Gå til innhold

Trykkskjermens tidsalder?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke dette med trykkskjermer kommer til å blåse over. Rett og slett fordi det blir mer og mer funksjonelt, og mer og mer praktisk..

 

– Kunder som sender mange tekstmeldinger hver måned vil merke enorm forskjell. En trykkskjermstelefon er ikke ideell til å skrive meldinger med. Det tror jeg mange kunder ikke er klar over, og som vil være misfornøyd med et kjøp.

 

Hva med telefoner som HTC Touch Pro og andre telefoner som har trykkskjermtelefoner og qwerty tastatur? Må selv innrømme at tekstmeldinger går lynraskt! I tillegg har vi en del lovende tekstinputløsninger for trykkskjermer som er på vei som virker veldig lovende, som for eksempel den amobil selv skrev om for et par uker tilbake hvor man bare sklir fingeren over tastaturet innom de bokstavene man vil ha.

 

Jeg tror trykkskjermtelefoner har kommet for å bli, og jeg tror etter hvert som løsninger og teknologier utvikles vil vi bare se mer av dem. Rett og slett fordi det føles mer naturlig å styre alt ved å ta på, istedet for å taste rundt med en etter hvert sliten d-pad.

Lenke til kommentar

Trykkskjerm i kombinasjon med qwerty eller keypad er nok kommet for å bli. Rene trykkskjerm-telefoner er nok bare et litt upraktisk nisjeprodukt ja. Den "første" smart-telefonen, Palm Treo, hadde trykkskjerm og qwerty. Min personlige rangering:

 

1: Trykkskjerm + qwerty

2: qwerty (+ en praktisk keypad)

3: Trykkskjerm + keypad

4: Keypad

5: Trykkskjerm

 

En skikkelig smartphone har trykkskjerm og qwerty, punktum.

 

"Tube'en" til Nokia er råkul, men er ingen skikkelig smartphone. Den markedsføres da heller ikke som en smartphone, men som en musikktelefon. Samme design, men med utskyvbart tastatur, blir straks noe mye mer enn "bare" en kul telefon.

Lenke til kommentar

Jeg skriver meldinger mye kjappere med min iPhone enn noen annen telefon jeg har hatt (og jeg har hatt veldig mange). Så det med at SMS bruk på trykkskjermstelefon er vanskelig er bare tull. Det er en tilvenningssak, akkurat som T9 ordbok var når det kom. I begynnelsen ville ingen bruke ordbok fordi det var så uvant.

 

Men det er bakdeler med trykkskjerm også. Vanskeligere å skrive SMS mens man kjører bil for eksempel. Men dette er jo noe man ikke burde gjøre uansett. Det er også vanskeligere å bruke trykkskjermstelefoner med handsker, og generellt sett når det er kaldt ute og man har kalde hender.

 

Det er også kjipt med trykkskjerm den dagen man ligger der av en eller annen grunn å må ringe 112 veldig kjapt. lykke til med å slide to unlock, så navigere seg fram til dialpad'en, for så å treffe 112 å trykke ring...

Lenke til kommentar
Strand påpeker at Apple i juli måned solgte kun 5000 Iphone 3G i Danmark. Det gjorde telefonen til den 17. mest solgte i landet. Til sammenligning solgte Nokia hele 26 000 Nokia 5310 måneden før, noe som gir en pekepinn på forskjellene.

 

Og faktum at prisen faktisk er en vesentlig faktor har tydeligvis ikke gått gjennom til denne Strand. Snakk om inkompetent idiot. iPhone koster 4500+, 5310 koster 1500. Snakk om usaklig argument. Hvor mange Toyota whatever selges det per år sammenliknet med <insert nisjemerke her>.

 

Saklighet, hvor.

 

Hadde de to telefonene kostet nøyaktig det samme, kan jeg garantere deg at statistikken hadde vært en helt annen.

Endret av hanzhen
Lenke til kommentar
Strand påpeker at Apple i juli måned solgte kun 5000 Iphone 3G i Danmark. Det gjorde telefonen til den 17. mest solgte i landet. Til sammenligning solgte Nokia hele 26 000 Nokia 5310 måneden før, noe som gir en pekepinn på forskjellene.

 

Og faktum at prisen faktisk er en vesentlig faktor har tydeligvis ikke gått gjennom til denne Strand. Snakk om inkompetent idiot. iPhone koster 4500+, 5310 koster 1500. Snakk om usaklig argument. Hvor mange Toyota whatever selges det per år sammenliknet med <insert nisjemerke her>.

 

Saklighet, hvor.

 

Hadde de to telefonene kostet nøyaktig det samme, kan jeg garantere deg at statistikken hadde vært en helt annen.

 

 

Store slemme ord for å beskrive mannen? Slapp litt av. Du vinner dessuten ingenting på å lage deg teoretiske bilder av hvordan det ville sett ut hvis Iphone kostet mindre, for det er rett og slett ikke tilfelle er det vel?

Lenke til kommentar

Hva er ulempen med trykkskjerm forhold til vanlig skjerm?

 

Det er ikke mange.

 

Det eneste forskjellen mellom trykkskjerm og vanlig skjerm er jo bare at det er trykkbar, og den andre ikke.

 

Hvis trykkskjerm blir billigere, noe som det sikkert blir, så er det noe i veien for at alle skjermer kan bli trykkbare? Selv kamskjell og candybar telefoner kan få trykkskjermer. Ser at bruken av det kanskje ikke er like praktisk på en 1,5 tommers skjerm, men det er også en tendens til at displayet blir større og større.

 

Tror trykkskjerm blir standard i alle telefoner, og folk som ikke vil ha det kan deaktivere det.

 

Også ting som akkselerometere blir sikkert også standard. Er jo ikke en dyr dings å legge inn på en telefon.

Lenke til kommentar
Store slemme ord for å beskrive mannen? Slapp litt av. Du vinner dessuten ingenting på å lage deg teoretiske bilder av hvordan det ville sett ut hvis Iphone kostet mindre, for det er rett og slett ikke tilfelle er det vel?

 

Det er jo nettopp poenget. Å påstå trykkskjerm-telefoner er kun en nisje fordi det ble solgt flere Nokia 5310 kontra iPhone er bare tull. Å komme med selvfølgeligheten selv som utsagn gir ingen mening. Hvem er det som prøver å lure hvem egentlig?

Lenke til kommentar

kan ikke begripe hva som er så bra med trykkskjerm.at mobiler utvikler seg i ulike retninger både når det gjelder teknologi å design er fett nok,men akkurat den trykkskjermen kan jeg fint være foruten.syns de bør se litt mer på den teknologien de allerede har,som gps f.eks .på endel av de tlf som skryter av at de har gps under panseret,har de bare pælma inn noen kart for så å kunne skrive gps i spesifikasjonene å så prise opp shitten.yepp, så det på tv tidligere ikveld,men må ikke akkurat ha sett det der for å skjønne at endel av de tlf som er på markedet idag kun er noe overprisa teknoskrot.blir spennende å se hvordan tlf er om 5 eller 10 år. nå ligger folk omtrent i kø utenfor butikkene bare det er noen megapixler ekstra på en eller annen 'nyhet'...når det kommer til stykket så er å blir det kun en tlf.

Lenke til kommentar
Det er jo nettopp poenget. Å påstå trykkskjerm-telefoner er kun en nisje fordi det ble solgt flere Nokia 5310 kontra iPhone er bare tull. Å komme med selvfølgeligheten selv som utsagn gir ingen mening. Hvem er det som prøver å lure hvem egentlig?

 

Står du i butikk eller? Noen som prøver å lure noen? Hvor?

 

Selger jeg 10 mobiler en dag er kanskje 1-2 av de med touchskjerm. Definitivt en del av kaka, ikke minst i kroner og øre, men de ALLER FLESTE er altså med ordinære knapper. Han fyren er ikke så vannvittig på bærtur som du skal ha det til :)

Lenke til kommentar
Står du i butikk eller? Noen som prøver å lure noen? Hvor?

 

Selger jeg 10 mobiler en dag er kanskje 1-2 av de med touchskjerm. Definitivt en del av kaka, ikke minst i kroner og øre, men de ALLER FLESTE er altså med ordinære knapper. Han fyren er ikke så vannvittig på bærtur som du skal ha det til :)

 

Såklart selger du flere telefoner med ordinære knapper. Hvorfor tror du det er slik? Kan det tenke seg at markedet inntil relativt nylig har vært meget beskjedent for slike? Av det totale antallet telefoner du har i butikken du jobber, hvor mange % har trykkskjerm? Det er vel heller ingen overraskelse at telefoner med alt av teknologi, da også trykkskjerm, er for entusiasten og proffbrukere. En bruker som ikke trenger eller er interessert i proffunksjoner vil neppe velge en slik heller. Det koster en god del ekstra, iallfall per dags dato. Tror du ikke tendensen hadde vært en annen dersom majoriteten av telefonene på markedet hadde trykkskjerm? For ikke å snakke om prisen.

 

Uten å ha gått grundig til verks nå, hevder jeg at de aller fleste telefoner i hvilken som helst telebutikk er av den ordinære sorten. De selger bra, de kommer i alle mulige prisklasser. Hvor mange profftelefoner med og uten trykkskjerm selger du i løpet av 1 uke?

 

Nei, jeg jobber ikke i butikk. Jeg styrer unna alle fysiske telebutikker, da min erfaring tilsier at de som jobber i slike gir en lang faen i kunden, har lite kunnskap om produktene de skal selge og er stort sett ute etter å tjene mest mulig, koste hva det koste vil. Jeg er mye bedre tjent ved å lese meg opp på fakta om telefonene på egen hånd, lese anmeldelser og finne ut hvilket produkt jeg ønsker meg på egen hånd. Sist en bekjent av meg rekvirerte ny telefon til jobbruk, var kriteriene klamskjell-design og bra batteri. Den hyggelige selgeren hos Elkjøp mente Nokia N76 var veien å gå. Overpriset og elendig batteri. Kall det gjerne usaklig.

Lenke til kommentar
...når det kommer til stykket så er å blir det kun en tlf.

Det trenger ikke nødvendigvis å være slik, men mange produsenter prøver å surfe på slike bølger og tar det for gitt at forbrukerne er dumme (noe som slettes ikke er feil på kort sikt, men som straffer seg i lengden).

 

Se på hva SE egentlig driver med. De prøver å melke markedet for a) forbrukernes ønske om bra kamera og b) forbrukernes ønske om å høre på musikk. Et bra kamera må ha en bra linse og en bra blits. Ingen Cybershot har begge disse tingene samtidig, de har noe kvasi-LED og en plast-linse. Ingen som er interessert i å ta gode bilder ville ha kjøpt et kamera med plast-linse og LED, antallet MP er helt irrelevant når ikke de to tingene er på plass. Likevel hører vi i tide og utide: "bra telefon, men skulle hatt 5MP istedet for 3".

 

En walkman ha 3,5mm audio-utgang. En walkman uten dette, er og blir useriøst.

 

Men, vi ser jo nå hvordan det går med SE, og vi ser at de som tar forbrukerne mer på alvor er de som selger.

 

Det samme gjelder forøvrig GPS. En bil-gps må være fastmontert og virke i solskinn. En tur-gps må virke i 15 timer, være vanntett og bruke vanlige AA batterier.

 

Samtidig er det jo også slik at en mobiltelefon må ha GPS, kamera og walkman for å bli tatt alvorlig, og folk flest skjønner at store kompromisser må gjøres når alt dette skal dyttes inn i en telefon. Kameraet blir ikke bedre ved å klistre på en Cybershot-logo. Lyden blir ikke bedre ved at man kaller telefonen for W et eller annet.

 

Trykkskjerm blir litt annerledes, fordi dette øker brukervennligheten, også når telefonen brukes som telefon. Men trykkskjerm alene er ikke bra, det har aldri vært det, og kommer aldri til å bli det. Det funker, men kobler man til et tastatur, så blir det ikke bare dobbelt så bra, det blir 10 ganger bedre.

Lenke til kommentar

Nok en i overkant bastant prediksjon som amobil.no kommer til å dra fram om et par år for at vi kan le av tror jeg.

 

Personlig kommer jeg ihvertfall aldri til å gå frivillig tilbake til en mobil med knapper. Greit nok må jeg ofre en del ting som å kunne skrive sms uten å se på skjermen, og bruk av mobilen like raskt når jeg går som når jeg sitter. Men tilbake får jeg en mobil med stor skjerm som faktisk er overkommelig å surfe på nettet med, som egner seg mye bedre til spill, bildeframvisning, og som faktisk gir god oversikt over alle programmene mobiler kommer med nå for tiden uten at det bare blir rot (les type Nokia E65, min siste knappetelefon).

 

Ja til flere knappeløse mobiler! :)

 

(og nei takk til de hybrid greiene, har fremdeles til gode å se en mobil med utskyvbart tastatur som ikke gjør vondt i øynene av å se på)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...