Gå til innhold

Hardware.no: Har HW tapt seg ?


Anbefalte innlegg

Vil ikke bare kaste ut meningsløs kritikk. Det jeg mener er at å bare sette IT-folk til å skrive artikler er som å sette en Baker til å skrive en leder i VG. Det blir kanskje korrekt mtp innhold, men selve kunsten å SKRIVE er det værre med. Da blir det veldig fort sånn "stil i 8.klasse" kvalitet over artikkelen. Kan dere ikke sende folk på kurs i journalistikk?

 

En ting er å vite hva man snakker om, en annen ting er å få skrivd det ned så hvem som helst kan lese det.

Det er forskjell på "typist" og "writer", en writer vet hva han driver med, mens en typist bare tapper inn det andre har skrevet eller oversetter.

 

Mye av grunnen til elendige plots og voices i dataspill er jo at de setter en C++-koder til å skrive en fantasyhistorie, ikke en forfatter.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil ikke bare kaste ut meningsløs kritikk.

*snip*

 

Hei!

 

Vi synes absolutt ikke du kommer med mye meningsløs kritikk. Uten at jeg har alle tallene foran meg så mener jeg vi produserer vel så mange tester og slikt som tidligere, men de drukner kanskje litt i alle nyhetene. Så langt i oktober teller jeg syv tester på tretten dager.

 

I tillegg jobbes det med flere guider og artikler av den gode, gamle sorten. Vi har fått knyttet til oss flere nye frilansere som har svært spennende ting på gang... ;)

Lenke til kommentar
HW.no og resten av nettverket har forresten aldri hatt så mange lesere som nå. Forrige uke passerte HW.no 166 000 unike norske lesere/brukere ifølge TNS Metrix, som er vår nest beste uke noensinne. Trafikkmessig går det absolutt i riktig retning.
Er ikke dette bare en trend som understreker det store hamskiftet som har pågått både for sidene i nettverket men også på forumet i den siste tiden? Et økt fokus på andre aspekter utenom hardware, og en økene populistisk markedsføring utad? Sjokk-overskriftene øker, den populitsiske fremtoningen øker, og det samme gjør besøkstallene.

 

IT-avisen markedsfører jo seg selv som "Norges største IT-nettsted", og det er lett å se hvilket fokus de har rettet seg inn på for å oppnå nettop dette. Det er vel bare å innse at Hardware.no aldri vil ta av seg sminken å returnere til sine tidlige former, hvor lidenskapen for hardware var det som trakk ildsjelene til seg, og ikke en glasert IT-avis.

Lenke til kommentar

Godt å høre att dere skal snu skuta for å si det slikt, har selv lest nyheter på hw.no siden sommeren 2005.

 

Om dere dropper itavisen nyhet stilen så tror jeg dere redder mye bare der, små korte nyheter som att X program har tettet hull 5.6842 versjon 1.6988 bryr folk seg svært lite om. Det samme gjelder generelt på alle deres sider, korte og til tider svært unøyaktige artikler.

 

Når det gjelder prisguiden så har denne også tapt seg, vet det er mange varer å holde tritt med, men hva med å få en proff koder til og fikse ett automatisk system? Eller ta inn fler til å hjelpe til med dette arbeidet? Det er faktisk mange ganger jeg har funnet bedre og mer korrekt pris info andre steder. Har også ett forslag, hva med priser på de mest kjente internasjonale nettsidene? Import er faktisk noe det blir mer å mer av!

 

Men for og rose litt, mye av det dere gjør er on the edge, virker som dere prøver hardt å få frem det dere vil og skrive gode artikler.

Tiltross for att enkelte av testene dere gjør motstrider hverandre (tenker veldig på amobil her)så er en gjennomsnittlig artikkel her bedre enn gjennomsnittet på andre norske IT sider.

 

Så stå på! :thumbs:

Lenke til kommentar

Som folk skriver en del her er at det er mer informasjon i kommentarer/forumet til artikklene enn det det ofte er i selve artikkelen.

 

Hva må å tenke litt på akkurat dette, og lage et system der folk kan "legge til" ting i artikkelen. Bare se på Simen1 og artikkelen som linuxkjernen som er oppdatert som et eksempel.

 

Artikler wikiway? :p

 

 

En liten edit:

 

Se på denne artikkelen, http://www.hardware.no/artikler/openoffice..._lanseres/56899 står mer om hva openoffice er enn hva som er nytt, noe som for meg blir litt bak mål.

Endret av Dr3as
Lenke til kommentar
Men bruktmarked ser bedre ut, men det har noen minuser.

 

1.Får ikke lastet opp bilder på annonsen,uansett hvilken størrelse man velger.

 

2.får ikke slettet gamle annonser.

 

3.liker ikke at man viser addresse, bare fullt navn og epost hadde holdt.

 

Hei og takk for tilbakemeldingene,

 

1) Dette er nå fikset.

2) Les her: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=12165439

3) Nå kan man velge inne på profilen hvilken informasjon man vil dele med omverden.

Lenke til kommentar
Hvorfor være stor, når lykkelig som liten.

Godt poeng, men det har seg nå slik at vi er eid av et større mediefirma. Som alle større firmaer er selvsagt profitt viktig, langt mer viktig enn en side drevet fra gutterommet (som HW startet som).

 

Det vil imidlertid ikke si at vi ikke skal ha kvalitet, tvert imot! Vi skal fortsatt ha samme tekniske kvalitet og samme kritiske blikk. Innpakningen artiklene kommer i er kanskje noe annerledes - istedenfor å kun nå de svært teknisk kyndige, når vi nå en langt større gruppe. Jeg mener Hardware er en langt bedre side nå enn for et par år siden, nettopp fordi vi når et så mye bredere publikum. Lesertallene reflekterer dette.

 

Hvorfor være liten og lykkelig, når man kan være stor og lykkelig?

 

At mange mener det er for mye korte nyhetsnotiser er en kritikk vi alle selvsagt tar alvorlig, og personlig må jeg si at jeg er helt enig. Der kan vi alle bli bedre. Så hva kan gjøres? Dere er en flott gjeng lesere med mye kunnskap, bare se på hvor mye informasjon som kommer frem i diskusjonstrådene til artiklene. Jeg vil oppfordre alle lesere til å si ifra når det er noe dere ikke liker (gjerne direkte til forfatter), samt komme med forslag til hva vi kan gjøre annerledes, og ikke minst - komme med forslag til emner dere mener er interessante.

 

Jeg vil tipse om denne tråden: Hvem ønsker dere intervjuet?

Lenke til kommentar
Vi skal fortsatt ha samme tekniske kvalitet og samme kritiske blikk. Innpakningen artiklene kommer i er kanskje noe annerledes - istedenfor å kun nå de svært teknisk kyndige, når vi nå en langt større gruppe. Jeg mener Hardware er en langt bedre side nå enn for et par år siden, nettopp fordi vi når et så mye bredere publikum. Lesertallene reflekterer dette.
Problemet slik jeg ser det er at "de svært teknisk kyndige" ikke lenger får samme utbytte av siden, og nødvendigvis finner seg andre steder der det tilbys mer omfattende og teknisk orienterte artikler. Når slike brukere trekker seg ut svekker det hele comunityet. Jeg ser at jeg selvsagt klager i motvind her, hardware.no/forum.hardware.no anno 2004 kommer jo ikke tilbake, men jeg synes heller ikke at nettverket anno 2008 går i riktig retning.

 

VG-diskusjon og VG.no når det desidert største publikummet innen sine grener, noe lesertallene reflekterer. Det er ikke derimot gitt at det medfører kvalitet.

Lenke til kommentar

Det er fint og høre at dere tar kritikken på alvår. Og jeg har troa på at dere vil komme med lengere artikkler framover, værtfall håper jeg.. Og det er flott at dere vil nå et mye større publikum, det er også bra. Men og gjemme vekk tekniske artikkler det trenger dere jo ikke. Jeg savner guider om windows tweaking, PHP guidene, overklokkingsdelen, test av hovedkort, skjermkort etc etc.. Men det er kanskje rett som dere sier, at det blir litt gjemt under alle andre artikkler. Forøvrig bruker jeg ikke hw.no forsiden, som jeg pr idag, synes er helt grusom rotete og forferdelig. Men http://www.hardware.no/artikler/ .. Og jeg setter meget pris på at dere har en slik løsning der..

 

Men for all del, stå på gutter og jenter. Dere gjør en god jobb.

 

OT: når ble dere eid av et mediefirma ?

Lenke til kommentar
Problemet slik jeg ser det er at "de svært teknisk kyndige" ikke lenger får samme utbytte av siden, og nødvendigvis finner seg andre steder der det tilbys mer omfattende og teknisk orienterte artikler. Når slike brukere trekker seg ut svekker det hele comunityet. Jeg ser at jeg selvsagt klager i motvind her, hardware.no/forum.hardware.no anno 2004 kommer jo ikke tilbake, men jeg synes heller ikke at nettverket anno 2008 går i riktig retning.

 

VG-diskusjon og VG.no når det desidert største publikummet innen sine grener, noe lesertallene reflekterer. Det er ikke derimot gitt at det medfører kvalitet.

Absolutt, det er et svært godt poeng. Det er nettopp derfor vi setter pris på tilbakemeldinger, slik at vi kan gå i riktig retning. Riktig retning er ikke VG-"kvalitet", men kvalitetsartikler som når et bredt spekter - både de teknisk kyndige og de mindre kyndige. At vi i dag har flere artikler med et mer tabloid preg skal ikke gå på bekostning av de mer tekniske artiklene, vi skal ha mye av begge deler.

 

stianiquniez: Orkla Media kjøpte Hardware Online i 2005. Orkla Media ble i 2006 kjøpt opp av Mecom, og dannet det nye selskapet Edda Media. Vi er den dag i dag en del av Edda Media.

Endret av Dahl
Lenke til kommentar
Riktig retning er ikke VG-"kvalitet", men kvalitetsartikler som når et bredt spekter - både de teknisk kyndige og de mindre kyndige. At vi i dag har flere artikler med et mer tabloid preg skal ikke gå på bekostning av de mer tekniske artiklene, vi skal ha mye av begge deler.
Det er uten tvil gode ord, som jeg håper også blir en realitet.
Lenke til kommentar

Et veldig godt eksempel på at "HW har tapt seg" er saken som nå ligger på toppen av Tek.no med et gigantisk bilde: "Hva passer bedre enn en blinkende pingvin for å dele musikken din med venner? Eller en hund som blir sint når du tar den på halen?". Okei, det kan være moro å se bilder av rare gadgets. Men da må dere da i det minste presentere de i en artikkel, ikke bare slenge opp et bildegalleri.

Det gir meg like mye som http://images.google.com/images?hl=en&...eaker%20gadgets. Og førstesidestoff er det uansett ikke.

Lenke til kommentar

Har vært trofast leser av hw.no i mange år. Men i den siste tiden har jeg lest de fleste "nyhetene" andre steder før i det hele tatt det popper opp her.

 

Itavisens researchere bruker kun digg og prøver seg på forskjellige trender. Dette burde journalistene her prøve og unngå, det merker folk med engang.

Personlig har jeg blitt meget god fan av lifehacker.com som tilbyr litt av hvert. De skriver mye uten og putte noe mellom, delvis drevet av entuiaster.

 

Hardware kan være tjent med og gå in "deals" med de flinke her på forumet. Både med skriving av artikler og/eller testing av produkter. En fair price for testing av produkter burde være at personen får beholde det som har blitt testet f.eks. Da har dere en gulrot til de som faktisk ønsker og gjøre noe + prisen blir "lav" siden den godskrives som sponsormiddler :)

Lenke til kommentar
Hardware kan være tjent med og gå in "deals" med de flinke her på forumet. Både med skriving av artikler og/eller testing av produkter. En fair price for testing av produkter burde være at personen får beholde det som har blitt testet f.eks. Da har dere en gulrot til de som faktisk ønsker og gjøre noe + prisen blir "lav" siden den godskrives som sponsormiddler :)

http://www.hardware.no/artikler/skrive_nyh...rdware_no/55180

Lenke til kommentar
Jeg vil oppfordre alle lesere til å si ifra når det er noe dere ikke liker (gjerne direkte til forfatter), samt komme med forslag til hva vi kan gjøre annerledes, og ikke minst - komme med forslag til emner dere mener er interessante.

Første del der har jeg sett blitt gjort et par ganger i uka de siste par 18 månedene.

 

Mitt enkleste tips til å heve kvaliteten:

Ikke skriv artikler som oversatte referater av andre kilder, men som journalistens personlige vurdering av situasjonen.

Lenke til kommentar

Har sett utlysning etter frilansskribenter tidligere. Men den setter litt begrensninger for yngre personer siden hw.no helst vil ha et eget firma og kunne fakturere mot.

Jeg har ikke tid til og engasjere meg mer enn litt rabling(?) i forumet med full jobb og alt det der. Men jeg ville tro en 16-18 åring kan produsere noen gode tester og artikler med riktig gulrot. At man skal motta penger via f.eks en enmannsforetak osv kan virke avskrekkende for mange.

Forslaget med å beholde testobjektet er jo et eksempel og jeg tror mange flere ville tatt på seg test oppdrag.

 

Forøvrig virker tester helt utmerket og gir mer salg for produsentene. 1 minutt etter jeg leste testen om Squeezebox Duet (http://www.dingz.no/php/art.php?id=517797) gikk jeg ut og kjøpte den. Ikke noe tvil, jeg hadde sett alt jeg ville se.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig i mye av kritikken som har kommet her, og ser på det som et godt tegn at redaksjonen faktisk leser - og forhåpentlig vis tar til seg - dette. For min egen del har jeg i det siste fått mer og mer å si på artiklene deres:

 

Entusiasmen, de gale prosjektene, de få gangene det faktisk er sånne ting på forsiden nå er det bare linker til forumet (Hederlig unntak: Mastiff). Gamle ok.no hadde mange spennede prosjekter drevet av gode entusiaster som la masse privat tid og penger inn i å vekke tusenvis av små moddehjerter.

 

Hver eneste gang dere har tatt en pressemelding eller artikkel fra et annet sted og oversatt den. Kan ikke få presisert dette nok, det er uspennede, ensidig og ofte unøyaktig. Om dere i det minste kunne prøve å grave litt mer i materien, komme med egne synspunkter eller bare tenke én enkelt tanke som ikke kommer rett fra originalkilden. Det skal tross alt være journalistikk som bedrives, ikke reklame. Mange av de store sidene internasjonalt har blitt store nettopp på grunn av dette, når de gir leserene litt mer innsyn eller flere kommentarer rundt en sak enn konkurrerende sider.

 

Det å ta inn uskolerte freelancere kan være vel og bra, men ofte må man ha litt trening i fag. åde journalistikk og teknologi. Det bær ikke være en umulig oppgave å sette mennesker uten annen journalisterfaring enn skoleavisen på skolebenken noen helger eller uker slik at de kunne få et kræsjkurs i det å skrive korrekt og kritisk, og bruke kilder på en god måte. Learning by doing er vel og bra, men uten teori er det en grense for hvor bra det blir. Forøvrig har nyhetsaviser på nett også en fallende stjerne på grunn av mye slett arbeid. Jeg håper dere kan skru ned antallet artikler og heller fokusere på de gode. Kvalitet framfor kvantitet tror jeg mange "eldre" brukere ihvertfall kan være enige i.

 

Jeg synes dere burde ta tilbake brukerrangeringer av siden. Det bør gjøre det enklere å få rask tilbakemelding på hva man synes var bra og hva som var dårlig. Vet dere hadde problemer med google-bots og sånt, forslag til til løsning er enten å bruke foruminnlogging eller CAPTCHA. Om en bruker velger å gi laveste score kan man gjøre det obligatorisk med en tilbakemelding for å finne ut om dette var begrunnet eller useriøst.

 

Jeg er av den lille, men bastante bataljonen som fortsatt mener iPod bør ha muligheten til å bli skrevet slik som det origianlt var tiltenkt, de bastante reglene som først ble satt opp fikk så mange oppmykninger at det nå bare er igjen de parodiske eksemplene (Opensuse må det være, mens filmen deUSYNLIGE fikk stå). Det finnes men mellomting som alle parter kan være fornøyde med, fornuft er dens navn. Man trenger ikke ha rigide regler, la det være opp til hver enkelt journalist, og ha en redaktør som kan bruke sjønn i ekstreme tilfeller.

 

De markerte, dyktige journalistene. Mennesker som er så dyktige innen sitt felt, kan gjerne være kjente fra før av. De som skriver artikler som blir linket til mange steder og over lang tid. Ikke på grunn av sesnasjonsinnholdet, men fordi det er bra skrevet og har og gir en innsikt i stoffet og som potensielt kan være bransjeendrende. Se på Ars Technica eller Wired, nå og da dukker det opp artikler som er av slike kaliber, til og med The Inquirer kan fleske til med skikkelig gode artikler som er verd å sette seg ned med. Nå for tiden virker det som noen artikkelforfattere bruker forsiden som sin personlige Digg-side, der de bare linker til ting de har lest i det siste.

 

Jeg har lest sidene her siden ok.no var på topp, det har gått opp og ned, men i det siste har jeg merket spesielt mange ganger at jeg blir irritert over den generelt dårlige journalistikken som bedrives her. Håper ingen tar dette personlig, det er ikke slik ment, det er rent fagmessig som entusiast og teknolog at jeg synes ting var bedre før.

Endret av Olaaaaa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...