Gå til innhold

Trykkskjermens tidsalder?


Anbefalte innlegg

I følge et intervju jeg så her om dagen så er Opera Mobile forhåndsinstallert på over hundre millioner telefoner. Men det er jo ikke noe i følge deg :D

Det er jo kjempebra for Opera. Jeg synes nå fortsatt at Opera Mobile er noe møkk, hovedsakelig fordi den ikke klarer å kjøre Flash (sånn i virkelighetens verden, noe som ikke betyr noenting, fordi i den virtuelle "så fremt ifall dersom at"-verden med perfekte plug-ins laget av "noen andre" så virker Flash som bare det selvfølgelig). Jeg syns det er noe møkk, også fordi den er treg og upraktisk i bruk. På N800-serien har Opera spillt helt fallit som sagt.

 

Den nye 9.5 betaen ser bedre ut, siden den åpenbart har skikkelig Flash-støtte, men den virker bare ikke på min telefon. Imidlertid fikk jeg til å installere Skyfire-betaen ved å laste ned til PC, og der virker alt, den er rask og praktisk i bruk, i likhet med microB.

 

Det er min erfaring med mobile browsere. Andre har sikkert andre erfaringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes nå fortsatt at Opera Mobile er noe møkk, hovedsakelig fordi den ikke klarer å kjøre Flash

Ok, så det er KUN Flash som er problemet. Da blir du sikkert glad for å vite at Opera Mobile faktisk kjører Flash.

 

Jeg syns det er noe møkk, også fordi den er treg og upraktisk i bruk.

Hvorfor er den "upraktisk"? Den er jo langt med smooth og moderne med zooming og slikt enn MicroB. Raskere er den også.

 

På N800-serien har Opera spillt helt fallit som sagt.

Nei, det har den ikke. At Nokia vil bruke Mozilla også (de har uttalt at det er en strategi å satse på flere browsere) betyr ikke at det er noe galt med Opera. Og N800 er vel omtrent det eneste som er kraftig nok og har nok minne til å kjøre Mozilla :lol:

 

Imidlertid fikk jeg til å installere Skyfire-betaen ved å laste ned til PC, og der virker alt, den er rask og praktisk i bruk, i likhet med microB.

Opera Mobile 9.5 er gratis.

 

Og Skyfire er jo ganske råtten, siden den er treg når du skal bevege deg rundt på siden. Flash-animasjnoer er også hakkete og trege, og ikke interaktive. Så det er merkelig at du skryter så av Skyfire, samtidig som du rakker ned på Opera Mobile som om den var helt ubrukelig.

 

Du er bare usaklig, og jeg skjønner ikke hvorfor du kommer med disse hatske og løgnaktige utfallene mot Opera.

Endret av Pricks
Lenke til kommentar
Unmentioned in Laptop's piece is that the Skyfire browser actually shows you a page that has been pre-crunched by Skyfire's servers, so it's essentially showing you an image. And yeah, since the browser itself isn't doing any heavy lifting, it's going to fly. But stuff like text entry is annoying, since you have to input text, send that back to Skyfire, and then it comes back to you. Flash works the same way

 

Skyfire er grei til å lese nettsider, men med en gang du skal bruke den til å skrive foruminnlegg, bloggposter og slikt er den ubrukelig imo. Opera er ihvertfall en ordentlig nettleser ;)

Lenke til kommentar
Ja, den platformen er jo hovedplatformen eller utviklingsplatformen for Fennec (Firefox på mobil), så det er kanskje ikke så rart :lol:

 

Skjønner fortsatt ikke dine irrasjonelle og hatske utfall mot Opera. Er du misunnelig fordi Opera er mindre og raskere enn Firefox?

Det er sikkert fordi disse "utfallene" kun eksisterer i ditt hode. Jeg kan faktisk ikke hjelpe deg der.

 

I mitt hode er ting kule eller ukule, de virker eller virker ikke, de er praktiske eller upraktiske. Opera mobile virker dårlig, den er ikke spesielt kul og den er upraktisk. Da havner den ikke spesielt høyt opp på lista. microB virker, den er kul og praktisk : toppscore.

 

Opera mobile 9.5 virker ikke i det hele tatt må min telefon, så den er irrelevant.

 

Opera mini virker, den er kul, men ikke spesielt praktisk (noe som ikke er opera mini sin feil, men det spiller ingen rolle). Sånn er det. iPhone virker som få, men er selve reinkarnasjonen av ukulhet for eksempel.

Lenke til kommentar
I mitt hode er ting kule eller ukule, de virker eller virker ikke, de er praktiske eller upraktiske.

Mer usaklig tåkeprat. Du klarer jo virkelig ikke å forklare hva du mener. Du lirer bare av deg vagt pisspreik.

 

Opera mobile virker dårlig, den er ikke spesielt kul og den er upraktisk.

Du har fortsatt ikke forklart nøyaktig HVORDAN. Det eneste du har gjort er å komme med noe oppgulp om Flash.

 

microB virker

Hva, helt konkret, mener du med "virker"?

 

den er kul og praktisk

Hvordan er den kul?

 

Hvordan, helt konkret er den praktisk?

 

Opera mobile 9.5 virker ikke i det hele tatt må min telefon, så den er irrelevant.

MicroB fungerer ikke i det hele tatt på omtrent alle telefoner unntatt N800 og N810. Ditt poeng er?

 

Opera mini virker

På hvilken måte virker den men ikke Opera Mobile?

 

ikke spesielt praktisk

Hva legger du i "praktisk"?

 

iPhone virker som få, men er selve reinkarnasjonen av ukulhet for eksempel.

Den er i allefall bedre enn N800. MicroB klarer jo ikke å zomme og scrolle skikkelig.

Lenke til kommentar
Du digger Opera mobile, jeg digger ikke Opera mobile. Punktum finale.

Problemet er at du kun spyr ut fordomsfulle løgner. Du har ikke klart å forklare hva som liksom er så dårlig med Opera Mobile. Særlig når samtlige anmeldelser skryter Opera Mobile på HTC Diamond osv. opp i skyene, så låter bablingen din ekstremt hult.

Lenke til kommentar

HTC Diamond er ikke relevant, da den har for dårlig oppløsning til å kunne brukes til internett uansett. :p

 

Forøvrig er det fornøyelig å se han argumenterer for høy oppløsning for å få mindre horisontal scrolling, når Opera såvidt meg bekjent har teknologi i sin nettleser som gjør at det blir mindre horisontal scrolling hos de enn i noen av konkurrentenes alternativer.

Lenke til kommentar

Installerte Fennec alpha 1 på min N800. Den var treg som et langt år :( men med noen kule konsepter. Mulig den er bedre på N810, men tviler sterkt. Får håpe den blir bedre etterhvert.

 

Pricks: Les heller, og svar på, det folk skriver, ikke les det de ikke skriver. De tingene folk ikke skriver er kun fantasier oppi ditt hode. Som sagt har jeg ikke noe elsk/hat forhold til mobile browsere, jeg deler ting opp i kult, virker, prsktisk. Hvis dette ikke passer deg, eller du ikke skjønner det, så er det ditt problem, og et problem du bør holde for deg selv spør du meg.

Lenke til kommentar

At MicroB er ekstremt tregt ser man også på kommentarer rundt omkring. F.eks. i forbindelse med lanseringen av første versjon av Firefox for mobiler:

 

"The standard web browser for the N800/N10 devices is MicroB, which is based on Gecko and it's a royal piece of crap. It's VERY slow, buggy, non-intuitive, and lacking most of the standard features of any modern desktop browser."

 

"Nokia needs to completely rework Maemo from the ground with Qt and Wekbit if they ever want to create a decent user experience."

 

"Installed Fennec onto my N800 (OS2008). Slow as hell. I didn't think anything could be slower than MicroB, but they've done it."

 

:lol:

Lenke til kommentar
Pricks: Les heller, og svar på, det folk skriver, ikke les det de ikke skriver.

Problemet er at du ikke har skrevet noe nyttig. Du gjentar bare "Flash Flash Flash" hele tiden, og klarer ikke å bli mer konkret enn tåkeprat som "kul".

 

Som sagt har jeg ikke noe elsk/hat forhold til mobile browsere, jeg deler ting opp i kult, virker, prsktisk.

Tull. Oppførselen din viser noe annet. Du klarer ikke engang å forklare hva du mener med "kult" eller "praktisk".

 

MicroB er en råtten browser, og jeg kan forklare hvorfor: Den er ekstremt treg og mangler moderne zoom/scrolling-muligheter som markedslederne Opera og Apple har. Se sitatene i innlegget over for noen brukeropplevelser av MicroB :lol:

Lenke til kommentar
Du klarer ikke engang å forklare hva du mener med "kult" eller "praktisk".

Jeg trodde norsk var språket på denne plassen. Kult og praktisk er to helt vanlige norske ord, mer som hest og jerrykanne. Jeg er ikke noen barnehageonkel.

 

Her er enda et utklipp fra den siden ovenfor. De testet også Opera vs microB på lik plattform (N800)

 

Although the results are somewhat inconclusive, it seems that the Mozilla-based MicroB in OS2008 is only sometimes marginally faster than Opera in OS2007. It is significantly more capable in that it supports full AJAX and Adobe Flash 9, but in terms of speed alone, it isn't really much of an upgrade.

 

Ser du det pricks? "significantly more capable".

Lenke til kommentar
Du klarer ikke engang å forklare hva du mener med "kult" eller "praktisk".

Jeg trodde norsk var språket på denne plassen. Kult og praktisk er to helt vanlige norske ord, mer som hest og jerrykanne.

Spørsmålet er jo hva du legger i disse ordene.

 

Her er enda et utklipp fra den siden ovenfor. De testet også Opera vs microB på lik plattform (N800)

Da testet de en ekstremt gammel versjon, for det er lenge siden Opera kom ut for N800. Det er vel Opera 8.0 eller noe slikt, og Ajax-støtte kom ikke før i 8.6. At MicroB støtter Flash og ikke Opera er ikke Operas feil, men Nokia.

 

Sitat: "only sometimes marginally faster than Opera in OS2007"

 

Opera 9 er jo uendelig mye raskere enn Opera 8. Bare fra 9.2 til 9.5 tidoblet de ytelsen eller noe slikt.

 

Helt utrolig at en eldgammel og treg versjon av Opera banker en nyere nettleser. Det er jo for morsomt til å være sant :lol:

 

Ser du det pricks? "significantly more capable".

Så dagens MicroB er "significantly more capable" enn en Opera-versjon som er flere år gammel? :lol:

Lenke til kommentar

Operaen som kom i OS2007 var basert på Opera 8. Hva den endte opp med til slutt aner jeg ikke.

 

Men det er ikke software som er begrensningen på N800, det er hardware. Den har en stor skjerm (800x480) men kun en 400 MHz CPU. Det går en grense for hvor raskt prosessoren klarer å sy sammen en moderne webside på godt over MB'en og med masse flash og gudene vet hva. Forbedringene gjort fra Opera 8, beregnet nyere Intel PC, ville neppe ha gjort noe fra eller til på N800, kanskje heller gjort det verre da jeg kan tenke meg den krever masser av memory og utnytter moderne PC-skjermkort/prosessorer.

 

Du sammenligner epler og pærer. Prosessoren i N800/810 er den samme som sitter i N95 og E90 blant annet (men disse har vel litt mer MHz tror jeg, eller har de to stk?). Skal du sammenligne browsere, så må du sammenligne de som tross alt er laget for riktig hardware, og da er det Opera Mobile som er den rette, ikke nyere PC-Opera.

 

Av mobiltelefoner med samme skjermstørrelse som N800, er det bare Xperia og Touch HD, men disse har mye kraftigere CPU. Husk N800 er to år gammel. Når N900 med OMAP3-prosessor kommer, kan vi sammenligne Opera Mobile 9.5 og microb. Ellers er den eneste vettuge sammenligningen den med OS2007 og OS2008 på N800.

Lenke til kommentar

Du bør vel kanskje ikke snakke så høyt om hva som er vettugt eller ikke? Gang på gang i denne tråden har du bekreftet at du overhodet ikke har peiling på hva du tyter om.

 

Ganske fantastisk at hvordan du hevder for Mbrowser er så mye bedre enn Opera på grunnlag av Flash-support. Særlig med tanke på browser plug-in for Flash 9 ikke var en del av OS2007 ved lansering.

 

http://maemo.org/news/announcements/view/1183705330.html

Lenke til kommentar

Så du mener at flash-supporten kom som en total overraskelse på Opera's utviklere? MicroB beta kom sensommeren 2007 som en egen nedlasting. Hele høsten og inntil OS2008 kom på nyåret, kunne vi kjøre både Opera og microB i samme grensesnitt. Det var bare å velge "motor". Opera-motoren var en smule raskere og med ferre bugs enn microb betaen, men låste seg fullstendig hvis jeg glemte å slå av Flash-support på sider med Flash.

 

Så du skjønner, microB og Opera var samme browseren et halvt års tid. Men skulle du ha flash, så måtte du switche til microb-motoren. For "uinvidde" er det helt umulig å se forskjell på Opera og Microb på N800 da de har det samme grensesnittet, de er identiske, det er den samme browseren, dvs det er umulig å se forskjell helt til de støter borti en side med Flash.

 

Hadde Opera fått ut fingeren og laget flash-support på motoren sin, så hadde sikkert flere brukt Opera-motor en microb-motor, fordi Opera-motoren var litt raskere. Men det hjelper ikke med rask motor, så lenge bilen ikke har hjul. Nå er det imidlertid umulig å installere Opera på N800 med mindre du flasher fjøla med et gammelt OS2007.

Lenke til kommentar
Operaen som kom i OS2007 var basert på Opera 8. Hva den endte opp med til slutt aner jeg ikke.

Det er Opera 8. Når de sier "basert på Opera 8" så betyr det at den bruker samme rendering-engine som Opera 8 for andre platformer.

 

Forbedringene gjort fra Opera 8, beregnet nyere Intel PC, ville neppe ha gjort noe fra eller til på N800

Eh, Operas kjerne er ikke knyttet til noen spesiell platform. Men Opera er stor på mobiler, og derfor er kjernen tilpasset nettopp det å kjøre på svakere hardware.

 

kanskje heller gjort det verre da jeg kan tenke meg den krever masser av memory og utnytter moderne PC-skjermkort/prosessorer.

Nei, for mobiltelefoner er nemlig et av Operas kjerneområder, så her tar du feil igjen.

 

Skal du sammenligne browsere, så må du sammenligne de som tross alt er laget for riktig hardware, og da er det Opera Mobile som er den rette, ikke nyere PC-Opera.

Hallo lille venn, Opera Mobile 9.5 er ute på flere telefoner nå, samt en offentlig versjon i beta! :lol:

 

Når N900 med OMAP3-prosessor kommer, kan vi sammenligne Opera Mobile 9.5 og microb.

Vent litt, hvorfor er det bare du som skal få velge hva som skal sammenlignes?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...