Gå til innhold

Hijab i politiet.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en kommentar:

 

At idiotene som har kommet seg til topposisjonene i Norge er løgnere uten ryggrad og en gjeng med skamlepper.

 

Og hva er det journalisten i innlegget går på?:

 

- Er det ikke positivt hvis det å gå i en hijab kan hjelpe en muslimsk politikvinne til å komme bedre dialog med eksempelvis muslimsk ungdom som har problemer?

 

Så nå kan man ikke forholde seg til myndighetene om de ikke representerer "din gruppe"? For en premieidiot av en journalist.

Endret av b-real
Oppfordring til sending av hat-mail er fjernet.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lQle7N2M

LOL

Dette ble litt OT men jeg hadde faktiskt et budskap i spøken, for de som har problemer å lese gjennom lingjene va mitt poeng at hvis man tillater en gruppe å forandre politi uniformen kan jo vilken som helst annen gruppe kreve det samme. Hvorfor ikke katoslk poloti med store krusifikser eller jødisk politi med davidstjerne på uniformen. Eller hva med politi med FRP eller SV buttons på uniformen?

 

Politiet må være nøytralt til alle politiske og relgiøse grupper, en politikvinne med hijab er ikke nøytralt.

Endret av Slettet-lQle7N2M
Lenke til kommentar
LOL

Dette ble litt OT men jeg hadde faktiskt et budskap i spøken, for de som har problemer å lese gjennom lingjene va mitt poeng at hvis man tillater en gruppe å forandre politi uniformen kan jo vilken som helst annen gruppe kreve det samme. Hvorfor ikke katoslk poloti med store krusifikser eller jødisk politi med davidstjerne på uniformen. Eller hva med politi med FRP eller SV buttons på uniformen?

 

Politiet må være nøytralt til alle politiske og relgiøse grupper, en politikvinne med hijab er ikke nøytralt.

viktig med litt comic releef av og til

Lenke til kommentar
LOL

Dette ble litt OT men jeg hadde faktiskt et budskap i spøken, for de som har problemer å lese gjennom lingjene va mitt poeng at hvis man tillater en gruppe å forandre politi uniformen kan jo vilken som helst annen gruppe kreve det samme. Hvorfor ikke katoslk poloti med store krusifikser eller jødisk politi med davidstjerne på uniformen. Eller hva med politi med FRP eller SV buttons på uniformen?

 

Politiet må være nøytralt til alle politiske og relgiøse grupper, en politikvinne med hijab er ikke nøytralt.

viktig med litt comic releef av og til

 

yup, likevel drev moderator å fjernet slike innlegg :(

 

anyways, det ligger FOR mange grunner MOT og nesten INGEN for at det skal være lov for dem å bruke hijab, det er bare idiotisk.

 

GRUNNER MOT:

- gjennomsnittlig Nei stemming på avstemninger på nett: ca 85%

- politi skal ha en nøytral uniform

- å gi en gruppe lov skaper forskjellsbehandling

- mange (meg inkludert) ville ikke tatt de like seriøst som vanlig politi

- de går ikke med hijab i mange muslimske land, Norge er et KRISTENT land WTF?!?

 

GRUNNER FOR:

- de mener kvinnene ikke kan ta jobben viss de ikke får bruke hijab

 

 

Og for å kommentere grunnen FOR, viss du vil bli politi, men kan ikke fordi du ikke kan ha skaut på hodet, vel da kan du DRITE i å bli politi. viss DET er det som stopper deg så er det din egen feil, jeg synes ikke synd på dem da.

 

og da støtter jeg mattivc; da kan likee gjerne jeg sitte på jobben her i stormtrooper armor, eller jedi robe.. Jeg vil si jeg hadde likt det bedre viss sjefen kom i darth vader drakt :p

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke det er det minste komisk jeg, ganske enkelt fordi det er helt sant. Man kan ikke nekte noen å gå med den drakten der, OM man tillater hijab, turban eller andre personlige tilpassninger til uniformen.

Det er ikke nødvendigvis helt riktig. Dersom det er snakk om hijab til uniformen så vil det jo være en variasjon av uniformen, ikke en personlig effekt. Politiuniformene får små eller større endringer med gjevne mellomrom. Når man gikk fra klassiske uniformsluer til caps så betød jo ikke det at politibetjenter over det ganske land kunne bruke en hvilken som helst caps til uniformen. Men en tilretteleggelse av politiuniformen for bruk av hijab åpner for at andre grupper kan kreve tilsvarende , bassert på kulturell tilhørlighet. For å understreke poenget er det nå dukket opp forslag til å inkludere Samelue som en del av uniformen slik at kvinner og menn av samisk tilknyttning kan velge å bruke denne.

 

Et viktig poeng her er at dersom muslimske jenter velger å bære hijab, kan de også vlege å la være å bruke den 40 timer i uka dersom de ønsker å være del av en uniformert enhet. Akkurat på samme måte som jenter i muslimske land velger dette når de velger å bli politi e.l. liknende.

Endret av Xell
Lenke til kommentar
Jeg synes ikke det er det minste komisk jeg, ganske enkelt fordi det er helt sant. Man kan ikke nekte noen å gå med den drakten der, OM man tillater hijab, turban eller andre personlige tilpassninger til uniformen.

Det er ikke nødvendigvis helt riktig. Dersom det er snakk om hijab til uniformen så vil det jo være en variasjon av uniformen, ikke en personlig effekt. Politiuniformene får små eller større endringer med gjevne mellomrom. Når man gikk fra klassiske uniformsluer til caps så betød jo ikke det at politibetjenter over det ganske land kunne bruke en hvilken som helst caps til uniformen. Men en tilretteleggelse av politiuniformen for bruk av hijab åpner for at andre grupper kan kreve tilsvarende , bassert på kulturell tilhørlighet. For å understreke poenget er det nå dukket opp forslag til å inkludere Samelue som en del av uniformen slik at kvinner og menn av samisk tilknyttning kan velge å bruke denne.

 

Et viktig poeng her er at dersom muslimske jenter velger å bære hijab, kan de også vlege å la være å bruke den 40 timer i uka dersom de ønsker å være del av en uniformert enhet. Akkurat på samme måte som jenter i muslimske land velger dette når de velger å bli politi e.l. liknende.

 

javel men da kan man fortsatt legge fram forslag om endring i uniform til f.eks clonetrooper drakt. og viss man ikke får muligheten kan man skrike høyt og lavt om forskjellsbehandling, det er bare tull. det er en jobbuniform som skal og bør være nøytral i forhold til ALL religion/nasjonalitet/kultur, slik at det ikke fremmer f.eks forskjellsbehandling. Ellers må vi gi lov til burka, yarmulke, turban, indiander fjærpryd, western hatt, vanlig caps, og stormtrooper hjelm...

Lenke til kommentar
anyways, det ligger FOR mange grunner MOT og nesten INGEN for at det skal være lov for dem å bruke hijab, det er bare idiotisk.

Nå er det sikkert noen som er uenige. Siden det har kommet flere argumenter for i løpet av tråden enn det ene du nevner , burde du kvalifisere ditt utsagn med "etter min mening"....

 

javel men da kan man fortsatt legge fram forslag om endring i uniform til f.eks clonetrooper drakt. og viss man ikke får muligheten kan man skrike høyt og lavt om forskjellsbehandling, det er bare tull. det er en jobbuniform som skal og bør være nøytral i forhold til ALL religion/nasjonalitet/kultur, slik at det ikke fremmer f.eks forskjellsbehandling. Ellers må vi gi lov til burka, yarmulke, turban, indiander fjærpryd, western hatt, vanlig caps, og stormtrooper hjelm...

Man kan selvsagt legge fram forslag om hva slags uniformer man vil, i et demokratisk samfunn. Men man har ikke krav på å få dem vedtatt. Ikke engang om hijab ble tillatt. Norsk lov forbyr ikke forskjellsbehandling.

 

Og ja, man kan skrike om forskjellsbehandling, hvis man tror det hjelper.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Hvorfor det? Er det et generellt prinsipp for deg at "om en får lov, så må alle få lov"? Gjelder det på alle områder?

 

Og ikke minst: Mener du at en liberalisering av gitte regler må føre til at reglene oppheves? Mener du virkelig at du vil ha politifolk vasende rundt i badekåpe dersom noen få av dem får gå med hijab?

 

Det er mange som argumenterer for slippery slope-konsekvenser i slike sammenhenger, men jeg forstår ikke helt hvorfor en del av dere antyder at det er prinsipielt ønskelig. Man skulle tro at folk flest som var motstander av hijab var det fordi de ønsket et så uniformt politi som mulig. Da må vel tross alt det viktigste om hijab ble vedtatt være å "begrense skadevirkningene"...?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe problem med å se muslimske kvinner gå med hijab på jobb, men det faktum om at dersom de skal følge sin religion totalt helt og holdent skal de også ikke ta på andre menn(?) Hører mange som bruker det som et argument over dette.(er altså ikke sikker på om det stemmer men jeg hører der rimelig ofte når det blir diskusjoner rundt det)

 

Hvis man skal være en muslimsk kvinne i Norge som skal jobbe som politi, og samtidig ikke kan få ta på andre menn fordi det ikke er lov i religionen, hvordan skal hun/dem fungere i samfunnet?

 

Hvis ei jente roper på politiet fordi hun blir voldtatt så svarer hun sorry, kan ikke hjelpe deg. Jeg kan ikke ta på andre menn i følge religionen min. Sånne ting blir for dumt.

 

 

Dersom de vil gå med et tørkle på hue, så værsågod! jeg bryr meg virkerlig fint lite! Men det som bryr meg er at hvis de "må" gå med det på jobb, så må de vel lyde resten av sin religion?

 

Det blir bare for dumt. La nå kvinnfolka få gå i hijab og kose seg, så lenge de har innsett at dersom man skal bo i Norge og jobbe her må man faktisk føye seg etter den norske kulturen og hvordan samfunnet i Norge funker.

 

 

-BD

 

 

 

EDIT: BTW: JEG ER ATEIST OG BRYR MEG FINT LITE OM RELIGION. Da var det sakt.

Endret av BeyondDeath
Lenke til kommentar

ole_marius: Hvilke minoritetsgrupper er det snakk om? Hvis ikke du alvorlig mener at det finnes en forening for bådekåpebrukere som i praksis kan sammenlignes med religiøst troende, bør du kanskje komme med mer håndfaste og relevante eksempler. Man kan tenke seg andre religiøse grupper: Det er rimelig at et hijab-OK ville bety OK til sikhers og jøders hodeplagg. men utover det: Hvorfor mener du at et slikt konkret og begrenset vedtak skulle skape noen presedens?

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

hijab er jo i prinsippet et religiøs effekt så det jeg (personlig) tror er at andre vil ønske å bruke religiøse effekter på sin uniform på lik linje med hijab, eksempler kan bli at man ender opp med den muslimske halvmåne, buddismens solkors osv...

 

jeg vet ikke med deg, men jeg ønsker virkelig at statens valgte makt utøvende styrker som politiet er skal vise seg som nøytral uten innvirkning av trosretninger, siden de som har en nøytrale tolkinger som ofte ikke tar parti med sine egne er bedre rustet til en jobb der man er i en posisjon som krever en tolkning basert på loven alene.

 

jeg er også redd for at de med religiøse effekter kan miste en del av deres respekt siden man har tydelig tatt parti gjennom en religiøs effekt på en nøytral uniform

Lenke til kommentar
Hvorfor det? Er det et generellt prinsipp for deg at "om en får lov, så må alle få lov"? Gjelder det på alle områder?

 

Og ikke minst: Mener du at en liberalisering av gitte regler må føre til at reglene oppheves? Mener du virkelig at du vil ha politifolk vasende rundt i badekåpe dersom noen få av dem får gå med hijab?

 

Det er mange som argumenterer for slippery slope-konsekvenser i slike sammenhenger, men jeg forstår ikke helt hvorfor en del av dere antyder at det er prinsipielt ønskelig. Man skulle tro at folk flest som var motstander av hijab var det fordi de ønsket et så uniformt politi som mulig. Da må vel tross alt det viktigste om hijab ble vedtatt være å "begrense skadevirkningene"...?

 

Geir :)

 

For meg er faktisk forskjellsbehandling en stor uting nesten uansett hvilken situasjon. Dersom kvinner får lov å bruke Hijab så ja, da vil jeg at hodeplagg i politiuniformen skal være vilkårlig valgfritt for alle. Det kommer til å få politiet til å se ut som en gjeng med nisser, men faktisk bedre prinsipielt enn at en gruppe får særbehandling mens andre ikke.

 

Jeg er en av de som er imot Hijab fordi jeg vil ha en så nøytral uniform som mulig, men når du har sagt ja til en gruppe blir det enda mer feil å si nei til resten. Derfor er det for meg Alt eller ingenting, og da for å ungå at politiet ser ut som en gjeng tulling best med at ingenting av uniformen er valgfritt og personlig.

 

Om dette er et reelt problem med tanke på hvor aktive star-wars grupper i politiet vet jeg ikke, men det er først og fremst det prinispielle som er saken her. Har forsåvidt aldri sett en muslimsk politi kvinner her jeg bor heller og det er sikkert ikke så mange som vill bruke/ville brukt hijab heller, og sikkert enda færre som ville gått med same-lue, elge hatt, cola-boks med sugerør hatt osv osv men i denne saken er det det prinsipielle som er viktig for meg, og dersom Hijab blir lovlig, og dersom en enkelt politi betjent blir nektet en annen type latterlig hodeplagg, da vil dette ene individet ha min støtte og utifra denne tråden og meningsålingene, sikkert ganske mange andres også.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...