Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

*slettet*


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er nok ikkje heilt umogleg å få til vill eg tru. Det blir laga mange brakker med høg kvalitet som dei bruker til å lage boligar til leigearbeidarar og slikt (kanskje du til og med kan leige i stadenfor å kjøpe?).

 

Største kostnaden her blir nok tomta, er nok vanskelig å finne ei veldig billig tomt med opplagt vann og avløp men det skal nok ikkje være umogleg å få til.

Lenke til kommentar
Tomt - Hvor mye tror du jeg må ut med der? Mer enn 200,000?

 

Brakke - Kjøpe brukt. Har sett mange på finn. Evt. kan jeg bygge/mekke en sjøl..

 

Må man ha byggetillatelse for å bygge brakker? Så lenge de ikke overstiger 15 kvm per enhet som er sammenkoblet, så må det vel gå bra?

 

Tomt- Gå på finn og se. Kommer vel veldig an på hvor i landet du bor.

 

Byggetillatelse må du nok ha og jeg vil nesten anta at du må ha en botillatelse og om du skal bo der permanent, er trossalt norge vi bor i:-)

Lenke til kommentar

Kva er problemet med å ha lån? Dei fleste har lån store delar av sitt vaksne liv og klarer seg fint. Eg er svært skeptisk til dette prosjektet, det høyrest kanskje lurt ut, men eg ser ikkje kva som er så lurt med dette.

 

Det vil koste deg langt meir enn leigeutgifter nokre år om du skal kjøpe tomt, legge inn vatn, kloakk, straum, få byggetillatelse og bygge noko på den.

 

Om du blir student, få stipend, lån og leig deg ein leilighet. Om du får deg jobb, kjøp leilighet, om du får deg lærlingplass, leig til du får deg jobb, så kjøp.

 

Ei brakke høyrest heller ikkje ut som noko du kan invitere venar heim til.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har vært inne på tanken selv, men endte med å bygge om en låve isteden. Finnes brakker for salg av akseptabel standard for en grei pris (25 000 - 60 000), og ofte som moduler, slik at de kan settes inntil hverandre og danne større boenheter.

 

Om du har planer om å sette opp dette på egen tomt kan du nok få problemer med botillatelse o.s.v, men om du kan få leie / låne plass på tomt til noen du kjenner finnes det allerede en adresse med godkjent botillatelse du kan melde flytting til. (bare bli enige om å dele på å hente posten eller noe :p). Da kan du legge opp litt provisorisk strøm (du kjenner sikkert en elektriker), men er usikker på hvor enkelt eller hensiktsmessig det er med eget avløp. Kan nok bli en liten utgift det.

 

Dette er selvfølgelig ikke lov på papiret, men jeg har da ikke lov til å bo i min bolig heller, så det tar vi ikke så tungt :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Å gjennomføre dette prosjektet etter gjeldene lover og regler har jeg ingen tro på.

 

sitat SAKSAK § 6. Unntak for midlertidige eller transportable tiltak

 

§ 6. Unntak for midlertidige eller transportable tiltak

Midlertidige eller transportable tiltak som nevnt i denne bestemmelse bokstav a - d krever ikke byggesaksbehandling forutsatt at de ikke plasseres slik at de hindrer allmenn ferdsel eller friluftsliv eller på annen måte fører til vesentlig ulempe for omgivelsene, jf. pbl § 85 første ledd. a) Plassering av bygninger, konstruksjoner eller anlegg på eller i direkte tilknytning til bygge- eller anleggstomt.

b) Plassering av campingvogn og vinteropplag av fritidsbåt på bebygd eiendom.

c) Plassering av campingvogn på campingplass.

d) Plassering av mindre innretninger til fritidsbruk.

 

Du kan derfor ikke regne brakken som midlertidig, og må derfor innrette deg etter gjeldene lover og regler for bolighus. dette inkluderer krav til vann inn og ut, isolering, krav til brannsikkerhet, osv..

 

 

et konstruktivt forslag er å kjøpe en tomt du kan tenke deg å bygge hus på senere, og bygge en garasje, med en liten leilighet nå. for å så bygge et hus senere. når huset er ferdig, leier du ut leiligheten, og dekker inn noe av kostnadene dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...