Gå til innhold

Hardware.no: Har HW tapt seg ?


Anbefalte innlegg

Jeg vil oppfordre alle lesere til å si ifra når det er noe dere ikke liker (gjerne direkte til forfatter), samt komme med forslag til hva vi kan gjøre annerledes, og ikke minst - komme med forslag til emner dere mener er interessante.

Første del der har jeg sett blitt gjort et par ganger i uka de siste par 18 månedene.

 

Mitt enkleste tips til å heve kvaliteten:

Ikke skriv artikler som oversatte referater av andre kilder, men som journalistens personlige vurdering av situasjonen.

Som jeg skrev over, veeeldig enig..

 

Direkte oversatt, hvor de i en del tilfeller har kuttet bort det interessante.. nei takk..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er av den lille, men bastante bataljonen som fortsatt mener iPod bør ha muligheten til å bli skrevet slik som det origianlt var tiltenkt, de bastante reglene som først ble satt opp fikk så mange oppmykninger at det nå bare er igjen de parodiske eksemplene (Opensuse må det være, mens filmen deUSYNLIGE fikk stå). Det finnes men mellomting som alle parter kan være fornøyde med, fornuft er dens navn. Man trenger ikke ha rigide regler, la det være opp til hver enkelt journalist, og ha en redaktør som kan bruke sjønn i ekstreme tilfeller.

Bare til info: Anmeldelsen av deUSYNLIGE ble publisert på Kulturo.no, som ikke er en del av Tek.no-nettverket. Skriveføringen som iPod faller inn under gjelder kun for Tek.no og ikke for andre sider i Edda Media.

Lenke til kommentar
Jeg er av den lille, men bastante bataljonen som fortsatt mener iPod bør ha muligheten til å bli skrevet slik som det origianlt var tiltenkt, de bastante reglene som først ble satt opp fikk så mange oppmykninger at det nå bare er igjen de parodiske eksemplene (Opensuse må det være, mens filmen deUSYNLIGE fikk stå). Det finnes men mellomting som alle parter kan være fornøyde med, fornuft er dens navn. Man trenger ikke ha rigide regler, la det være opp til hver enkelt journalist, og ha en redaktør som kan bruke sjønn i ekstreme tilfeller.

Bare til info: Anmeldelsen av deUSYNLIGE ble publisert på Kulturo.no, som ikke er en del av Tek.no-nettverket. Skriveføringen som iPod faller inn under gjelder kun for Tek.no og ikke for andre sider i Edda Media.

Da så. Da trekker jeg den uttalelsen, selv om jeg fortsatt mener pukkelkapitalisering kan respekteres.

Lenke til kommentar

Er enig i tilbakemeldingene som kommer fram her. Nå til våren er det 10 år siden jeg begynte å "vanke" på hw.no-nettverket for første gang. Og jeg må også si at kvalitetstoppen har vært. Dog er det veldig flott å se at redaksjonen tar til seg tilbakemeldingene og ikke minst gjør noe med det :)

 

Jeg (og andre) har sagt det før jeg gjentar det igjen: håper ikke hw.no blir som IT-avisen. Med untak av én gang, er det vel 4-5 år siden jeg var innom IT-avisen sist pga elendig innhold og dårlig journalistikk. VG.no besøker jeg kun hvis jeg kjeder med ekstremt mye pga alle de unyttige kjendis"nyhetene" og juletre-reklamen. Ikke bli som disse to slik at jeg må droppe hw.no også. Men, det var vel mye av dette flere av oss fryktet da hw.no ble kjøpt opp av Orkla Media.... :(

Lenke til kommentar

Merkelig nok, må jeg si at etter at denne tråden ble laget, har det kommet to artikkler, som jeg har satt meget godt pris på, en introduksjon i hovedkort, som godt kunne vært mer dyp, men hva vet hva som kommer, og "Tjen penger med Adsense" Lange flotte artikkler, pluss i boka fra meg. Ser det enda er noen små nyheter, som kan graves litt dypere, men er nok ikke jeg som bestemmer, uansett.. Håper på mange fler av disse..

 

Skal også ta selvkritikk nå, og si at det sikkert har vært guider, og det har sikkert vært lange artikkler. Men synes ingen har på en måte treffet spikeren slik som nå, men det er mulig jeg som roter..

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Jeg savner forsatt artikkelene som går i dybden.

Wheelman har vært et friskt tilskudd som tester og skribent, dere burde gi flere forumfolk som har erfaring tilbud om å skrive artikler. Som nevnt før Gullars sin SSD-guide som er total overlegen i forhold til det tek.no selv leverte og så suplementere dere med en "vil dere lese mer så les gullars" sin ssd-guide.

 

Imo så er det virkelig å gripe ting i helt totalt gal ende. Her bør dere ta tak i brukern som sitter med kunnskapene og spør om han/henne kan tenke seg å bidra og ikke komme med noe halvveis artikkel der folk med kunnskap må sitte å rette på vedkommende som har skrevet artikkelen. Det er svakt og skuffende, rett og slett og det beviser litt igjen at dere faktisk trenger dyktige folk som har peiling på hva som blir skrevet om så kan de som har lyst til å kaste seg over nyhetsoversettelser gjøre slik.

Lenke til kommentar

Hepp!

 

Takk for tilbakemeldinger. Det er helt toppers at vi har fått inn slike folk som Wheelman. _Sindre_ med fasekjøleren sin må vel også nevnes der.

 

Den SSD-saken fra vår side var ment som en veldig enkel introduksjon for dem som ikke kunne noe. Lenken til forumtråden var ment som en ekstraservice og ikke minst gi Gullars litt ekstra publisitet.

 

PS, vi jobber med "å lure" inn Gullars for litt SSD-testing, og kanskje en harddisk i ny og ne? Ellers prøver vi følge med, men det er jo alltid folk vi ikke får med oss, tips oss gjerne!

Lenke til kommentar
Hepp!

 

Takk for tilbakemeldinger. Det er helt toppers at vi har fått inn slike folk som Wheelman. _Sindre_ med fasekjøleren sin må vel også nevnes der.

Den SSD-saken fra vår side var ment som en veldig enkel introduksjon for dem som ikke kunne noe. Lenken til forumtråden var ment som en ekstraservice og ikke minst gi Gullars litt ekstra publisitet.

PS, vi jobber med "å lure" inn Gullars for litt SSD-testing, og kanskje en harddisk i ny og ne? Ellers prøver vi følge med, men det er jo alltid folk vi ikke får med oss, tips oss gjerne!

Bra :)

Vi trenger noen som kan ta seg av konkrete emner og som kan holde seg godt oppdatert på saker og ting og ikke bare harve over tilfeldige artikler :)

Vi har så mye kompetente folk at det er skremmende, flott at dere tar tak i de så resten av oss kan nyte glede og kunnskap ifra disse resurspersonene!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Liker det ikke, men må si meg enig med mange her. HW har tapt seg veldig i senere tid. Publiseres kun rundt to artikler per dag, og disse er så tynne at man ikke en gang kunne ha kokt suppe på dem. Artiklene inneholder sjeldent mer enn 5-8 setninger, og er sjeldent noe matnyttige. Noen få linjer om et eller annet sikkerhetshull, som i tillegg viser seg å påvirke nærmest ingen brukere, utklipp fra en pressemelding om ny utgave av et kjent program osv. Det er virkelig til å gråte av etter å ha vært en trofast leser i ganske mange år.

 

Vet det er trange tider, og at det er begrensent med resurser til skribenter - men gi i alle fall et forsøk og få så mye ut av det lille dere har til rådighet. Det finnes utrolig mye spennede som skjer hver dag annet enn en ny programvareversjon eller sikkerhetshull i Windows eller Firefox. Når det i så fall dreier seg om en ny programvareversjon, eller hva det nå enn er, så forsøk å gjør noe større ut av artikkelen enn å skrive seks linjer. Finn litt bakgrunnsstoff, skriv mer utbroderende, ta en kjapp test av programvaren.

 

I dag er det faktisk flere gode artikler på forsiden, og det skal dere ha honør for. Et unntak er "Jon vil ha datamaskin uten operativsystem". Hva er egentlig meningen med denne? Den er så tynn og meningsløs at jeg satt som et spørsmålstegn etter å ha brukt 18 sekunder på å lese gjennom den. Hva med å plukke opp telefonen og ringe rundt til de største nettbutikkene/datakjedene for å høre deres synspunkter. Hva med å få noen ytringer fra Microsoft, HP, Dell og f.eks. Canonical? Slik det fremstår i denne artiklen så er det ikke journalistikk det er snakk om, men noe som likner et blogginnlegg eller en ekstra lang twittermelding.

 

Sier ikke at HW skal bli et rendyrket nerdenettsted a la Anandtech eller noe, men når man som leser får følelsen at det er argurktid året rundt så burde man ta seg en tenkepause. HW har et enormt potensiale, og jeg er bare redd jaget etter profitt og reduserte lønnskostnader over tiden vil ta knekken på seriøsiteten til nettsiden. Det blir litt som om man tror at prisguiden og forumet alene skal holde inntektene oppe, og at det redaksjonelle spiller en svært liten rolle.

 

Jeg virker kanskje vel negativ i dette innlegget, men det er fordi jeg vet hvor gode HW har vært - og fordi jeg vet de kan bli like gode igjen. Det er surt å se trenden, men jeg tror det er svært mange av de ansatte som brenner for å gjøre dette atter igjen til Norges beste nettsted for oss geeks. =)

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Jeg er så enig med TS, og spesielt nuffern.

 

Når jeg begynte å følge HW rundt årtusenskiftet, så var HW det beste for manne i gata som ville ha IT-nyheter. Artiklene var skrevet av nerder, men skrevet for alle. Artiklene var skrevet på en måte som gjorde at både mannen i gata og gutten på soverommet fikk mye ut av stoffet. Testene ble skrevet grundig og forklarende uten at det gikk ut over kvaliteten på teksten. Alle fikk noe ut av HW.no.

Men de siste to-tre årene, så har HW glemt at det finnes forskjellige folk. Artiklene har blitt kjedelige, uniformerte og tekniske. Nyhetene er tydelig oversatt fra en tredjepart, lite til ingen research er lagt inn i sakene, og testene har blitt så overfladiske at de har lite til ingen nytteverdi for folk som trenger testen.

 

Før så ramlet det inn tester av hovedkort, skjermer og bærbare PCer, spesielt i budsjett-klassene. I dag er vi heldige om vi får test av topp-sjiktet. 30" til 20 000,-? Joda, morsom lesing det, men hva skal vi med det?

 

Jeg husker når Overklokking.no hadde casemod-artikler om spektakulære casemods, og ikke lenker til fora-tråder om kabinetter formet etter karakterer i tegneserier. Den gangen da casemods mente frem med dremel og sveiseapperat, og ikke styrofoam og kjøkkenkniv.

 

Og Tek.no er en vits, en blanding av IT-avisen og Se og Hør.

Lenke til kommentar

Liker ikke å si det, men jeg har gått mer over til å lese på DinSide Data. En side jeg ikke tidligere har brukt så mye tid på, og som ikke alltid er like balanserte i sine tester og artikler. Allikevel har de som regel svært mer varierte og interessante artikler og tester. Her slipper jeg å lese om en serveroppgradering for storservere eller et sikkerhetshull alle kjenner til fra før, men får heller tips om nye og spennende programmer. Her finner jeg oftere tester av prosessorer, hovedkort, skjermer og laptops enn jeg har gjort på HW på mange år.

 

Resultatet er at jeg bruker nå mer tid på DinSide, og det resulterer i at jeg er mer eksponert for reklame og deres samarbeidspartnere. Jobber selv i databutikk, og da det tidligere ofte kom folk og refererte til artikler på HW eller sa at de var aktive brukere så går det nå lenge mellom hver slik kunde. "Den leste jeg en test av på DinSide", eller "Den kommenterte de på DinSide" hører jeg nå oftere og oftere. På samme måte som jeg hører mindre og mindre om HW. Samme gjelder forsåvidt for mine kolleger. Nå sitter jeg ikke på noe statistikk slik som HW gjør, og for alt hva jeg vet så er sikkert antall besøkende stigende. Det ligger uansett noe sannhet i det jeg sier, og jeg tror det kan være verdt å tenke over.

 

Selv med et stramt budsjett, Edda kutter mye mange steder nå, så må man tenke nytt. Man må bli enda bedre på det man gjør godt, og man må satse på det som skiller en selv fra andre. Å kopiere fra pressemeldinger, skrive et par linjer som om det var hentet rett fra NTB er rett og slett ikke godt nok. Ofte er det heller ikke mye man skal legge i det for at det skal bli bra. Sitter utrolig mye kompetanse på forumet her, og det er sikkert en drøss med mennesker som ønsker å bidra. Gjesteartikler, forspørsler til promenente forumbrukere om å skrive en artikkel osv. osv.

 

Kjempeflott guide om Linux. Fortsett med det!

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Som leser av hw.no siden høsten 2005, og bruker av forumet ikke fullt så lenge har jeg litt kritikk, men også et par konkrete forslag:

 

1. Mindre av "x programvare har x antall sikkerhetshull". Flere som har kommentert dette, men det begynner å bli EKSTREMT slitsomt å lese om diverse obskure sikkerhethull og programmer. Jeg har enda tilgode å snakke med en datakynding som sliter med virus. Dere sikter på helt feil publikum med disse bablefishartiklene.

 

LØSNING: Flytte slikt tull over på sikkerthet.tek.no eller lignende. Spar hw.no sin forside for slikt, og send det direkte til tek.no.

 

2. Mer fokus på tester, og modding. Bare fordi dere har testet et produkt en gang, betyr ikke det at det ikke er mulig å teste opp mot annet. Test gjerne litt sære produkter.

 

LØSNING: Engasjere flere av de aktive forumbrukerne til å skrive artikler? Gjerne i beste anandtech-stil!

 

Edit: hihi, en "leser" som hadde blitt til "leder". Yarg captain!

Endret av Noble
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...