

 

Fun fact: Sylvia Brustad har folkehøgskole som sitt høyeste utdanningsnivå. :fun:

 

Hvorfor er jeg ikke overrasket?

Lenke til kommentar
Jeg klarer helt fint å se nytten av ting som ikke "gir høy score på CV-en", men ikke faglig sett. Det inntrykket jeg sitter med er at dette er et år for personlig utvikling, og det syns jeg ikke man skal bruke all sin tid på. Personlig utvikling kan foregå selv om man er i full jobb. Man trenger ikke "kaste" bort et år for å vokse som person.

 

Men er det virkelig å kaste bort et år når man lærer helt nye ting, får nye interesser, får venner for livet, og opplever ting man aldri hadde opplevd uten å ha gått på fhs?

 

Jeg har hatt både et jobbeår og et FHS-år. Uten FHS-året hadde jeg aldri greid å oppdage hva jeg vil studere (uten å kanskje ha noen bomår på universitetet), og hadde dermed kastet bort flere år på å sose rundt uten peiling.

 

Da jeg jobbet lærte jeg også mye, hadde mye ansvar, det ser bra ut på cv-en og blablabla, men i ettertid var det mye mer bortkastet enn fhs-året. FHS lærte meg MYE mer enn noen som helst jobb kunne ha lært meg (før utdanning), og det peilet meg som sagt inn på rett retning.

 

Så når man først ikke har peiling på hva man vil, og det står mellom å jobbe og å gå på fhs syns jeg definitivt FHS er mye mindre bortkastet. MEN FHS blir hva man gjør det til selv. Det går utrolig mange slabbedasker på FHS, og for de er året ganske bortkastet - men de hadde vel kastet bort året uansett hva de drev på med.

Lenke til kommentar

Det finnes kanskje mye tull på andre typer fhs, men tenker man for eksempel på å drive med musikk kan nok et år på fhs være verdt å vurdere. Det finnes flere musikk-fhs som er veldig gode, uansett hvilken sjanger man jobber med. Har selv gått på en musikk-fhs, lange dager med teori, øvinger på kvelden, prosjekter/konserter i helgene, gull verdt.

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å ta et år på FHS og ikke forelske seg i konseptet. Det er på mange måter det beste året jeg har hatt, jeg tilbrakte tiden min rundt mange venner, dro til New York og Afrika og generelt hadde det veldig greit uten stress eller eksamen. Selvfølgelig er dette veldig kjipt å være tilskuer til når man er "ekte" student, men herregud så greit det er å være med på.

 

Men så er jeg ikke typen som ser på et ord fylt med vennskap og erfaringer som bortkastet. Jeg har studert i 2 år og gått på FHS i ett år, og det er de to førstnevnte som virker veldig bortkastet akkurat nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...