Gå til innhold

Trykkskjermens tidsalder?


Anbefalte innlegg

bare pælma inn noen kart for så å kunne skrive gps i spesifikasjonene å så prise opp shitten

 

Skulle gjerne hatt modellnavn på en telefon som påstår at den har GPS-funksjonalitet, mens i realiteten bare har "pælma inn noen kart"..?

 

Det raser jo fremover på maskinvareteknologien med tanke på GPS, WiFi og 3G/HDSPA, men det er måten vi bruker telefonene på dette handler om, og jeg mener, synes og tror at å styre telefonen med berøring vil bli det mest funksjonelle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sist en bekjent av meg rekvirerte ny telefon til jobbruk, var kriteriene klamskjell-design og bra batteri. Den hyggelige selgeren hos Elkjøp mente Nokia N76 var veien å gå. Overpriset og elendig batteri. Kall det gjerne usaklig.

 

Klamskjell? YUK! Og ja, usaklighetene dine når svimlende høyder. Setter du virkelig liketegn mellom telebutikker og elkjøp? Virkelig? Jeg er målløs

Lenke til kommentar
Sist en bekjent av meg rekvirerte ny telefon til jobbruk, var kriteriene klamskjell-design og bra batteri. Den hyggelige selgeren hos Elkjøp mente Nokia N76 var veien å gå. Overpriset og elendig batteri. Kall det gjerne usaklig.

 

Klamskjell? YUK! Og ja, usaklighetene dine når svimlende høyder. Setter du virkelig liketegn mellom telebutikker og elkjøp? Virkelig? Jeg er målløs

 

Mange av de ansatte på både Elkjøp og telebutikker har ikke peiling uansett. Man bør alltid undersøke og forske litt på egenhånd før man går i butikken og spør hva man burde kjøpe.

Lenke til kommentar

Ja, men igjen. Ikke sett Elkjøp og "telebutikker" i samme settning. Og hva "peiling" angår, så gjelder dette for hvilken som helst butikk eller virksomhet. Det finnes desverre også bilmekanikere som ikke har peiling, det betyr ikke at det er en dårlig ide å levere inn bilen din til en. "Dårlige" mennesker møter du overalt. Min erfaring er likevel at i dedikerte mobilbutikker som f.esk. Telebutikken eller Telekiosken, er kunnskapsnivået om telefonene de selger høye. Ta også i betrakting at disse ikke jobber med provisjon, noe de gjør på Elkjøp. Dette vil selvfølgelig gi enormt utslag i hvorvidt du forlater butikken med passende produkt eller ei.

Alt dette sagt,selvfølgelig er det best å lese deg opp først, og få en viss ide om hva du ønsker deg for du går og handler. Men dette gjelder vel for alle "invisteringer"

Lenke til kommentar
Såklart selger du flere telefoner med ordinære knapper. Hvorfor tror du det er slik? Kan det tenke seg at markedet inntil relativt nylig har vært meget beskjedent for slike? Av det totale antallet telefoner du har i butikken du jobber, hvor mange % har trykkskjerm? Det er vel heller ingen overraskelse at telefoner med alt av teknologi, da også trykkskjerm, er for entusiasten og proffbrukere. En bruker som ikke trenger eller er interessert i proffunksjoner vil neppe velge en slik heller. Det koster en god del ekstra, iallfall per dags dato. Tror du ikke tendensen hadde vært en annen dersom majoriteten av telefonene på markedet hadde trykkskjerm? For ikke å snakke om prisen.

 

Uten å ha gått grundig til verks nå, hevder jeg at de aller fleste telefoner i hvilken som helst telebutikk er av den ordinære sorten. De selger bra, de kommer i alle mulige prisklasser. Hvor mange profftelefoner med og uten trykkskjerm selger du i løpet av 1 uke?

 

Nei, jeg jobber ikke i butikk. Jeg styrer unna alle fysiske telebutikker, da min erfaring tilsier at de som jobber i slike gir en lang faen i kunden, har lite kunnskap om produktene de skal selge og er stort sett ute etter å tjene mest mulig, koste hva det koste vil. Jeg er mye bedre tjent ved å lese meg opp på fakta om telefonene på egen hånd, lese anmeldelser og finne ut hvilket produkt jeg ønsker meg på egen hånd. Sist en bekjent av meg rekvirerte ny telefon til jobbruk, var kriteriene klamskjell-design og bra batteri. Den hyggelige selgeren hos Elkjøp mente Nokia N76 var veien å gå. Overpriset og elendig batteri. Kall det gjerne usaklig.

 

Jeg spurte om du jobbet i butikk, for da hadde du fått med deg litt flere synspunkt enn dine egne og de som henger på forum. Det er utrolig hvor mange som sier de ikke liker touchscreen og foretrekker fysiske knapper. Greit nok, vi selger mer av det fordi det er billigere og langt mer utbredt. Sier ikke noe på det. Men vi selger OGSÅ slike for det er dette folk vil ha.

 

Ikke glem at det finnes noe som kalles HYPE. Apple og media hypet Iphone utrolig opp, i likhet med hva som skjedde for to år siden med Nokia N95: Folk kjøpte den telefonen over en lav sko. Var den første utgaven fantastisk? Nei. Den var treg, hadde dårlig lyd og ingen plast/glass over skjermen. Men hurra hvor mange jeg har solgt! Og jeg kunne sikkert solgt like mange Iphones hadde ikke Apple prakket sinnsyke regler over hodet på Netcom slik at Netcom såvidt klarer å fylle opp sine egne butikker (les Telebutikkene). Er det noe jeg er en motstander av, så er det businessmodellen som kjøres her.

 

Det finnes riktignok mange selgerkåte jævler der ute, men det finnes også serviceinnstilte selgere der ute. Tror du ikke dét, så er det greit :)

Endret av RMNZR
Lenke til kommentar
Ja, men igjen. Ikke sett Elkjøp og "telebutikker" i samme settning. Og hva "peiling" angår, så gjelder dette for hvilken som helst butikk eller virksomhet. Det finnes desverre også bilmekanikere som ikke har peiling, det betyr ikke at det er en dårlig ide å levere inn bilen din til en. "Dårlige" mennesker møter du overalt. Min erfaring er likevel at i dedikerte mobilbutikker som f.esk. Telebutikken eller Telekiosken, er kunnskapsnivået om telefonene de selger høye. Ta også i betrakting at disse ikke jobber med provisjon, noe de gjør på Elkjøp. Dette vil selvfølgelig gi enormt utslag i hvorvidt du forlater butikken med passende produkt eller ei.

Alt dette sagt,selvfølgelig er det best å lese deg opp først, og få en viss ide om hva du ønsker deg for du går og handler. Men dette gjelder vel for alle "invisteringer"

Dessverre stemmer ikke det du sier. Evnen til å selge veier (naturlig nok) langt høyere enn produktkunskap ved ansettelse. Er man en god selger, trenger man heller ikke å opparbeide god produktkunnskap.

 

Jeg tør faktisk påstå at hel del av de som selger flest mobiltelefoner i Norge er "teknisk handikappet". Dessverre går det bra, da de som tar avgjørelser ved innkjøp ofte har tilsvarende dårlig kunnskap.

 

Min tiltro til bruktbilselgere er langt større...

Lenke til kommentar
Jeg tør faktisk påstå at hel del av de som selger flest mobiltelefoner i Norge er "teknisk handikappet". Dessverre går det bra, da de som tar avgjørelser ved innkjøp ofte har tilsvarende dårlig kunnskap.

 

Min tiltro til bruktbilselgere er langt større...

 

Greit, jeg tør påstå du feil

Lenke til kommentar
bare pælma inn noen kart for så å kunne skrive gps i spesifikasjonene å så prise opp shitten

 

Skulle gjerne hatt modellnavn på en telefon som påstår at den har GPS-funksjonalitet, mens i realiteten bare har "pælma inn noen kart"..?

 

Det raser jo fremover på maskinvareteknologien med tanke på GPS, WiFi og 3G/HDSPA, men det er måten vi bruker telefonene på dette handler om, og jeg mener, synes og tror at å styre telefonen med berøring vil bli det mest funksjonelle.

 

Ehh.... Iphone skryter vel av å ha et eller annet kart funksjon, men har ikke GPS innebygd? Er vel google maps eller noe. Mener vel at noen fanboys har skytet på GPS funksjon på denne, en funksjon den mangler fysisk. Kan ikke sitere kilder, og er selvfølgelig åpen for at jeg tar feil.

 

 

Det å spå fremtiden er bare tull, du har ikke nubbesjans til å gjette hva som skjer om 10 år! Ikke med dagens utvikling. Kan like gjerne la være, da det sikkert ikke er riktig

(Kritikken var mot spåkoner, ikke mot amobil!)

Lenke til kommentar
Og jeg kunne sikkert solgt like mange Iphones hadde ikke Apple prakket sinnsyke regler over hodet på Netcom slik at Netcom såvidt klarer å fylle opp sine egne butikker (les Telebutikkene). Er det noe jeg er en motstander av, så er det businessmodellen som kjøres her.

 

Det finnes riktignok mange selgerkåte jævler der ute, men det finnes også serviceinnstilte selgere der ute. Tror du ikke dét, så er det greit

 

Modellen til Netcom er slu og råtten. Hype har du helt rett i. iPhone er vanvittig populær, så Netcom ønsker såklart å håve inn så mye penger som mulig. Vanvittig irriterende og i og for seg dårlig gjort ovenfor forbrukeren. Ja, du hadde garantert solgt enda flere iPhones dersom betingelsene for å kjøpe en ikke hadde vært så begrensede. Apple prakker regler på Netcom, Netcom pakker enda flere over kunden.

 

Hadde likt å se en oversikt over telefonsalget for f.eks forrige måned i en utvalgt telebutikk i Norge.

 

Selgeryrket er vel det jeg har minst tillit til av alle. Greit, det finnes sikkert flere direkte serviceinnstilte selgere der ute, men et soleklart flertall av de jeg har møtt, har kun vært interessert i å få penger i lomma, selv om det innebærer å føre kunden bak lyset.

Lenke til kommentar
Ehh.... Iphone skryter vel av å ha et eller annet kart funksjon, men har ikke GPS innebygd? Er vel google maps eller noe. Mener vel at noen fanboys har skytet på GPS funksjon på denne, en funksjon den mangler fysisk. Kan ikke sitere kilder, og er selvfølgelig åpen for at jeg tar feil.

 

Du tar feil. iPhone 3G har GPS innebygd, men ikke første generasjons iPhone (den som aldri ble solgt i Norge i utgangspunktet).

Lenke til kommentar
bare pælma inn noen kart for så å kunne skrive gps i spesifikasjonene å så prise opp shitten

 

Skulle gjerne hatt modellnavn på en telefon som påstår at den har GPS-funksjonalitet, mens i realiteten bare har "pælma inn noen kart"..?

 

Det raser jo fremover på maskinvareteknologien med tanke på GPS, WiFi og 3G/HDSPA, men det er måten vi bruker telefonene på dette handler om, og jeg mener, synes og tror at å styre telefonen med berøring vil bli det mest funksjonelle.

 

Ehh.... Iphone skryter vel av å ha et eller annet kart funksjon, men har ikke GPS innebygd? Er vel google maps eller noe. Mener vel at noen fanboys har skytet på GPS funksjon på denne, en funksjon den mangler fysisk. Kan ikke sitere kilder, og er selvfølgelig åpen for at jeg tar feil.

 

 

Det å spå fremtiden er bare tull, du har ikke nubbesjans til å gjette hva som skjer om 10 år! Ikke med dagens utvikling. Kan like gjerne la være, da det sikkert ikke er riktig

(Kritikken var mot spåkoner, ikke mot amobil!)

 

iPhone 3G har GPS, AGPS til og med! Den første iPhone hadde ikke GPS og påsto heller aldri at den hadde det.

Lenke til kommentar
Stadig flere trykkskjermstelefoner til tross: – De vil fortsatt være nisjeprodukt, sier John Strand.

John Strand er en tulling. Dette er mannen som dømte Opera nord og ned. Ingen ville jo ha internett på mobilen :lol:

Nja, men hvor mange er det som egentlig bruker opera på mobilen? Greit nok at mange laster det ned (det er jo tross alt gratis) og at man blir fascinert en liten stund, men er det i det hele tatt noen som bruker Opera Mobile, sånn etter at wow-perioden er over?

Lenke til kommentar

Ser ingen grunn til å slutte å bruke Opera Mobile, sammenliknet med andre browsere. Hvor flittig den blir brukt er en annen sak. Nyttefunksjonen kan det stilles spørsmålstegn ved, men det er veldig greit å ha muligheten til å bruke telefonen som webleser når man er på farten.

Lenke til kommentar
Nja, men hvor mange er det som egentlig bruker opera på mobilen? Greit nok at mange laster det ned (det er jo tross alt gratis) og at man blir fascinert en liten stund, men er det i det hele tatt noen som bruker Opera Mobile, sånn etter at wow-perioden er over?

Oversikt over bruk av Opera Mini.

http://www.opera.com/mobile_report/2008/08/

 

I tillegg er det nok langt flere som bruker en eller annen variant av Opera Mobile.

Lenke til kommentar
...når det kommer til stykket så er å blir det kun en tlf.

 

Ja, det er det mange som fremdeles tror. Men mobiler er i ferd med å bli noe helt annet enn "bare en telefon". Og har du lagt merke til at telefonering snart kommer innebygd i melkekartongen? Vel, kanskje ikke helt, men det finnes knapt et chatteprogram som ikke har telefoni som standard.

 

Det vi i dag kaller mobiltelefoner, er i realiteten datakommunikasjon i lommeformat. Dataene kan være hva som helst, stemme/lys, bilder, video, web, nettbank... Du har dine favoritter, jeg mine. Poenget er, og det har flere og flere produsenter skjønt, at denne dingsen har vi alltid med oss. Og så prøver de å klekke ut hva vi har nytte av, og glede av, alltid å kunne ha med oss - av informasjon (til og med spill er informasjon, særlig hvis det er on-line muligheter).

 

Til denne informasjonen trengs en datamaskinplattform for all slags anvendelse, ikke bare telefon. Den må være åpen for de applikasjonene som fanger vår interesse og dekker våre behov. Og da må den også kunne bringe denne informasjonen på en god måte - nten det er via tekst, lyd, bilder eller video. Og ikke minst - den må kunne ta imot våre instruksjoner og feedback.

 

På det siste området er de tradisjonelle mobilene helt ubrukelige (jeg har hatt noen siden min første for ca. 20 år siden). De duger rett og slett elendig til å motta annen feedback enn tekst og tall.

 

Trykkskjermer i seg selv er ikke det store. Jeg bruker selv iPhone, og er ganske fornøyd, men det finnes ikke noe bedre i dag til mitt bruk. Den er ikke trykkfølsom, den er berøringsfølsom, det er en forskjell. Den er dessuten svært følsom for bevegelse, og dermed er det en mengde nye måter å gi den input på. At den også er mye raskere og sikrere å skrive på enn tastetelefoner, når du har vendt deg til den, er også nyttig. for meg er det viktigere at skjermen er så stor og god, at jeg faktisk kan se Dagsrevyen på den (hvis jeg hadde giddet), eller en film (som jeg stadig gjør). Mens jeg svarer på en mail.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...