Gå til innhold

Spørsmål vedrørende GSV


Slacks

Anbefalte innlegg

Altså... hva vil det si at en tjeneste er krevende. Fysisk krevende, psykisk krevende, en tjeneste som er krevende mtp avansert utstyr etc? De ulike tjenestene er krevende på hver sin måte.

 

Når det gjelder uttalelser av folk som har sterk tilhørighet til sin egen avdelingen så er dette ting man gjerne skal ta med en god klype salt. Etterhvert får man jo sterke bånd til den avdelingen man tilhører så man hører jo blant brannvernassistentene at de er de beste, stormerne sier at de er de beste, grensejegerene er de beste etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GSV er ein prioritert avdeling...sies det. alikevel har de ikkje fått nok penger til ein skikkelig øvelse for sommerkontigenten som ska overta grensa etter nyttår..

 

hvor krevende og hard tjeneste du får ved GSV avhenger av hvor mye peng GRKPu får til disp, og litt av hvilken kontigent du kjem inn i, (vinterkontigenten eller sommerkontigenten) vinterkontigenten i år gikk gjennom vesentlig meir krevende saker fysisk og psykisk enn hva sommerkontigenten hittil har fått sjansen til.. blant oss på grensa no blir kontigenten som skal ta over etter oss ved nyttår omtalt som "pusekatt-kontigenten" :yes:

 

det er dog ein del igjenn før de skal ta over så kan for all del hende at de må gjennom ein del meir hat.. vi lever i håpet :p

 

uansett så kan eg absolutt anbefale førstegangsteneste på grensa, dette er ein heilt unik tjeneste du ikkje får NOEN andre plasser i forsvaret.

 

når det gjelder videre tjeneste i millitæret så er grensejegere generelt høyt ettertraktet ved andre avdelinger. dette er ikkje nødvendig vis pga vår utdanning, men den selvstendigheten og disiplinen vi får av å tjenestegjøre på grensa..(f.eks. så er det å ikke ha sett ett befal på en uke eller to snarere regelen enn untaket hos mangen av jegerne..)

Lenke til kommentar

6B2, du kommer med den samme leksa som GRJ`ere før deg har kommet med i ualminnelige tider. Gamlegutta har ALLTID hatt det tøffere enn påfølgende kontigent. Hva gjorde deres kontigent så fryktelig hard? Vit at den utdanningen du har fått er betraktelig snillere enn hva som har vært gjeldende inntil for ett par år siden.

 

GSV er krevende, men...Vi ble også fortalt i det vide og brede om hvor harde vi var osv, blant annet topp5 historien verserte stadig soldatene i mellom. Og ingenting lyder bedre for en sliten rekrutt/jegeraspirant. Det vet befalet, og man kjører knallhardt på dette, spesielt på litt høyere nivå. Det heter enkelt og greit motivasjon, går også under betegnelsen avdelingsfølelse. Hvilket er livsviktig i en avdeling som GSV, der soldatene styrer alt selv og der alt går i dass(for alvor) om soldatene er umotiverte.

 

Etter å kommet ut og videre i livet skjønner man at mye av skryten man fikk på garnisonsoppstillingene bare var piss. Det gjør litt vondt til å begynne med, men det går over.

 

Thomsi: Det samme gjelder panser, der er det om mulig enda verre ;)

Lenke til kommentar
6B2, du kommer med den samme leksa som GRJ`ere før deg har kommet med i ualminnelige tider. Gamlegutta har ALLTID hatt det tøffere enn påfølgende kontigent. Hva gjorde deres kontigent så fryktelig hard? Vit at den utdanningen du har fått er betraktelig snillere enn hva som har vært gjeldende inntil for ett par år siden.

 

GSV er krevende, men...Vi ble også fortalt i det vide og brede om hvor harde vi var osv, blant annet topp5 historien verserte stadig soldatene i mellom. Og ingenting lyder bedre for en sliten rekrutt/jegeraspirant. Det vet befalet, og man kjører knallhardt på dette, spesielt på litt høyere nivå. Det heter enkelt og greit motivasjon, går også under betegnelsen avdelingsfølelse. Hvilket er livsviktig i en avdeling som GSV, der soldatene styrer alt selv og der alt går i dass(for alvor) om soldatene er umotiverte.

 

Etter å kommet ut og videre i livet skjønner man at mye av skryten man fikk på garnisonsoppstillingene bare var piss. Det gjør litt vondt til å begynne med, men det går over.

 

Thomsi: Det samme gjelder panser, der er det om mulig enda verre ;)

 

Jeg syns denne avdelingsfølelsen er veldig spennende jeg. Litt intern konkuranse skader ikke så lenge det holder seg på en nogelunde nivå. Og ja.. jeg tror panserskallene er enda verre. Som du sier, så er denne skryten ren motivasjon. Befalet bruker nok dette for alt det det er verdt når de skal få opp lagfølelsen og å få soldatene til å føle at de er en del av noe spesielt.

 

Hva tror dere er sånn ca. fysisk tyngst av GSV, PBN og 2.bn?

 

VJK er sånn ca. fysisk tyngst!!

Lenke til kommentar

GSV er en "prioritert avdeling", men det sier _SAMTLIGE_ avdelinger i hæren at de er, uten unntak! Alle støtteavdelingene er prioriterte, for de sender viktige bidrag til utlandet, så de får masse masse penger. Begge manøveravdelingene er kjempeprioriterte, for de er spydspissen og veldig viktige, GP er kjempeprioriterte for de er så voldsomt kule og driver med jegertjænest, GSV og garden er prioriterte for de driver med skarpe oppdrag.

Når det kommer til det fysiske, så er det definitivt forskjeller. 2BN og PBN sine kampeskadroner/kompanier (mekinfkompaniene, kaveskene og stormeskene) har det fysisk veldig, veldig tungt i perioder. De hater MYE, men det varierer fra kontingent til kontingent nøyaktig hvor mye. Støttekompaniene/eskadronene har det også tungt, de har mye mer fyfo i leir/hinderløype enn de andre, for de skal være på høyt nivå og kunne løse infanteri/kavalerioppdrag de også. Samband, CSS og sanitet har det litt mindre tøft etter rekrutten, men de har mye fyfo i leir, og har stort sett minst én typisk infanteriøvelse i tillegg til de vanlige "sitte på BV og rulle samband"-øvelsene. Transporten vet jeg ikke. Sanitetstjeneste er tungt! Bårebæring er ikke kult, de må være i god form så de kan bære med seg sårete, komme seg fort til og fra åstedet etc.

GSV og GP bærer MYE tung sekk, og ligger mye i ro. Psykisk er dette tungt, men det er viden kjent at kravene på GSV har gått kraftig ned de siste årene. Før kunne de velge de som var virkelig gode, og resten av stillingen ble fylt av grenaderer. Dessuten var det mange flere ungdommer som var i god nok form da enn nå. I dag er det verre. Grenaderer kan de se langt etter, dette er alt for dyrt. Det betyr at de MÅ fylle alle stillingene med vernepliktige, så de kan ikke stille krav på samme måte som før. Dette gjenspeiles i hvor hard tjenesten blir. Det er fortsatt hardt, men alt du har hørt om at det er blant det hardeste i landet og verden osv osv er bare TULL. Dette er det befalet sier for å motivere deg. avdelingskultur er sunt, så lenge en skjønner at i virkeligheten så er ikke kavalerister bedre enn infanterister (eller motsatt), alle jegere er ikke superharde og det at du har en grensesnor gjør deg ikke til supermann!

 

Hæren er tungt. Det finnes svært tunge stillinger i samtlige hæravdelinger, og det finnes svært lite tunge stillinger overalt. Jeg vil tro de har vaktsoldater og ymse ass.er både på GP og GSV. De har det i hvert fall på Skjold og Setermoen, i tillegg til en god del folk i kampstøtteeskadron 6/støttekompaniet som har lite krevende stillinger.

 

Så vennligst slutt å spre bullshit til utenforstående! Det går greit å skryte til panserskaller at det er så grusomt tungt i 2.bn. og at dere er mye flinkere, menn til folk som ikke ennå har vært inne så er det greit å ikke uttale seg om hvordan de forskjellige tjenestene ligger i forhold til hverandre, for FAKTA er at DU HAR IKKE PEILING! Det er ingen menige som kan uttale seg, og svært, svært få befal. Det finnes harde stillinger overalt, og det finnes slækkestillinger overalt. Vi menige sitter med svært lite erfaringsgrunnlag, og det er bare teit å generalisere på grunnlag av det bittelille vi har opplevd.

Lenke til kommentar

Begynner nå å få en liten oversikt over de forskjellige bataljonen og er innstilt å gjøre en god tjeneste uansett hvor jeg måtte havne. Uansett frister det lite å få en kjedelig jobb hos grensekompaniet dersom jeg på en eller annen måte ikke skulle være egnet for, vil nok tro at sjansen er større for å få en tjeneste passer om man havner i en av de store bataljonene.

 

Kommer nok til å sette opp GP eller GSV som første valg og mest sannsynlig 2.bn som tredjevalg.

 

Er det slik at det er mer løping og skyting og slikt i 2.bn og P.bn enn det er GP og GSV, og mindre bæring av tunge sekker?

Lenke til kommentar

Du får grundig skyteopplæring på GSV. Havner du i et mekinfkompani eller en stormeskadron, kommer det til å være flere smell og mer action enn på GSV. GP blir litt annerledes, de skal drive offensive operasjoner, ha sprengnings- og skarpskytterkapasitet (12.7 og finkalibret) blant annet. GSV er det lite action på. Og godt er det, for action der oppe betyr jo at russerne kommer ;)

Kommer du derimot i støttekompaniet/kampstøtteeskadron 6, er det en viss mulighet for at du får oppleve ganske mye mindre action enn i kampeskadronene. Kavalerieskadronene har en tjenest som ligner mer og mer på det de driver med på GP.

Lenke til kommentar
GSV og GP bærer MYE tung sekk, og ligger mye i ro. Psykisk er dette tungt, men det er viden kjent at kravene på GSV har gått kraftig ned de siste årene. Før kunne de velge de som var virkelig gode, og resten av stillingen ble fylt av grenaderer. Dessuten var det mange flere ungdommer som var i god nok form da enn nå. I dag er det verre. Grenaderer kan de se langt etter, dette er alt for dyrt. Det betyr at de MÅ fylle alle stillingene med vernepliktige, så de kan ikke stille krav på samme måte som før. Dette gjenspeiles i hvor hard tjenesten blir. Det er fortsatt hardt, men alt du har hørt om at det er blant det hardeste i landet og verden osv osv er bare TULL. Dette er det befalet sier for å motivere deg. avdelingskultur er sunt, så lenge en skjønner at i virkeligheten så er ikke kavalerister bedre enn infanterister (eller motsatt), alle jegere er ikke superharde og det at du har en grensesnor gjør deg ikke til supermann!

 

er ganske enig med mye av det du sier.

 

men; når det gjelder kravene GSV stiller til de som skal bli grensejeger så ja, de har gått langt ned i forhold til hva de var når de hadde tilgang på grenaderer, men eg mener at dette for det meste bare gjør at ein vesentlig del av de som var "delvise" under div øvelser etc. allikevel kommer seg på grensa. IKKE at øvelsene i seg selv har blitt så mye lettere.

 

alle jegere er ikke superharde, helt enig. kan tilføye at eg mener at det som kreves for å kunne kalle seg jeger pr i dag er litt for slapt...

 

og det skal sies, det er nok av løker på grensa. men 90% er bra menn.

 

en siste ting ang. øvelser så er det ett faktum at sommerkontigenten i år ikke har fått like mykje penger til disp som vinterkontigenten, dette har gått ut over øvelsene hittil...MEN de har no nettop begynt på sin øvelse patrulje så vi får håpe at de får avslutte tradisjon tro med et SINNSVAKT patruljeløp før de får kalle seg jegere.. :!:

Lenke til kommentar

Mindre smelling med håndvåpen, ja, men du opplever nok mer "action" i form av reelle caser på grensa.

 

Det er forøvrig en kjensgjerning at den avdelingen, det kompaniet, den troppen/grensestasjonen, det laget osv du tjenestegjør i, er per def. det beste.

 

Det som gjør GSV spesielt er først og fremst klimaet, og deretter den operative tjenesten som fordrer selvstendighet og fysisk hardførhet.

 

Når det gjelder sommerkontigent vs. vinterkontigent er det generelt lite forskjell.

 

Rundt 90% av innrykket har på forhånd søkt seg til GSV. Ca 30-40% blir ikke grensejegere. Det du sitter igjen med er en rimelig motivert gjeng. Og det merkes.

 

Hvis du skal inn/har tenkt å søke GSV så ikke la det skremme deg. Er du motivert for å bli grensejeger, så blir du det.

Lenke til kommentar
Mindre smelling med håndvåpen, ja,

 

så vidt eg har fått med meg fra de andre stasjonene så er det lite/ingen videre utdanning innenfor skyting, det er meget trist. sommerkontigenten i GRKPu får skyte ein del meir enn vinterkontigenten, men der er det forsjellig fra tropp til tropp. husker ikke helt, men trur vi skaut ca 6 ganger i løpet av heile GRKPu det er altfor lite..

 

MEN hvor mye skyting det blir på grensa er helt opp til hvilket befal du har.. i går var f.eks. vi to lag ute og skaut fra frokost til middag, en skarp firemanns tilbaketrekning fra MB er fan så kick :D

 

så, som sagt, alt avhenger av hva befalet gidder å ta deg med på (og sikkert litt ka befalet kan) og hvor mykje dere maser på befalet:P

Lenke til kommentar

Hei. Var på sesjon i dag og alt gikk greit egentlig. Vernepliktsoffiseren anbefalte at jeg søkte befalskolen i porsanger f.eks da han mente dette var en bedre utnyttelse av førstegangstjenesten. Ikke vet jeg, men hvordan er det å søke som UB, vil dette ikke heller vært bedre å søke seg til porsanger som vanlig menig og eventuelt ub. Satte også opp hæren som førstevalget og GSV som andre, ble litt mye tull, men kan jo bare ringe/maile vernepliktsverket (noe jeg kommer til å gjøre) for å komme meg inn der jeg ønsker.

 

 

Har et par spørsmål: anbefales befalutdanning? og når burde jeg ringe/maile vernepliktsverket for å forsterke mitt ønske?

Lenke til kommentar
Hei. Var på sesjon i dag og alt gikk greit egentlig. Vernepliktsoffiseren anbefalte at jeg søkte befalskolen i porsanger f.eks da han mente dette var en bedre utnyttelse av førstegangstjenesten. Ikke vet jeg, men hvordan er det å søke som UB, vil dette ikke heller vært bedre å søke seg til porsanger som vanlig menig og eventuelt ub. Satte også opp hæren som førstevalget og GSV som andre, ble litt mye tull, men kan jo bare ringe/maile vernepliktsverket (noe jeg kommer til å gjøre) for å komme meg inn der jeg ønsker.

 

 

Har et par spørsmål: anbefales befalutdanning? og når burde jeg ringe/maile vernepliktsverket for å forsterke mitt ønske?

 

Spørsmålet du må stille deg er: Ønsker jeg mer enn ett år i Forsvaret? UB kan være gunstig hvis du ønsker en grunnleggende lederutdanning. Toårig befalsskole er absolutt å anbefale hvis du ønsker mer enn ett år. Da er du i tillegg sikret jobb andre året.

 

Dette er en "klisjè" som ofte høres hvis du spør et befal/tidligere befal om hvordan det var å gå befalsskolen: "Du lærer mye om deg selv..." Og det er riktig. De fleste som går befalsskolen har en betydelig personlig utvikling, og lærer vanvittig mye om seg selv. Både fysisk, psykisk og sosialt.

 

Hvis det er viktigere for deg å få en bra førstegangstjeneste vil jeg anbefale GSV.

Lenke til kommentar
Hei. Var på sesjon i dag og alt gikk greit egentlig. Vernepliktsoffiseren anbefalte at jeg søkte befalskolen i porsanger f.eks da han mente dette var en bedre utnyttelse av førstegangstjenesten. Ikke vet jeg, men hvordan er det å søke som UB, vil dette ikke heller vært bedre å søke seg til porsanger som vanlig menig og eventuelt ub. Satte også opp hæren som førstevalget og GSV som andre, ble litt mye tull, men kan jo bare ringe/maile vernepliktsverket (noe jeg kommer til å gjøre) for å komme meg inn der jeg ønsker.

 

 

Har et par spørsmål: anbefales befalutdanning? og når burde jeg ringe/maile vernepliktsverket for å forsterke mitt ønske?

 

Spørsmålet du må stille deg er: Ønsker jeg mer enn ett år i Forsvaret? UB kan være gunstig hvis du ønsker en grunnleggende lederutdanning. Toårig befalsskole er absolutt å anbefale hvis du ønsker mer enn ett år. Da er du i tillegg sikret jobb andre året.

 

Dette er en "klisjè" som ofte høres hvis du spør et befal/tidligere befal om hvordan det var å gå befalsskolen: "Du lærer mye om deg selv..." Og det er riktig. De fleste som går befalsskolen har en betydelig personlig utvikling, og lærer vanvittig mye om seg selv. Både fysisk, psykisk og sosialt.

 

Hvis det er viktigere for deg å få en bra førstegangstjeneste vil jeg anbefale GSV.

 

 

 

Ja, i utgangspunktet har jeg ikke planer om mer enn et år i forsvaret, men synes det er litt vanskelig å si før jeg har prøvd meg i forsvaret. Får man noen ekstra poeng av noe slag ved å ta befal, er det noe jeg vil ha glede og nytte av i det sivile?

Lenke til kommentar
Ja, i utgangspunktet har jeg ikke planer om mer enn et år i forsvaret, men synes det er litt vanskelig å si før jeg har prøvd meg i forsvaret. Får man noen ekstra poeng av noe slag ved å ta befal, er det noe jeg vil ha glede og nytte av i det sivile?

 

Nå kjenner jeg ikke til det nye systemet for studiepoeng, men jeg tror du får 10 for befalsskolen. Poengene er bagateller i forhold til hvor bra det ser ut på CVen med fullført toårig befalsskole. Dog, det aller viktigste i mine øyne er den personlige utviklingen du får der.

 

For å si det på ekte forsvarsvis: Er du i tvil, så er du ikke i tvil.

 

På fellesopptaket (FOS) får du en grei, men hard, intro. Ikke la deg lure av det fysiske hardkjøret. Det er ikke hverdagen på en befalsskole. Men noe du møter på enkelte øvelser, og da spesielt mestringsøvelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...