Gå til innhold

Mer om Windows 7


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC
Problemløsningen som er i Vista og som vil bli forbedret i Windows 7 er en ganske god funksjon. Du har en sentral database med løsninger på problemer som oppstår på maskinen din. Ville du heller ha hatt 100 nettsider å se igjennom for en løsning, eller en knapp som løste problemet ditt?

 

Jeg vil helst forstå hva som forårsaker et problem deretter bli involvert i løsningsprosessen. En "knapp som løste problemet" er for meg en degradering av mitt intellekt, i beste "alle brukere er og vil fortsatt være idioter" stil.

 

Er det rart problemene vedvarer når ingen blir oppfordret til å lære/kunne noe som helst ?

 

Nettopp denne designen hvor brukeren skal "slippe å forstå" gjør at det er mye mer problemer der ute enn hva som strengt tatt er nødvendig.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil helst forstå hva som forårsaker et problem deretter bli involvert i løsningsprosessen. En "knapp som løste problemet" er for meg en degradering av mitt intellekt, i beste "alle brukere er og vil fortsatt være idioter" stil.

 

Er det rart problemene vedvarer når ingen blir oppfordret til å lære/kunne noe som helst ?

 

Nettopp denne designen hvor brukeren skal "slippe å forstå" gjør at det er mye mer problemer der ute enn hva som strengt tatt er nødvendig.

Nå er dette da valgfritt, så jeg ser ikke problemet. Problemløseren er en god funksjon å ha, for ikke alle kan like mye om datamaskiner. Det virker som om mange her går ut i fra sine egne kunnskaper når de dømmer slike funksjoner. Legg dere ned mot vanlige brukere sine nivå og dere slutter å klage over slike funksjoner.

 

Jeg er såklart enig at det er mer til hjelp å forstå problemet og lære å løse det selv. Men mesteparten vil ikke dette uansett hvor mye dere ønsker det.

 

betyr dette at vi FORTSATT ikke får den nye WinFS-greia??

WinFS er skrapet for mange år siden og deler av det er kommet i andre programmer.

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Nå er dette da valgfritt, så jeg ser ikke problemet. Problemløseren er en god funksjon å ha, for ikke alle kan like mye om datamaskiner. Det virker som om mange her går ut i fra sine egne kunnskaper når de dømmer slike funksjoner. Legg dere ned mot vanlige brukere sine nivå og dere slutter å klage over slike funksjoner.

Frasen "Vanlige brukere" har vi vel fått nettopp på grunn av slike "Easy way out" løsninger som er gode der og da, men lager et helv... i morgen. Alle slike løsninger har fordeler og ulemper, vanligvis åpenbarer fordelen seg med en gang men ulempen er f.eks blåskjerm med neste restart (litt overdrevet men dog).

Jeg er såklart enig at det er mer til hjelp å forstå problemet og lære å løse det selv.

Takk.

Men mesteparten vil ikke dette uansett hvor mye dere ønsker det.

Da synes jeg "mesteparten" skal fratas muligheten til internett og email (igjen en smule overdrevet). Det er en grunn til at folk må ta kurs få å få lappen på bil. Lager dem en "trykk OK for førerkort" blir sikkert folk glade i dag, men døde i morgen.

 

Jeg er prinsippielt dritt lei at alt skal være så himla lettvindt (dette inkluderer hvordan produkter ofte markedsføres). Dette fører i lengden til mer problemer enn hva tilfellet hadde vært dersom folk flest ble nødt til å ta den tyngre veien om kunnskap.

Lenke til kommentar
betyr dette at vi FORTSATT ikke får den nye WinFS-greia??

+1 Funny.

 

Det virker nesten som om MS har lyst til å bevege seg over på en mer OSX-ish oppdateringssyklus med hurtigere og mindre oppdateringer. Så lenge det reflekteres av prisen ( f.eks 400,- per oppdatering med én oppdatering i året ) er jeg bare positiv til det, det er for mye i IT-verden som må dra med seg mye legacy fordi mange bruker snart ti år gamle operativsystemer hvor de er vant med å aldri oppdatere noe av software.

Lenke til kommentar

Hehe, problemløsning skal bli enklere...

Har noe slikt system noensinne fungert? Ta f.eks. den dialogen som dukker opp i wmp hvis man ikke har riktige codecer - hvorfor er den der? Hvis den dukker opp, trenger den å finne en codec som den uansett ikke finner gjennom det systemet... Meningsløst.

 

Satt og rota litt på vista-maskinen til en kompis her om dagen, når plutselig nettet datt ut (SIO studentnett - spør du meg burde det vært ulovlig å kalle det internett, så begrensa som det er) Hvor var jeg?

Jo, vista sitt nettverkssenter. Fikk til slutt trykka frem en dialog som sto og rulla over skjermen, og skrøyt av at den var opptatt med å løse problemet. Etter noen minutter, uten at det hadde skjedd noe mer, la jeg merke til en pil som lot meg utvide vinduet. Og hva sto det der? Jo der var det typiske instruksjoner for å fikse et nettverksproblem. Holdt på å knekke sammen i latter, da det gikk opp for meg at programmet ikke gjorde noe som helst for å fikse problemet, det bare gjemte instruksjoner for det i skjult tekst, og venta på at jeg skulle trykke fortsett...

 

Apropos det første ankepunktet: Endelig fungerer automatisk kodekinstallering i Ubuntu for meg - har ikke fungert før nylig.

Lenke til kommentar

Den vil prøve å løse problemet automatisk. Det er bare så mye en slik funksjon kan gjøre. Instruksene kommer når programmet sine forsøk ikke har ordnet problemet.

 

When you are unable to connect to a network resource, you are presented with clear repair options rather than error messages, which can be difficult to understand. If Windows Vista can repair the issue automatically, it will; if not, you are directed to perform simple steps to correct the problem without having to call for support.

 

Her er flere detaljer om teknologien:

http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb878086.aspx

Endret av TCi
Lenke til kommentar
lol. Dere hater indexering, men etterlyser winFS? :lol:

 

Hvem er "dere"? Hvem her har uttalt at de hater indeksering, og har også etterlyst winFS? Ellers så er jo indeksering noe som koster ressurser, så om indeksering er bra eller ikke avhenger jo helt hva du får ut av det, man kan jo fint synes et system som bruker indeksering er bra, mens et annet system som bruker det er dårlig, og dermed ikke ville bruke ressursene indeksering tar for det man oppfatter som lite utbytte.

 

AtW

Lenke til kommentar
Bah! Jeg liker ikke ribbons :(

ikke jeg heller.

Det jeg liker aller minst er at de fjerner tradisjonelle menyer som alternativ i office 2007. man burde jo få velge synes jeg. Mulig de legger seg på en annen linje når det gjelder OS, men kanskje ikke...

Endret av ThorB
Lenke til kommentar

Ser ut til at det blir bedre UI og samme drivere som på Vista. Det bør jo bety en langt smoothere overgang til Win 7. Får håpe at det blir rimelig effektivt og kan finnes i lettkjørt variant også. Så langt ryktes det at den kjører greit på 1GB prosessor med 1GB ram.

 

First look at Windows 7 - artikkel.

 

 

Skikkelig badass kabal i Windows 7!

Skin support for expanded graphic possibilities. Use your talents to create new card skins or download pre-made costume skins from the World Wide Internet. Want to make your cards more badass? Want naked women on them? The power is yours.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
Har foresten testet build 6801 litt, og det er RASKT! Allokerte 4GB minne, 40GB plass og 2prosessorkjerner til virtuellmaskinen, og til og med på en virtuellmaskin er OSet allerede IRRITABELT kjapt! (Irritabelt på den måte at jeg vil ha den i stable versjon NÅ!) :)

 

mine screenshots

Jeg har Flash-blokker på hele tiden, fordi jeg vet at Flash kan gjøre en den skumle saker på klient siden.

 

Jeg aktiverte Flash for å se dine screenshots, og det første bilde jeg så var .. updating registery .. og det skremte meg litt. men heldigvis var det bare et bilde.

 

Hvor fikk du w7 fra?

Lenke til kommentar
Har foresten testet build 6801 litt, og det er RASKT! Allokerte 4GB minne, 40GB plass og 2prosessorkjerner til virtuellmaskinen, og til og med på en virtuellmaskin er OSet allerede IRRITABELT kjapt! (Irritabelt på den måte at jeg vil ha den i stable versjon NÅ!) :)

 

mine screenshots

 

Så den brukte 6-700mb minne med bare to vinduer oppe...er ikke det ganske høyt? Leopard (som jeg sitter på nå) bruker 480-550ish med 15 tabber oppe i Safari, musikk fra iTunes, Mail.app, Adium (msn), TextMate og Transmission (torrents) oppe.

Lenke til kommentar
Har foresten testet build 6801 litt, og det er RASKT! Allokerte 4GB minne, 40GB plass og 2prosessorkjerner til virtuellmaskinen, og til og med på en virtuellmaskin er OSet allerede IRRITABELT kjapt! (Irritabelt på den måte at jeg vil ha den i stable versjon NÅ!) :)

 

mine screenshots

 

Så den brukte 6-700mb minne med bare to vinduer oppe...er ikke det ganske høyt? Leopard (som jeg sitter på nå) bruker 480-550ish med 15 tabber oppe i Safari, musikk fra iTunes, Mail.app, Adium (msn), TextMate og Transmission (torrents) oppe.

 

Er vel ca like ille som Vista. Ellers så er det jo bra om de har klart å gjøre OSet litt kjappere enn Vista.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...