Gå til innhold

Hijab i politiet.


Anbefalte innlegg

Man kan selvsagt legge fram forslag om hva slags uniformer man vil, i et demokratisk samfunn. Men man har ikke krav på å få dem vedtatt. Ikke engang om hijab ble tillatt. Norsk lov forbyr ikke forskjellsbehandling.

 

Og ja, man kan skrike om forskjellsbehandling, hvis man tror det hjelper.

 

Geir :)

Jeg føler meg da ganske sikker på at diskriminering er forbudt i Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ole_marius: Hvilke minoritetsgrupper er det snakk om? Hvis ikke du alvorlig mener at det finnes en forening for bådekåpebrukere som i praksis kan sammenlignes med religiøst troende, bør du kanskje komme med mer håndfaste og relevante eksempler. Man kan tenke seg andre religiøse grupper: Det er rimelig at et hijab-OK ville bety OK til sikhers og jøders hodeplagg. men utover det: Hvorfor mener du at et slikt konkret og begrenset vedtak skulle skape noen presedens?

 

Geir :)

 

Jeg har er min egen minoritetsgruppe, nikkaismen, den krever at man går med sombrero - dette gjelder kvinner som menn. Det er så absolutt sammenliknbart med andre religiøse troende, hvis ikke - hvorfor ikke? Fordi at det er flere muslimer enn nikkaister? Er mine verdier og frihet til utøvelse av min religion, mindre verd? Jeg ville følt meg diskriminert om jeg ikke fikk bruke MITT plagg på jobb, siden det ble gjort tilpassninger for andre.

Lenke til kommentar
Dersom de vil gå med et tørkle på hue, så værsågod! jeg bryr meg virkerlig fint lite! Men det som bryr meg er at hvis de "må" gå med det på jobb, så må de vel lyde resten av sin religion?

Jeg tror ikke de "må". Jeg tror de vil, de ønsker å markere sin religiøse tilhørighet også i jobben. Det for meg er et argument for å si nei til hijab.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Hijab i politiet, er for meg forstyrrende, fordi det gjerne er hadithister som påstår at dette er krevet av Gud.

Hijab er IKKE krevet av Gud. Hadithister, er det som også gjerne kalles Islamister. En islamist, altså jeg tolker dette begrepet for en aktivist som forkynner Islam, kanskje sterkere eller løsere forbundet med terrorist. - Dette begrepet er egentlig feilvisende. Hadithisme er ikke Islam, og om man tar en kikk på Koranen vil man se dette. Det ville vært svært merkelig om politiet i Norge, skulle forandret seg, pga folk som ikke engang er muslimer, men er hadithister, som er en forvrengt versjon av Islam. De fleste som kjenner problemstillingen vil si at hadithisme ikke er Islam, i det hele tatt, men idoldyrkning av Mohammed, og gjerne hans menighet.

 

Mer kan leses her : http://www.facebook.com/pages/The-Devoted/50549725027?ref=mf

 

Fred være med deg.

Endret av qrnalone
Lenke til kommentar

ifølge norske regler trenger en religiøs gruppe MINST 15 personer for å bli ansett som en SEKT/under religion.

 

altså viss 15+ personer går sammen om at de vil ha sombrero sammen med NikkaYoichi, kan vi kreve samme behandling viss de får gå med hijab.

 

to religiøse grupper som har "krav" til å gå med et hodeplagg. viss de ene får saken igjennom og ikke den andre, er det forskjellsbehandling og i denne situasjonen diskriminering.

Lenke til kommentar
Jeg føler meg da ganske sikker på at diskriminering er forbudt i Norge.

Vi har et par paragrafer i lovverket som regulerer diskriminering. Men vi har en rekke som tillater forskjellsbehandling: For eksempel tillater likestillingsloven forskjellsbehandling med "saklig formål". Skattelovene tillater progressiv beskatning. Vi har lov om odel som forskjellsbehandler arvinger. Utlendingsloven forskjellsbehandler nordmenn og innvandrere. Polet har enerett på omsetning av sterk alkohol. Man behøver ikke like det, men det er lov å forskjellsbehandle dersom "hensikten helliger middelet". Likebehandling er ikke grunnlovsfestet.

 

Sombrerobrukerne kan selvsagt hevde behovet for å gå med sitt hodeplagg, men rent juridisk vil jeg anta at man må kunne bevise sedvane. Det tar tid før et påfunn blir ansett som skikk. Som jeg har sagt før: Om du klarer å holde religionen din i live i si 10 år, og tilhengerne fortsatt går med sombrero til daglig, har du et argument.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
dette blir litt oftopic.... men har dere som er for hijab noen andre argumenter enn forskjellsbehandling?

Nå er jeg forsåvidt ikke for å tillate hijab i politiet lenger. (Jeg går ut fra at det var i politiet du mente, ikke i samfunnet generelt.) Men mitt opprinnelige argument for at det kunne være en god ting var pragmatisk fundert og bygget på behovet for integrering av nettopp disse gruppene. At jeg siden er kommet til at det i sum ikke vil være regningssvarende endrer ikke på det.

 

Tråden er noen sider lang nå, du kan sikkert finne mange argumenter på begge sider om du blar litt.

 

Forskjellsbehandling er ikke noe argument for hijab, det tror jeg ikke noen har sagt. Det er derimot et argument mot "slippery slope"-spådommer.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Gratulerer! :fun:

 

Sikkert kjekt for deg og de som har gjort seg opp en mening før debatten startet, og som har som formål å "vinne".

 

Det har ikke jeg. Men interessant nok så føler jeg at jeg vant denne diskusjonen også. Det fikk meg til å tenke over mine standpunkter, og endog å endre mine konklusjoner etterhvert som fakta tilsa at det var riktig. Jeg vant kanskje ikke debatten på den måten, men jeg ble muligens ørlite klokere.

 

“Believe those who are seeking the truth; doubt those who find it." Andre Gide

 

Ikke for å ta fra dere æren, men nå fikk dere god hjelp av en uvanlig tafatt og tullete justisminister...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...