Gå til innhold

Er folkehøgskole kun et hvileår?


HaterDiskus

Anbefalte innlegg

Men så til eit punkt der du har heilt rett

Hvorfor skriver du først at det selvsagt er min opplevelse, og så dette? Det er da bare min subjektive oppfatning av mitt eget år på folkehøgskole, sammen med noen selvfølgeligheter du sier deg enig i. Da har jeg vel helt rett? ;)

For å motsi deg litt: Jeg tviler sterkt på at attenåringer flest vet hva som er "sitt livs kall". Man bør ikke binde seg for mye til slike begreper, da blir det smertefullt å oppdage at man tok feil likevel. Folk som bruker kall-begrepet med tyngde er som regel de som har drevet med det samme lenge og med suksess, og føler behov for å forklare det som beroende på noe annet enn tilfeldigheter.

Det jeg vil si er: Gå på folkehøgskole hvis du virkelig har lyst. Det trenger ikke være for å følge noe kall i det hele tatt, ikke plag deg selv ved å spørre om dette virkelig er "helt riktig".

Det punktet me er einige om, er vel ikkje noko å krangle om? Det er vel rimeleg akseptert at ein må velje sjølv, og ikkje la andre velje for deg. Lev dine eigne draumar. Går det an å motstride det?

 

Me er nok for det meste einige. Berre forskjellege erfaringar med FHS-året. Det med fagleg utbytte var det vel eg skulle ha mest fram. For det er faktisk mange faglege erfaringar å ta med seg òg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er ikke noe å krangle om, det var derfor jeg spurte. Posten din kunne se ut som du prøvde å motsi meg selv om jeg ikke hadde skrevet noe som gikk mot din egen mening, og det er litt rart. At det kan være mye faglig å hente er det ingen tvil om, men det er også gode muligheter til å somle bort et år.

Lenke til kommentar
Nei, det er ikke noe å krangle om, det var derfor jeg spurte. Posten din kunne se ut som du prøvde å motsi meg selv om jeg ikke hadde skrevet noe som gikk mot din egen mening, og det er litt rart. At det kan være mye faglig å hente er det ingen tvil om, men det er også gode muligheter til å somle bort et år.

Som med eit kva som helst år. Eit somleår på universitetet, til dømes, er ikkje noko særleg billegare heller (iallfall dersom du skulle stryke i eit fag eller to). Dersom ein skal dra det økonomiske inn i biletet (og det gjer me jo), så er det vel berre eit reint jobbeår som ikkje kan vera heilt bortkasta. Då sit du iallfall igjen med ein del pengar, forhåpentligvis.

Lenke til kommentar
Du er tydeligvis ute etter å krangle. Men jeg gidder ikke å forsvare noe jeg ikke har sagt.

Då beklagar eg. Det er ikkje det eg er ute etter. I mitt forrige innlegg var det vel heller ikkje så mykje å kommentere. Så eg var iallfall ikkje ute etter at du skulle forsvare noko som helst. Dersom du føler eg har pålagt deg meiningar, så beklagar eg det. Det har ikkje vore min intensjon.

 

Diskusjonen er vel avslutta no, ja.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg skal gå på FHS neste år. Har gått to år på VGS, og skal ut i lære som elektriker etter året på FHS.

 

 

 

 

Hvorfor skal alt handle om hva du har på CVen`?

 

Vi snakker om ET år, av hele livet ditt!

Hvorfor ikke bruke et til noe du interesserer deg for i fritiden? Et år du aldri kommer til å glemme? Et år med mange nye venner?

 

Jeg kommer til å lære masse innen friluftsliv, og det gleder jeg meg sykt til!

 

 

 

Når du er ung, kan du gjøre slik. Ting du ikke kan gjøre senere i livet ditt.

Når du blir eldre, får barn, hus og alt som følger med, så er du stuck med det resten av livet ditt.

Lenke til kommentar

Nja, delte meninger. På én side er det bare ett år, mens man på den andre siden blir ferdig med utdanning så fort som mulig. Selv synes jeg det siste er viktigst, vil jeg drive med fotografi eller annet piss kan jeg gjøre det på hobbybasis og slippe unødvendig lån.

Lenke til kommentar
Nja, delte meninger. På én side er det bare ett år, mens man på den andre siden blir ferdig med utdanning så fort som mulig. Selv synes jeg det siste er viktigst, vil jeg drive med fotografi eller annet piss kan jeg gjøre det på hobbybasis og slippe unødvendig lån.

Hmm, jeg har aldri sett poenget med å bli ferdig utdannet så fort som mulig. Hvilke fantastiske ting er det man først kan gjøre når man er ferdig med å utdanne seg?

 

Anbefaler forresten folk å ta en titt på denne talen av Guy Kawasaki. Mange kloke ord etter min mening.

Lenke til kommentar
Nja, delte meninger. På én side er det bare ett år, mens man på den andre siden blir ferdig med utdanning så fort som mulig. Selv synes jeg det siste er viktigst, vil jeg drive med fotografi eller annet piss kan jeg gjøre det på hobbybasis og slippe unødvendig lån.

Hmm, jeg har aldri sett poenget med å bli ferdig utdannet så fort som mulig. Hvilke fantastiske ting er det man først kan gjøre når man er ferdig med å utdanne seg?

 

Anbefaler forresten folk å ta en titt på denne talen av Guy Kawasaki. Mange kloke ord etter min mening.

 

Din manglende evne til å se poeng gjør de ikke desto mindre tilstede. Men som sagt, det er delte meninger.

Lenke til kommentar
Har alltid hatt inntrykk av at folkehøgskole er noe for de som ikke vet helt hva de vil. Et friår til å tenke på en måte. Noen her på forumet som går/har gått på folkehøgskole, som kanskje kan fortelle litt om hvorfor dere begynte? Rette litt på fordommene mine kanskje. :)

 

Folkehøgskole er for taperne i samfunnet.

Lenke til kommentar

Hehe, å si at folkehøgskole er for taperne i samfunnet er vel å ta i litt..Jeg tok et år på folkehøgskole etter vgs for å oppleve noe nytt. Visste hva jeg ville gjøre videre i livet, men trengte en avkobling for å lade opp. Et år på folkehøgskole ga meg en opplevelse jeg aldri vil glemme. Var et av mine beste år. Fikk nye venner, kom inn i nye og spennende omgivelser og fikk mange erfaringer jeg ikke kunne fått andre steder.

For meg sto valget i mellom å reise et år til utlandet eller å begynne på folkehøgskole. Jeg valgte det siste fordi jeg mente jeg på denne måten ville få mer relevant erfaring i forhold til fremtidige planer i livet.

Lenke til kommentar
Nja, delte meninger. På én side er det bare ett år, mens man på den andre siden blir ferdig med utdanning så fort som mulig. Selv synes jeg det siste er viktigst, vil jeg drive med fotografi eller annet piss kan jeg gjøre det på hobbybasis og slippe unødvendig lån.

Hmm, jeg har aldri sett poenget med å bli ferdig utdannet så fort som mulig. Hvilke fantastiske ting er det man først kan gjøre når man er ferdig med å utdanne seg?

 

Anbefaler forresten folk å ta en titt på denne talen av Guy Kawasaki. Mange kloke ord etter min mening.

 

Din manglende evne til å se poeng gjør de ikke desto mindre tilstede. Men som sagt, det er delte meninger.

Ok, fint du avfeier det med retorikk, snarere enn å svare på selve spørsmålet...

Lenke til kommentar

^Russetiden er for meg passe interessant. Jeg er også helt sikker på hva jeg skal bli, (spørsmålet er bare om jeg kommer inn. Av den grunn ser jeg på FHS som et erfaringsrikt år, skulle ikke opptaksprøven min være tilstrekkelig god nok).

 

Men joda, jeg ser også at det jevnt over ikke er stjerne-elevene som drar på folkehøyskole, (i hvert fall ikke innen type realfag, men endel med mer kreative interesser). Kanskje kan en si at de som trekkes mot FHS er mennesker som i stor grad søker "joy" fremfor "happiness"?

 

Ex phil på Bali er sikkert chill.

Endret av macros.
Lenke til kommentar

FHS kan jo være veldig lærerikt også. Om man tar en linje man får bruk for senere er jo det gull verdt for erfaringen. Selv har jeg søkt på medielinjer på FHS neste år, fordi jeg ønsker og vil jobbe med foto/media/reklame i fremtiden. En kamerat tar også fotballlinje, og han har planer om å bli gymlærer, noe som passer han perfekt da.

 

Man møter jo også mange mennesker, får en haug nye venner, erfaringer og lignende man ikke får andre steder, som militæret.

 

Nja, delte meninger. På én side er det bare ett år, mens man på den andre siden blir ferdig med utdanning så fort som mulig. Selv synes jeg det siste er viktigst, vil jeg drive med fotografi eller annet piss kan jeg gjøre det på hobbybasis og slippe unødvendig lån.

Ja, førstemann til 9-4 jobb vinner.

 

Sorry, noe av det mest triste man kan tenke er å komme seg i arbeid kjappest mulig og bli ferdig med utdanningen asap. Om du vil være 25 år og være arbeidshest i samme yrke resten av livet, be my guest.

Ha det gøy mens du kan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...