Gå til innhold

Maskinvare til (fil)server


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg skal investere i en filserver som jeg skal sette opp hjemme. Hensikten er å ha en PC som er satt opp med RAID 5 som jeg kan få tilgang til hvor som helst, der jeg har alt av mine mediefiler lagret (duh) ^^

 

Siden maskinvare ikke teller en stor rolle i den sammenhengen her, lurte jeg på om noen kyndige mennesker kunne velge ut maskinvaren som vil være tilstrekkelig til formålet. Tar også gjerne i mot tips og råd om hvilke harddisker jeg skal kjøpe (ikke SSD), men satser på en størrelse á 4-5 terrabyte.

 

Helst så rimelig som mulig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du sparer penger på å sløyfe kontrolleren, og bruke zfs, som finnes i solaris. det finnes også i freebsd. zfs er bedre enn raid5.

 

Hvorfor er zfs bedre enn raid5? Hva er zfs?

 

Filsystemet er ZFS, og RAID-funksjonen heter RAID-Z. Men det krever en del kunnskap hvis planen er å slenge opp en XP-maskin, og man ikke har kjennskap til andre OS-miljøer.

 

Hva har du av budsjett, og hvor stor del av budsjettet vil du legge i å få en god RAID-kontroller? Og ikke minst, satser på at du planlegger Gigabit-nettverk?

 

Har pittelitt kjennskap til Ubuntu,men planen var å fyre det opp med linux,ja. Finner alltid det jeg trenger av hjelp på forumet og diverse andre steder, så jeg ser ikke på det som et så veldig stort problem. Budsjettet ligger vel på 7-8k med alt utstyret. Kabinett er det jeg har :p Hvor mye jeg vil legge i en RAID-kontroller vet jeg ikke, var der jeg håpte på hjelp her fra. Ang Gbit-nettverk så har jeg tenkt tanken, men vil nok ikke få råd til å kjøpe Gbit switch innen juletider, men det er en stor mulighet, ja.

Endret av Hawtz
Lenke til kommentar

En ting er om en disk ryker. Noe annet om man tar en uheldig rm -rf........

 

Personlig kjører jeg en blanding av Raid 1 og raid 5 på min clarkconnect boks. Kun software raid, og det funker fint nok for meg. Tror ikke jeg noensinne kommer til å gå for hw-raid, da jeg ikke ser behovet for en hjemmeserver.

 

Serveren er vel snart en 2-3 år, med hw av grei type den gang. I ettertid kun oppgradert med flere hardisker og ram. (Ekstra ram for leking med vmWare.)

Lenke til kommentar
En ting er om en disk ryker. Noe annet om man tar en uheldig rm -rf........

 

 

rm -rf.. ?

 

Men tingen er uansett at jeg skal ha et hw-raid. Begynner vel med å kjøpe 4-5 1 TB harddisker. Og nå trenger jeg snart et svar på hvilken Raid-kontroller jeg skal kjøpe og hvilket hardware som er tilstrekkelig. Jeg kommer til å fyre opp linux på det.

Lenke til kommentar
Trenger nok mer enn 4 porter.

 

Hvorfor tar du backup til en 1tb når du kjører raid 5? trodde hele poenget med raid 5 var at hvis en harddisk ryker, så gjør det ingenting, så lenge man erstatter den.

 

Å bare kjøre raid 5 er sikrere enn å kjøre "singeldisk".

Men man har ikke noen backup av dataene dersom noe annet skulle hende.

Som f.eks. hvis noen sletter noe.

 

Dersom du ikke har dataene to steder, har du ikke backup ;)

Lenke til kommentar
Trenger nok mer enn 4 porter.

 

Hvorfor tar du backup til en 1tb når du kjører raid 5? trodde hele poenget med raid 5 var at hvis en harddisk ryker, så gjør det ingenting, så lenge man erstatter den.

 

Å bare kjøre raid 5 er sikrere enn å kjøre "singeldisk".

Men man har ikke noen backup av dataene dersom noe annet skulle hende.

Som f.eks. hvis noen sletter noe.

 

Dersom du ikke har dataene to steder, har du ikke backup ;)

 

Hva er da poenget med raid 5? Hvorfor mister man plass tilsvarende én disk i raid 5 da? do explain.

Lenke til kommentar
Du sparer penger på å sløyfe kontrolleren, og bruke zfs, som finnes i solaris. det finnes også i freebsd. zfs er bedre enn raid5.

 

Hvorfor er zfs bedre enn raid5? Hva er zfs?

 

ZFS er et filsystem fra Sun. Fordelene med zfs er mange. Om en disk går agurk = sett inn en ny (se

:D).
Lenke til kommentar
Hva er da poenget med raid 5? Hvorfor mister man plass tilsvarende én disk i raid 5 da? do explain.

 

Raid 5 vil gi deg den sikkerheten av hvis en disk kræsjer vil du fortsatt ha tilgang til all data. Men hvis en disk til kræsjer mens du kjører rebuild av raid-arrayet eller før du får satt inn en disk til mister du alt. Hvis du får virus som sletter og overskriver alt som ligger på disken din vil det heller ikke hjelpe med raid. Så derfor raid + backup på viktige ting og bare raid på ting som du kan skaffe igjen men er mye jobb. Hvertfall sånn jeg løser det.

 

Hvis du kun skal kjøre 100mbit vil nok de aller fleste raidkontrollere klare å levere nok ytelse men det du må se etter er Online Raid Expantion eller tilsvarende, altså legge til en disk til et eksisterende array.

Lenke til kommentar

Det er viktig å forstå at RAID ikke er det samme som backup! RAID sikrer deg i stor grad mot diskkræsj, men ikke mot dumhet/uflaks (dvs sletting av filer ved en feiltagelse, intelligent bruk av ZFS og snapshots gir forøvrig en mye bedre sikkerhet her). RAID/RAIDZ er heller ikke verdt mye om serveren din skulle brenne opp, bli truffet av en 50-tonns steinblokk e.l.

Lenke til kommentar
RAID/RAIDZ er heller ikke verdt mye om serveren din skulle brenne opp, bli truffet av en 50-tonns steinblokk e.l.

 

Nå er det vel fint lite annet enn off-site backup som kan sikre en mot slike hendelser. :p

 

 

Min anbefaling er egentlig et kabinett med plass til mange disker, og helt ok hardware. Jeg kjører en Athlon64 X2 4200+ med 4GB RAM og et par enkle S-ATA-kontrollere, prakket inn i et big-tower (som nå må byttes, da jeg ikke har plass til flere disker, ironisk nok :p ). Dette kjører jeg Windows XP x64 på, funker bra. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...