Gå til innhold

Jeg har veldig dårlig samvittighet..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
og ha en metabolisme på 6000 kcal tror jeg så og si ingen har.

Tour De France gutta tenker jeg =D

 

 

skeptisk til det, metabolisme er vel det kroppen trenger vær dag, uavhengig av aktivitetsnivå.

 

edit: når jeg tenker meg om så leste jeg at han gullvinneren i OL en brite tror jeg, som het ett eller annet med Phil, pressa i seg 12000 kcal om dagen, men nå gjør jo antakelivigs han ikke no annet enn og plaske rundt da

Endret av OZ-Racing
Lenke til kommentar

Tror han bare har blandet kcal og kjoule.

 

Fysikkboken opperer nok med joule siden det er en SI enhet (slik som meter og liter etc). 6000KJoule tilsvarer litt under 1500KCal (omregningsfaktor 4,18), som bør ses på som et minimum av energiinntak. Normalt aktive voksne personer trenger 8-10MJoule (8MJ = 8000KJ ~ 2000KC) per dag. Behovet til et tenåring som fortsatt er i rask vekst ligger nok i samme området.

 

PS. Bruken av kalorier (dvs KCal) som målenhet for energi er egentlig avlegs og upraktisk på alle måter. Desverre tviholder ernæringsskribentene på kalorier >_<

Lenke til kommentar
en gjennomsnittelig person som trener 3 ganger i uka, Veier 75 kg, 180 høy, 20 år og er mann trenger ca 2554 kcal per dag, for å gå i 0, og kcal behov varierer med faktorer som vekt, høyde alder, og akitivtesnivå.. og ha en metabolisme på 6000 kcal tror jeg så og si ingen har.

Hvor tar du de tallene fra? I følge norske anbefalinger for ernæring og fysisk aktivitet fra mat- og helsedirektoratet, trenger en slik person ca. 2943 kcal.

 

Til trådstarter:

 

Jeg vil tro at du bør få i deg minst 2700 kcal per dag mtp alder, vekt, høyde og aktivitet - men siden du spiser såpass lite går sikkert kroppen din på sparemodus, og det kan ta noen dager før kroppen din får opp forbrenningen, men du vil også få mer energi. Du har også godt av å legge på deg litt, noe som betyr at du kan sikte mot nærmere 3200 kcal per dag. Det kostholdet du beskriver tilsvarer ca halvparten, men hvis du på ukedagene spiser grønnsaksuppe og fisk får du mindre enn en tredel av det du trenger.

 

Suppe er noe av det mest kalorifattige du kan spise. For å få energi som tilsvarer en liten middag, 500 kcal, må du spise ca. 1,15 kg suppe, altså mer enn en liter.

 

Hvis du har samme aktivitetsnivå som nå trenger du ikke være redd for å bli feit - om du har behov for muskelmasse vil du også legge på deg i muskler.

 

Selv spiser jeg stort sett mellom 2300 og 3600 kalorier per dag, men veier bare 65 kg til tross for at jeg er 183 cm høy. Er faktisk ganske sterk selv om jeg veier så lite, kanskje det er fordi jeg har veldig lange bein og at vekten derfor er så lav i forhold til høyden. Men jeg kan nok likevel har godt av å legge på meg litt selv.

Lenke til kommentar
De tallene er hentet fra TN sin kalkulator, stoler mer på dem enn helsedirektoratet for å si det sånn, beste er faktisk å gå med pulsklokke en hel dag og se hva du faktisk forbruker i forhold til tabeller og kalkulatorer

 

Kcal forbruk

Uansett er det utrolig vanskelig å si noe spesifikt om hvor mye en person forbrenner per dag, selv om man vet vekt, alder, høyde og aktivitetsnivå. Se på meg f. eks., hvordan forklarer du at jeg veier så lite hvis jeg spiser mellom 2300 og 3600 kcal per dag, når jeg trener økter på to timer 0-2 ganger i uken?

 

En av faktorene er jeg sikker på er at jeg spiser veldig regelmessig: 5-7 måltider per dag, og spiser ofte et eple, banan, appelsin, druer eller noe annet lite mellom måltidene. Jeg spiser også kake, godteri og drikker brus opptil flere dager i uken.

Lenke til kommentar

åssen jeg forklarer det? det kan jeg ikke forklare da du ikke skriver hvor mye du forbrenner eller kcal forbruket ditt.. blir som å skyte i mørket

 

 

Med fare for å gjenta meg selv så spiller det INGEN rolle når og hvor mye man spiser per gang, mne det totale forbruket ved dagsslutt... måltidsfrekvens er en myte

Lenke til kommentar

Tror seriøst jeg hadde sultet ihjel om jeg hadde spist så lite, men folk er jo forskjellige.

Det som er viktig i mine øyne er å spise rett i forhold til hva du ønsker å oppnå og ditt aktivitetsnivå, samt et par andre ting som høy/lav forbrenning etc.

 

Selv prøver jeg å gå opp i muskelmasse (trener styrke 4-5 dager pr. uke) og da ser en vanlig frokost sånn ut:

1 x Stor porsjon havregrøt med masse druer, rosiner, banan og kanel

2 x Grove brødskiver med speilegg, tomat og agurk

1/2 liter appelsin/eple/tropisk juice

 

Dette spiste jeg senest for to timer siden, og nå sitter jeg på kontoret og spiser nøtter og frukt :D

Lenke til kommentar

Okei, tusen takk for svar.

 

I dag har jeg spist dette:

 

7:00 - En porsjon med havregryn, rosiner og melk.

 

11:00 - 2 Rugsprø med ost

 

14:45 - Et eple og en gulrot

 

15-16:00 - En time med sykkeltrening. Forbrenner 450 kalorier.

 

18:00 - 2 fiskepinner, en potet og masse grønnsaker.

 

Også har jeg drukket mye vann og et glass med hjemmepresset appelsin-juice.

 

 

Er dette mye eller lite? Hvor mange rosiner burde jeg ha til frokost? Takk. :)

Endret av Zarn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...