Gå til innhold

Jeg har veldig dårlig samvittighet..


Anbefalte innlegg

Jeg veier 40kg, og er 1.63/164 høy.

...at han er 13 år, så det er ikke ekstremt lite.

 

Er han bare 13 år og har et så lite kosthold?

 

Stakkars guttunge. Har du aldri lest på Klara-Klok eller hørt med helsesøster? Jeg aner ikke hvordan din helse eller vekt er, men jeg vill oppfordre deg til å spise MER

 

I din alder vokser man spessielt mye (det meste man vokser er i denne alderen (snakker da om ten-årene generelt)) og da er det viktig med et godt og sundt kosthold. Pizza'en kan du kutte ned på, men alt det andre er jo SUNDT!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, man vokser i den alderen, men han spiser også (nokså) sunt, sunnere enn de fleste på den alderen. Har ikke sagt noe at han burde spise mindre, eller at han har et dårlig kosthold.

 

Selvsagt må han spise mer hvis han sulter, han er ikke overvektig for å si det sånn, men spiste slike mengder mat på den alderen, fungerte flott for min del.

 

Jeg aner ikke hvordan din helse eller vekt er, men jeg vill oppfordre deg til å spise MER

 

Meg? o_O

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Det at han er 13 år gjør at han burde spise ENDA mer, kan skal vokse nå. Ikke holde igjen.

Jepp, helt klart.

 

Driver man og sulter seg når kroppen er i en viktig vektstfase slik den er tidlig i tenårene gjør man noe veldig dumt. Kjipt å være 165 som 20-åring (ikke at det er noe gæærnt med folk som har den høyden da) og vite at man selv kanskje spolerte sjansen til å være merkbart høyere ved å få i seg for lite næring.

 

Man kan veie godt over 60 kilo hvis man er 164cm høy uten å være overvektig i det hele tatt. Så at trådstarter i det hele tatt lurer på om han spiser for mye når han bare veier 40 kilo tyder på at han kanskje har et rimelig sykelig forhold til kroppen sin. Snakk med helsesøster eller psykolog.

 

Kan forøvrig nevne at en venninne av meg som i mine øyne er sykelig mager (bare skinn og bein, skikkelig ekkelt synes jeg) veier 52 kilo. Og hun er 165 høy...)

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Trådstarter er en gutt? :dontgetit:

Hadde det vært en jente som hadde fått for seg diverse vrangforestillinger om vekten sin hadde jeg forstått, men en 13 år gammel gutt?

 

Det han spiser på en dag, kan jeg spise på et måltid (untatt alt drikken da), og jeg veier 63kg... Rundt 180cm høy vil jeg anta (vet ikke helt), og har veid 63kg evig lenge, og spiser for det meste det som passer meg, når det passer meg.

 

Seriøst, trådstarter må få i seg mer mat, synes synd på han. :cry:

Endret av Wubbable
Lenke til kommentar

Wow... Blir nesten skremt av hvor lite du spiser. Har du en spiseforstyrrelse ellernoe sånt? "Ånei jeg spiste en halv dr. oetker!" Det er jo ingenting! Hvis du derimot hadde sagt "Ånei jeg spiste 3 big ones og stakk på mcdonalds etterpå og spiste 2 bigmacs!" Da ville jeg sagt at det var for mye.

 

Så nei, jeg mener ikke at du spiste for mye, men jeg mistenker at du burde se en lege.

 

EDIT: Du bør få i deg minst 6000 kalorier hvis du er 13 år... Og det du nevnte i førstepost er nok rundt 1000 kalorier.

Endret av pululf
Lenke til kommentar

Virker som anorektiske tendenser på meg, ja. Trådstarter trenger to måltider til (ettermiddag og kveldsmat f.eks) med det kostholdet der, uten å redusere mengden mat i de andre måltidene.

 

Ellers er vistnok anoreksi på fremmarsj blant gutter*, så trådstarter er ikke noe spesialtilfelle. Jenter har kansje vært sterkere kulturelt disponert før, men gutta slipper ikke unna kroppsfokuset lengre de heller.

 

Finn noen du kan prate med selv om det kan være vanskelig. (Foreldre, eldre søsken, helsesøster på skola.) Det blir ikke lettere hvis man først begynner å gå den veien der; har sett for mange gjøre det.

 

*(mangler kilde, men interesserte kan sikkert google)

Lenke til kommentar

Skolegutt16

 

 

nå motsier du deg selv, du sier det er plenty av poteiner i egg, men skal du spise 1 egg om dagen får du i deg en brøkdel av proteinene du skal ha.. Og hvor har du ifra at man skal spise kun 1 egg om dagen? bullshit - greit hvis man har høyt kolestrol da man skal passe seg for eggeplommen, selv på deff spiser jeg ca 3-4 egg om dagen, og har ikke tatt no skade av det

 

Wow... Blir nesten skremt av hvor lite du spiser. Har du en spiseforstyrrelse ellernoe sånt? "Ånei jeg spiste en halv dr. oetker!" Det er jo ingenting! Hvis du derimot hadde sagt "Ånei jeg spiste 3 big ones og stakk på mcdonalds etterpå og spiste 2 bigmacs!" Da ville jeg sagt at det var for mye.

 

Så nei, jeg mener ikke at du spiste for mye, men jeg mistenker at du burde se en lege.

 

EDIT: Du bør få i deg minst 6000 kalorier hvis du er 13 år... Og det du nevnte i førstepost er nok rundt 1000 kalorier.

 

 

haha latterlig 6000 kcal? hadde han vært 190 og 120 kg kunne jeg muligens vært småenig, vet du i det hele tatt hvor mye 6000 kcal er?

Endret av Juliess
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! Jeg vet at jeg har litt "problemer", men jeg har snakket mye med mamma om det.

Jeg skal prøve å skjerpe meg, men hvis jeg skal klare det har jeg et lite ønske..

 

Er det noen som kunne skrive opp et detaljert kosthold til meg, sånn når jeg ikke er noe aktiv?

Jeg hadde blitt kjempe takknemlig! :D

Lenke til kommentar
Wow... Blir nesten skremt av hvor lite du spiser. Har du en spiseforstyrrelse ellernoe sånt? "Ånei jeg spiste en halv dr. oetker!" Det er jo ingenting! Hvis du derimot hadde sagt "Ånei jeg spiste 3 big ones og stakk på mcdonalds etterpå og spiste 2 bigmacs!" Da ville jeg sagt at det var for mye.

 

Så nei, jeg mener ikke at du spiste for mye, men jeg mistenker at du burde se en lege.

 

EDIT: Du bør få i deg minst 6000 kalorier hvis du er 13 år... Og det du nevnte i førstepost er nok rundt 1000 kalorier.

 

 

haha latterlig 6000 kcal? hadde han vært 190 og 120 kg kunne jeg muligens vært småenig, vet du i det hele tatt hvor mye 6000 kcal er?

 

 

Muligens jeg bomma på talla, men jeg tok det ut av huet :ph34r:

Syns å ha lest i fysikkboken min for nen dager siden at en person trenger minst 6000 kalorier for å drive kroppen, og enda mere hvis an er fysisk aktiv.

Lenke til kommentar

pululf:

 

du har nok bomma sygt der, veldig stygt også... 6000 kcal er en utrolig mengde kcal, en gjennomsnittelig person som trener 3 ganger i uka, Veier 75 kg, 180 høy, 20 år og er mann trenger ca 2554 kcal per dag, for å gå i 0, og kcal behov varierer med faktorer som vekt, høyde alder, og akitivtesnivå.. og ha en metabolisme på 6000 kcal tror jeg så og si ingen har.

 

edit: tok vekk qoute`en, ble så surrete

Endret av OZ-Racing
Lenke til kommentar
pululf:

 

du har nok bomma sygt der, veldig stygt også... 6000 kcal er en utrolig mengde kcal, en gjennomsnittelig person som trener 3 ganger i uka, Veier 75 kg, 180 høy, 20 år og er mann trenger ca 2554 kcal per dag, for å gå i 0, og kcal behov varierer med faktorer som vekt, høyde alder, og akitivtesnivå.. og ha en metabolisme på 6000 kcal tror jeg så og si ingen har.

 

edit: tok vekk qoute`en, ble så surrete

 

Hmmm... Hva kan det da ha vært som man trengte 6000 - 10000 av?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...