Gå til innhold

Spørsmål vedrørende GSV


Slacks

Anbefalte innlegg

Har lest meg opp litt om GSV og det å være grensejeger, og har planer om å ta førstegangstjenesten der om mulig.

 

Derfor lurer jeg på hva jeg kan forvente meg? Er det en hard tjeneste? Hvordan er mulighetene til videre tjeneste i forsvaret etter førstegangstjenesten?

 

Hva bør jeg forberede meg på for å bli mest mulig skikket som grensejeger? Tenker kanskje at jeg må begynne å gå litt med sekk på ryggen i hvert fall!

 

 

Edit: Og ikke minst, vil det være mulighet til å ta førstegangstjenesten der rett etter videregående eller er det "kø"? Når er inntaket om sommeren?

Endret av Saltvann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I år var sommer-innrykket rundt 23. juli. Jeg vil påstå at minst 80% av de vernepliktige på sommerinnrykket til GSV kommer rett fra videregående.

Men det er ikke supersoldater som utdannes der. Det er normalt oppegående ungdom (og kanskje litt over snittet godt trent) som får grundig opplæring i soldatferdigheter, jegertjeneste og patruljetjeneste (ISTAR), og opparbeider gode rutiner og kunnskaper om det. I tillegg er det et mål å drive organisert FYFO (fysisk fostring, gym, trening) hver dag gjennom hele utdanningperioden (6 mnd.), men jeg vil tippe at snittet ligger på ca. 3 ganger i uken.

Du må også være villig til å bite tennene sammen når det røyner på, men det er ikke noe fokus på at du skal hate mest mulig unødvendig. Klimaet kan by på utfordringer, men du får egentlig nok klær så det handler bare om å kle seg smart.

 

Jeg har hørt at grensejegere er ettertraktet i TMBN pga. ISTAR-erfaringen, men jeg skal ikke si noe sikkert. På GSV kan du også bli hundefører hvis du er veldig dyktig, og da er det ganske mange muligheter videre i forsvaret.

Lenke til kommentar
I år var sommer-innrykket rundt 23. juli. Jeg vil påstå at minst 80% av de vernepliktige på sommerinnrykket til GSV kommer rett fra videregående.

Men det er ikke supersoldater som utdannes der. Det er normalt oppegående ungdom (og kanskje litt over snittet godt trent) som får grundig opplæring i soldatferdigheter, jegertjeneste og patruljetjeneste (ISTAR), og opparbeider gode rutiner og kunnskaper om det. I tillegg er det et mål å drive organisert FYFO (fysisk fostring, gym, trening) hver dag gjennom hele utdanningperioden (6 mnd.), men jeg vil tippe at snittet ligger på ca. 3 ganger i uken.

Du må også være villig til å bite tennene sammen når det røyner på, men det er ikke noe fokus på at du skal hate mest mulig unødvendig. Klimaet kan by på utfordringer, men du får egentlig nok klær så det handler bare om å kle seg smart.

 

Jeg har hørt at grensejegere er ettertraktet i TMBN pga. ISTAR-erfaringen, men jeg skal ikke si noe sikkert. På GSV kan du også bli hundefører hvis du er veldig dyktig, og da er det ganske mange muligheter videre i forsvaret.

 

Kan legge til at ASS S1 i Telemarksbataljonen har skrevet dette om GSV på Milforum.net: "Vi har svært gode erfaringer med personell som kommer fra GSV så stå på videre."

 

Andre store leverandører til TMBN er f eks PBN og 2.bn.

Lenke til kommentar

Høres bra ut dette her, skal på sesjon om noen dager så tenker å sette opp GSV som førstevalg der. Har også hørt at det er lurt å mase på vernepliktsverket for å komme på den plassen man ønsker. Ellers er det jo et opptak i januar også, men er litt kjipt å vente et halvt år før jeg kan bli innkalt.

 

Eneste jeg er litt i tvil om er om ferien krasjer litt med opptaket, men da må jeg i såfall drite i ferien. Blir jammen ikke lange sommerferien dersom inntaket er i ferien, blir jammen meg på ræva ut av skolen og hode inn i millitæret med en liten mellomlanding.

 

Hva mener du med at man må være meget dyktig for å bli hundefører? faglig eller fysisk?

 

Forresten noen kjekke tjenester som har innrykk i august?

Lenke til kommentar
Hva mener du med at man må være meget dyktig for å bli hundefører? faglig eller fysisk?
Alle som ble hundeførere i år løpte på 10-tallet på 3000 meter og er ellers i veldig god fysisk form. Det er også gutter som er psykisk hardføre. Ellers må du ha utmerket deg positiv gjennom utdanningsperioden, og må også gjennom et lite intervju for å finne ut om du er motivert nok. Hundekurset er et 5 ukers intensivkurs med løpeplikt hele tiden og lite fri.
Lenke til kommentar
Forresten noen kjekke tjenester som har innrykk i august?

 

Sjekk ut denne: http://www.mil.no/felles/vpv/start/fgt/art...rticleID=160702

 

Der står det når alle har innrykk i 2009.

 

 

Ok, bra å få en oversikt ja!

 

 

Noen som vet hvordan mulighetene til å bli grenader f.eks i GSV? Tenker da spesielt om jeg skulle bli innkalt i januar og kanskje da ta et ekstra halvår for å fylle tomrommet fra januar frem til sommeren.

 

 

Uansett, takk for hjelpa begge to!

 

 

 

Edit: Forresten hvilke forberedelser bør jeg utføre for å være best mulig skikket til tjeneste. Har veldig lite lyst å ende opp som personen på velferden f.eks

 

Hva bør jeg f.eks klare på de vanligste øvelsene som push-ups, sit-ups, pull-ups og 3000 m?

Endret av Saltvann
Lenke til kommentar
Forresten noen kjekke tjenester som har innrykk i august?

 

Sjekk ut denne: http://www.mil.no/felles/vpv/start/fgt/art...rticleID=160702

 

Der står det når alle har innrykk i 2009.

 

 

Ok, bra å få en oversikt ja!

 

 

Noen som vet hvordan mulighetene til å bli grenader f.eks i GSV? Tenker da spesielt om jeg skulle bli innkalt i januar og kanskje da ta et ekstra halvår for å fylle tomrommet fra januar frem til sommeren.

 

 

Uansett, takk for hjelpa begge to!

 

 

 

Edit: Forresten hvilke forberedelser bør jeg utføre for å være best mulig skikket til tjeneste. Har veldig lite lyst å ende opp som personen på velferden f.eks

 

Hva bør jeg f.eks klare på de vanligste øvelsene som push-ups, sit-ups, pull-ups og 3000 m?

 

En grenader stilling er jo akkurat som en "vanlig" jobb hvor du har 3 måneders oppsigelsestid, så vet ikke helt om det blir riktig å prøve å bli grenader for så to måneder senere si at du ønsker å slutte. Dropp det å gi heller bort den plassen til noen som faktisk ønsker å være der i flere år syns nå jeg!

 

Du bør trene kondisjon, styrke i overkropp og styrke i bein med tanke på mye gåing med tung sekk. Sjekk ut denne siden: http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/start/informasjon/#1 og gå litt nedover hvor det står om opptakskrav til befalskolen. Vet ikke hvordan det er på GSV, men dette gir deg en fin pekepinn på hvordan du bør ligge ann.

 

Selv trener jeg nå for innrykk til PBN i januar. Trener mye overkropp. Pushups og hangups trener jeg regelmessig og har gått opp til over 50 pushups maks ved hjelp av dette treningsprogrammet: http://hundredpushups.com/test.html

 

Videre bør du ta på deg turskoa og gå mye i skogen med sekk. Start på 10 kilo så arbeider du deg oppover til du ender på 20-25. Ta det rolig. Ryggen din må bli vant til å bære tung så selvom du syns 20 kilo virker greit så er det greit å ikke pådra seg ryggproblemer. Med tanke på at du ønsker å dra til GSV så burde du også spenne på deg skia og gå mye med de.

Lenke til kommentar
Forresten noen kjekke tjenester som har innrykk i august?

 

Sjekk ut denne: http://www.mil.no/felles/vpv/start/fgt/art...rticleID=160702

 

Der står det når alle har innrykk i 2009.

 

 

Ok, bra å få en oversikt ja!

 

 

Noen som vet hvordan mulighetene til å bli grenader f.eks i GSV? Tenker da spesielt om jeg skulle bli innkalt i januar og kanskje da ta et ekstra halvår for å fylle tomrommet fra januar frem til sommeren.

 

 

Uansett, takk for hjelpa begge to!

 

 

 

Edit: Forresten hvilke forberedelser bør jeg utføre for å være best mulig skikket til tjeneste. Har veldig lite lyst å ende opp som personen på velferden f.eks

 

Hva bør jeg f.eks klare på de vanligste øvelsene som push-ups, sit-ups, pull-ups og 3000 m?

 

En grenader stilling er jo akkurat som en "vanlig" jobb hvor du har 3 måneders oppsigelsestid, så vet ikke helt om det blir riktig å prøve å bli grenader for så to måneder senere si at du ønsker å slutte. Dropp det å gi heller bort den plassen til noen som faktisk ønsker å være der i flere år syns nå jeg!

 

Du bør trene kondisjon, styrke i overkropp og styrke i bein med tanke på mye gåing med tung sekk. Sjekk ut denne siden: http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/start/informasjon/#1 og gå litt nedover hvor det står om opptakskrav til befalskolen. Vet ikke hvordan det er på GSV, men dette gir deg en fin pekepinn på hvordan du bør ligge ann.

 

Selv trener jeg nå for innrykk til PBN i januar. Trener mye overkropp. Pushups og hangups trener jeg regelmessig og har gått opp til over 50 pushups maks ved hjelp av dette treningsprogrammet: http://hundredpushups.com/test.html

 

Videre bør du ta på deg turskoa og gå mye i skogen med sekk. Start på 10 kilo så arbeider du deg oppover til du ender på 20-25. Ta det rolig. Ryggen din må bli vant til å bære tung så selvom du syns 20 kilo virker greit så er det greit å ikke pådra seg ryggproblemer. Med tanke på at du ønsker å dra til GSV så burde du også spenne på deg skia og gå mye med de.

 

 

Takker for tipsa thomsi! Ja skjønner det med grenader nå ja, får vurdere det dersom jeg ønsker videre tjeneste i forsvaret!

 

 

Må nok trene endel styrke + kondisjon. Er lenge siden jeg har gått mye med sekk, men akkurat det med ski burde gå greit da jeg går endel på ski.

Lenke til kommentar
Har også hørt at det er gode jaktmuligheter oppe i nord. Er jeg nødt til å ha tatt jegerkurset før jeg er innrullert eller får jeg det det/kan ta det der oppe?

 

Og hvordan er mulighetene for å ta opp fag fra videregående mens man tjenestegjør?

 

Velferden arrangerer jegerprøven i løpet av utdanningshalvåret. Det er tilrettelagt for å ta opp fag, men det krever en del selvdisiplin. Etter harde dager er det ofte mer fristende å sitte med beina høyt og snakke piss med kompiser.

Lenke til kommentar
Ellers så ser jeg jo jegerkompaniet som en eventuell mulighet. Men hvordan er denne tjenesten i forhold til GSV ? Slik jeg har forstått det driver de i utgangspunktet med det samme.

 

I utgangspunktet er det ca det samme. Den store forskjellen er at gsv avslutter utdanningen etter et halvt år, på gp fortsetter den hele året. Det medfører at soldatene får bedre enkeltmannsferdigheter innen infanteri- og jegertjeneste. Noen sier at gp er hardere, men jeg tror det har vært ganske likt frem til de seneste år. Nå som man kutter stort ned på antall øvelsesdøgn så tar man bort mye grunnlag for hat. Men tungt blir det nok.

 

Du sier du vil bli grenader, dette kan du bare glemme på gsv hvis du ikke er ekstremt dyktig eller innehar en eller annen spesialkompetanse innen støtteelementene. Man må til andre avdelinger for å bli proff soldat. Sådan er gp bedre, da de har en egen grenader-tropp som blant annet stiller MOT-lag til afghan.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke nødvendigvis bli yrkessoldat, men det hadde vært gøy å hatt muligheten. Uansett er det viktigste en meningsfull tjeneste. Har egentlig lagt en ferie til akkurat opptaket på GSV, så burde kanskje prøve å gå for GP, må nesten vurdere hvor viktig ferien er for meg. Takk for oppklaringen, fedtcreme!

Endret av Saltvann
Lenke til kommentar
Jeg vil ikke nødvendigvis bli yrkessoldat, men det hadde vært gøy å hatt muligheten. Uansett er det viktigste en meningsfull tjeneste. Har egentlig lagt en ferie til akkurat opptaket på GSV, så burde kanskje prøve å gå for GP, må nesten vurdere hvor viktig ferien er for meg. Takk for oppklaringen, fedtcreme!

 

Jeg kan annbefale GP på det sterkeste;)

Lenke til kommentar
"det er en av de mest krevende førstegangstjeneste du kan ha i Norge."

Hva vet nå egentlig du om det? Siden du ikke har vært noen andre steder?

 

Dette blir ofte vektlagt av offiserer som har vært ved flere avdelinger i Forsvaret. Og det hersker en generell enighet om at å være grensejeger er en krevende førstegangstjeneste.

 

Jeg har sågar hørt det bli kalt "blant de 5 hardeste førstegangstjenestene i verden". Noe som bør tas med en klype salt, men som fremdeles sier en del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...