Gå til innhold

Test: De beste trykkskjermmobilene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan man ta tester seriøst fra en side som er sponset av NOKIA ?!

 

 

Telefonene er jo beregnet på forskjellige ting. Her er en annen vri

http://3lib.ukonline.co.uk/sshow/ss67.html

 

Litt mer nyansert test av touch pro:

http://3lib.ukonline.co.uk/sshow/ss66.html

 

Hvem er sponset av Nokia?

 

EDIT: jeg klarte og trykke inn på linken, hehe.. Så går ut i fra at du mente siden til Litchfield..

Endret av Lionel_Luthor
Lenke til kommentar
HTC Touch Pro

Størrelse: 10,2 x 5,1 x 1,8 cm

Vekt: 165 gram

Medieutganger: Bruker Mini-USB

Skjermstørrelse: 2,5 tommer

Skjermoppløsning: 640 x 480 bildepunkter

Minnekapasitet: 320 MB

Minnekortstøtte: MicroSDHC

 

Design: God

I bruk: Svært god

Multimedia: Svært god

Teknologi; Svært god

 

HTC Touch Diamond

Størrelse: 10,2 x 5,2 x 1,15 cm

Vekt: 110 gram

Medieutganger: Bruker Mini-USB

Skjermstørrelse: 2,5 tommer

Skjermoppløsning: 640 x 480 bildepunkter

Minnekapasitet: 4 GB

Minnekortstøtte: Nei

 

Design: Svært god

I bruk: God

Multimedia: God

Teknologi: Svært god

Gjør tastaturet til Pro at den har dårligere design enn Diamond, men igjen er bedre i bruk? Og hvordan kan multimedia være bedre på Pro?

 

Jeg syns det er litt stor forskjell i terningkastene mellom Diamond og Pro. Diamond burde heller hatt terningkast 4 enn 5. Jeg er også enig i det Road2Hell sier. De fleste anmeldere ser bort ifra de negative sidene til iPhone. At den har elendig batteritid blir sjelden nevnt i de testene jeg har lest. Leste profftelefontesten til PC World, og der kom iPhone på sisteplass, mens Nokia E71 og Touch Pro kom best ut. Der var også Blackberry og Xperia X1 med.

Lenke til kommentar
Et stort minus med Iphone er at den er veldig kresen på filformater når det kommer til musikk og video. Den klarer for eksempel ikke å lese WMA og WMV. Om du har filer i slike formater, må du forberede deg på å konvertere dem for å spille dem av på Iphone, noe som selvsagt går utover kvaliteten. Et annet viktig moment her er at du ikke får spilt av WMA-filer med DRM-beskyttelse, ettersom du ikke kan gjøre endringer på disse.

 

Ikkje for å forsvare iPhone, men det der kan ikkje være negativt! WMA og WMV er såpass innlåste Microsoft formater som bare er for Microsoft plattformer. Og påstå at det er negativt at DRM infiserte filer ikkje fungerer er jo også ein tåpeleg påstand. Ingen av telefonene støtter vell Vorbis og Theora? Det er faktisk noko å kritisere på.

Lenke til kommentar

Ser fram til ein Touch HD-mobil med Android sjølv. Den skjermen + fullstendig frihet = <3

 

Bruker helst mobilen til fire-fem ting no, ringing, sms, lese bøker, surfe på Opera Mini og av og til litt musikk.

 

Vil gjette at alle mobilene kan ta Opera Mini, utenom iPhone? Opera Mini er viktig for min del. Er så mykje raskere enn "fulle" browsere når du er i områder med knotete dekning.

Lenke til kommentar
Marasmus; du trakk en veldig lett slutning om at Iphone generelt er bedre for mannen i gata, du kunne ikke forklare hvorfor?

 

Ikke alle menn i gata :)

 

Men telefonen er best for dem som har et behov som blir dekket av programmer som bare finnes i høy kvalitet til iPhone-platformen og ingen andre plattformer. Andre platformer kan ha alternativer som ikke duger.

 

Her er noen eksempler:

 

1. For hjemmekinoentusiaster: iPhone har udiskutabelt de beste fjernkontrollapplikasjonene for Mac og PC.

 

2. For de som jobber i helsevesnet eller studerer relatert til det: iPhone har blant annet de beste grafiske anatomi-, fysiologi- og histologi-leksikon tilgjengelig for en mobil platform.

 

3. For musikere: iPhone har de beste applikasjonene for stemming av alle typer instrumenter. Den har også de mest lett anvendelige fjernkontrollapplikasjonene for profesjonell lydsoftware. Til sist har den de beste applikasjonene for å spille og lage musikk på telefonen, og for å trene opp øret.

 

4. For piloter: iPhone har en hel drøss spesialiserte programmer for piloter man ikke finner på andre platformer.

 

5. For de spillegale: Trenger man si noe her? :)

 

osv. osv.

 

Dette var bare noen få eksempler, og man kan garantert argumentere på samme måte for Omnia, Touch Pro og Touch Diamond (men ikke KU990. Der blir argumentet at man skal gå for den om man ikke trenger noe mer enn det den har, da den er billigst). Poenget er at enhetenes muligheter innenfor forskjellige behovsområder sjelden kommer fram i en test som baserer seg på hvordan telefonen er når den kommer ut av esken og kun vurderes ut fra tekniske spesifikasjoner og ferdiginstallert software. Skal man finne ut hvilken telefon som er best for seg selv må man først finne ut hva som er mulig på platformen og se hvilke muligheter man vektlegger mest. Det er ikke nødvendigvis enkelt.

Lenke til kommentar
Ingen av telefonene støtter vell Vorbis og Theora? Det er faktisk noko å kritisere på.

 

 

På WM telefonene i denne testen kan du enkelt installere et tillegsprogram og dermed kunne spille av Vorbis, Theora, Flac osv.

 

WM - Windows Mobile

 

Gjelder Omnia, Diamond og Diamond Pro i denne testen.

 

 

Men telefonen er best for dem som har et behov som blir dekket av programmer som bare finnes i høy kvalitet til iPhone-platformen og ingen andre plattformer. Andre platformer kan ha alternativer som ikke duger.

 

Iphone er har mange program i app store, men du er fremdeles budet på hender og føtter til kun å bruke program godkjent av Apple.

 

 

WM telefonene har ingen sentral app store, men har et enormet utvalg av program tilgjengelig på nett.

 

 

Du kan sikkert finne et og annet punkt hvor det finnes et program for Iphone some ikke også finnes i tilsvarende kvalitet for WM mobiler.

 

 

Mens den andre veien kan du finne utallige mange mulighter og program for WM telefoner som ikke eksisterer eller er mulig på Iphone.

 

 

Alle de nevnte mobilene i denne testen er forsåvidt bra telefoner, men til siste er det dine egne preferanser og prioriteringer som teller i valget av hvilken model som er den rette for deg.

 

Her er forsåvidt en mye mer detaljert og nyansert samenlignigs test.

Endret av mobilehappy
Lenke til kommentar

iPhone kunne og burde absolutt vært en vinner. Men Apple har selv valgt at den ikke skal være det. Dette gjennom å vesentlig svekke forbrukervennligheten.

 

Kritiken mot iPhone er absolutt velbegrunnet, å Apple fortjener virkelig å få pepper. Mobilen er meget pen, den er elegant, enkel, smart og genial. Men det er hva Apple har gjort ut av mobilen, som virkelig svekker den. Problemet er at de vil fortsette å gjøre det også i fremtiden(!!!). Derfor hadde jeg virkelig ønsket at testene hadde slaktet telefonen på punktet "forbrukervennlighet".

 

iPhone har egentlig bare to minus i seg, den ene er ikke et problem for meg personlig overhode. Det ene er batterikapasiteten. Et punkt de fleste mobiler sliter med. Det andre er kameraet. Kameraet er null problem for meg, jeg tar ikke bilder. Men jeg forstår at andre kan bli frustrerte over dette. Så lenge et bedre kamera ikke hadde dradd opp prisen, så er dette noe de burde få til dog.

 

Batteriet er jo et problem, det er den store akilleshelen for selve mobilen. Det burde vært bedre. (Mer om batteriet under)

 

 

Men jeg har alikevel sagt at det er forbrukervennligheten som er iPhone og Apples store minus:

Apple er råttne på dette punktet, å det er pga dette punktet at jeg ikke kommer til å kjøpe iPhone. Dette er hva jeg mener med dårlig forbrukervennlighet:

- iPhone = tvang: Man må bruke Apples egne programmer. Man er låst til Apple. Det betyr at vi er nødt til å nedlaste, installere og bruke Itunes. Hvorfor er det slik? Jo, fordi Apple ønsker det slik. De er veldig kyniske! Man kjøper da ikke iTunes, så hvorfor blir man tvunget til å bruke dette programmet? Det er regelrett rottent av Apple å tvinge forbrukeren til å bruke deres andre produkter. Andre hadde blitt slaktet om de gjorde noe lignende, det er jo vi forbrukerne som skal være vinnerne. Men Apple har på mesterlig vis nærmest ikke blitt kritisert overhode for dette. Man skulle nesten tro at testene var kjøpt og betalt. Jeg må da få kunne bruke de programmene jeg selv vil!

 

- iPhone = restriksjon: Som nevnt ovenfor, kan man kun bruke Apples egne produkter. Minsannelig kan man ikke bruke 3parts-programmer heller. Her må man velge imellom Apples egne programmer, og noen få de "godkjenner". Det betyr ikke bare dårlig utvalg - restriksjon alene. Men de tar også ganske godt betalt for en del av programmene også. Jeg merker jeg blir meget provosert når jeg skriver dette innlegget! Men er det rart? Det er kynisk og råttent. Apple tjener masse ekstra kroner på forbrukernes bekostning.

 

- iPhone = også "rare" grove mangler: Man har jo også svakhetene som noen har påpekt. Man kan ikke spille av WMA, vorbis osv. Dette er en mer "merkelig" mangel. Hvorfor har de ekskludert disse mulighetene? Hvorfor må man konvertere filmer mm for å kunne se dem på iPhone? Man kan visst ikke bruke mp3 som ringetone heller. (Rett meg hvis jeg tar feil.) Hvorfor er det slik? Greit nok om de har slurvet - men da må de jo rette opp i det med programmer, oppdateringer osv.

 

- iPhone = elendige løsninger: Her tenker jeg først og fremst på batteriet. Man kan jo ikke skifte det ut selv. Her må man sende inn tlf. til verksted, i stede for å kunne skifte det selv. Dette er også meget råttent mot forbrukerne, og helt bevisst fra Apples side! De tjener jo penger på å bytte det, for det er selvsagt ikke gratis. Du må vente minst en uke på "reperasjonen", å må bruke en annen mobil denne tiden.

 

- iPhone = Dårlig varighet: Henger sammen med forrige punkt. Når batteriet blir dårlig, noe som skjer etter kun 1-2 år, så vil de fleste føle seg tvunget til å heller kjøpe en ny mobil. Noen skifter mobil hvert år, men jeg er ikke en av dem! Hvorfor skal forbrukerne nærmest tvinges til dette? 1- 1 1/2 års varetid på batteriet er en skam! Om de ikke klarer bedre, så burde de ordnet det slik at det minst var en garanti på 3 år for batteriet. Som gjorde at forbrukerne kan få skiftet batteriet kostnadsfritt. Så blir man ikke nærmest tvunget til å kjøpe ny telefon når batteriet svikter. Hadde den kostet 1-2000kr, så hadde jeg ikke klagd. Men til prisen den selges for i dag, så skal den ihvertfall vare i 3-5 år!

 

 

Konklusjonen er at iPhone, med unntak av batteriet og delvis kameraet, er en glimrende og genial mobil isolert sett. MEN, så ødelegger Apples kyniske, frekke og elendige forbrukervennlighet for at iPhone blir nettopp dette.

Endret av Lansky
Lenke til kommentar
Man må bruke Apples egne programmer. Man er låst til Apple. Det betyr at vi er nødt til å nedlaste, installere og bruke Itunes. Hvorfor er det slik? Jo, fordi Apple ønsker det slik. De er veldig kyniske! Man kjøper da ikke iTunes, så hvorfor blir man tvunget til å bruke dette programmet? Det er regelrett rottent av Apple å tvinge forbrukeren til å bruke deres andre produkter. Andre hadde blitt slaktet om de gjorde noe lignende, det er jo vi forbrukerne som skal være vinnerne. Men Apple har på mesterlig vis nærmest ikke blitt kritisert overhode for dette

 

iPhone er ikke en åpen plattform. Det har aldri vært meningen at iPhone skal være en åpen plattform, og dette kommer ikke til å endre seg, ihvertfall ikke i nærmeste fremtid. Jeg blir så lei av å lese slikt tull om at iPhone skulle ha vært åpen "for forbrukernes skyld", akkurat som det er noe moralsk høyverdig at en plattform er åpen, bedre for forbrukerne. Vås fra ende til annen. 80% av telefonene som selges i dag kjører lukkede OS (Nokia, SE, Samsung etc), ca 20 % er smartphones med tildels åpne OS, og så finnes iPhone som er en slags hybrid. SE sine Walkman-telefoner, prøv å installere noe annet walkman-software på dem, det er komplett umulig.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Telefonene i testen er vel beregnet på ulike brukere, og sånt sett håpløse å sammenligne.

Iphone har masse svakheter, slik jeg ser det, som manglende multitasking muligheter, låsing mot apple og netcom, mindre utvalg av programmer enn f.eks til symbian og windows mobile, manglende mms og bluetooth funksjoner osv.

HTC touch pro har jo også fått masse kritikk mot seg grunnet en særdeles lettripet skjerm.

Ja, men skjerm....men det er den ikke lenge ifølge brukerne.

Samsung omnia har også sitt å stri med, har lest flere reviewer som omtaler den som et strykejern fordi den visstnok kan bli svært varm.

Mange sliter også med wifi på den, og den støtter fortsatt ikke direkte avspilling av youtube filmer.

lg sin er vel noe utdatert nå, derfor den lave prisen.

kc910 er vel mer aktuell, ikke minst på grunn av at testet versjon mangler wifi.

man burde også tatt hensyn til sar verdier.

Iphone har jo veldig høy verdi, og htc har vel også ganske høy verdi.

Så spørs det vel hva nvidia sin tegra kan komme opp med.....

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...