Gå til innhold

Anmeldelse: Command & Conquer: Red Alert 3 (PC)


Anbefalte innlegg

Om jeg husker riktig har RA3 en ny versjon av SecuRom. Du trenger bare aktivere det og så kan du spille uten cd-platen. Hvordan det er med installasjoner husker jeg ikke.
RA3 bruker samme kopibeskyttelse som Mass Effect og Spore. Du må aktivere programmet online og du har fem aktiveringer, og du har ingen garanti for at aktiveringsserverne vil være online hvis du ønsker å installere spillet i fremtiden. Spore beviste at SecuROM ikke er et reelt hinder for piratkopiering, samtidig som det har vært rapportert utstrakte problemer med å installere og kjøre legitime versjoner av SecuROM-beskyttede spill.

 

DRM har lite med selve spillet å gjøre, spesielt i en anmeldelse. Og haddet den blitt tatt med hadde jeg ikke tatt en anmeldelse seriøst. Om da ikke kopibeskyttelsen er unødvendig streng.
DRM som SecuROM er et reelt problem som bare vil bli verre hvis kjøperne blindt aksepterer det. Spillpressen bør spre bevissthet rundt det slik at forbrukerne blir mer var sine egne rettigheter. StarForce beviste at forbrukermakt og tilstrekkelig negaitv tilbakemelding kan påvirke utgiverne, og det er på tide at det samme presset nå rettes mot utgivere som benytter seg av SecuROM.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes allikevel ikke at man skal la DRM-prinsipper ødelegge for å oppleve flere av årets beste spill. Da får en heller prøve å skape sunn debatt rundt temaet i et skikkelig medie :)
Tja. Problemet er at den eneste måten man virkelig kan påvirke store selskaper som EA er gjennom lommeboken, m.a.o. ved ikke å kjøpe produktene. Men for at forbrukerne skal kunne ta den beslutningen så må de informeres om problemet.

 

Jeg sier ikke at spillpressen skal gå ut og anbefale at man ikke kjøper spillet, men å informere om at det kommer med en restriktiv DRM som potensielt kan gi brukeren problemer med å installere og kjøre spillet mener jeg er på sin plass.

 

Hvis et ellers bra spill hadde bugs som gjorde det vanskelig å spille, ville du ikke da ha informert om dette i anmeldelsen? At spillet er kunstnerisk og designmessig bra er ikke det eneste som bør vurderes i en anmeldelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Dette var jo et skikkelig nederlag for alle dere EA-haterne der ute.. :)

 

Men jeg ble positivt overrasket over anmeldelsen. Jeg hadde heller lunkne forhåpninger til spillet, men nå ble det ny sus i serken, serk i susen, saus i kua, eller hva nå enn det uttrykket var for noe :)

Lenke til kommentar
Om jeg husker riktig har RA3 en ny versjon av SecuRom. Du trenger bare aktivere det og så kan du spille uten cd-platen. Hvordan det er med installasjoner husker jeg ikke.
RA3 bruker samme kopibeskyttelse som Mass Effect og Spore. Du må aktivere programmet online og du har fem aktiveringer, og du har ingen garanti for at aktiveringsserverne vil være online hvis du ønsker å installere spillet i fremtiden. Spore beviste at SecuROM ikke er et reelt hinder for piratkopiering, samtidig som det har vært rapportert utstrakte problemer med å installere og kjøre legitime versjoner av SecuROM-beskyttede spill.

må rette litt på deg her. tatt fra det ofisielle forumet:

Authorization limits

Red Alert 3 comes with no installation limits whatsoever. You can install and uninstall the game on as many machines as you want, as many times as you want. But you are limited to five authorizations. So what’s an authorization? The first time you actually run the game on a machine, we will authorize that machine. If you reach the authorization limit, the game will not run on a new machine. If you make major changes to the computer (switching out multiple pieces of hardware, install a new OS, etc.) you might need to reauthorize the machine. This is quite similar to what other commercial applications do.

Lenke til kommentar
RA3 bruker samme kopibeskyttelse som Mass Effect og Spore. Du må aktivere programmet online og du har fem aktiveringer, og du har ingen garanti for at aktiveringsserverne vil være online hvis du ønsker å installere spillet i fremtiden. Spore beviste at SecuROM ikke er et reelt hinder for piratkopiering, samtidig som det har vært rapportert utstrakte problemer med å installere og kjøre legitime versjoner av SecuROM-beskyttede spill.

SecuRom bare utsetter piratversjonene. Altså hindrer det piratene noe.

 

Her er fulle detaljer om SecuRom på Red Alert 3. Som viser at du trenger bare aktivere det en gang, så kan du spille det på maskinen selv uten å være online. Er det aktivert så er det det for alltid.

- We will authenticate your game online when you install and launch it the first time.

 

- We will never re-authenticate an installation online after the first launch. In other words, no reaching out to a central server post-install to see if you’re “allowed” to play.

 

- You will be able to install and play on up to five computers.

 

- This system means you don’t have to play with the disc in your computer. Personally, I think this is a huge improvement over our previous copy protection requirements, which have always required a disk to play.

 

- Life happens. I know it’s unlikely, but for those unlucky few who install the game and have their machines nuked (virus, OS reinstall, major hardware upgrade, etc.) five times, EA Customer Service will be on hand to supply any additional authorizations that are warranted. This will be done on a case-by-case basis by contacting customer support.

 

-You can, of course, play offline without impediment or penalty.

DRM som SecuROM er et reelt problem som bare vil bli verre hvis kjøperne blindt aksepterer det. Spillpressen bør spre bevissthet rundt det slik at forbrukerne blir mer var sine egne rettigheter. StarForce beviste at forbrukermakt og tilstrekkelig negaitv tilbakemelding kan påvirke utgiverne, og det er på tide at det samme presset nå rettes mot utgivere som benytter seg av SecuROM.

Delvis enig. Det er langt bedre å ta dette i en seperat artikkel enn å forpeste en anmeldelse med noe slikt. Jeg leser anmeldelser for spillets skyld, ikke for DRM.

Lenke til kommentar

Nå gir jeg en god beng i flerspillerdelen, så det er litt synd om spillet er kort. På den andre siden så har jeg eksamener like rundt hjørnet så et eviglangt spill kan gjøre mye skade. Alt kan vrist til noe positivt :)

 

Tror jeg må finne frem de to første også for en liten nostalgitripp.

Lenke til kommentar

Poenget er vel at en evt dårlig drm løsning burde nevnes i anmeldelsen. Da folk flest ikek får med seg dette om ikke. Spesielt med tanke på at securom oppererer på rootkit nivå ved å instalere seg uten å spørre bruker, og lar heller ikke brukere avinstalere (fult ut inkl reg keys m.m.) fult ut.

 

Som det er nevnt, er det uansett bare et lite hinder for piratene, så er snakk om noe som kan ødelegge for de som faktisk bruker penger på spillet.

 

Men jeg skal ikke poste mer om det her, da det er tydelig at sånne småting ikke betyr noe for folk flest. Selv om man så massive negative tilbakemeldinger på spore, som sannsynlig gav dårligere salg.

Lenke til kommentar
Det er ikke helt på trynet kort, bare så det er nevnt. Du sitter nok etter all sannsynlighet lengre med Red Alert 3 enn spillet i gata, gitt at du ikke har autistiske RTS-superkrefter :)

 

Hehe, fetteren til en kompis av meg er slik.. I Red Alert 2 gruser han 4 -5 boter på alle høyeste vansklighetsgrad uten å blunke.. Skal nevnes at han lider av Aspergers da, og et lite snev autisme tror jeg. Men moro å se han spille RA2 :p

Lenke til kommentar
SecuRom bare utsetter piratversjonene. Altså hindrer det piratene noe.
Tja. Hvor mye hindrer det dem? Spore var vel cracket før det kom ut i Europa i hvert fall.

 

Her er fulle detaljer om SecuRom på Red Alert 3. Som viser at du trenger bare aktivere det en gang, så kan du spille det på maskinen selv uten å være online. Er det aktivert så er det det for alltid.
Det er en sannhet med modifikasjoner. Jeg har lest en del godt nok uvitenskapelige tester som viser at du ikke skal gjøre store modifikasjonene på maskinvaren før det teller som en ny aktivisering. Og da antar vi at SecuROM aksepterer PCen din til å begynne med. Det har blant annet vært rapportert en del problemer med at SecuROM nekter å aktivisere spillet hvis du har bestemte typer optiske drev i maskinen eller har diskemuleringsverktøy kjørende. Og så må man spørre seg: skal det virkelig være nødvendig å avinstallere hardware eller slå av og muligens måtte avinstallere relativt vanlig programvare bare for å tilfredsstille en spillutgivers paranoia før man kan kjøre sin lovlig kjøpte programvare? Spesielt med tanke på at piratene ikke blir nevneverdig hindret og faktisk får et bedre produkt?

 

Delvis enig. Det er langt bedre å ta dette i en seperat artikkel enn å forpeste en anmeldelse med noe slikt. Jeg leser anmeldelser for spillets skyld, ikke for DRM.
Tja. Jeg fortsetter å være uenig. Det blir litt schizofrent av gamer.no å prise RA3 opp i sky i en artikkel, for så å si fy-fy i en helt annen.

 

Og en generell artikkel om DRM og problemer med det hjelper ikke hvis man ikke samtidig sørger for å informere om hvilke programmer som kommer med problem-DRMen. Den beste måten i så måte å holde leserne informert er nettopp ved å nevne det i anmeldelsen av hvert enkelt spill.

Lenke til kommentar
Tja. Jeg fortsetter å være uenig. Det blir litt schizofrent av gamer.no å prise RA3 opp i sky i en artikkel, for så å si fy-fy i en helt annen.

Hvordan det? DRM har absolutt ingenting med spillet Red Alert 3 å gjøre. Det er en sikkerhetssperre som ligger skilt i fra selve spillet.

 

En annen grunn er også at vi slipper denne krangelen i anmeldelsertråder. Derfor vil jeg ikke fortsette denne diskusjonen her. Vi har nok av DRM-tråder.

Lenke til kommentar

Fra EA sitt eget forum står det vel at securom er bygd inn direkte i spillet. Og du får ikke spillet uten drm, så hvordan kan du si at disse er skilt?

 

Om gamer tok med at det var drm rootkit i spillet, så kanskje vi slapp denne krangelen, men når det ikke skjer, er det greit å få lagt det frem. Så de som ikke vet om det, kanskje sjekker ut hva det er for noe. Spore er nevnt endel ganger, og er et godt eksempel på at om folk blir oppmerksomme på en ting, vil de lage bråk om de ikke er enige. 1 stjerne på Amazon f.eks.

 

Om det var en ren diskusjon om drm, så ser jeg behovet for egen tråd, men nå snakker vi om et savn fra gamer sin side om å legge til denne informasjonen så folk blir oppmerksomme på den. Og da ser jeg ikke noe skade i å ta dette opp i tråden som omhandler anmeldelsen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...