Gå til innhold

Maskinvare til (fil)server


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Med windows burde det meste fungere.

 

Sats på hovedkort, kontroller og mange disker. Prosessor, ram og grafikkort (denne er billig og bra om du ikke velger integrert, og jeg tror det kan fjernes etterhvert for å spare strøm men har ikke prøvd det selv ennå) er ikke så viktig. Har ikke peiling på 8-ports kontrollere, men de er visst ganske dyre (noen sier adaptec er det eneste rette). Jeg er selv veldig fornøyd med corsair 450W som psu.

Lenke til kommentar

Jeg ville vurdert et MSI P43 hovedkort med 8 sata-porter internt, da trenger du ikke å kjøpe ekstern kontroller med det første.

 

ZFS og solaris/Freebsd er ikke for nybegynneren, hvertfall ikke til viktige data, det er litt å sette seg inn i før man kan drifte det skikkelig.

 

Jeg ville gått for debian linux og kjørt md software-raid6 på 5x1TB eller 6x1TB, da er du rimelig trygg.

 

I tillegg til dette hovedkortet ville jeg gått for en billiig intel dualcore, 2x2GB ram og et Corsair VX450W psu. Du trenger også et skjermkort, da er det bare å finne det billigste pci-e skjermkortet i lista.

 

Adaptec er ikke det eneste rette på raidkontrollere, hvertfall ikke i dette sjiktet. De har endel bra, men det er såpass høyt oppe i pris at det ikke er noe vits. Et alternativ er å finne en brukt 3ware 9500/9600-serie kontroller på ebay, disse får du til 2-3k, som er rimelig idiotsikre og meget bra, men det er også noe du må vurdere. Jeg kjører selv 3ware 9500S-12 kontrollere i mine filservere med meget godt resultat.

Endret av Wibla
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...