Gå til innhold

(private Police Act) "IPRED" til Norge?


Anbefalte innlegg

For meg er denne tråden typisk. Zarac (ikke noe personlig) representerer her industrien, og dens tankegang. Eneste de ser med dagens situasjon er problemer. Samme hvor mye man diskuterer med dem, så messer de bare om tapte inntekter og det som værre er.

 

Hva om de heller hadde utnyttet den enorme muligheten som internet faktisk er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange(om ikke alle) selger musikken sin gjennom iTunes, men hvor mange er det som betaler 8 kr for et musikkspor når de vet hvordan de kan få den sammen fila helt gratis?

 

Hadde det vært opp til meg skulle all musikk vært gratis, men jeg er redd for at musikkindustrien stopper opp når de ikke tjener noe på det.

Lenke til kommentar
Mange(om ikke alle) selger musikken sin gjennom iTunes, men hvor mange er det som betaler 8 kr for et musikkspor når de vet hvordan de kan få den sammen fila helt gratis?

 

Veldig mange faktisk. Per januar 2007 hadde Apple solgt over 2 milliarder sanger via iTunes. Dette er et gammelt tall, som sikkert har økt mye siden den gang.

 

Kilde

Lenke til kommentar

Jeg er den typen som bare kjøper de spillene jeg blir til og spille.

Og kjøpe den musikken jeg blir til og høre...

Det største tapet va da jeg kjøpte spillet Warhammer Online. Ja jeg gav ikke spillet mye tid. Men gidder ikke og spille det lengere.

 

Nedlaster jeg en sang av Rihanna, som feks sangen "Rehab", blir jeg til å sutrer over forferdelig POP musikk, jeg blir neppe til og kjøpe den plata. (Ser såpass på TV på kveldene + at tv'n står på, at jeg går DRITLEI!!!).

 

Nærmeste platekjøp jeg har vært er NightWish... Men har ikke blitt noe av enda...

 

Kjøpe Mp3? Haha! Nå ler jeg. Neppe. Jeg vill eie noe fysisk.

Ja, 0'ere og 1'ere på hardisken er fysisk. Men jeg vill kunne ta og føle på det. At det får en verdi. Og kjøpe Mp3 gir ikke meg noen verdi. Har faktisk kjøpt Mp3 filer. Da rett fra fyren som lagde musikken (via en nettside som ikke tar mye provisjon), Mattrach er artisten... Gav også personen 10 dollar som gave.

 

Men det gir ikke meg noen verdi på filene...

 

Så til saken.

Håper det aldri kommer inn i landet her. Håper Datatilsynet kan vise makt!

Lenke til kommentar
Hvorfor er musikk fra iTunes "giftig"?

 

Edit: liten skrivefeil

Som nevnt, DRM.

 

Digital Rights Management, eller Digital Restrictions Management, som jeg liker å kalle det.

 

Et særdeles forbrukerfiendtlig system som de facto gjør det piratkopierte produktet svært mye bedre.

 

I praksis betyr det at du må ha diverse lisenser for å spille av musikken, noe som kan være problematisk ved formatering, noe som kan være problematisk på mange måter, egentlig.

 

Og det er en prinsipperklæring der jeg forteller tilbyder at jeg aldri, hva som enn skjer, vil nedverdige meg til å godta et produkt med DRM.

 

Det er som om man kjøpte en bil, og produsenten skapte et system der bilen ble ødelagt om du ikke fylte merkets egne, dyre bensin på bilen.

Lenke til kommentar
Hadde det vært opp til meg skulle all musikk vært gratis, men jeg er redd for at musikkindustrien stopper opp når de ikke tjener noe på det.

Nå er du inne på riktig spor. Musikkindustrien vil overleve uansett, siden det er mange alternative måter å tjene penger på. Musikkartister flest tjener lite på salg av musikk, selv idag, men overlever stort sett på konserter og merc. Det er verre med store prosjekter som film o.l., som har færre alternative finansieringsmuligheter.

 

Merk at ingen (hittil) har sagt at legalisering av fri og uhemmet fildeling er den store løsningen, eller at opphavsretten burde forkastes i sin helhet. Personlig tror jeg ikke engang at det er en del av løsningen (uten en form for regulering). Men opphavsretten må tilpasses dagens forhold - den kan ikke fortsette å tviholde på knytningen til et fysisk medium i en digital verden.

 

Idag, med en utdatert opphavsrett og en bakstreversk kulturindustri, er dessverre piratkopiering det beste alternativet. Når det som er "riktig" strider mot all fornuft og moral, må man ty til litt sivil ulydighet. Det er synd, spesiellt siden piratkopiering er et elendig alternativ det også, men dessverre alt for sant.

Lenke til kommentar
Mange(om ikke alle) selger musikken sin gjennom iTunes, men hvor mange er det som betaler 8 kr for et musikkspor når de vet hvordan de kan få den sammen fila helt gratis?

 

Veldig mange faktisk. Per januar 2007 hadde Apple solgt over 2 milliarder sanger via iTunes. Dette er et gammelt tall, som sikkert har økt mye siden den gang.

 

Kilde

 

Hvordan står disse tallene sammenlignet med filer nedlastet ulovlig?

Lenke til kommentar
Mange(om ikke alle) selger musikken sin gjennom iTunes, men hvor mange er det som betaler 8 kr for et musikkspor når de vet hvordan de kan få den sammen fila helt gratis?

Jeg! Jeg VIL betale for å støtte de musikerne jeg liker! Og det gjør jeg også til en viss grad, men siden jeg er interessert i en sjanger som er alt annet enn mainstream, så er det vanskelig for meg å kunne kjøpe all musikken jeg har lyst på i butikk. Når den da finnes tilgjengelig på internett, så er det klart at jeg ikke har noe annet valg enn å laste den ned. I tillegg har vi DRM på musikken i Itunes (jeg er usikker på om man kan betale ekstra for DRM-fri musikk, noen som vet?), noe som nevnt flere ganger før er en totalt forbrukerfiendtlig salgsstrategi! Hvorfor skal man betale for en dårlig versjon av en vare, når man får tak i en bedre versjon av samme varen, gratis? Ellers, så vet jeg ikke om du har lest artikkelen på DinSide.no, men jeg anbefaler deg å gjøre det i så tilfelle.

 

Angående topic, så er jeg åpenbart i mot dette. For det første er det IKKE platebransjens oppgave å etterforske lovbrudd. At de ikke er spesielt flink til å håndtere en etterforskning har de bevist flere ganger (jf. alle tilfellene med feilaktige søksmål), og det er egentlig ikke noe annet enn et bevis på at svenske politikere er svært enkle mål for lobbyister, noe som er skremmende nok i seg selv. For det andre bestrider dette ethvert prinsipp i en oppegående rettsstat, der en privat aktør har muligheter til å hente ut konfidensiell informasjon for bruk mot et individ i en eventuell rettsforfølgelse. 

 

Ellers, så skulle jeg ønske at diverse interesseorganisasjoner klarte å ense den muligheten de har til å selge produktene sine. Se for dere en Steam-lignende applikasjon, der plateselskapene og filmbransjen er med, og leverer produkter forbrukerne vil ha! Musikk og film uten DRM, i fritt valgt format og kvalitet, med muligheter for en slags "urørt-funksjon", der nye, ukjente band og filmskapere kan legge ut arbeidene sine, og selv velge om det skal være gratis eller koste en symbolsk sum. Jeg vet at jeg som forbruker ville hatt større nytte av dette, muligheten til å betale for meg på en sikker og hensiktsmessig måte, enn å bli saksøkt fordi jeg ikke hadde andre alternativer. Heldigvis ser man at dette er en begynnende trend, og jeg håper at jeg om noen få år har muligheten til å bruke en slik, komplett tjeneste. :)

 

 

(Beklager eventuelle skrivefeil, er temmelig trøtt.)

Lenke til kommentar

Privatpoliti har, er og vil aldri være en god idé. At plateselskaper eller liknende får en slags gestapo-rett er forkastelig, og jeg er rett og slett overrasket over at de som fremmer dette ikke forstår hvor utrolig dårlig denne idéen er. Hvorfor skal de kunne ta loven i egne hender når ingen andre kan det?

 

Plateselskapene bruker for mye penger på å rettsforfølge kundene istedet for å promotere produktene sine.

 

Skal plateselskapene få et unntak fordi de roper såpass høyt som de gjør?

Hva med andre som også sliter med piratkopiering? forfattere? programvareprodusenter?

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jag gillar gratis. Imorgon träder ipred i kraft i Sverige och jag är glad som bor i Norge numer. Det verkar som att många döljer sina skäl för pirateri bakom diverse mer eller mindre finslipade argument för att komma bort från den egentlige orsaken - gratis är gott. Jag vill hellre ladda ner en film än att köpa eller hyra den. Varför ska jag betala för nåt jag kan få gratis med minimal chans att bli bestraffad? Jag, som många andra, känner inget kollektivt ansvar för att stackars hollywood nu får börja göra filmer med lägre budgetar. Personligen tror jag att de flesta av oss hade överlevt utan waterworld och diverse andra miljardfiaskon. Jag tycker inte synd om J-lo som kanske måste sälja ett av sina privatjet. Jag känner heller ingen sympati för de boyband projekt som nu kanske läggs på is bara för att 10mrd inte är en realistisk försäljningssumma för deras första platta. Hollywood får väl tänka om, filmer behöver inte kosta miljarder att göra. Skådespelarna kanske inte får betalt 100mill för en månads "slit" och artisterna får väl åka ut och turnera som de gjorde innan tiderna då alla köpte deras cd för 200 kronor styck. Keep on filesharing.

Endret av SimonSaysDie
Lenke til kommentar
Hvorfor er musikk fra iTunes "giftig"?

Filene du laster ned kommer med DRM (Digital Rights Management).

 

Fjernet vel det for en stund siden. De var greie nok til å tilby meg og oppgradere mine allerede kjøpte filer til 30% av det de hadde kostet.

 

En annen ting jeg kunne tenkt meg å fått svar på, Darth Hollywood og hans venner klager jo over at TPB har tjent penger på annonser på siden. Hvorfor kan ikke platebransjen gjøre det samme? Legge ut episoder på nett, gratis, men med samme reklamepauser som på TV i midten. Er jo så og si det samme som å sende det gratis på TV. Evt. ha en "universell" side med masse reklame, og betale utbytte etter %-andel av nedlastninger. Noen som har svar?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...