Gå til innhold

(private Police Act) "IPRED" til Norge?


Anbefalte innlegg

Link

 

Dette lovforslaget ble fremmet i Sverige for to uker siden. P.g.a Vi her i Norge alltid liker å samenligne oss med våre naboland, kan det være dette lovforslaget også kommer til Norge?

 

IPRED gir hollywood-aktørene lov til å få vite hvem som står bak hvilken som helst ip-adresse, for å få bevis som kan holde i retten mot piratekopierere. Visse personer disse bevisene alt for lett kan fabrikeres: Eksempel

 

La oss si at dette lovforslaget kommer til Norge også og blir stemt igjennom. Vil ikke dette tråkke på personvernet?

Er dette ett lovforslag som bare vil føre til et par flere milliarder i året for Hollywood, som allerede "flyter" i penger?

Er det riktig at bedrifter skal påførest dagbøter fordi de ikke sier hvem som står bak ip-adressen, slik at

warner-bros og andre produsenter får ekstra masse penger i kassa?

 

Stortingsmeldinga om dataspill viser utviklingen til musikkbransjen på side 29: Stortingsmelding om dataspill

Endret av Noko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva skal de gjøre til slutt da? Dette blir en konsekvens av så mane pirat kopierer for flere millioner årlig. Skjønner godt at Warner og de store gutta blir sure over tapte inntekter. Om metodene er riktig er en annen sak.

 

Akkuratt dette kan jeg lite om, men har de så store tap da? Syns nye kinofilmer setter rekorder på løpende bånd.

Lenke til kommentar
Hva skal de gjøre til slutt da? Dette blir en konsekvens av så mane pirat kopierer for flere millioner årlig. Skjønner godt at Warner og de store gutta blir sure over tapte inntekter. Om metodene er riktig er en annen sak.

Tja, de kan jo prøve å utkonkurrere piratene, heller enn å bevisst tilby enda dårligere produkter til de lovlydige (tenk DRM for eksempel).

Lenke til kommentar
Hva skal de gjøre til slutt da? Dette blir en konsekvens av så mane pirat kopierer for flere millioner årlig. Skjønner godt at Warner og de store gutta blir sure over tapte inntekter. Om metodene er riktig er en annen sak.

Tja, de kan jo prøve å utkonkurrere piratene, heller enn å bevisst tilby enda dårligere produkter til de lovlydige (tenk DRM for eksempel).

 

Denne argumentasjonen hører jeg ofte, men plateselskapene og filmselskapene kan vel i beste fall tilby SAMME produkt som piratene, men med en innebygd kostnad for forbrukeren? Hva mener du kan gjøres for å gjøre plateselskapets produkt overlegent piratenes? Greit nok at DRM gjør det dårligere, men hva gjør det BEDRE?

Lenke til kommentar
Denne argumentasjonen hører jeg ofte, men plateselskapene og filmselskapene kan vel i beste fall tilby SAMME produkt som piratene, men med en innebygd kostnad for forbrukeren? Hva mener du kan gjøres for å gjøre plateselskapets produkt overlegent piratenes? Greit nok at DRM gjør det dårligere, men hva gjør det BEDRE?

Det er ikke så veldig vanskelig å konkurrere med piratene idag. Kvaliteten er mildt sagt variabel, utvalget midt på treet, produktbeskrivelsene er dårlige, man må vite nøyaktig hva man skal ha, og det finnes ingen support. For ikke å snakke om at det faktisk er ulovlig, og folk flest ønsker som regel å støtte produsentene. Og det er kun med dagens foreldete forretningsmodell.

 

DRM er en dårlig løsning, det tror jeg ingen er uenig i. En bransje som er bygd på salg, kan aldri utkonkurrere med pirat virksomhet.

Se over.

 

Dette er ulovlig og bør defor straffes og ikke oppfordres.

Dårlig argument. Gjør det lovlig så er vi kvitt det problemet.

Lenke til kommentar
Gjøre det lovlig og pirat kopiere? Det er de samme som og si at det skal bli lov og stjele i butikken!!! Er dette veien og gå? Nei!

Nei det er ikke det samme. Men hvis du er på det nivået blir det utvilsomt veldig vanskelig å forklare deg hvorfor (Hvis ikke du bare troller da).

 

Uansett, poenget var å illustrere hvor dårlig argumentet ditt var, ikke å foreslå en legalisering av piratkopiering.

Lenke til kommentar
Nei det er ikke det samme. Men hvis du er på det nivået blir det utvilsomt veldig vanskelig å forklare deg hvorfor (Hvis ikke du bare troller da).

Jeg troller ei, mener det! Forklar! Hva mener du med "dette nivået" kan ikke underslå de faktiske forhold her. Det og pirat kopiere er ulovlig, de er det også å stjele i butikken. Hva bli så forskjellen?!

Lenke til kommentar
Nei det er ikke det samme. Men hvis du er på det nivået blir det utvilsomt veldig vanskelig å forklare deg hvorfor (Hvis ikke du bare troller da).

Jeg troller ei, mener det! Forklar! Hva mener du med "dette nivået" kan ikke underslå de faktiske forhold her. Det og pirat kopiere er ulovlig, de er det også å stjele i butikken. Hva bli så forskjellen?!

stjeler du en film i butikken, tar du den fysisk, og butikken taper penger fordi ingen andre har mulighet til å kjøpe den.

 

Piratkopieer du den, så må noen først kjøpe den, og så spre den ut på nettet. de som laster ned hindrer ingen i å kjøpe den, og alle som laster ned filmen, hadde heller ikke nødvendighvis kjøpt den ellers...

Lenke til kommentar

Men det at jeg mulig ikke hadde kjøpt filmen er jo kun mitt problem og ingen andres!? Hvorfor skal produsentene ta annsvar for dette? Om en kjøper filmen og hundre laster den ned har jo likvel feks. Warner tapt mye penger. Skjønner ikke helt argumentasjonen her. Kan ikke snakke dere vekk fra at dette faktisk er ulovlig og straffbart.

Lenke til kommentar
Denne argumentasjonen hører jeg ofte, men plateselskapene og filmselskapene kan vel i beste fall tilby SAMME produkt som piratene, men med en innebygd kostnad for forbrukeren? Hva mener du kan gjøres for å gjøre plateselskapets produkt overlegent piratenes? Greit nok at DRM gjør det dårligere, men hva gjør det BEDRE?

Jeg har så godt som gratis vann i springen, i likhet med de fleste andre i Norge. Likevel kjøper folk vann på flaske.

 

Så lenge produktet som tilbys er like godt som det gratis produktet er det et klart marked for det.

 

Men produktet som koster penger er et langt dårligere produkt grunnet DRM-løsninger og lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...