Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Noe forskjell på drag på bensin / diesel ?


hakongram

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En "bensin-HK" har samme effekt som en "diesel-HK". Grunnen til at dieselbiler som oftest drar bedre er at de har turbo som gir bedre drag på lavt turtall (mer Nm og HK på lavt turtall)

 

En bil med bensinmotor og turbo som har samme kurve på HM og NM vil nok dra akkurat like bra på lavt turtall, men den med diesel vil tidligere måtte gire om

 

Det er altså en myte at dieselbiler drar bedre enn bensinbiler (det er pga turboen)

 

Korriger meg om jeg tar feil.

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

er ikke turboen så vidt jeg har forstått det.

det går rett og slett på måten en diesel motor og en bensin (otto?) motor fungerer. diesel bilen produserer med moment en en likt spesifisert bensinbil.

 

*tillegg*

en turbo drives av eksosen som er på vei ut av bilen og spinner fortere jo mer som går ut (naturligvis) som også gjør at den skaper høyere trykk og øker hestekreft outputen jo fortere den spinner dvs høyere turtall = fortere snurrende turbo = effekt høyere oppe i turtalsområdet

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
er ikke turboen så vidt jeg har forstått det.

det går rett og slett på måten en diesel motor og en bensin (otto?) motor fungerer. diesel bilen produserer med moment en en likt spesifisert bensinbil.

 

*tillegg*

en turbo drives av eksosen som er på vei ut av bilen og spinner fortere jo mer som går ut (naturligvis) som også gjør at den skaper høyere trykk og øker hestekreft outputen jo fortere den spinner dvs høyere turtall = fortere snurrende turbo = effekt høyere oppe i turtalsområdet

 

Turboen hjelper veldig til skal jeg si deg. Har du prøvd en diesel bil uten turbo? De fleste går som en dass (jeg snakker da om gamle 2litere og slikt).

Lenke til kommentar

Turboen på dieselbilene er jo til for å hjelpe å få opp trykket da en dieselbil ikke har tennplugger, men antenner dieselen ved hjelp av høyt trykk (Ja, jeg vet den har glødeplugger.. Til start av motor). Den hjelper også med futt selvfølgelig, men har du noengang sett turboen i en dieselmotor i forhold til en turbo som ettermonteres på en bensinbil? Ja, mye mindre =)

Lenke til kommentar
Turboen på dieselbilene er jo til for å hjelpe å få opp trykket da en dieselbil ikke har tennplugger, men antenner dieselen ved hjelp av høyt trykk (Ja, jeg vet den har glødeplugger.. Til start av motor). Den hjelper også med futt selvfølgelig, men har du noengang sett turboen i en dieselmotor i forhold til en turbo som ettermonteres på en bensinbil? Ja, mye mindre =)

 

Vel, ut fra det du skriver så kan det se ut som du mener den må ha turbo for og få så høy komp at den selvtenner, hvis det er det du mener så er det feil.

Lenke til kommentar

Dersom du sammenligner en 2-liter dieselmotor med en 2-liter bensinmotor, begge uten turbo, vil du oppleve at en dieselmotor gir dårligere ytelse. En dieselmotor har arbeidsområde (under belastning) på 1500-4500 o/min, mens en bensinmotor har 1500-6500. Siden hestekrefter er en funksjon av dreiemoment ganger turtall (dvs en matematisk formel), vil en dieselmotor ha lavere effekt enn en like stor bensinmotor. En annen effekt av det mindre arbeidsområdet er dårligere dynamikk, dvs at man må skifte gear oftere.

 

Turbo på en motor vil øke det trykket i sylindrene under forbrenningen, og gi høyere dreiemoment. Dette vil dermed i mer ytelse (=hestekrefter). Dette gjelder selvsagt både bensin- og dieselmotorer. Årsaken til at det er mer vanlig med turbo på en dieselmotor er at en bensinmotor med samme volum vil gi tilstrekkelig ytelse uten turbo. Dersom man sammenligner er bensinturbomotor med en dieselturbomotor, vil man se at førsnevnte gir bedre ytelse (typisk 2-liter diesel er 110-170 hk, 2 liter bensin 200-230 hk).

 

Dersom du vil oppleve diesel FØR turbo ble vanlig, anbefales en tur i en MB 220D automat, for eksempel. Den har 60 hk, og veier sikkert 1500 kg. 0-100 tar flere minutter, toppfarten er ca 135. Av nyere forslag kan nevnes Citroen Berlingo/Peugeot Partner med 1.9 d på 75 hk.

Lenke til kommentar
Dersom du vil oppleve diesel FØR turbo ble vanlig, anbefales en tur i en MB 220D automat, for eksempel. Den har 60 hk, og veier sikkert 1500 kg. 0-100 tar flere minutter, toppfarten er ca 135.

 

Min onkel hadde en slik. Treig uten like, men den gikk sinnsykt langt før han solgte den. Driftsikker var den også.

Lenke til kommentar
Turboen på dieselbilene er jo til for å hjelpe å få opp trykket da en dieselbil ikke har tennplugger, men antenner dieselen ved hjelp av høyt trykk (Ja, jeg vet den har glødeplugger.. Til start av motor). Den hjelper også med futt selvfølgelig, men har du noengang sett turboen i en dieselmotor i forhold til en turbo som ettermonteres på en bensinbil? Ja, mye mindre =)

 

Vel, ut fra det du skriver så kan det se ut som du mener den må ha turbo for og få så høy komp at den selvtenner, hvis det er det du mener så er det feil.

 

Mente selvfølgelig at turboen er der for å få opp kompen slik at den selvantenner lettere =)

Lenke til kommentar
Mente selvfølgelig at turboen er der for å få opp kompen slik at den selvantenner lettere =)

 

Det eneste turboen gjør er at den gir mer luft inn i sylinderen, noe som betyr at man kan sprøyte inn mer drivstoff og likevel beholde det optimale luft/brensel-forholdet, og det er dette ekstra drivstoffet som gir den ekstra effekten, har ingenting med at den selvantenner lettere.. Å montere turbo på gammel sugediesel uten å samtidig justere/bytte dieselpumpa gir bare liten effektøkning, og justerer man opp pumpa uten å montere turbo blir det mye uforbrent drivstoff og svartrøyk.

Lenke til kommentar

Jeg vil si det er en forenkling å si at "dieselmotorer gir mer dreiemoment enn bensinmotorer"

 

Ja, om du sammenligner en 2,0TD med en 2,0 N/A Bensin, så har sannsynligvis dieselen ca. like mye effekt eller mer, men 2.5-3 ganger så mye dreiemoment. Dette er simpelthen et resultat av at effektområdet er lavere på turtallsregisteret, men effekten er like stor pga overlading. Et biprodukt er mye mer NM.

 

 

Flytter du effekområdet nedover på turtallsregisteret, vil du få mindre effekt, mens dreiemomentet ikke vil bli stort mindre. Her kan du legge til overlading for å øke effekten uten å flytte effektområdet. Du har da mye dreiemoment og mye effekt. Dette hjelper også på å utvide effektområdet. (eksempler på slike motorer er dieselmotorer, harley-davidson v-twin, gamle jeep-motorer, osv)

 

Flytter du effektområdet oppover på turtallsregisteret, vil du få mer effekt, men mindre dreiemoment. (eksempler på slike motorer er type Honda S2000, osv.)

 

 

Dessuten er "opplevd effekt" en faktor som kan gi feil inntrykk. En moderne dieselmotor med litt effekt har mye krefter tilgjengelig, som kommer brått tidlig i turtallsregisteret. Dette gir en følelse av høy effekt. Men ved høyere turtall daffer denne effekten av ganske fort.

 

En bensinmotor har et bredere effektområde, som i tilleg ligger lenger opp. og vil ikke oppleves like kvikk ved lave turtall. Uten et turtallskick (eller turbo-kick som dieselbilene får) blir det en mer jevn effektøkning oppover i registeret, og man får mindre "opplevd effekt"

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar
Mente selvfølgelig at turboen er der for å få opp kompen slik at den selvantenner lettere =)

Vås!

Og hvis du mener noe annet, så kan du forklare meg hvorfor vår ford Powerstroke (turbodiesel) gikk med turboslangen av? og at andre dieselbiler også går med defekt i turbo.

 

Det eneste turboen gjør er å "blåse" luft inn i innsuget, kontra en sugemotor som kun suger inn luft ved egen hjelp.

Endret av Fugitive
Lenke til kommentar
I disse miljøtider, kan man få ned forbruket på en bensinmotor i bil ved å installere turbo?

 

Som flere har nevnt, vil en turbo øke luftmengden inn i sylindrene, slik at man kan tilføre mer bensin og likevel ha optimalt blandingsforhold. Forbruket vil neppe gå ned med en turbo på en "gammel" motor.

 

Trenden er at man går andre veien: I stedet for en stor bensinmotor uten turbo går man til en liten motor med turbo og ev. kompressor. Dette gir lavere forbruk når motoren jobber med lav belastning (noe den oftest gjør), men gir god effekt når man trenger det.

 

Et eksempel er VAGs 1.4, som gir fra 122 hk (kun turbo) til 170 hk (kompressor og turbo) i Golf GT. Den "lille" varianten leveres til og med i den store nye Skoda Superb, og gir den 1425 kg (egenvekt) tunge bilen 0-100 på 10,5 sek og toppfart på 201 km/h. For noen år siden hadde det vært uaktuelt med mindre enn 1.8-2.0 liter i en så stor bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...