Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Truckførerbevis, må man være 16 eller 18?


Anbefalte innlegg

Sikkert noen som har sagt det før, men sier det uansett.

Tok truckførerkurset for en måned siden, og da har jeg fått klar beskjed om noen ting.

Man MÅ være 18 for å få truckførerbevis. Kurset kan påbegynnes når man er 17 og et halvt.

 

Det er så teite regler i Norge.

 

Det er ikke farlig å kjøre truck på lukket område, det kommer akkurat ikke en løpende unge i lageret for å si det sånn.

du kan ferdes i trafikken med moped fra du er fylt 16, noe som er 80 ganger så farligere....

Det er livsfarlig, uansett om det er åpent eller lukket område. Truckførerarbeid er faktisk en ganske risikofylt jobb.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stemmer, er 16 år på å kjøre Truck, men du har ikke lovt å kjøre truck på allmen vei uten å ha klasse B.

 

Så lagerkjøring og slikt så har du lovt å kjøre så snart du har trucklappen i handa.

Uansett hva du vil, så er det 18 for å få truck-lappen i hånda. Og nei, er ikke klasse B som er avgjørende for å kjøre på vei. klasse T holder lenge sjøl når du er passert 18

Lenke til kommentar

Er det ikke 16-års grense på bare det og dytte rundt på en sånn enkel "jekketralle" ?

 

 

Aldersgrenser truck:

Teoridelen : 16 år.

Praksisdelen : 17 år.

Kompetansebeviset utstedes ved fylte 18 år.

kilde

 

Aldergrensen er del vel pga at det er mye vekt inne i bildet her, får vel opp til 10 tonn i første omgangen, så kan du ta kurs videre etter 12 månder eller noe.

 

.. kan hende man får et kick i fylla, men da spiller det heller liten rolle om man har lov(å kjøre truck) eller ikke..

Hehe, i Oslo noen år tilbake var det en truck som stod og gikk på tomgang i en bakgård uten at det var noen personer til stede. Var noen som hadde tatt med seg trucken ut på byen dagen før og parkert den der :!:

Endret av Dain Bramaged
Lenke til kommentar

lavtløftene palletruck (snile) klasse T1 er det vel 16 år på. Sjøl kaller jeg det elektrisk jekketralle...men for all del..om drømmen din er å kjøre rundt med en sånn, så har du alle muligheter til det fra du er 16 år. Aldersgrensene på det folk forbinner med truck (motvektstruck T4) står over her. 16 for å ta teorikurset, 17 for å øvelseskjøre under oppsyn, å 18 for å ta den praktiske eksamen for å kunne kjøre på egenhånd.

Lenke til kommentar

Man skal også ha førerkort, ikke bare kompetansebevis, om du skal ferdes på områder der det er trafikk utendørs, som f.eks på en terminal (selv om det er bom og lukket område).

 

Dersom trucken går fortere enn 40 km/t skal den også være registrert og ha skilter dersom den brukes på vei/terminal med trafikk, samt være utstyrt med blinklys, bremselys og kjørelys, sikkerhetsbelte (påbudt uansett).

Lenke til kommentar
Det kan jeg ikke uttale meg om, men skulle tro det var nok å ha grunnleggende opplæring, altså M eller T. Dette er ikke helt sikkert.

 

Du trenger førerkort som gir førerrett for motorredskap i aktuell vektklasse. "Ny" klasse B (ervervet etter 01/01/05) går bare opp til 3,5tonn, altså må man i praksis ha T, BE eller C (eller B tatt før 2005) for å kjøre truck langs vei, ettersom 3,5 tonn totalvekt ikke er mye å snakke om for en gaffeltruck..

Lenke til kommentar
lavtløftene palletruck (snile) klasse T1 er det vel 16 år på. Sjøl kaller jeg det elektrisk jekketralle...men for all del..om drømmen din er å kjøre rundt med en sånn, så har du alle muligheter til det fra du er 16 år. Aldersgrensene på det folk forbinner med truck (motvektstruck T4) står over her. 16 for å ta teorikurset, 17 for å øvelseskjøre under oppsyn, å 18 for å ta den praktiske eksamen for å kunne kjøre på egenhånd.

 

Mener du at man ikke må ha TFB for å kjøre snile?

Lenke til kommentar
lavtløftene palletruck (snile) klasse T1 er det vel 16 år på. Sjøl kaller jeg det elektrisk jekketralle...men for all del..om drømmen din er å kjøre rundt med en sånn, så har du alle muligheter til det fra du er 16 år. Aldersgrensene på det folk forbinner med truck (motvektstruck T4) står over her. 16 for å ta teorikurset, 17 for å øvelseskjøre under oppsyn, å 18 for å ta den praktiske eksamen for å kunne kjøre på egenhånd.

 

Mener du at man ikke må ha TFB for å kjøre snile?

Bare refererer litt jeg. Men har TO forkjellige sniler, å det er med å uten permanent førerplass. Husker instruktøren når jeg tok truck-bevis hang seg veldig opp i det, og sa at for alle trucker med permanent førerplass måtte man ha sertifisert opplæring og være 18 år, mens for snile UTEN permanent førerplass, dvs sånn du går bak, var det nok med dokumentert opplæring. Veit om et par stykker som er under 18, men sier dem har fått truck-bevis på snile, men da har dem faktisk ikke spesifisert om det er med eller uten permanent førerplass. Uansett...snile med permanent førerplass skal man har truckbevis T1 for å kjøre!

Lenke til kommentar
Bruker gå-snile, hva mener du med "Dokumentert opplæring"?

Man har to typer opplæring for bruk av arbeidsredskap. Det er dokumentert og sertifisert. masseforflyttningsmaskiner, trucker med permanent førerplass, kraner osv krever sertifisert opplæring som utføres av et sertifiseringsorgan, mens andre skumle arbeidsredskap som sniler, personlifter, vinkel-sliper, person-kurv til hjullaster å den type redskap, krever dokumentert. dvs at det ikke trenger være et sertifiseringsorgane eller en "skole" som lærer deg det, bare du har fått opplæring på å bruke det du skal bruke, som feks snile. Den opplæringa skal også dokumenteres, men det er i prinsippet lov å skrive ned dokumentasjon på et tørke-papir, i motsettning til sertifisert opplæring som skal dokumenters på et kompetansebevis. Men det som er vanlig praksis med dokumentert opplæring, er at man får noen som driver med opplæring tel å gi opplæring, slik at man får et kompetansebevis etterpå som ser ut som et sertifikat.

Lenke til kommentar

Ang. snile... Eller lede palletruck som det så fint heter :p

Når du snakker fast førerplass så er det ikke snakk om en hylle man kan vippe opp.. På jobben har vi flere sniler og der kan ståplata vippes opp slik at man går etter snila... Så det er jo ikke en fast førerplass.

 

Han jeg var på kurs med sa at definisjonen på en fast førerplass er at det er beskyttelse rundt føreren.

Lenke til kommentar
Ang. snile... Eller lede palletruck som det så fint heter :p

Når du snakker fast førerplass så er det ikke snakk om en hylle man kan vippe opp.. På jobben har vi flere sniler og der kan ståplata vippes opp slik at man går etter snila... Så det er jo ikke en fast førerplass.

 

Han jeg var på kurs med sa at definisjonen på en fast førerplass er at det er beskyttelse rundt føreren.

Det er godt mulig. Min lærer sa at så fort man vippa ned det fot-brettet, å stillte seg oppå det, så trang man truckfører-bevis. vippa man det opp å gikk etter, så var det nok med dokumentert opplæring. Men er det er vel et definisjons-spørsmål som kan diskuteres i alle rettninger.

Lenke til kommentar
Han jeg var på kurs med sa at definisjonen på en fast førerplass er at det er beskyttelse rundt føreren.

Der jeg var gikk grensa på om man trengte truckførerbevis øyeblikket man mister bakkekontakt og står på noe. Om det er en liten plattform eller hva enn det er.

 

Og dokumentert opplæring trenger ikke være noe spesielt. Det skal være nok at han sier "Slik skyver du den fram, slik heiser du opp. Slå deg løs". Og for å dokumentere kan de da skrive på et ark at du har gjennomført opplæring av arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...